FIA rakentaa rallia.

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kukakohan rakentaa C-SUV segmentin kulkineesta WRC laitteen ? Aika kookkaita nuo (ainakin osa niistä, riippuen kai katsooko tuota luokittelua miten)
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Myös konseptiautolla saa osallistua, eli periaatteessa b-ryhmän rs200 tai Audin s-ryhmän proton tyylinen auto on mahdollinen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Myös konseptiautolla saa osallistua, eli periaatteessa b-ryhmän rs200 tai Audin s-ryhmän proton tyylinen auto on mahdollinen.
Kyllä RS200 myytiin autokaupassa, joskin vain 200 kappaletta valmistettiin. Mutta tosiaan S-ryhmän protot oli täysiä konseptiautoja.

Nämä konseptiautosäännöt tulevat siis vasta vuodelle 2026.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
118
Sijainti
35400/41310
Kuka muistaa, kuinka monta markkaa oli jokkiksessa ostotarjous 1990-luvun alussa? Alle 2000 markkaa? Muistan vaan niitä juttuja, miten ostotarjouksen voittaneelle auton omistaja lateli tuhatmarkkasia moninkertaisen määrän kouran, että sai pitää autonsa (ainakin Kardaanikunkussa oli näin). Se oli sijoitustoimintaa myös.
Se on sijoitustoimintaa edelleen. Panokset ovat vaan koventuneet.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
98
Sellainen aspekti tuli tuosta "jokkis" säännöstä mieleen, että se ainakin teoriassa mahdollistaa kilpailevan tallin vakoilun tehokkaasti. Miettikää nyt kun -25 Monten jälkeen Toyota ostaa yhden Hyundain ja Fordin ja Hyundai yhden Toyotan ja Fordin (Malcolm pitänee kukkaron nyörit tiukalla eikä lähde tällaiseen tuhlailuun) ja purkaa ne atomeiksi. Siinä pääsee helposti tutustumaan kilpailevan tallin auton rakennusfilosofiaan ja tekniikkaan. Näkee ns. mistä ne muut autot on tehty. Ja jos sieltä löytää uusia ideoita, on ne helppo kopioida omaan autoon. 400k on mitätön hinta jos löydät jotain merkittävää kilpailijan autosta mitä et itse ole keksinyt.

Voihan olla, että tämänlainen kikkailu kielletään tehdastalleilta mutta voihan ihan sattumalta joku JML:n serkun naapurin kaima Neuvillen Hyundain ostaa "omaan autotalliin" joka vain sattuu sijaitsemaan Jyskässä.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Jotainhan tuohon tullaan keksimään ja muutenkin odotan innolla mitä tuon kanssa vielä tehdään. Karkaa kustannukset kohtalaisen hyvin käsistä, jos autoja joudutaan tekemään nykyisen noin 10 sijaan useita kymmeniä per kausi ja tuskin yksikään valmistaja niitä tappiolla alkaa tekemään. En tarkoita pelkästään auton rakennuskustannuksia, vaan kyllä tuollainen määrä vaatii jo lisää infraa ja työntekijöitä nykyisillekin tehdastiimeille, joka taas tulee olemaan merkittävä kuluerä.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
98

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Jotainhan tuohon tullaan keksimään ja muutenkin odotan innolla mitä tuon kanssa vielä tehdään. Karkaa kustannukset kohtalaisen hyvin käsistä, jos autoja joudutaan tekemään nykyisen noin 10 sijaan useita kymmeniä per kausi ja tuskin yksikään valmistaja niitä tappiolla alkaa tekemään. En tarkoita pelkästään auton rakennuskustannuksia, vaan kyllä tuollainen määrä vaatii jo lisää infraa ja työntekijöitä nykyisillekin tehdastiimeille, joka taas tulee olemaan merkittävä kuluerä.
Jos esim Toyota ei halua myydä autoja ulos, ainahan voi ilmoittaa, että myymme kyllä auton, mutta emme huolla sitä, emmekä myy siihen varaosia, tai huollamme sen, mutta se voi kestää useamman kuukauden ja laittaa huollolle niin ison hintalapun, että ostuhalukkuus haihtuu.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Jännä nähdä, että vetäytyykö Toyota, Huyndai ja Msport rallin MM-sarjasta heti tämän kauden jälkeen. Täälähän on muutamat käyttäjät mouhunneet viimeiset kaks vuotta ja kertoneet varmana tietona, että nämä kolme merkkiä vaativat hybrid autot ja se on ainut edellytys että nämä teamit ajavat sarjassa. Muuten he vetäytyvät.
Ei kukaan mitään sellaista ole mouhonut. Eikä kukaan tuohon hybridiin vedoten ole vetäytymässä. Se oli 5v. sitten edellytys jatkaa sarjassa niiltä valmistajilta. Ei enää, maailma on muuttunut. Kannattaa lukea niitä uutisia mitä ei ole tekstitv:ssä tai Vauhdin maailmassa. JM sanoi jo suoraan että Toyotalle käy mikä tahansa päätös.

https://www.motorsport.com/wrc/news/analysis-what-to-expect-from-the-fia-on-wrc-future/10579980/
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1404
Tuosta voittaja-auton ostamisesta:
Autohan on vain osa voittavaa pakettia.
Veikkaan, että vaikka joku suomalainen huipputiimi ostaisi maaliviivalta Yariksen, palkkaisi Sunisen ja lähtisi Jyskälään, jälki voisi olla välillä aika mollivoittoista.
Tuollainen huippulaite on varmaan suht helppo saada kulkemaan kovaa, mutta vaatii paljon tietoa ja taitoa saada kulkemaan se TODELLA kovaa.
Ja, entäs varaosat & mylly, mitäs ne maksaa?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3875
Tuo "jokkis sääntö" tulee kyllä varmaan elämään vielä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun heitetään jotain radikaalia ja lopussa päädytään kompromissiin. Toki pätee varmaan muihinkin uudistuksiin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Itsellä päällimmäisenä ajatuksena tästä eilisestä uutisesta on positiivinen. Pääasia että tehdään muutoksia kun koetaan että itse tuote ei ole kunnossa. Katsotaan mihin kaikki johtaa. Kyllä nuo kuulostaa ihan hyviltä ratkaisuilta. Tärkeintä on että ei odoteta vuoteen 2027 ja katsota vaan kun "laiva uppoaa".
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Kuulostaa ihan siltä että olisi mennyt viikko siitä viimeisin pistelaskumuutos on todettu flopiksi ja ollaan toteutettu historian kattavin kysely miten rallia pitäisi muuttaa.

ol-ol-olisiko Safari takaisin kulta-aikoihin? 106 kilsan Kedong vaikka powerina....
Kun uusi Rally1-kyydin sähköluokka on ton ajanut läpi, voidaan puhua ainakin keston puolesta maratonkilpailusta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
ol-ol-olisiko Safari takaisin kulta-aikoihin? 106 kilsan Kedong vaikka powerina....
Ei ne rupea ajamaan sulkemattomilla yleisillä teillä kuitenkaan kuten aiempina vuosikymmeninä. Eikä varmasti sitä 80 km säännöstä renkaidenvaihdon/huollon välillä tingitä. Mutta Safarissa voitaisiin ajaa jo torstaina pätkiä, tai ajaa perjantaina ja lauantaina kolmas legi, jolloin kilsat olisi 500 paikkeilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Ensimmäinen ajatus ensi kaudesta oli, tuleeko tuosta 2025 sellainen uusi versio kaudesta -87 kun pääluokan tehot laskevat. Toki miedommalla kontrastilla, mitä -86 -> -87.
A-ryhmän aikanakin pääluokan tehoja laskettiin pariin otteeseen kuristamalla. Ehkä lähempänä ollaan näitä uudistuksia. Toki samalla kehitys meni niin kovaa vauhtia eteenpäin, että vauhdit käytännössä nousi joka vuosi, paitsi ehkä 1994-1995.
 
Ylös