Rentta
Well-known member
Kukakohan rakentaa C-SUV segmentin kulkineesta WRC laitteen ? Aika kookkaita nuo (ainakin osa niistä, riippuen kai katsooko tuota luokittelua miten)
Rally1-säännöt mahdollistavat sellaisen skaalaamisen pienemmäksi, jo nykyään.Kukakohan rakentaa C-SUV segmentin kulkineesta WRC laitteen ? Aika kookkaita nuo (ainakin osa niistä, riippuen kai katsooko tuota luokittelua miten)
Kyllä RS200 myytiin autokaupassa, joskin vain 200 kappaletta valmistettiin. Mutta tosiaan S-ryhmän protot oli täysiä konseptiautoja.Myös konseptiautolla saa osallistua, eli periaatteessa b-ryhmän rs200 tai Audin s-ryhmän proton tyylinen auto on mahdollinen.
Se on sijoitustoimintaa edelleen. Panokset ovat vaan koventuneet.Kuka muistaa, kuinka monta markkaa oli jokkiksessa ostotarjous 1990-luvun alussa? Alle 2000 markkaa? Muistan vaan niitä juttuja, miten ostotarjouksen voittaneelle auton omistaja lateli tuhatmarkkasia moninkertaisen määrän kouran, että sai pitää autonsa (ainakin Kardaanikunkussa oli näin). Se oli sijoitustoimintaa myös.
ol-ol-olisiko Safari takaisin kulta-aikoihin? 106 kilsan Kedong vaikka powerina....Rallit saa olla pidempiä tai lyhyempiä mutta sunnuntaina pitää päättyä poweriin
Aivan. Ei taas aivot pelannutRally1-säännöt mahdollistavat sellaisen skaalaamisen pienemmäksi, jo nykyään.
Ihan samoja mietteitä Latvalalla IL:n jutussa.Jotainhan tuohon tullaan keksimään ja muutenkin odotan innolla mitä tuon kanssa vielä tehdään. Karkaa kustannukset kohtalaisen hyvin käsistä, jos autoja joudutaan tekemään nykyisen noin 10 sijaan useita kymmeniä per kausi ja tuskin yksikään valmistaja niitä tappiolla alkaa tekemään. En tarkoita pelkästään auton rakennuskustannuksia, vaan kyllä tuollainen määrä vaatii jo lisää infraa ja työntekijöitä nykyisillekin tehdastiimeille, joka taas tulee olemaan merkittävä kuluerä.
– Sitä en ymmärrä, eikä se minun mielestäni kuulu tähän lajiin, Latvala täräyttää. Latvalan mukaan nykyisellä mallilla kolmella kuljettajalla on kierrossa kymmenen autoa. Tulevaisuudessa luku saattaisi kasvaa merkittävästi, mikäli uudistus tulee sellaisenaan voimaan. Kahden kuukauden valmistusajan vaativia kilpureita pitäisi valmistaa nopeammin ja niitä pitäisi ylipäätään olla käytettävissä enemmän. Yhtälö ei tietenkään onnistu ilman suurempaa henkilöstömäärää, mikä vaatisi valmistajilta huomattavia panostuksia. – Tämä täytyy oikeasti keskustella Fian kanssa aika tarkasti, Latvala vaatii. – Että millä tavalla se hintataso saadaan pysymään järkevänä. Joudutko ottamaan tappiota aina myynnistä? Sekin pitää huomioida.
Jos esim Toyota ei halua myydä autoja ulos, ainahan voi ilmoittaa, että myymme kyllä auton, mutta emme huolla sitä, emmekä myy siihen varaosia, tai huollamme sen, mutta se voi kestää useamman kuukauden ja laittaa huollolle niin ison hintalapun, että ostuhalukkuus haihtuu.Jotainhan tuohon tullaan keksimään ja muutenkin odotan innolla mitä tuon kanssa vielä tehdään. Karkaa kustannukset kohtalaisen hyvin käsistä, jos autoja joudutaan tekemään nykyisen noin 10 sijaan useita kymmeniä per kausi ja tuskin yksikään valmistaja niitä tappiolla alkaa tekemään. En tarkoita pelkästään auton rakennuskustannuksia, vaan kyllä tuollainen määrä vaatii jo lisää infraa ja työntekijöitä nykyisillekin tehdastiimeille, joka taas tulee olemaan merkittävä kuluerä.
Ei kukaan mitään sellaista ole mouhonut. Eikä kukaan tuohon hybridiin vedoten ole vetäytymässä. Se oli 5v. sitten edellytys jatkaa sarjassa niiltä valmistajilta. Ei enää, maailma on muuttunut. Kannattaa lukea niitä uutisia mitä ei ole tekstitv:ssä tai Vauhdin maailmassa. JM sanoi jo suoraan että Toyotalle käy mikä tahansa päätös.Jännä nähdä, että vetäytyykö Toyota, Huyndai ja Msport rallin MM-sarjasta heti tämän kauden jälkeen. Täälähän on muutamat käyttäjät mouhunneet viimeiset kaks vuotta ja kertoneet varmana tietona, että nämä kolme merkkiä vaativat hybrid autot ja se on ainut edellytys että nämä teamit ajavat sarjassa. Muuten he vetäytyvät.
Juuri näin.Tuo "jokkis sääntö" tulee kyllä varmaan elämään vielä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun heitetään jotain radikaalia ja lopussa päädytään kompromissiin. Toki pätee varmaan muihinkin uudistuksiin.
Kun uusi Rally1-kyydin sähköluokka on ton ajanut läpi, voidaan puhua ainakin keston puolesta maratonkilpailusta.ol-ol-olisiko Safari takaisin kulta-aikoihin? 106 kilsan Kedong vaikka powerina....
Ei ne rupea ajamaan sulkemattomilla yleisillä teillä kuitenkaan kuten aiempina vuosikymmeninä. Eikä varmasti sitä 80 km säännöstä renkaidenvaihdon/huollon välillä tingitä. Mutta Safarissa voitaisiin ajaa jo torstaina pätkiä, tai ajaa perjantaina ja lauantaina kolmas legi, jolloin kilsat olisi 500 paikkeilla.ol-ol-olisiko Safari takaisin kulta-aikoihin? 106 kilsan Kedong vaikka powerina....
A-ryhmän aikanakin pääluokan tehoja laskettiin pariin otteeseen kuristamalla. Ehkä lähempänä ollaan näitä uudistuksia. Toki samalla kehitys meni niin kovaa vauhtia eteenpäin, että vauhdit käytännössä nousi joka vuosi, paitsi ehkä 1994-1995.Ensimmäinen ajatus ensi kaudesta oli, tuleeko tuosta 2025 sellainen uusi versio kaudesta -87 kun pääluokan tehot laskevat. Toki miedommalla kontrastilla, mitä -86 -> -87.