FIA rakentaa rallia.

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Jumalan pyssy, nyt tapahtuu!

Ensipuraisulla erittäin hyviä ja rohkeita, eteenpäin katsovia uudistuksia.

On se nyt kumma, jos ei näillä muutoksilla saada lisää erinäköisiä autoja ja myös autojen lukumäärää suuremmaksi.

Kiitos FIA ja minunkin parjaamani neuvonantajaryhmä. Katse on todellakin eteenpäin!
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Ja kuinka suuren osan kilometreistä nykyinen hy-auto ajaa akku tyhjänä, sitähän emme tiedä, koska kuten aiemmin spekuloin, se tieto on pimitetty. Osuisko oikeaan, jos ihan hatusta sanoisin, että 80% rally 1 kilometreistä auto ajaa akku tyhjänä vain raahaten ylimääräistä akkupainoa mukanaan.
Siis mitä nyt? Vastaus kysymykseesi on 0% tai 0 kilometriä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Onhan tuo lajin päätasolla aika ennenkuulumaton sääntömuutos että kisan jälkeen velvoitetaan myymään tehdasauto, jos on innokas ostaja parc fermen vieressä, mutta eipä toisaalta parempaa motivaattoria ole pysyä valmistusvaiheessa budjetissa!
Ei puutu kun mahdollisuu tehdä suojia omasta autosta. Myyntipakolla ja hintakatolla ainakin varmistetaan, että yksityiset pystyy ostamaan autoja järkihintaan, mutta esim joku Toyota pystyy kyllä helposti tekemään miljoonan egen auton ja myymään sen 400 000 egellä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Nyt periaatteessa voidaan tiputtaa myös väsyneet selittelyt, että "ei voi kun autonvalmistaja sitä ja autonvalmistaja tätä".

Korjattu sillä, että 2026 pyritään pakenemaan muotista, että korkeimman ralliautoilutason tiimi edustaa mitään yksittäistä autonvalmistajaa.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Jos Kalle ajaa ylivoimaiseen voittoon kaudella -26 vaikka Jyskälässä, niin saako Hyundain päällikkö Abiteboul käydä ostamassa Kallen auton omalle tiimilleen podiumin jälkeen ja lyödä sen vaikkapa Tänäkin alle seuraavaan ralliin?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Toivottavasti edes nykyiset teamit seisovat uusien sääntöjen takana ja ovat sitten mukana myös kaudelle 2026 ja ehkä uusia valmistajia vielä kaveriksi... Mitkään "team metsäpellon mansikat" vai mitä niitä jokkisliiga joukkueita nyt olikaan, ei riitä pyörittämään MM-sarjaa vaikka niitä olisi sata jonossa...
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Saapa nähdä, ensivaikutelma suunnitelmista on kyllä positiivinen. En tiedä sitten tehtaiden kannalta toimii jos auto on tosiaan ostettavissa maaliviivalta. Voihan auton valmistuskustannus olla paljon suurempi kuin 400 000€ mutta joku saa sillä hinnalla kilpailukykyisen auton kyllä sitten hankittua ja voi haastaa tehdastallin kuljettajat.

Voihan sitten toki tehdä sellaisia niistä autoista että kaikki pääkomponentit on uusittava joka kisan jälkeen eli maksaa lähes 400 000€ ajaa sitten yksittäinen kisa sillä.

Joka tapauksessa hyvä että kokeiltaisiin jotain uutta ja radikaalia!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Jos Kalle ajaa ylivoimaiseen voittoon kaudella -26 vaikka Jyskälässä, niin saako Hyundain päällikkö Abiteboul käydä ostamassa Kallen auton omalle tiimilleen podiumin jälkeen ja lyödä sen vaikkapa Tänäkin alle seuraavaan ralliin?
Sehän on teoriassa mahdollista nytkin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Toivottavasti edes nykyiset teamit seisovat uusien sääntöjen takana ja ovat sitten mukana myös kaudelle 2026 ja ehkä uusia valmistajia vielä kaveriksi... Mitkään "team metsäpellon mansikat" vai mitä niitä jokkisliiga joukkueita nyt olikaan, ei riitä pyörittämään MM-sarjaa vaikka niitä olisi sata jonossa...
Noei, mutta esim. alta olevasta linkistä voisi löytyä joku halukas tuomaan oman tiiminsä MM-sarjaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_companies_in_Europe_by_revenue
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Siis mitä nyt? Vastaus kysymykseesi on 0% tai 0 kilometriä.
Niin siis vastaus on jossain teidän näkemysten välissä, koska eihän se hybridiyksikkö anna boostia kuin aina lyhyinä purkauksina ja niiden välillä se on vain lisäpaino. Mutta ei todellakaan 80%.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Saapa nähdä, ensivaikutelma suunnitelmista on kyllä positiivinen. En tiedä sitten tehtaiden kannalta toimii jos auto on tosiaan ostettavissa maaliviivalta. Voihan auton valmistuskustannus olla paljon suurempi kuin 400 000€ mutta joku saa sillä hinnalla kilpailukykyisen auton kyllä sitten hankittua ja voi haastaa tehdastallin kuljettajat.

Voihan sitten toki tehdä sellaisia niistä autoista että kaikki pääkomponentit on uusittava joka kisan jälkeen eli maksaa lähes 400 000€ ajaa sitten yksittäinen kisa sillä.

Joka tapauksessa hyvä että kokeiltaisiin jotain uutta ja radikaalia!
Msport saattaa olla suuri häviäjä, koska RBn ja Ranskan liiton rahoilla ajavat saattavat puntaroida onko järkevämpää ostaa voittaja auto ja perustaa oma tiimi vs maksaa Malcomille ajelusta sijoilla ynnämuut. Msport oli pitkään ainut toimija joka myi ulos ykkösluokan autoja (esim VW ei myynyt) ja nyt asetelma muuttuu. Oletettavasti rajattomalla budjetilla toimivat merkit pystyvät pitkässä juoksussa rakentamaan ja kehittämään nopeammat autot kun Msport.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Msport saattaa olla suuri häviäjä, koska RBn ja Ranskan liiton rahoilla ajavat saattavat puntaroida onko järkevämpää ostaa voittaja auto ja perustaa oma tiimi vs maksaa Malcomille ajelusta sijoilla ynnämuut.
Ja höpö höpö, ei MM-sarjan kiertävää tallia tosta vain pistetä pystyyn. M-Sport on tässä suuri voittaja, kun voivat myydä Fiesta Rally2:een WRC kittiä ja vielä sitten ruveta myymään 400 000 euron Puma Rally1:tä. Heillä on kuitenkin infrat sun muut valmiina siihen, että tehdään isolla volyymillä asiakasautoja, Toyotalle ja Hyundaille se on ihan uutta.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Niin siis vastaus on jossain teidän näkemysten välissä, koska eihän se hybridiyksikkö anna boostia kuin aina lyhyinä purkauksina ja niiden välillä se on vain lisäpaino. Mutta ei todellakaan 80%.
Eihän tässä kysytty milloin boosti ei ole käytössä, vaan sitä kuinka paljon ajetaan akku tyhjänä. Se vastaus on 0 kilometriä. Se on sitten ihan eri asia paljonko ajetaan ilman boostia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
No ei ole, kun ei ne tallit myy niitä autoja.
Oletko varma, ettei myi jos lyö vähän isompaa shekkiä pöytään.....no joo käytännössähän Toyota ja Huyndai eivät halua myydä autojaan ulos....
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Käyttövoimaan liittyen pohdin sellaistakin hullua ajatusta, että miksi käyttövoimaa ei voisi vapauttaa? B-ryhmässä ajoi sekaisin neli- ja takavedot, ja kylkeen A-ryhmässä etuvedot.

Voisi olla jopa hyvin mielenkiintoista nähdä samassa luokassa bensiini-, vety- ja sähköautoja kilpailemassa mestaruudesta.

Edit. Lisäksi oli vapaasti hengittävää, turboa, tuplaturboa, etu- ja keskimoottoria.

Nyt autoilussa ollaan vähän samankaltaisessa teknisessä murrosvaiheessa kuin 80-luvun alkupuolella. Silloin annettiin kaikkien kukkien kukkia. Miksei siis nytkin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Eihän tässä kysytty milloin boosti ei ole käytössä, vaan sitä kuinka paljon ajetaan akku tyhjänä. Se vastaus on 0 kilometriä. Se on sitten ihan eri asia paljonko ajetaan ilman boostia.
Käytin ehkä väärää termiä, tarkoitin enemmänkin sitä että kuinka suuri osa kilometreistä ajetaan niin, ettei sähköä käytetä. Oletettävästi aika iso osa. Niin oletettavasti ei käy, että huollon jälkeisellä ekalla pätkällä kuski käyttää kaikki boostit ja toteaa, voi vee, akku on nyt tyhjä, eikä saada enään boostä loppu pätkille.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
988
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Ylös