Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Ford Cosworthin ykkössija ei yllätä sillä 60-luvun loppupuolelta aina 80-luvun alkuvuosiin saakkaa se toimitti moottorit merkittävälle valtaosalle tiimeistä.
Renaultin moottoreilla oli joskus ysärillä myös muistaakseni neloisvoitto. Taisi olla kaudella 1996 tai 1997. En nyt millään saa päähäni, mikä kisa oli.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Myös Nürrellä 1997 Renault'lle neloisvoitto, kun Mersut eivät kestäneet McLareneissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Kausina 1998-2008 F1-autoissa oli kuvioidut renkaat. Tarkoitus oli vähentää pitoa mutkissa, jotta kierrosajat saataisiin putoamaan.

Tämä kaiketi toimikin jonkin aikaa.

Tällä esimerkki videolla, joka on tietokone-simulaatio, on kaksi Ferrarin F1-autoa vastakkain kaudelta 2004. Toisessa kuitenkin slicksit alla, toisessa kuvioidut renkaat (jotka siis olivat oikeasti kaudella 2004 käytössä). Slickseillä päästään kovempaa mutkat.


Täällä mielenkiintoista pohdintaa asiasta.

https://www.quora.com/Why-did-F1-shift-from-grooved-tires-to-slick-tires

Oliko omasta mielestäsi virhe aikoinaan siirtyä kuvioituihin renkaisiin?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Renaultin moottoreilla oli joskus ysärillä myös muistaakseni neloisvoitto. Taisi olla kaudella 1996 tai 1997. En nyt millään saa päähäni, mikä kisa oli.
Ja Mersulta tuli nippu vastaavia 2014. Ja jos nyt oikein katsoin niin Venäjän GPssä jopa 5 ensimmäistä oli Mersun koneella liikkeellä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Kausina 1998-2008 F1-autoissa oli kuvioidut renkaat. Tarkoitus oli vähentää pitoa mutkissa, jotta kierrosajat saataisiin putoamaan.

Tämä kaiketi toimikin jonkin aikaa.

Tällä esimerkki videolla, joka on tietokone-simulaatio, on kaksi Ferrarin F1-autoa vastakkain kaudelta 2004. Toisessa kuitenkin slicksit alla, toisessa kuvioidut renkaat (jotka siis olivat oikeasti kaudella 2004 käytössä). Slickseillä päästään kovempaa mutkat.


Täällä mielenkiintoista pohdintaa asiasta.

https://www.quora.com/Why-did-F1-shift-from-grooved-tires-to-slick-tires

Oliko omasta mielestäsi virhe aikoinaan siirtyä kuvioituihin renkaisiin?

Olis varmaan mennyt niin kovaa ettei Montoyan "mäkkäri" kunto ois kestäny koko kisaa. :D Ei vaa harmi ettei koskaan tultu näkeen sitä. Olis varmaa kaikki Lap recordit tai ainakin tosi paljon enemmän lap recordeja tallessa tolta vuodelta paitsi Monzan ennätykseen tuskin koskaa päästään ja vanhallaki Hockella noi autot olis vieläki enkoissa. ;)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Liam Lawson ajoi tänään Singaporessa ensimmäiset pisteensä urallaan. Pisteet olivat tälle Uusi-Seelantilaiselle siis ensimmäiset.

Mutta kuka olikaan edellinen uusi-seelantilainen, joka ajoi F1:ssä pisteille? Ja minkä tiimin autolla pisteet tulikaan tuolloin?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Ensi viikolla ajetaan sitten Suzukassa. Kyseinen rata ollut mahtava suomalaisittain.

Häkkinen voitti Suzukassa 1998 ja 1999 varmistaen samalla maailmanmestaruudet molemmissa kisoissa.

Kauden 1998 GP:tä.


Kauden 1999 GP:tä.



Räikkönen ajoi ehkä uransa parhaimman kisan Suzukassa 2005 voittaen viimeisen kierroksen ohituksellaan Fisichellasta.


Ja Bottas voitti Suzukassa kaudella 2019.

https://youtu.be/b0G4-Vp2TS0?feature=shared

Mikä näistä voitoista on jäänyt erityisimmin mieleesi? Entä joku muu hetki Suzukasta?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Eddie Irvine oli harvoin tiimikaverinsa Michael Schumacherin vauhdissa Ferrari-vuosina.

Mutta Suzukassa 1997 hän todentotta sitä oli. Irvine ohitti kilpailussa mahtavalla tavalla Schumacherin, Häkkisen ja Villeneuven.

Ja varmasti olisi myös voittanut kilpailun, mutta Eddie pelasi voiton Schumacherille, joka taisteli maailmanmestaruudesta tuolloin.

Muistan miten Kyllönen ja Mustakari spekuloi, että Irvinen täytyisi olla kevyellä tankilla liikkeellä, ja ajaisi höyryillä. Mutta niin ei kuitenkaan ollut. Vaan vauhti oli todellista.

Mikähän mahtoi olla Irvinen salaisuus tuona päivänä?

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Enemmän salaisuus oli siinä, että Villeneuve ajoi poikkeuksellisen hitaasti alkuosan kisasta. Ajatus oli siinä, että hän sillä auttaisi muita kuskeja Schumacheria vastaan. Mutta kärsivällisyys ei riittänyt varikkokäyntien alkamiseen asti.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Eddie Irvine oli harvoin tiimikaverinsa Michael Schumacherin vauhdissa Ferrari-vuosina.

Mutta Suzukassa 1997 hän todentotta sitä oli. Irvine ohitti kilpailussa mahtavalla tavalla Schumacherin, Häkkisen ja Villeneuven.

Ja varmasti olisi myös voittanut kilpailun, mutta Eddie pelasi voiton Schumacherille, joka taisteli maailmanmestaruudesta tuolloin.

Muistan miten Kyllönen ja Mustakari spekuloi, että Irvinen täytyisi olla kevyellä tankilla liikkeellä, ja ajaisi höyryillä. Mutta niin ei kuitenkaan ollut. Vaan vauhti oli todellista.

Mikähän mahtoi olla Irvinen salaisuus tuona päivänä?

Olen kuullut huhua palstalla että Irvine ei saanut säätää autoaan ajotyylille sopivaksi ennen 99 kautta, mikä osittain selittäisi sen miksi hän ei ollut usein tallikaverinsa Schumacherin vauhdissa kisoissa.
Irvine olisi hyvinkin voinut voittaa yllä mainitun Suzukan osakilpailun. Mutta hyvistä syistä johtuen Eddien tehtävä oli jeesata tallitoveriaan mestaruustaistoa varten 97 ja päästää kohteliaasti Schumacher edelle johtoasemalle, joka kilpailun voittikin lopulta varmalla ajollaan Ferrarilla.
2 vuotta myöhemmin Michael joutui sitten Irvinen asemaan ja joutuikin luovuttamaan kärkipaikkansa Irvinelle Malesiassa kauden toiseksi viimeisessä kisassa samalla tavalla kuin kollegansa 97 Suzukan radalla mestaruustaistelun vuoksi.
Huhu on noistakin ajoista jo 26 vuotta aikaa kohta 30 vuotta sitten, tuntuu niin vanhalle ajalle kun muistelee tarkemmin tai katselee.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Olen kuullut huhua palstalla että Irvine ei saanut säätää autoaan ajotyylille sopivaksi ennen 99 kautta, mikä osittain selittäisi sen miksi hän ei ollut usein tallikaverinsa Schumacherin vauhdissa kisoissa.
Irvine olisi hyvinkin voinut voittaa yllä mainitun Suzukan osakilpailun. Mutta hyvistä syistä johtuen Eddien tehtävä oli jeesata tallitoveriaan mestaruustaistoa varten 97 ja päästää kohteliaasti Schumacher edelle johtoasemalle, joka kilpailun voittikin lopulta varmalla ajollaan Ferrarilla.
2 vuotta myöhemmin Michael joutui sitten Irvinen asemaan ja joutuikin luovuttamaan kärkipaikkansa Irvinelle Malesiassa kauden toiseksi viimeisessä kisassa samalla tavalla kuin kollegansa 97 Suzukan radalla mestaruustaistelun vuoksi.
Huhu on noistakin ajoista jo 26 vuotta aikaa kohta 30 vuotta sitten, tuntuu niin vanhalle ajalle kun muistelee tarkemmin tai katselee.
Näinpä. Tuntuu kyllä erikoiselta, jos kuljettaja ei saa säätää autoa haluamakseen.

Kuitenkin jokainen tiimi haluaa sijoittua myös valmistajien sarjassa mahdollisimman korkealle. Silloinhan kummankin kuskin pitäisi menestyä mahdollisimman hyvin.

Vakka siis Schumacher olikin lähtökohtaisesti Ferrarilla ykkönen, luulisi Ferrarin halunneen myös Irvinen sijoittuvan mahdollisimman korkealle.

On kyllä aikaa noista ajoista, tässähän tuntee itsensä jo vanhaksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Mielenkiintoinen 3D -analyysi Sennan ja Prostin kolarista Suzukassa 1989. Näkee hyvin, miten Prost kääntää mutkaan rahtusen liian aikaisin. Tämän kolarin siis voi laittaa Prostin piikkiin.



Seuraavan kauden , eli 1990, kolarin syy on puolestaan Sennan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Kuinkahan monta kertaa Suzuka on ratkaissut MM-taistelun?

Kausien 1989 ja 1990 lisäksi ainakin kaudella 1996 Damon Hill voitti mestaruuden juuri Suzukassa, ja Häkkinen varmisti kummatkin tittelinsä, eli kausien 1998 ja 1999, mestaruudet juuri kyseisellä radalla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Mielenkiintoinen 3D -analyysi Sennan ja Prostin kolarista Suzukassa 1989. Näkee hyvin, miten Prost kääntää mutkaan rahtusen liian aikaisin. Tämän kolarin siis voi laittaa Prostin piikkiin.



Seuraavan kauden , eli 1990, kolarin syy on puolestaan Sennan.
Pitäisiköhän Sennan perikunnan laittaa lakimiehet asialle Massan tavoin ja vaatimaan 1989 mestaruutta takaisin. Ihan kuin Senna olisi "hyötynyt" shikaanin oikaisusta kun oli siinä parkissakin. Mitä kolariin tulee niin ehkä oli hitusen enemmän Prostin vika, mutta mielestäni pääosin kilpailutilanne. Oikeusmurha josta mestaruus olisi kuulunut Sennalle.
 
Ylös