FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Ei kukaan mitään sellaista ole mouhonut. Eikä kukaan tuohon hybridiin vedoten ole vetäytymässä. Se oli 5v. sitten edellytys jatkaa sarjassa niiltä valmistajilta. Ei enää, maailma on muuttunut. Kannattaa lukea niitä uutisia mitä ei ole tekstitv:ssä tai Vauhdin maailmassa. JM sanoi jo suoraan että Toyotalle käy mikä tahansa päätös.

https://www.motorsport.com/wrc/news/analysis-what-to-expect-from-the-fia-on-wrc-future/10579980/
Nyt en kyllä ymmärrä mitä sanot. Miten maailma on muuttunut kolmessa vuodessa? Oliko kolmevuotta sitten pakko olla vihertävä, mutta nyt ei. Vai oliko kolme vuotta sitten yhdentekevää mitä ralli maksaa, mutta nyt ei. Vai onko niin, että jos kolme vuotta sitten ei oltaisi menty hybrideihin, niin Toyota, Huyndai ja Msport olisivat silloin vetätyneet kaikki, mutta nyt ei?

Jokatapauksessa takki on päättävissä elimissä (fia) kääntynyt ennätysnopeasti. Kolmevuotta sitten hybridit oli elämän ja kuoleman kysymys ja ainut edellytys hengissä selviämiseen, mutta nyt se ei olekkaan niin kovin tärkeä juttu.
 
Viimeksi muokattu:

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
330
Näkisin et keskipitkällä aikavälillä bensan ja riiselin polttamisesta siirrytään meta- ja/tai etanolin käyttöön polttoaineena. Indycarissa on sitä tehty jo hyvän aikaa. Sähköralliautot on kuolleena syntynyt idea ja hypriideistäkin ollaan luopumassa mm. Kustannussyistä.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
229
Sitä vaan mietin, että kyllähän tämä uusi jokkissääntö mahdollistaisi senkin, että nyt vaikkapa Seat käy ostamassa 400 keur:lla sen Kallen Toyotan. Tämän jälkeen auto pajalle, purkaa sen atomeiksi, mallintaa osat ja auto kasaan. Kisaan tai sitten nettiautoon myyntiin tuolla ostohinnalla. Melkein voisin väittää, että edullisempi vaihtoehto "kehittää" voittaja-auto, kuin aloittaa palkkaamalla se ensimmäinen inssi. Mikä normaalioloissa pitäisi kaiketi palkata joko Toyotalta tai sitten Hyundailta.

Asia mikä varmasti tämän säännön myötä muuttuu on auton suunnittelijoihin varatut kustannukset. Enää ei oikein kannata maksaa mottipäisiä summia sille mukamas maailman parhaalle inssille, koska melkein samaan hintaan saat ostettua hänen valmiin työnsä itsellesi.

Jotenkin sellainen fiilis tullut nyt tästä säännöstä, että totisesti toivon, että sitä ei aleta mitenkään rajoittamaan. En yhtään ihmettelisi, jos tämän säännön myötä ralliin ilmestyisi nopeastikin uusia tehdastalleja, joilla on heti kättelyssä voittaja-auto käsissä ja sitä kehittämään on palkattu kasa "tulevaisuuden tekijöitä", täynnä jos jonkunlaisia uusia innovaatioita.

Rahalla et enää mällää, mikä on vaan hyvä asia.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Nyt en kyllä ymmärrä mitä sanot. Miten maailma on muuttunut kolmessa vuodessa? Oliko kolmevuotta sitten pakko olla vihertävä, mutta nyt ei. Vai oliko kolme vuotta sitten yhdentekevää mitä ralli maksaa, mutta nyt ei. Vai onko niin, että jos kolme vuotta sitten ei oltaisi menty hybrideihin, niin Toyota, Huyndai ja Msport olisivat silloin vetätyneet kaikki, mutta nyt ei?

Jokatapauksessa takki on päättävissä elimissä (fia) kääntynyt ennätysnopeasti. Kolmevuotta sitten hybridit oli elämän ja kuoleman kysymys ja ainut edellytys hengissä selviämiseen, mutta nyt se ei olekkaan niin kovin tärkeä juttu.
Ei mitään päätöksiä hybrideistä tehty kolme vuotta sitten. Hybridien siirtymäpäätös tehtiin 2018 ja säännöt tuli 2019. Ja silloin oli selvää että lajista piti saada vihreämpi. Vähin äänin (harmittavaa kyllä) mukaan tuli myös ns. sähköbensa. Kuusi vuotta sitten sähköautotkaan ollu vielä samalla viivalla kuin nyt ja esim. Tesloja myytiin Suomessa vuodessa 172kpl(nyt niitä myydään kuukaudessa 500kpl!). Maailmaa muuttuu, jos muuttuu sen mukana.

Nyt kun sähköautot jyllää ja hybridit ovat jäämässä taka-alalle, niin tuosta voidaan hyvin luopua, onhan autot edelleen tuon bensan johdosta ympäristöystävällisiä, vihreitä. Mutta 6v. sitten hybridi oli elinehto ja täysin ymmärrettävää silloin että siitä piti saada keihäänkärki. Ei enää.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Jokkissääntöön pitää liittyä vapaa auton kehitysmahdollisuus, koska ilman sitä siinä ei ole järkeä. Lähes kaikilla tekniikan aloilla on tapana sanoa, että kopioija on aina yhden pykälän jäljessä kehityksestä. Niin pitää olla tässäkin. Tai muuten herää kysymys, että kuka satsaa valtavat rahat ja tekee sen ekan auton jota muut ostavat ja kopioivat ? Voi tulla pian hiljaista sillä sektorilla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Ei mitään päätöksiä hybrideistä tehty kolme vuotta sitten. Hybridien siirtymäpäätös tehtiin 2018 ja säännöt tuli 2019. Ja silloin oli selvää että lajista piti saada vihreämpi. Vähin äänin (harmittavaa kyllä) mukaan tuli myös ns. sähköbensa. Kuusi vuotta sitten sähköautotkaan ollu vielä samalla viivalla kuin nyt ja esim. Tesloja myytiin Suomessa vuodessa 172kpl(nyt niitä myydään kuukaudessa 500kpl!). Maailmaa muuttuu, jos muuttuu sen mukana.

Nyt kun sähköautot jyllää ja hybridit ovat jäämässä taka-alalle, niin tuosta voidaan hyvin luopua, onhan autot edelleen tuon bensan johdosta ympäristöystävällisiä, vihreitä. Mutta 6v. sitten hybridi oli elinehto ja täysin ymmärrettävää silloin että siitä piti saada keihäänkärki. Ei enää.
Sä olet itse vielä tänä vuonna väittänyt, että hybrideillä ajetaan koska autotehtaat niin haluavat, antaen ymmärtää, että jos ei ajeta hybrideillä, niin kaikki nykyiset rally 1 merkit ovat vaarassa lähteä pois. Mä kaivan ne sun viestit todisteeksi.

Mä julistin jo v.2022 että nää hy autot on antiikkiautoja ja sain niskaan vihamyrskyn. Sä olit yksi joka väitti vastaan ja nyt Sä toistat nyt tuota mun mantraa kaksi vuotta myöhässä. Yllättävän lyhytnäköinen on fia kun tekee miljoonia maksavan sääntömuutoksen joka kumotaan kahden vuoden jälkeen. Toivottavasti fia pistetään tästä tilille, toivottavasti joku toimittaja kirjoittaa tästä kritiikittömästi.

Vieläkö löytyy niitä jotkä ovat sitämieltä, että hy autot oli oikea päätös. Mitä mieltä sä olet, oliko 2018-19 tehty päätös oikea vai väärä?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Sitä vaan mietin, että kyllähän tämä uusi jokkissääntö mahdollistaisi senkin, että nyt vaikkapa Seat käy ostamassa 400 keur:lla sen Kallen Toyotan. Tämän jälkeen auto pajalle, purkaa sen atomeiksi, mallintaa osat ja auto kasaan. Kisaan tai sitten nettiautoon myyntiin tuolla ostohinnalla. Melkein voisin väittää, että edullisempi vaihtoehto "kehittää" voittaja-auto, kuin aloittaa palkkaamalla se ensimmäinen inssi. Mikä normaalioloissa pitäisi kaiketi palkata joko Toyotalta tai sitten Hyundailta.

Asia mikä varmasti tämän säännön myötä muuttuu on auton suunnittelijoihin varatut kustannukset. Enää ei oikein kannata maksaa mottipäisiä summia sille mukamas maailman parhaalle inssille, koska melkein samaan hintaan saat ostettua hänen valmiin työnsä itsellesi.

Jotenkin sellainen fiilis tullut nyt tästä säännöstä, että totisesti toivon, että sitä ei aleta mitenkään rajoittamaan. En yhtään ihmettelisi, jos tämän säännön myötä ralliin ilmestyisi nopeastikin uusia tehdastalleja, joilla on heti kättelyssä voittaja-auto käsissä ja sitä kehittämään on palkattu kasa "tulevaisuuden tekijöitä", täynnä jos jonkunlaisia uusia innovaatioita.

Rahalla et enää mällää, mikä on vaan hyvä asia.
Periaattessahan on mahdollista, että automerkki NN ostaa 2-5 Toyotaa, ottaa korin pois ja tekee päälle oman hiilarikorin ja lähtee kisaamaan.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Sä olet itse vielä tänä vuonna väittänyt, että hybrideillä ajetaan koska autotehtaat niin haluavat, antaen ymmärtää, että jos ei ajeta hybrideillä, niin kaikki nykyiset rally 1 merkit ovat vaarassa lähteä pois.
Tuskin kukaan näin on väittänyt. Hybrideillä ajetaan, koska autotehtaat olisivat muuten jättäneet sarjan. Muista, että päätös tehtiin jo noin 5v sitten. Ei tänä tai viime vuonna. Tilanne ja päätös olisi varmasti voinut olla toinen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Tuskin kukaan näin on väittänyt. Hybrideillä ajetaan, koska autotehtaat olisivat muuten jättäneet sarjan. Muista, että päätös tehtiin jo noin 5v sitten. Ei tänä tai viime vuonna. Tilanne ja päätös olisi varmasti voinut olla toinen.
Jokatapauksessa lyhytnäköinen päätös. Matton perusteli hybrid päätöstä sillä että vain sillä keinolla mukaan saadaa uusia automerkkejä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2520
Tuo jokkissääntö vaatinee kyllä tosiaan vielä vähän tarkennusta, Latvalan kommentit tuosta oli kyllä ihan aiheellisia, autoja pitää pystyä tuottamaan ihan eri määriä kuin ennen, ikään kuin "varmuuden vuoksi". Ja mitä jos sitten kuitenkin käy niin, että kiinnostusta ei olekaan? Autoja on kasattu hirveä määrä varastoon koska on ollut olemassa riski että kisan jälkeen kaikki autot on menneet uusiin käsiin tai muuten vain Tuurin kyläkaupassa koristeena.

Miksei vaan yksinkertaisesti luotu sääntöä, että jokainen talli on velvollinen myymään autoja tehtaalta 400k hintaan niin haluaville?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Oliskohan tuo jokkissääntö ns taktinen vedätys Fialta. Laaditaan joku ns tyrmistyttävä sääntö jolla saadaan kaikki ensin takajaloilleen ja kaikkien huomio kiinnittyy siihen ja sitten kun siinä yhdessä säännössä tullaan vähän vastaan tai löydetään kompromissi, niin kaikki muut säännöt hyväksytään purnaamatta siinä sivussa huomaamatta....

Lisäksi tuo hybrideistä luopuminen on Fialle todella nolo asia, he joutuvat myöntämään että se oli kallis epäonnistuminen. Tuolla jokkissäännöllä saadaan huomio siirtymään pois tästä ikävästä asiasta. Tälläkin palstalla kaikki puhuu vasn jokkissäännöstä, hybridin poistuminen on jäänyt puheissa vähemmälle huomiolle.

F1ssä v6 moottoreihin siirryttäessä käytettiin tätä taktikkaa. Tiedettiin, että Ferrari ei halua kutos koneita, niinpä Fia ilmoitti haluavansa v4 moottorit joka tietysti tyrmistytti Ferrarin jolloin löydettiin keskitien kompromissi v6 jonka ferkku sitten hyväksyi koska se tuntui vähemmän huonolta vaihtoehdolta neloskoneisiin verrattuna.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
168
Sijainti
Joensuu
Miksei vaan yksinkertaisesti luotu sääntöä, että jokainen talli on velvollinen myymään autoja tehtaalta 400k hintaan niin haluaville?
Varmaankin siksi, että kiusaus ajaa kalliimmalla autolla olisi pienempi. Käytetään kalliimpia/parempia osia kilpailuissa ja sitten myydään "hinnat alkaen" malleja tehtaalta. Vähän ajan päästä hintakatto olisi ihan vitsi.

Ei kai niitä autoja jokkistyyliin sieltä maalin parc fermeestä heti mukaan saa? Aika paljon on liikkuvia osia tässä skenaariossa vielä...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Sä olet itse vielä tänä vuonna väittänyt, että hybrideillä ajetaan koska autotehtaat niin haluavat, antaen ymmärtää, että jos ei ajeta hybrideillä, niin kaikki nykyiset rally 1 merkit ovat vaarassa lähteä pois. Mä kaivan ne sun viestit todisteeksi.

Mä julistin jo v.2022 että nää hy autot on antiikkiautoja ja sain niskaan vihamyrskyn. Sä olit yksi joka väitti vastaan ja nyt Sä toistat nyt tuota mun mantraa kaksi vuotta myöhässä. Yllättävän lyhytnäköinen on fia kun tekee miljoonia maksavan sääntömuutoksen joka kumotaan kahden vuoden jälkeen. Toivottavasti fia pistetään tästä tilille, toivottavasti joku toimittaja kirjoittaa tästä kritiikittömästi.

Vieläkö löytyy niitä jotkä ovat sitämieltä, että hy autot oli oikea päätös. Mitä mieltä sä olet, oliko 2018-19 tehty päätös oikea vai väärä?
Niin ajetaan koska autotehtaat halusivat niin, mutta tänä vuonna kaikki on muuttunut, osittain esim. Kalle päätöksestä. Olen edelleen sitä mieltä että hybridit oli oikea ratkaisu 2018 koska sitä valmistajilta haluttiin ja olisivat varmasti halunneet edelleen, mutta jos tuote on rikki niin sitten se pitää korjata. FIA tarttui tähän että autoja on liian vähän viivalla. Tallit olisivat jatkaneet varmasti Hybrideillä, mutta ottavat nyt uudet säännöt vastaan. Ovathan hekin olleet valmiita myös muutokseen, kun FIA on sitä pyytänyt. Turha silloin katella taaksepäin että olipas paska päätös.

Sä teet nyt tästä mustavalkoista. Julistit että oli antiikkiautoja, mutta julistit myös että pitäisi palaa takaisin takavetoisiin ja lukottomiin paskoihin. Sanoin silloin että sarjaa ei olisi jos ei oltaisi siirrytty Hybrideihin. Sanon edelleen. Ja silloin päätös on aina oikea, jotta MM sarjaa voidaa ajella. Jos nyt halutaan muuttaa suuntaa FIAn toimesta, niin myös se sopii talleille. Miten siis tässä nyt on oikea ja väärä päätös? Eikö pääasia ole että tallit on mukana, oli se sitten hybridi tai ei? Sitä ainakin itse olen toistanut, koska tärkeintä on että tehdastalleja on mukana.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Niin ajetaan koska autotehtaat halusivat niin, mutta tänä vuonna kaikki on muuttunut, osittain esim. Kalle päätöksestä. Olen edelleen sitä mieltä että hybridit oli oikea ratkaisu 2018 koska sitä valmistajilta haluttiin ja olisivat varmasti halunneet edelleen, mutta jos tuote on rikki niin sitten se pitää korjata. FIA tarttui tähän että autoja on liian vähän viivalla. Tallit olisivat jatkaneet varmasti Hybrideillä, mutta ottavat nyt uudet säännöt vastaan. Ovathan hekin olleet valmiita myös muutokseen, kun FIA on sitä pyytänyt. Turha silloin katella taaksepäin että olipas paska päätös.

Sä teet nyt tästä mustavalkoista. Julistit että oli antiikkiautoja, mutta julistit myös että pitäisi palaa takaisin takavetoisiin ja lukottomiin paskoihin. Sanoin silloin että sarjaa ei olisi jos ei oltaisi siirrytty Hybrideihin. Sanon edelleen. Ja silloin päätös on aina oikea, jotta MM sarjaa voidaa ajella. Jos nyt halutaan muuttaa suuntaa FIAn toimesta, niin myös se sopii talleille. Miten siis tässä nyt on oikea ja väärä päätös? Eikö pääasia ole että tallit on mukana, oli se sitten hybridi tai ei? Sitä ainakin itse olen toistanut, koska tärkeintä on että tehdastalleja on mukana.
Ai Rovanperänkö ansiosta/syystä säännöt muuttuu, vetelet kyllä mutkia suoraksi ihan huolella. 100% Varmuudellahan emme tiedä olisiko joku talleista vetäytynyt vaikka hy autoihin ei olisi siirrytty. uhkauksiahan voi aina esittää. Varmuudella emme myöskään (vielä) tiedä tuleeko joku automerkki vetäytymään koska hy autot heivataan.

Sanoin kyllä että hy autot on antiikkia. Ponttini oli silloin se, että nää hy antiikkiautot maksaa miljoonan, takaveto antiikkiautot maksaa murto-osan siitä. Kumpi on järkevämpää, ajaa miljoonan egen antiikkiautolla vai 100k antiikkiautolla? Nyt saatiin vastaus, ei ainakaan miljoonan antiikkiautolla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Ajatuksena hybridi kuulosti hyvältä, mutta käytännössä se toteutettiin huonosti.

EDIT: petyin myös Compact Dynamicsin laitteen laatuun. Toivottavasti firma sai tästä riittävästi mainehaittaa.
Vai voisko paremminkin sanoa, että hybrid järjestelmä nykyisessä kehitys asteessaan ei sovellu moottoriurheiluun siten, että siitä saatava hyöty olisi merkittävä haittoihin nähden.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Ai Rovanperänkö ansiosta/syystä säännöt muuttuu, vetelet kyllä mutkia suoraksi ihan huolella.
Ei, mutta osasyy. Kyllähän sarjan tilasta tuli paljon puhetta tämän kauden alkuun. Eikös osasyy olla autojen vähyys? Toyota ajattaa vain kolmea autoa. Olisi ajattanut neljää joissain kisoissa jos Kalle olisi ajanut täyden kauden ja Seb osan kautta. Siitähän tämä oikeastaan lähti, kun autoja on vähän niin sitä perusteltiin hinnalla jolloin keskustelu alkoi siirtymisestä Rally2 autohin. Ford myös ajattaa vain kahta, viime kaudella monessa kisassa kolmea autoa (vaikka Serderidis onkin mitä on).
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1403
Niin, onko jokin muuttunut. Ehkä onkin.
Ehkä tämä kilpa-autojen innovaatiot siviiliin, mantra on ollut monella (päättäjät, autotehtaat) vielä jossakin takaraivossa ja päälle kaikenmaailman wokemarkkinointipöhlöt.
On herätty, että sporttia tämä on, ei muuta.
Ei kukaan oleta MM maratoonarin lenkkareiden olevan oikea itselle. Sama merkki riittää.
Siksi F1 tunkua, kun keksineet tuon: pääasia hyvä meininki, paljon melua ja mielellään menestystä myös.
 
Ylös