Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Luca Badoerin comeback F1:iin Ferrarilla kaudella 2009 on varmasti yksi mieleenpainuvimpia ikävässä mielessä.

Siinä missä tiimikaveri Kimi Räikkönen oli kolmas Valenciassa ja voitti Spassa, Badoer jäi pisteittä. Spassa jopa maaliin asti ajaneista viimeinen.

Mikä sitten meni vikaan Badoerin paluussa? Badoer oli F3000- mestari, mutta vaikka F1-uralla oli 58 GP:tä, pisteitä ei niistä herunut.

Jos Badoerin tuurauskeikkaa vertaa Mika Salon tuurauskeikkaan Ferrarilla 1999, on niissä melkoinen ero.

Badoer tunsi varmasti autonsa kaudella 2009 hyvin, olihan hän Ferrarilla monivuotinen testikuljettaja.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8565
Sijainti
Helsinki
Mikä sitten meni vikaan Badoerin paluussa? Badoer oli F3000- mestari, mutta vaikka F1-uralla oli 58 GP:tä, pisteitä ei niistä herunut.

Badoer tunsi varmasti autonsa kaudella 2009 hyvin, olihan hän Ferrarilla monivuotinen testikuljettaja.

Badoer ei ollut ajanut kilpailuviikonloppua sitten vuoden 1999 Japanin gp:n ja testirajoitukset vaikeuttivat valmistautumista. Hän ajoi vasta Valencian kisaviikonloppuna ensimmäisen kerran Ferrari F60-autoa.

Artikkeli Badoerin paluusta.
https://wtf1.com/post/remembering-luca-badoers-disastrous-ferrari-comeback/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
F1-historiaan mahtuu tapahtumia, jotka ovat johtuneet maailmanmestaruustaistelun mukanaan tuomasta hetkellisestä "järjettömyydestä", kun on annettu tunteiden ja impulsiivisuuden läikkyä yli.

Kuten Schumacherin kolaroinnit Adelaidessa 1994 ja Jerezissä 1997.

Videolla muitakin tapauksia.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1939
Sijainti
Vyborg
Luca Badoerin comeback F1:iin Ferrarilla kaudella 2009 on varmasti yksi mieleenpainuvimpia ikävässä mielessä.

Siinä missä tiimikaveri Kimi Räikkönen oli kolmas Valenciassa ja voitti Spassa, Badoer jäi pisteittä. Spassa jopa maaliin asti ajaneista viimeinen.

Mikä sitten meni vikaan Badoerin paluussa? Badoer oli F3000- mestari, mutta vaikka F1-uralla oli 58 GP:tä, pisteitä ei niistä herunut.

Jos Badoerin tuurauskeikkaa vertaa Mika Salon tuurauskeikkaan Ferrarilla 1999, on niissä melkoinen ero.

Badoer tunsi varmasti autonsa kaudella 2009 hyvin, olihan hän Ferrarilla monivuotinen testikuljettaja.

Muistan hyvin sen kuinka maikkarin silloinen formulatiimi parjasi Badoeria koko Valencian 2009 kisaviikonlopun oltuaan tallikaveriaan monta sekkaa hitaampi.
Sääli ettei Badoerin tilapäisestä paluusta tullutkaan menestystä Ferrarilla olisi ollut mahdollisuus saada edes muutama piste kasaan uralleensa.
Mutta yllä mainittujen seikkojen takia ei sitten toteutunutkaan joten Badoer ei valitettavasti saanut pisteitä urallaan. Mikä ei todellakaan johtunut herran taidoista vaan epäonnesta ja autoista.
Ei kyllä uskois että vuodesta 2009 on jo 14 vuotta aikaa, tuntuu kuin olisi eilen se aika. Tuntuu välillä vuosien menevän yhtä nopeasti kuin formula-autot radalla konsonaan.
Tulee olemaan mielenkiintoista muistelemaan, esim 2029 tai 2039 noita aikoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Joskus GP-voittaja on varmistunut vasta viimeisellä kierroksella. Näistä virallinen F1-youtube-tili on laatinut koostevideon.

Mukana myös Häkkinen ja Räikkönen.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Ennen kahden kisan Ferrari-pestiä Badoerin tallikaverit olivat noista kisoista saaneet yhteensä kaksi MM-pistettä. Ja molemmat olivat huonomassa asemassa niissä kisoissa kuin Badoer. Adelaidessa 1995 toki Luca ei päässyt edes liikkeelle, mutta oli aika-ajossa 15. Lamyn ollessa kaksi sijaa taaempana. Toinen kisa oli tietysti Nürburgring 1999, jossa Badoer keskeytti "suonenvedon" takia (todellisuudessa siis kone hajosi).
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Mitäs sanotte, mikähän mahtoi olla pääsyynä McLarenin jatkuviin luotettavuus ongelmiin Mika Häkkisen uran lopussa ja käytännössä koko Kimi Räikkösen McLaren-uran ajan?

Aina tuntui jokin osa pettävän.

Jälkeenpäin tämä kyllä harmittaa edelleen, vaikka vuosia kulunut jo. Kyllähän Kimillekin sen mestaruuden myös McLarenilla olisi suonut.

Oliko tiimin laatutarkastajat työnsä tasalla, vai mikä mätti? Usein Schumacherin ajaessa Ferrarilla puhuttiin, miten tiimissä jatkuvasti tarkistetaan asiat moneen kertaan, että kaikki varmasti on hyvin. Tämä näkyi Ferrarilla todella korkeana luotettavuutena.

McLarenilla huolimattomampia?

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
2003 ja 2006 luotettavuus oli kohtuullisella tasolla, mutta silloin kun ne ongelmat iskivät, ne iskivät pahimpaan mahdolliseen paikkaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
2003 ja 2006 luotettavuus oli kohtuullisella tasolla, mutta silloin kun ne ongelmat iskivät, ne iskivät pahimpaan mahdolliseen paikkaan.
Ja tuntui nuo luotettavuus ongelmat iskevän aina Kimin autoon. Varsinkin kausina 2002 ja 2005.

Kuten kaudella 2005 johdosta keskeytykset Imolassa Hockenheimissa. Toki myös Nurburgringillä, mutta tämä oli Kimin oman lukkojarrutuksen syy.

Tämän lisäksi 10-lähtöruudun rangaistukset Ranskassa, Britanniassa, Suzukassa, sekä Monzassa.

Oikeasti itselleni ei ainakaan tule mieleen, että Montoyalla olisi ollut näitä moottori-rankkuja kaudella 2005. Kaikki kasautui Kimin autoon jostain syystä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16906
F1 kanava tässä kesätauolla laittaa klassikoita tulille ja ihan uutta matskua itselleni. yli 22 vuoden takaa Malesian GP:


Edelleen 2 sukunimellistä mukana. :D
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
F1 kanava tässä kesätauolla laittaa klassikoita tulille ja ihan uutta matskua itselleni. yli 22 vuoden takaa Malesian GP:


Edelleen 2 sukunimellistä mukana. :D
Alonso ja Verstappen mukana siis vielä. Tosin eri Verstappen.

Häkkinen ja Räikkönen ehtivät ajaa yhden kauden samanaikaisesti. Suomen suurimmat F1-nimet.

Muistan miten yhtäkkiä Ferrarit kaksoisjohdosta ajoivat ulos. Silti voittivat kisan. Barrichello oli vielä varikkokäyntien jälkeen edellä, mutta Schumacher ajoi radalla ajamalla ohi.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Ja tuntui nuo luotettavuus ongelmat iskevän aina Kimin autoon. Varsinkin kausina 2002 ja 2005.

Kuten kaudella 2005 johdosta keskeytykset Imolassa Hockenheimissa. Toki myös Nurburgringillä, mutta tämä oli Kimin oman lukkojarrutuksen syy.

Tämän lisäksi 10-lähtöruudun rangaistukset Ranskassa, Britanniassa, Suzukassa, sekä Monzassa.

Oikeasti itselleni ei ainakaan tule mieleen, että Montoyalla olisi ollut näitä moottori-rankkuja kaudella 2005. Kaikki kasautui Kimin autoon jostain syystä.
Montoya keskeytti viisi kertaa kaudella 2005, menetti voiton tai ainakin palkintosijan Unkarissa ja melko varmat palkintosijat Ranskassa ja Kiinassa teknisiin vikoihin, kaksi muuta olivat kolareita. Eli kyllä se Montoyankin auto paukahteli myös.

Mitä tuohon alkuperäiseen viestiisi tulee, niin tuon aikakauden Mersun koneet olivat tehty ensin suurelta osin Ilmorin toimesta ja loppupuolella yhteistyössä Ilmorin kanssa, ennen kuin Mercedes osti toiminnan Ilmorilta 2005. Oman käsitykseni mukaan Ilmorin perustajat Mario Illien ja Paul Morgan jakoivat työt enemmän niin, että Morgan vastasi enemmän business-puolesta. Kun Morgan menehtyi lento-onnettomuudessa vuonna 2001 joutui Illien ottamaan myös tämän puolen hoidettavakseen. Samaan ajankohtaan alkoivat ajoittua nämä moottoreiden luotettavuusongelmat vielä enemmän kuin aiemmin, poislukien kausi 1997. Illien on muistaakseni jossain haastattelussa tätä tuonut myös ilmi, että hän olisi halunnut keskittyä enemmän moottoreiden tekniseen puoleen, mutta Morganin kuoleman jälkeen se ei enää ollut mahdollista. Luulisin, että tämä on ollut ainakin osittain syynä näihin moottoreiden luotetttavuusongelmiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Muistan miten yhtäkkiä Ferrarit kaksoisjohdosta ajoivat ulos. Silti voittivat kisan. Barrichello oli vielä varikkokäyntien jälkeen edellä, mutta Schumacher ajoi radalla ajamalla ohi.
Taisi Barrichello vinkua tuohtumustaan kisan jälkeen, kun olisi mielestään ollut parempi (hänelle juu) jäädyttää tilanne tms.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Montoya keskeytti viisi kertaa kaudella 2005, menetti voiton tai ainakin palkintosijan Unkarissa ja melko varmat palkintosijat Ranskassa ja Kiinassa teknisiin vikoihin, kaksi muuta olivat kolareita. Eli kyllä se Montoyankin auto paukahteli myös.

Mitä tuohon alkuperäiseen viestiisi tulee, niin tuon aikakauden Mersun koneet olivat tehty ensin suurelta osin Ilmorin toimesta ja loppupuolella yhteistyössä Ilmorin kanssa, ennen kuin Mercedes osti toiminnan Ilmorilta 2005. Oman käsitykseni mukaan Ilmorin perustajat Mario Illien ja Paul Morgan jakoivat työt enemmän niin, että Morgan vastasi enemmän business-puolesta. Kun Morgan menehtyi lento-onnettomuudessa vuonna 2001 joutui Illien ottamaan myös tämän puolen hoidettavakseen. Samaan ajankohtaan alkoivat ajoittua nämä moottoreiden luotettavuusongelmat vielä enemmän kuin aiemmin, poislukien kausi 1997. Illien on muistaakseni jossain haastattelussa tätä tuonut myös ilmi, että hän olisi halunnut keskittyä enemmän moottoreiden tekniseen puoleen, mutta Morganin kuoleman jälkeen se ei enää ollut mahdollista. Luulisin, että tämä on ollut ainakin osittain syynä näihin moottoreiden luotetttavuusongelmiin.
Kiitos tästä. Avasi paljon asiaa. 👍 Myös, että Montoyakin kärsi luotettavuus-ongelmista, oli itseltäni jotenkin päässyt unohtumaan.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Coulthardilla puolestaan ei tainnut olla paljoakaan luotettavuusongelmia, hänen autonsa kestivät muistaakseni huomattavasti paremmin kuin suomalaisten tallikaveriensa?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8565
Sijainti
Helsinki
F1 kanava tässä kesätauolla laittaa klassikoita tulille ja ihan uutta matskua itselleni. yli 22 vuoden takaa Malesian GP:


Edelleen 2 sukunimellistä mukana. :D
Tuon aikaisissa tv-lähetyksissä ei ollut tiimiradiota, paitsi jo oli hankkinut Canal plussan monikanavalähetykset.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3821
Coulthardilla puolestaan ei tainnut olla paljoakaan luotettavuusongelmia, hänen autonsa kestivät muistaakseni huomattavasti paremmin kuin suomalaisten tallikaveriensa?
Joo, näin oli. Muistan miten tuohon aikaan oli puhetta, että Häkkinen ja Räikkönen repivät kalustosta kaikki irti, ja siksi laitteet ei kestä.

Coulthard puolestaan ajaa hillitymmin.

Tämä oli siis jutustelua kavereitten kanssa tuolloin.

Se, että Coulthardilla oli luotettavuus paljon parempaa, kuin esim. Räikkösellä 2002, oli joko sattumaa tai sitten oikeasti johtui jostain ihmeellisestä tekijästä, mitä ei tiedetä.

Ei kai ajotyylillä voi vaikuttaa kaluston kestävyyteen?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2720
Joo, näin oli. Muistan miten tuohon aikaan oli puhetta, että Häkkinen ja Räikkönen repivät kalustosta kaikki irti, ja siksi laitteet ei kestä.

Coulthard puolestaan ajaa hillitymmin.

Tämä oli siis jutustelua kavereitten kanssa tuolloin.

Se, että Coulthardilla oli luotettavuus paljon parempaa, kuin esim. Räikkösellä 2002, oli joko sattumaa tai sitten oikeasti johtui jostain ihmeellisestä tekijästä, mitä ei tiedetä.

Ei kai ajotyylillä voi vaikuttaa kaluston kestävyyteen?
Perustuiko Kimin vauhti McLarenilla siihen että moottoreista otettiin tallipäällikön suosikkipojalla tallikaveria enemmän irti? Ferrarilla, Lotuksella tai Sauberilla ei sellaista moottoririkkotaipumusta ollut havaittavissa. Toinen vastaava kuski, jolla kalusto hajosi tallikaveria enemmän, oli Takuma Sato Hondalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5192
Itävallan GP on formuloiden puolella ollut farssi jo muutaman vuoden ajan, kun ratarajat ovat fyysisten esteiden puutteen vuoksi täysi vitsi, mutta FIA taas on kyttäämisensä kanssa kaikista tiukimmalla päällä juuri Itävallassa. Radan huonoutta on perusteltu sillä, että soramontut ja sensellaiset eivät istu MotoGP:n turvastandardeihin. Juuri äsken päättyneen MotoGP-sprintin perusteella Itävallan rata on kyllä ihan yhtä helvetin huono myös kaksipyöräisille: noin kahdeksan kierroksen aikana jo puolet gridistä oli saanut ns. viimeisen varoituksen ratarajojen rikkomisesta.

Jos lajissa / lajeissa mentäisiin urheilu edellä, niin Itävallassa ei enää ajettaisi ennen kuin rata on korjattu. Tällä hetkellä rata kaipaa vain ja ainoastaan dynamiittia.

motogp penalties.jpeg
 
Ylös