Joo, onhan tuosta jo ainakin puoli vuotta aikaa. Nykyaikana hämää aika paljon se, että kun voimayksiköllä pitää ajaa melkein puoli kautta yhtä soittoa, niin siitä ei revitä kaikkea irti tarpeettomasti. Silloin 20 vuotta sitten moottorin koko elinkaari mahtui noin yhteen tuntiin, joten aika-ajoissakin ruuvattiin koneesta aivan täysin kaikki mahdollinen irti. Erot olivat silloin ns. todelliset, kun nykyään ei oikeastaan edes haluta ajaa täysiäKaukana on ajat kultaiselta ysäriltä, jolloin ykkösen ja kakkosenkin ero aika-ajoissa saattoi olla lähes sekunti. Nyt kaikki mahtuvat miltei tuohon sekuntiin.
Onko edes tarkoitus ajaa täysiä vain varmistaa auton kestävyys kilpailussa?Joo, onhan tuosta jo ainakin puoli vuotta aikaa. Nykyaikana hämää aika paljon se, että kun voimayksiköllä pitää ajaa melkein puoli kautta yhtä soittoa, niin siitä ei revitä kaikkea irti tarpeettomasti. Silloin 20 vuotta sitten moottorin koko elinkaari mahtui noin yhteen tuntiin, joten aika-ajoissakin ruuvattiin koneesta aivan täysin kaikki mahdollinen irti. Erot olivat silloin ns. todelliset, kun nykyään ei oikeastaan edes haluta ajaa täysiä
Jos siellä ei ole hiekkaa, niin parempi vaan vetää se raja siihen valkoiseen viivaan, niin on ainakin selkeää. Jos 10 cm olisi ok, niin missä menisi raja? 20 vai 30 cm?On tuo pelleilyä kun menee 10cm liian leveeksi niin kierrosaika hylätään. Aivan helvetin noloa touhua
Tämä hyvä pointti. Paljon on lajissa kyllä muuttunut. Tullut talous-ajoa jne.Joo, onhan tuosta jo ainakin puoli vuotta aikaa. Nykyaikana hämää aika paljon se, että kun voimayksiköllä pitää ajaa melkein puoli kautta yhtä soittoa, niin siitä ei revitä kaikkea irti tarpeettomasti. Silloin 20 vuotta sitten moottorin koko elinkaari mahtui noin yhteen tuntiin, joten aika-ajoissakin ruuvattiin koneesta aivan täysin kaikki mahdollinen irti. Erot olivat silloin ns. todelliset, kun nykyään ei oikeastaan edes haluta ajaa täysiä
No siihen en ota kantaa millään muotoa, mutta vanhoihin hyviin aikoihin kaikki aloitettiin aina alusta jokaisessa sessiossa, niin millään säästelyllä ei ollut niin minkäänlaista merkitystä.Onko edes tarkoitus ajaa täysiä vain varmistaa auton kestävyys kilpailussa?
Sinälläänhän kuljettaja ajaa kyllä aina täysiä, mutta talli säätää käytettävissä olevien resurssien määrää sessioiden välillä. Välillä myös kuljettajaa käsketään säätämään parametreja ratistaan. Mutta olihan sitä jo Häkän ja Skumin aikaankin ratissa puolenkymmentä namiskaa, joilla pystyi hallitsemaan useita asioita.Teoriassahan kuljettajat ajavat täysiä, nykyaikana asian laita on vähän toinen, kun pitää ajattaa samaa moottoria useampana kisaviikonloppuna.
Yllä olevassa generoidussa kuvassa on "bugi", nimittäin Q1:ssä pudonneille kuskeille on merkattu sama aika myös Q2:een ja vastaavasti Q2:ssa pudonneille kuskeille on merkattu aika myös Q3:een. Jos ei huomaa että Q2:n ja Q3:n ajat ovat murto-osalleen samat, ja että sijoitus on epänormaalin suuri, niin voi varmaan hämääntyä tästä.Loppuko osalla uudet renkaat, kun ajat ei juuri parantuneet q2->q3?