Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4187
Hienoja viimehetken taisteluita ja näyttäviä maaliintuloja.
Badoer ei ollut ajanut kilpailuviikonloppua sitten vuoden 1999 Japanin gp:n ja testirajoitukset vaikeuttivat valmistautumista. Hän ajoi vasta Valencian kisaviikonloppuna ensimmäisen kerran Ferrari F60-autoa.Mikä sitten meni vikaan Badoerin paluussa? Badoer oli F3000- mestari, mutta vaikka F1-uralla oli 58 GP:tä, pisteitä ei niistä herunut.
Badoer tunsi varmasti autonsa kaudella 2009 hyvin, olihan hän Ferrarilla monivuotinen testikuljettaja.
Muistan hyvin sen kuinka maikkarin silloinen formulatiimi parjasi Badoeria koko Valencian 2009 kisaviikonlopun oltuaan tallikaveriaan monta sekkaa hitaampi.Luca Badoerin comeback F1:iin Ferrarilla kaudella 2009 on varmasti yksi mieleenpainuvimpia ikävässä mielessä.
Siinä missä tiimikaveri Kimi Räikkönen oli kolmas Valenciassa ja voitti Spassa, Badoer jäi pisteittä. Spassa jopa maaliin asti ajaneista viimeinen.
Mikä sitten meni vikaan Badoerin paluussa? Badoer oli F3000- mestari, mutta vaikka F1-uralla oli 58 GP:tä, pisteitä ei niistä herunut.
Jos Badoerin tuurauskeikkaa vertaa Mika Salon tuurauskeikkaan Ferrarilla 1999, on niissä melkoinen ero.
Badoer tunsi varmasti autonsa kaudella 2009 hyvin, olihan hän Ferrarilla monivuotinen testikuljettaja.
Ja tuntui nuo luotettavuus ongelmat iskevän aina Kimin autoon. Varsinkin kausina 2002 ja 2005.2003 ja 2006 luotettavuus oli kohtuullisella tasolla, mutta silloin kun ne ongelmat iskivät, ne iskivät pahimpaan mahdolliseen paikkaan.
Alonso ja Verstappen mukana siis vielä. Tosin eri Verstappen.F1 kanava tässä kesätauolla laittaa klassikoita tulille ja ihan uutta matskua itselleni. yli 22 vuoden takaa Malesian GP:
Edelleen 2 sukunimellistä mukana.
Montoya keskeytti viisi kertaa kaudella 2005, menetti voiton tai ainakin palkintosijan Unkarissa ja melko varmat palkintosijat Ranskassa ja Kiinassa teknisiin vikoihin, kaksi muuta olivat kolareita. Eli kyllä se Montoyankin auto paukahteli myös.Ja tuntui nuo luotettavuus ongelmat iskevän aina Kimin autoon. Varsinkin kausina 2002 ja 2005.
Kuten kaudella 2005 johdosta keskeytykset Imolassa Hockenheimissa. Toki myös Nurburgringillä, mutta tämä oli Kimin oman lukkojarrutuksen syy.
Tämän lisäksi 10-lähtöruudun rangaistukset Ranskassa, Britanniassa, Suzukassa, sekä Monzassa.
Oikeasti itselleni ei ainakaan tule mieleen, että Montoyalla olisi ollut näitä moottori-rankkuja kaudella 2005. Kaikki kasautui Kimin autoon jostain syystä.
Taisi Barrichello vinkua tuohtumustaan kisan jälkeen, kun olisi mielestään ollut parempi (hänelle juu) jäädyttää tilanne tms.Muistan miten yhtäkkiä Ferrarit kaksoisjohdosta ajoivat ulos. Silti voittivat kisan. Barrichello oli vielä varikkokäyntien jälkeen edellä, mutta Schumacher ajoi radalla ajamalla ohi.
Kiitos tästä. Avasi paljon asiaa. Myös, että Montoyakin kärsi luotettavuus-ongelmista, oli itseltäni jotenkin päässyt unohtumaan.Montoya keskeytti viisi kertaa kaudella 2005, menetti voiton tai ainakin palkintosijan Unkarissa ja melko varmat palkintosijat Ranskassa ja Kiinassa teknisiin vikoihin, kaksi muuta olivat kolareita. Eli kyllä se Montoyankin auto paukahteli myös.
Mitä tuohon alkuperäiseen viestiisi tulee, niin tuon aikakauden Mersun koneet olivat tehty ensin suurelta osin Ilmorin toimesta ja loppupuolella yhteistyössä Ilmorin kanssa, ennen kuin Mercedes osti toiminnan Ilmorilta 2005. Oman käsitykseni mukaan Ilmorin perustajat Mario Illien ja Paul Morgan jakoivat työt enemmän niin, että Morgan vastasi enemmän business-puolesta. Kun Morgan menehtyi lento-onnettomuudessa vuonna 2001 joutui Illien ottamaan myös tämän puolen hoidettavakseen. Samaan ajankohtaan alkoivat ajoittua nämä moottoreiden luotettavuusongelmat vielä enemmän kuin aiemmin, poislukien kausi 1997. Illien on muistaakseni jossain haastattelussa tätä tuonut myös ilmi, että hän olisi halunnut keskittyä enemmän moottoreiden tekniseen puoleen, mutta Morganin kuoleman jälkeen se ei enää ollut mahdollista. Luulisin, että tämä on ollut ainakin osittain syynä näihin moottoreiden luotetttavuusongelmiin.
Tuon aikaisissa tv-lähetyksissä ei ollut tiimiradiota, paitsi jo oli hankkinut Canal plussan monikanavalähetykset.F1 kanava tässä kesätauolla laittaa klassikoita tulille ja ihan uutta matskua itselleni. yli 22 vuoden takaa Malesian GP:
Edelleen 2 sukunimellistä mukana.
Joo, näin oli. Muistan miten tuohon aikaan oli puhetta, että Häkkinen ja Räikkönen repivät kalustosta kaikki irti, ja siksi laitteet ei kestä.Coulthardilla puolestaan ei tainnut olla paljoakaan luotettavuusongelmia, hänen autonsa kestivät muistaakseni huomattavasti paremmin kuin suomalaisten tallikaveriensa?
Perustuiko Kimin vauhti McLarenilla siihen että moottoreista otettiin tallipäällikön suosikkipojalla tallikaveria enemmän irti? Ferrarilla, Lotuksella tai Sauberilla ei sellaista moottoririkkotaipumusta ollut havaittavissa. Toinen vastaava kuski, jolla kalusto hajosi tallikaveria enemmän, oli Takuma Sato Hondalla.Joo, näin oli. Muistan miten tuohon aikaan oli puhetta, että Häkkinen ja Räikkönen repivät kalustosta kaikki irti, ja siksi laitteet ei kestä.
Coulthard puolestaan ajaa hillitymmin.
Tämä oli siis jutustelua kavereitten kanssa tuolloin.
Se, että Coulthardilla oli luotettavuus paljon parempaa, kuin esim. Räikkösellä 2002, oli joko sattumaa tai sitten oikeasti johtui jostain ihmeellisestä tekijästä, mitä ei tiedetä.
Ei kai ajotyylillä voi vaikuttaa kaluston kestävyyteen?