Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Tämmöisen kuulen ekaa kertaa tuosta. Oma kuva, että McLaren oli vaan merkittävästi suoralla nopeampi ja videollakin tasaisesti saavuttaa vaikka Ferrarikin saa BARista imun.
Muistikuva 1996 Belgiasta, niin 3 kuskia ajoi eau Rouge/Raidillonin kaasu pohjassa: Häkkinen, Salo ja Schumacher.
Saattoi tosiaan olla näinkin, että myös Schumacher veti tuon mutkan täysillä. Ensimmäinen oli lähinnä omaa arvailua, sillä McLaren oli niin paljon nopeampi Ferraria suoralla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Mikä suomalaisen kuljettajan maailmanmestaruuden varmistuminen on antanut juuri sinulle parhaimman fiiliksen?

Itse laitan ykköseksi Mika Häkkisen kauden 1998 mestaruuden. Muistan vieläkin ne fiilikset, jotka minulla oli vähän reilu 10- vuotiaana pojan nassikkana Häkkisen mestaruuden varmistuttua.

Toiseksi menee Kimi Räikkösen titteli kaudelta 2007. Mestaruutta oli odotettu jo McLaren- vuosina ja vihdoinkin se Ferrarilla tuli.

Häkkisen toinen mestaruus kaudelta 1999 menee kolmanneksi, ihan jo senkin takia, etten Keke Rosbergin mestaruusvuonna 1982 ollut vielä edes syntynyt.

Tässä alla palataan vuoden 1998 tunnelmiin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Screenshot_20230730_100957_Instagram-01.jpeg

Ylläolevaa kuvaa kun katsoo, näkee hyvin, että kyllä se Eau-Rouge-Raidillon on muuttunut jonkun verran vuosikymmenien aikana. Mikä tietysti hyvä turvallisuudenkin kannalta. Edelleenkin tietysti vaarallinen mutka varsinkin sateella.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Jos mestaruuksien rinnalle ottaa yksittäisiä kisoja, niin fiiliksen tasoa miettiessä itsellä kyllä Jerez 1997 haastaa tosissaan seuraavien vuosien mestaruudet, mitä Mikan saavutuksiin tulee. Vaikka siitä on jo 26 vuotta, niin se ensimmäinen voitto ei vaan unohdu. Se oli varhaisteinille äärimmäisen raskas kausi, kun Häkän auto levisi kerta toisensa jälkeen johtoasemassa, yleensä vielä kun voitto näytti jo varmalta. Ja kyllä Mika varmaankin olisi ollut Itävallassakin hyvissä asemissa, jos auto olisi kestänyt maaliin asti eikä vain ensimmäisen kierroksen. Jerezin loppuhuipennuksen huikeutta nosti entisestään vielä se Kyllösen mesoaminen kun Villeneuve antoi tietä. Ja sitä ennen kun Coulthard päästi ohi, niin eikös siinä ollut joku sellainen kuvio, että DC ei millään olisi halunnut antaa tietä, mutta talli suunnilleen uhkasi fuduilla jos DC ei tottele?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Vaikka Mika Häkkinen ja Mika Salo ajoivat samanaikaisesti F1:ssä useita vuosia, vuodesta 1994 vuoteen 2000 (Salo testasi Toyotaa kaudella 2001, eikä ajanut siis kilpaa tuolla kaudella), niin harvoin miehet keskenään taistelivat sijoituksista radalla.

Tähän syynä tietysti se, että Häkkisen kalusto oli pääsääntöisesti Salon kalustoa parempaa. Vain kaudella 1999 Salon tuuratessa Schumacheria, voidaan sanoa miesten ajaneen keskenään tasavahvuisella kalustolla Salon ollessa Ferrarilla ja Häkkisen McLarenilla.

Mutta oli joitain kisoja, joissa Mikat taistelivat radalla. Yksi tällainen oli Brasilian GP Interlagosissa kaudella 1996. Kuva siitä alla.

Kummatkin ajoivat hyvin, ja sijoittuivat pisteille. Häkkinen oli neljäs ja Salo viides.

Tähän voisi lisätä vielä Monacon GP:t kausilta 1996 ja 2000. Näissä kummassakin kisassa Salo oli viides ja Häkkinen kuudes.

Tuleeko muita esimerkkejä mieleen?

Alla kuva siis Interlagosista 1996.

Screenshot_20230731_153417_Instagram-01.jpeg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15024
Vaikka Mika Häkkinen ja Mika Salo ajoivat samanaikaisesti F1:ssä useita vuosia, vuodesta 1994 vuoteen 2000 (Salo testasi Toyotaa kaudella 2001, eikä ajanut siis kilpaa tuolla kaudella), niin harvoin miehet keskenään taistelivat sijoituksista radalla.

Tähän syynä tietysti se, että Häkkisen kalusto oli pääsääntöisesti Salon kalustoa parempaa. Vain kaudella 1999 Salon tuuratessa Schumacheria, voidaan sanoa miesten ajaneen keskenään tasavahvuisella kalustolla Salon ollessa Ferrarilla ja Häkkisen McLarenilla.

Mutta oli joitain kisoja, joissa Mikat taistelivat radalla. Yksi tällainen oli Brasilian GP Interlagosissa kaudella 1996. Kuva siitä alla.

Kummatkin ajoivat hyvin, ja sijoittuivat pisteille. Häkkinen oli neljäs ja Salo viides.

Tähän voisi lisätä vielä Monacon GP:t kausilta 1996 ja 2000. Näissä kummassakin kisassa Salo oli viides ja Häkkinen kuudes.

Tuleeko muita esimerkkejä mieleen?

Alla kuva siis Interlagosista 1996.

Näytä liitetiedosto 3814
Tulee kyllä.

Etenkin mikäli myös yritykset/hetkittäiset syöksyt lasketaan.

Spa 1996 ja olikohan nk. Nyrre 1995 milloin oli McLarenin pohjamudissa sitten niin taisto tuli sitten Mikojen kesken edes vähän aikaan.

Kyllähän niitä oli enemmän kuin miten ehkä luulisi varsinkin hakemalla hakien/muistellen tarkemmin.

Tietenkin oli myös taistoja myös Mikan ja JJ:n kesken silloin kun niin pääsi käymään, että lähempänä keskinäisesti ajoivat ja tilanne tuli päälle.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
Mutta oli joitain kisoja, joissa Mikat taistelivat radalla. Yksi tällainen oli Brasilian GP Interlagosissa kaudella 1996. Kuva siitä alla.

Kummatkin ajoivat hyvin, ja sijoittuivat pisteille. Häkkinen oli neljäs ja Salo viides.

Tuleeko muita esimerkkejä mieleen?

Alla kuva siis Interlagosista 1996.

Näytä liitetiedosto 3814
Myös vuotta aiemmin Mikat taistelivat Interlagosin radalla. Salo oli kolmas ja Häkkinen neljäs, kunnes Salo spinnasi käteen tullleen krampin vuoksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Myös vuotta aiemmin Mikat taistelivat Interlagosin radalla. Salo oli kolmas ja Häkkinen neljäs, kunnes Salo spinnasi käteen tullleen krampin vuoksi.
Piti oikein hakea netistä, että mitä Salolle tapahtui tuossa kisassa.

Ja kyllä, kramppi iski. Olisiko sitten muutoin ollut podiumilla Tyrrellillä? Olisi ollut mahtava tulos. Yksi pettymys tämäkin siis Salon uralla. Pienestä se on kiinni.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/60342c1b-7077-4086-ab9a-e8324873c4c8
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Ennen nykyisten DRS-siipien tuloa F1:iin oli käytössä F-putki. Muistatteko vielä parahin foorumilaiset tätä keksintöä?

Käytännössä F-putkella saatiin samanlainen vaikutus aikaiseksi, kuin mitä DRS-siivellä.

Termiä "F-duct", eli suoraan suomennettuna "F-putki", käyttävä järjestelmä antoi kuljettajalle mahdollisuuden avata tai sulkea ohjaamosta takasiivelle kulkeva ilmakanavan. Kuljettaja määritti polvellaan, annetaanko takasiivelle lisää ilmaa vai ei. Näin takasiipi saatiin sakkaamaan suorilla, jolloin auton suoranopeus parantui.

Oli aika hurjaa välillä, kun kuljettajat pitivät ratista kiinni käytännössä vain yhdellä kädellä.

Videolla nähdään, miten kuljettajat käyttävät F-putkea ajon aikana.


Tässä lisää järjestelmästä.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
BMW-Williams aikakausi mielletään usein Ralf Schumacheriin ja Juan Pablo Montoyaan, ajoivathan he tiimissä monta kautta yhdessä (kaudet 2001-2004).

Onkin siksi yllättävää, että sekä Ralf että Montoya jättivät tiimin yhtäaikaa kauden 2004 päätteeksi. Williams tarvitsi kaksi uutta kuljettajaa kaudeksi 2005, ja he olivat Mark Webber ja Nick Heidfeld.

Williams saavutti viimeisellä kaudellaan BMW:n kanssa vielä neljä podiumia, joista Webber ajoi yhden ja Heidfeld kolme.

Monacossa Heidfeld ja Webber olivat myös samaanaikaan podiumilla voittaja Kimi Räikkösen kanssa.
Podium_2005_Monaco_01_PHC.jpg,

Williamsin viimeinen kausi BMW:n kanssa ei kuitenkaan tuonut enää voittoja, mutta paalupaikalle Heidfeld ajoi Nurburgringillä. Auto ei siis ollut huono, vaikkei ollut McLarenin ja Renaultin veroinen.

Heidfeldin uran ainoa paalupaikka tässä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Williams meni aika pahasti takaperin tuolla kaudella. Esimerkiksi Webber oli ensimmäisen seitsemän kilpailun aikana aina lähtöruudukon viiden parhaan joukossa, mutta siitä eteenpäin ei kertaakaan.

Podiumeja tosiaankin neljä, ja nekin tulivat noiden seitsemän kisan aikana. Tuplapodium Monacosta, joka oli kauden kuudes kisa, minkä lisäksi Heidfeld oli palkintopallilla Malesiassa (kisa 2) ja Nürburgringilla (kisa 7)
 

Bensa Lenkkari

Well-known member
Liittynyt
20.1.2022
Viestit
84
Piti oikein hakea netistä, että mitä Salolle tapahtui tuossa kisassa.

Ja kyllä, kramppi iski. Olisiko sitten muutoin ollut podiumilla Tyrrellillä? Olisi ollut mahtava tulos. Yksi pettymys tämäkin siis Salon uralla. Pienestä se on kiinni.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/60342c1b-7077-4086-ab9a-e8324873c4c8
Eikös tuossa ollut myös niin ettei Salolla ollut omaa penkkiä käytössä, joten kyynärpää hakkasi koko kisan ajan ohjaamon sisäosiin? Näin muistelisin jossain vuosikirjassa tai Vauhdin Maailmassa sanoneen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Eikös tuossa ollut myös niin ettei Salolla ollut omaa penkkiä käytössä, joten kyynärpää hakkasi koko kisan ajan ohjaamon sisäosiin? Näin muistelisin jossain vuosikirjassa tai Vauhdin Maailmassa sanoneen.
Jos näin tosiaan, niin tiimin piikkiihän tuon voi laittaa, että kuljettajaa ajatetaan väärällä penkillä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Mika Häkkinen pääsi jokin aika sitten tyyppaamaan McLarenin F1-ohjusta kaudelta 1999. Samainen auto toi aikoinaan Häkkiselle sen toisen maailmanmestaruuden.

Ajohaalari oli vain väärän värinen, eikä hopeinen, kuten kaudella 1999. Muutoin olisi mieskin mennyt vuoden 1999 itsestään.

Mitäpä luulette, jäisikö tämänpäivän Häkkinen kierrosajoissa enempää kuin kaksi sekuntia kauden 1999 Häkkiselle? Toisinsanoen paljonkohan vuodet tuoneet mukanaan kierrosaikaan.

 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3871
Mika Häkkinen pääsi jokin aika sitten tyyppaamaan McLarenin F1-ohjusta kaudelta 1999. Samainen auto toi aikoinaan Häkkiselle sen toisen maailmanmestaruuden.

Ajohaalari oli vain väärän värinen, eikä hopeinen, kuten kaudella 1999. Muutoin olisi mieskin mennyt vuoden 1999 itsestään.

Mitäpä luulette, jäisikö tämänpäivän Häkkinen kierrosajoissa enempää kuin kaksi sekuntia kauden 1999 Häkkiselle? Toisinsanoen paljonkohan vuodet tuoneet mukanaan kierrosaikaan.

Uskallan sanoa että ihan älyttömästi. Niin pitkä aika siitä kun kilpaillut, tatsi ja kunto niin paljon huonompi "perustyypillä" kuin silloin maailman huipulla. Ikä ei tule yksin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
F1-tiimin kannalta on suoranainen painajainen, jos ja kun oman tiimin kuljettajat kolaroivat keskenään. Näin kuitenkin välillä tapahtuu.

F1-youtube-tili on julkaissut joukon tilanteita, joissa tiimikaverit kolaroivat keskenään.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Michael Schumacherin paluu Silverstonen loukkaantumisen jälkeen Malesiassa kaudella 1999 oli suorastaan dominoivaa.

Sekunnin erolla paalupaikalle toiseksi tulleeseen maailmanmestaruudesta taistelevaan tiimikaveriinsa Irvineen, ja McLaren-kaksikkoon.

Harvoin noin isoa eroa on ykkösen ja kakkosen välillä aika-ajossa ja vieläpä identtisillä autoilla.

Kilpailussakin täysin ylivoimainen ja päästi Irvinenkin ohitseen GP:n aikana kahdesti.

Mikä teki Schumacherista sitten niin ylivoimaisen tuossa GP:ssä? Olivatko ilmanohjaimet lailliset vaiko eivät? Tuskin ne kuitenkaan kaikkea Schumacherin vauhdista selittää, olivathan samat ilmanohjaimet myös Irvinen autossa.

 
Ylös