Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Max Verstappen teki eilisessä Monzan kisassa uuden perättäisten voittojen ennätyksen. Uusi lukema on nyt 10 GP- voittoa. Saas nähdä, parantuuko voittolukema tästä vielä tulevissa kisoissa.

Suomalaisittain Mika Häkkinen otti parhaimmillaan kolme voittoa putkeen (Häkkisen uran kolme ensimmäistä voittoa kyseessä; Jerez 1997, Melbourne 1998 ja Interlagos 1998).

Räikkösellä kaksi perättäistä voittoa urallaan, mutta Rosbergin Nico loisti tässä tilastossa aikoinaan myös ottamalla seitsemän voittoa putkeen.

https://www.statsf1.com/en/statistiques/pilote/victoire/consecutive.aspx
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Nyt, kun seuraavaksi ajetaan Singaporen GP,, voidaan laittaa muistoja tänne kyseisen GP:n historiasta.

Kaikki muistavat ja tietävät Crashgaten kaudelta 2008, kun Nelson Piquet jr ajoi tahallaan seinään tiimin edun hyväksi ja Alonson voiton varmistaakseen.

Mutta muistatteko, että Nelson Piquet jr harjoitteli jo lämmittelykierroksella oikeanlaisen piruetin tekemistä? Videolla se.


Aina ei Alonso tarvinnut Singaporessa voittaakseen tiimikaverin apua. Kaudella 2010 voitto tuli ajamalla ja kovan kaksintaistelun jälkeen Vetteliä vastaan.


Massa ja Hamilton osuivat toisiinsa useasti kaudella 2011. Niin myös Singaporessa ja Massan tunteet kävivät kuumana kisan jälkeen.


Singaporessa 2017 tuli joukkokolari, kun Räikkönen, Vettel ja Verstappen osuivat toisiinsa startissa.


Saadaankohan tuohon Singaporen 2008 tapahtumiin lopullinen ratkaisu ennen tämän vuoden GP:tä? Kun Massa vienyt asian oikeuteen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta Nick Heidfeld on kyllä yksiä parhaita kuljettajia niistä kuljettajista, jotka eivät voittaneet GP:tä urallaan.

Omasta mielestäni Heidfeld olisi ansainnut voittaa kilpailun tai useammankin. Kuitenkin päihitti urallaan muun muassa Felipe Massan ja Jacques Villeneuvenkin.

Tässä joitain paloja Heidfeldin urasta.

 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
136
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta Nick Heidfeld on kyllä yksiä parhaita kuljettajia niistä kuljettajista, jotka eivät voittaneet GP:tä urallaan.

Omasta mielestäni Heidfeld olisi ansainnut voittaa kilpailun tai useammankin. Kuitenkin päihitti urallaan muun muassa Felipe Massan ja Jacques Villeneuvenkin.

Tässä joitain paloja Heidfeldin urasta.

Ja Räikkösen
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Ja Räikkösen
Toki myös Mark Webberin, Robert Kubican jne. Eli Heidfeld päihitti monta nimekästäkin kuljettajaa urallaan, kuljettajia, jotka voittivat kilpailuja ja maailmanmestaruudenkin urallaan. Siksi Heidfeld olisi ehdottomasti ansainnut myös itse voittaa kilpailun tai useamman urallaan.

Oli muuten Sauberin kaksikko Räikkönen-Heidfeld yksi omia suosikkejani kaudella 2001. Kaksi nuorta leijonaa, jotka piiskasivat Sauberin peräti neljänneksi valmistajien pisteissä tuolloin.

c72dd9edafbccbaf08394d56b6dded747fde91780907a43922624ed7799d9760.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Muistatteko vielä aikaa (jos siis elitte vielä tuolloin) kun Ralf Schumacher tuli F1:iin kaudella 1997. Puhuttiin hänestä Schumi kakkosena.

Ralf oli nopea, mutta hyvin virheherkkä. Kolareita sattui, mutta myöhemmin tietysti kypsyi GP-voittajaksi Williamsilla.


 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Heidfeld sijoittui kyllä usein sekopäisissä F1-kisoissa kakkoseksi. Kanada 2007, Kanada 2008, Malesia 2009 muun muassa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4323
Tosta podiumista ja Williamsista tuli mieleen, että viimeisin Williamsin podium, jos ei lasketa Russellin turva-auton takana ajelua, on edelleen Strollin ajama 2017 vuodelta.
Jospa nyt alkaisi uusi sivu Williamsin aikakirjoissa, kun Vowles saapui ohjaimiin, eikä seuraavaa tarvitsisi odottaa ihan noin kauaa. Ainakin nyt on näyttänyt meno aika hyvältä
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Kimi Räikkönen ajoi Singaporessa 2013 viimeisen GP:nsä Lotuksella.

Aika-ajot meni hieman heikosti Kimin jäätyä vasta lähtöruutuun 13. Tähän oli syynä myös Kimin myöhemmin leikkaustakin vaativat selkäongelmat.

Itse GP:ssä Kimi ajoi kuitenkin todella mahtavasti ohittaen ajamalla muita kuljettajia, myös maailmanmestaruudenkin urallaan voittaneen McLarenin Jenson Buttonin.

Kilpailu oli vahva Kimin näytös, ja Kimi sijoittuikin peräti kolmanneksi ja siis podiumille uransa viimeisessä Lotus-kisassa.

f1-podium-singapore-2013-inline.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Sebastian Vetteliä voidaan kutsua Singaporen radan kuninkaaksi. Vettel on voittanut Singsporessa viidesti, kahden eri tiimin autolla Red Bullilla ja Ferrarilla.

Myös kaudella 2019, jolloin Leclerc tuntui päihittävän Vetteliä useasti, niin Vettel kykeni Singaporessa voittamaan Leclercin.

Alla taulukossa Singaporen multivoittajat.

Screenshot_20230911_132615_Chrome-01.jpeg

Tässä Singaporen rataa Vettelin kyydissä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Nykykuljettajista Singaporen moninkertaisia voittajia ovat Fernando Alonso (voitot vuosina 2008 ja 2010), Sebastian Vettel (voitot kausina 2011, 2012, 2013, 2015 ja 2019), sekä Lewis Hamilton (voitot kausina 2009, 2014, 2017 ja 2018).

Alonso on voittanut Singaporen GP:n Renaultilla ja Ferrarilla, Vettel Red Bullilla ja Ferrarilla, ja Hamilton McLarenilla ja Mercedeksellä.

Singaporen GP kuului Formula 1- MM sarjaan kaudesta 2008, mutta jo ennen sitä Singaporen GP oli olemassa vuosina 1966-1973. Tuolloin siis kilpailu ei kuulunut virallisesti Formula 1- MM- sarjaan, vaan oli MM-sarjan ulkopuolinen kilpailu tuolloin kyseessä.

Kaikkien aikojen ensimmäinen Singaporen GP alla . Vuosi siis 1966.

Virallisesti Singaporen GP kuului F1:iin kaudesta 2008. Muistan edelleenkin ne fiilikset, kun oli vielä kovat hehkutukset Kaikkien aikojen ensimmäistä Yö-aikaan ajettavaa kisaa kohtaan. Ja olivathan puitteet todella hienot Singaporessa.

Myös kauden 2008 GP oli todellinen klassikko, paljon tapahtui radalla ja varikolla. Alonso ajoi kaudella 2008 Renaultilla kaksi voittoa, joista ensimmäinen tuli juuri Singaporessa.

Todella harmi vain, että Alonson voiton takana oli erittäin mielenkiintoinen, mutta täysin epäurheilullinen taktiikka. Tiimin toinen kuljettaja Nelson Piquet jr nimittäin ajoi tahallaan seinään, jotta saatiin turva- auto juuri oikeaan aikaan radalle Alonson kannalta.

Nelson Piquet jr tuntui harjoittelevan jo lämmittelykierroksella oikeaoppista pyörähdystä ja itse kilpailuissa toteutti sen. Videolla näkyy myös lämmittelykierroksen spinni.


Täältä voi katsoa koko GP:n kaudelta 2008.
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.2008x15.Singapore.Grand.Prix
Täältä löytyy puolestaan viisi ikimuistoista hetkeä Singaporen GP:n historiasta.

https://tnp.straitstimes.com/sports/others/five-memorable-moments-singapore-grand-prix-history


Singaporen GP:n historiaa laajemmin täältä.

https://www.chaseyoursport.com/Formula-1/Singapore-Grand-Prix-History-facts-and-Stats/4804

Mitä muistoja sinulle tulee Singaporen GP:n historiaan liittyen. Voit kirjoittaa vapaasti ajatuksesi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Mun muistaakseni se kyllä ajoi tuon jälkeen vielä Korean, Japanin, Intian ja Abu Dhabin kisoissa, ja oli Koreassa podiumillakin. Mutta en ole kyllä ihan varma, on tuosta sen verran kauan. Ehkä se oli joku muu, esim. Teo Fabi.
Joo, ihan oikeassa oot. Ei siis Teo Fabi kuitenkaan. Muistin että Kimi olisi mennyt heti selkäleikkaukseen Singaporen jälkeen, mutta näin ei ollutkaan. Muisti teki vanhalla miehellä tepposet.

Eli vaikka Kimi Räikkönen hajotti selkänsä Singaporessa (harjoitukset muistaakseni), niin Kimi meni vasta myöhemmin selkäleikkaukseen ja ajoi nuo mainitsemasi kisat. Koreassa Kimi oli tosiaan podiumilla ja toinen
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Jep, Kovalaisen Heikki pääsi sitten Kimin saikun myötä Lotuksen puikkoihin Austinissa ja Interlagosissa. Kauniisti sanottuna Heikki sai lopetella uransa tavalla, joka ei jättänyt jossitteluille sijaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Jep, Kovalaisen Heikki pääsi sitten Kimin saikun myötä Lotuksen puikkoihin Austinissa ja Interlagosissa. Kauniisti sanottuna Heikki sai lopetella uransa tavalla, joka ei jättänyt jossitteluille sijaa.
Heikki Kovalainen aloitti ja lopetti uransa samassa Enstonen tiimissä (sama tiimi, eri nimi; Renault 2007 ja Lotus 2013).

Heikkihän tuli lajiin suurena lahjakkuutena pärjättyään hyvin pienemmissä Formula-luokissa. F1:ssähän Heikillä kesti saada juonenpäästä kiinni aluksi.

Renaultilla oli aluksi vaikeaa, mutta kauden keskivaiheilla alkoi voittaa tiimikaveriaan Fisichellaa ja kauden huipensi Fujin podium. Ensimmäistä kertaa kaksi suomalaista oli samaan aikaan podiumilla (Heikki oli toinen ja Kimi kolmas).


McLarenilla kahdessa kaudessa tuli vain yksi voitto Hungaroringilla 2008, mikä oli pettymys autolla, jolla tiimikaverina ollut Hamilton voitti maailmanmestaruudenkin.

Hungaroringilla Kovalainen kuitenkin voitti ja Hamilton oli viides. Heikin päivä siis.

Heikki-Kovalainen-2008-Hungarian-GP-win-pa.jpg

McLaren-ura oli siis pettymys, jonka jälkeen ura jatkui häntäpään Lotuksella/Caterhamilla. Tiimikaverina oli Jarno Trulli, jonka kanssa Heikki oli tasainen.

Tämän Lotus/Caterham-uran kohokohtia oli varmaankin Heikin toimiminen palomiehenä Singaporessa 2010.


Sitten vielä tosiaan muutama kisa toisessa Lotus-tiimissä eli Enstonen Lotuksella.

Oikeastaan McLaren-uran epäonnistuminen tuhosi Heikin mahdollisuudet F1:ssä. Mutta tulihan sieltä kuitenkin kotiin tuomisiksi 1 GP-voitto ja neljä podiumia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Mielenkiintoinen statistiikka. Eniten kolmoisvoittoja tietylle moottoritoimittajalle F1-historian aikana.

Ford johtaa tätä ja melko ylivoimaisesti. Renaultilla oli 1990-luvulla kaksi huipputiimiä moottoriasiakkaana, Williams ja Benetton, joten monet kolmoisvoitot sieltä. Toki myös siltä ajalta, kun Renault oli omalla tiimillään mukana, tai toimitti moottorit Lotukselle Räikkösen ajaessa tiimissä, ja tuolloinhan Red Bull oli huipulla Renaultin moottorilla.

Mercedes taas omalla tiimillään ja McLarenin asiakastiiminä.

Screenshot_20230911_182203_Instagram-01.jpeg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Mielenkiintoinen statistiikka. Eniten kolmoisvoittoja tietylle moottoritoimittajalle F1-historian aikana.

Ford johtaa tätä ja melko ylivoimaisesti. Renaultilla oli 1990-luvulla kaksi huipputiimiä moottoriasiakkaana, Williams ja Benetton, joten monet kolmoisvoitot sieltä. Toki myös siltä ajalta, kun Renault oli omalla tiimillään mukana, tai toimitti moottorit Lotukselle Räikkösen ajaessa tiimissä, ja tuolloinhan Red Bull oli huipulla Renaultin moottorilla.

Mercedes taas omalla tiimillään ja McLarenin asiakastiiminä.

Näytä liitetiedosto 3975
Ford Cosworthin ykkössija ei yllätä sillä 60-luvun loppupuolelta aina 80-luvun alkuvuosiin saakkaa se toimitti moottorit merkittävälle valtaosalle tiimeistä.
 
Ylös