Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Tuhannetta kertaa pitää todeta, että Räikkösen mestaruuksien sulaminen epäluotettavuuteen on myytti. Räikkönen keskeytti 2003 kerran (siis yhden kerran!) kauden aikana tekniikan pettämiseen. 2005 kaksi kertaa (ja tiedostan kyllä että lähtöruuturangaistuksia tuli lisäksi). Jos tällaisia jossittelisi niin vanhemmilla vuosikymmenillö aina väärä mestari olisi voittanut
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Tuhannetta kertaa pitää todeta, että Räikkösen mestaruuksien sulaminen epäluotettavuuteen on myytti. Räikkönen keskeytti 2003 kerran (siis yhden kerran!) kauden aikana tekniikan pettämiseen. 2005 kaksi kertaa (ja tiedostan kyllä että lähtöruuturangaistuksia tuli lisäksi). Jos tällaisia jossittelisi niin vanhemmilla vuosikymmenillö aina väärä mestari olisi voittanut
Miten sen nyt ottaa...

.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Miten sen nyt ottaa...

.
No eipä sitä muuten voi mielestäni ottaa, kuin että ei teknisten vikojen osuus etenkään kisoissa mitenkään poikkeuksellinen ollut. Esim. nyt vaikka Schumacher keskeytti pomminkestävällä Ferrarillaan samanmäärän kisoja teknisiin vikoihin 2000 ja 2001. Mutta juu, 2005 kaudesta voi sentään jossain määrin spekuloida, mutta kauden 2003 kohdalla se on täysin turhaa.
 
Viimeksi muokattu:

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että tekniset ongelmat kuuluvat moottoriurheiluun, ja eniten pisteitä kerännyt on aina ansainnut mestaruuden. Nopeus ja virheettömyys ei valitettavasti vain riitä, sen lisäksi myös tekniikan pitää kestää riittävästi, mikäli mielii voittaa mestaruuden.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että tekniset ongelmat kuuluvat moottoriurheiluun, ja eniten pisteitä kerännyt on aina ansainnut mestaruuden. Nopeus ja virheettömyys ei valitettavasti vain riitä, sen lisäksi myös tekniikan pitää kestää riittävästi, mikäli mielii voittaa mestaruuden.
Näinhän se on. Jos auto ei kestä maaliin, niin se on ihan yhtä validi peruste olla saamatta pisteitä kuin se, ettei ole vauhtia. Ei tekniikan hajoaminen edes ole "epäonnea", vaan jostain syystä se aina johtuu.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Arkistoa 20 vuoden takaa jossa videossa ajaa Ralf Schumacher silloisella Williams kilpurilla BMW V10 moottorin vauhdittamalla.
2003 mestaruustaistelu on toistaiseksi williams-tallin viimeinen todellinen taistelu mestaruudesta ja sen takia kausi 2003 tuntuukin historialliselle monella tapaa nyt.
F1 – Ralf Schumacher (Williams BMW V10) Onboard – Germany 2003 - YouTube
Omasta mielestäni Williams oli jopa paras auto kaudella 2003. Mestaruus olisi pitänyt tulla. Alonso, Michael Schumacher tai Kimi Räikkönen ratissa, niin olisi tullutkin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Alonson ja Hamiltonin kaksintaisteluja vuosien varrelta. Nostalgisia vääntöjä.

Kumpi herroista parempi lienee makuasia

 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
No eipä sitä muuten voi mielestäni ottaa, kuin että ei teknisten vikojen osuus etenkään kisoissa mitenkään poikkeuksellinen ollut. Esim. nyt vaikka Schumacher keskeytti pomminkestävällä Ferrarillaan samanmäärän kisoja teknisiin vikoihin 2000 ja 2001. Mutta juu, 2005 kaudesta voi sentään jossain määrin spekuloida, mutta kauden 2003 kohdalla se on täysin turhaa.
Joo, näkisin myös niin, että vuonna 2003 Kimi oli mestaruustaistossa mukana nimenomaan tasaisuuden takia niinkin pitkään. Voittojahan ei tullut laariin kuin Malesian ainokainen tuona vuonna.

2005 sitten sattui ja tapahtui yhtä ja toista.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Esim. nyt vaikka Schumacher keskeytti pomminkestävällä Ferrarillaan samanmäärän kisoja teknisiin vikoihin 2000 ja 2001. Mutta juu, 2005 kaudesta voi sentään jossain määrin spekuloida, mutta kauden 2003 kohdalla se on täysin turhaa.
2003 eteenpäin tasainen suorittaminen muuttui tärkeämmäksi kuin ennen, kun voitosta ei enää palkittu suhteessa yhtä hyvin kuin aiemmassa pisteenlaskujärjestelmässä. 2003 vanhalla pisteenlaskujärjestelmällä Räikkönen olisi jo tippunut aiemmin kyydistä.

2000 ja 2001 järjestelmä oli armeliaampi epäluotettavilla autoilla ajaneille nopeille kuskeille kuin 2005, mutta edes vanhalla pistelaskusäännöllä Räikkönen ei olisi mestaruutta saavuttanut. Alonson Renault oli luotettava, mutta Alonso oli myös kovassa iskussa.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Tuo 2005 kausi oli kyllä ihan uskomaton sketsi Mclarenin luotettavuuden osalta. Keskikesällä tuntui, että joka viikonloppu ilmestyi teksti-tv:n sivulle, että Räikkösen autoon moottorinvaihto. Kaiken kruunasi Monzan koneenvaihto, jonka jälkeen Kimi olisi vieläkin saattanut voittaa kisan, mutta totta helvetissä takarengas vioittui. Vituttaa vieläkin. Ja kun puhutaan, että suomalaiset ei voita Italiassa, niin jotenkin älytöntä, että selkeästi nopeimmalla autolla sekä Häkkiseltä (98,99) ja Räikköseltä (05) jäi ne voitot ottamatta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Itse laadin myös oman listaukseni omasta top 10-listasta.

Olisi tällainen.


Kaikkien aikojen ehdoton ykkösnimi on Michael Schumacher.

Schumacherin nostaa ykköseksi hänen mahtavat ominaisuutensa kilpakuljettajana. Täysin periksiantamaton radalla, ja työmoraali oli aina erittäin korkealla tasolla.

Seitsemän maailmanmestaruutta kahdessa eri tiimissä, Benettonilla ja Ferrarilla, ja kolmella eri moottoritoimittajalla Fordilla, Renaultilla, sekä Ferrarilla. Schumacher ei saanut mitään ilmaiseksi, vaan rakensi kovalla työnteolla Ferrarista menestyjän. Loistava myös sadekelillä. Ehdoton ykkönen Schumacher siis. Ei kahta sanaa tästä.

2. Lewis Hamilton on sitten toinen tässä kaikkien aikojen listalla. Schumacherin tavoin seitsemän maailmanmestaruutta, mutta kaikki maailmanmestaruudet tulleet Mercedeksen moottorilla ja Mercedeksen tehdastiimissä (McLaren oli Mercedeksen tehdastiimi, ennenkuin Mercedes perusti oman tiiminsä kaudeksi 2010).

Erittäin kova ja lahjakas kuljettaja, mutta häviää Schumacherille juuri sen vuoksi, että Schumacher nosti omalla työllään Ferrarin mestariksi, kun taas Hamilton meni Mercedekselle lähestulkoon valmiiseen pöytään keräämään mestaruudet.

3. Ayrton Senna. Todella lahjakas ja nopea. Sennalla oli näyttävän aggressiivinen ajotyyli, joka keräsi myös tulosta kolmen maailmanmestaruuden verran. Loistava myös sateella Schumacherin tavoin.

4. Alain Prost. Nelinkertainen maailmanmestari, joka voitti tittelinsä perinteikkäiden brittitiimien, McLarenin ja Williamsin, kalustolla. Ei aivan yhtä nopea kuin Senna yhdellä kierroksella, mutta kilpailuäly omaa luokkaansa.

5. Juan-Manuel Fangio. Viisinkertainen maailmanmestari F1-historian alkuajoilta. Pitkään johti maailmanmestaruuksien määrässä, kunnes Schumacher ja Hamilton pyyhälsivät ohi.

Fangio ajoi mestaruutensa neljässä eri tiimissä; Alfa Romeolla, Ferrarilla, Maseratilla ja Mercedeksellä. Tämä erittäin kova saavutus.

6. Mika Häkkinen. Parhaimmillaan Häkkinen oli kausina 1998-2000. Tällöin Mika oli aivan samalla tasolla Michael Schumacherin kanssa. Unohtumattomat taistelut Schumacherin kanssa jäävät historiaan. Schumacher myös kunnioitti Häkkistä valtavasti. Häkkinen myös herätti Suomessa F1-buumin.

7. Max Verstappen. Ilmiömäinen lahjakkuus. Kolmas mestaruus putkeen jo tällä kaudella. Ja vielä ehtii paljon saavuttamaan urallaan.

8. Sebastian Vettel. Oli loistava Red Bullilla voittaen neljä mestaruutta. Ferrarilla meni heikommin, mutta silti voittoja myös Maranellossa.

9. Kimi Räikkönen. Ferrarin viimeisin maailmanmestari. Olisi voinut saavuttaa paljon enemmänkin, jos McLaren olisi ollut luotettava. Silti nytkin komea ura takana. Kimin lahjakkuudesta kertoo 21 GP- voittoa kolmessa eri tiimissä (Ferrarilla, McLarenilla ja Lotuksella).

10. Fernando Alonso. Lahjakkuus, joka saavutti kaksi mestaruutta Renaultilla taistelussa McLarenin Räikköstä ja Ferrarin Schumacheria vastaan. Myös Ferrarilla joitain erittäin kovia saavutuksia.




Laatikaapa omat listanne foorumilaiset.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Enpä oikein tiedä. Eri aikakausilla ajaneita on hyvin vaikea, ellei mahdoton, verrata keskenään. Ehkä pitäisi ennemminkin puhua eri aikakausien parhaista?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Enpä oikein tiedä. Eri aikakausilla ajaneita on hyvin vaikea, ellei mahdoton, verrata keskenään. Ehkä pitäisi ennemminkin puhua eri aikakausien parhaista?
Mielenkiintoinen idea. Tehdään näin.

F1-historian alusta tietysti Fangio erottuu joukosta viidellä tittelillä.

1960- luvulta Graham Hill 'Mr. Monaco-.

1970-luvulla Jackie Stewart ja Niki Lauda.

1980-luvulta Senna, Prost varmaan kaksi parasta ennen Piquetia ja Mansellia.

1990-luvun lopulta Häkkinen ja Michael Schumacher ehdottomasti.

2000-luvun alussa Räikkönen ja Alonso. Tietysti myös Michael Schumacher.

2010- sitten Vettel ja Hamilton. Ja nykyään Verstappen
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6157
Kun puhutaan puhtaasta talentista, niin monelle tuon aikakauden nähneelle Jim Clark on edelleen ykkösnimi. Vaikea verrata juu, mutta itsellekin nousee ainakin 60-luvun selkeäksi ykkösnimeksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Kun puhutaan puhtaasta talentista, niin monelle tuon aikakauden nähneelle Jim Clark on edelleen ykkösnimi. Vaikea verrata juu, mutta itsellekin nousee ainakin 60-luvun selkeäksi ykkösnimeksi.
Kumpi sitten kovempi Jim Clark vaiko Graham Hill? Kumpikin kaksinkertaisia maailmanmestareita 1960-luvulta. Graham Hill vain tunnettiin Mr.Monacona.


 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Clark oli Hilliä parempi. Kuin myös Moss, jonka näen Clarkillekin kovana vastuksena. Ura vaan katkesi onnettomuuteen.
 
Ylös