Minun mielestäni yhä edelleen liioitellaan tätä "ongelmaa", että ralli on jo usein ratkennut lauantaina. Ehkä on aika usein....periaatteessa. Sunnuntaina voi kuitenkin aina tulla draamaa suurestakin johtoasemasta ja kyllä se johtokamppailukin edelleen ajoittain sunnuntaina on jatkunut ja jos ei voitosta, niin muista sijoista yleenäs jotain kamppailua on.
Suurin syy matelullehan on renkaiden säästely. Uudet renkaat kun ottaa powerille, niin jo paljon helpottaa tuo. Noin muuten oman turvallisen sijoituksen turvaaminen on yhtä luonnollista kuin missä tahansa kilpailussa. Kyllöä tot kilpikonnapuolustusta näkee jatkuvasti jääkiekossa, tai jalkapallossa, formuloissa johtaja vetelee viimeset 10 kierrosta puoli minuuttia edella jne. Ja sitä suurempaa draamaa siitä saadaan, kun joku vetää suuresta johtoasemasta pihalle, tai kun carolina tekee Islandersia vastaan 4 maalia viimeseen 10 minuuttiin edeltän yli puoli ottelua jatkuneen kilpikonnataistelun jälkeen ja murtaa tuon peruuttelun. Sitä muistellaan vielä pitkään. Onko se lopulta sitten se ongelma, jos tämä ei tapahdu joka kisassa? Tuleeko rallin pariin oikeasti lisää seuraajia sillä, että juuri sunnuntaina on hieman enemmän kärkikamppailua? En usko, että ratkaisevasti ainakaan. Tätä varten on hyvä se power stage säilyttää, mutta se ei mene pilalle siitä, jos joka pätkä ei ole tiukka voittokamppailu käynnissä.
Peruuttalua on nähty tänä vuonna sunnuntaina vähintään yhtä paljon kuin aiemminkin, mielestäni tämä nykysysteemi ei ole vähentänyt sitä käytännössä lainkaan. Toki tämä liittyy osin osa-aikakuskien voitonvarmisteluun, mutta silti. Yksinkertainen on kaunista. Kisa on koko kisa ja powerille omat renkaat. Jos on pakko pakottaa sunnuntaille lisää, sitten sekä sunnuntaille, että pwoerille 3-2-1, kyllä tuokin motivoi kärkikuskeja myös hieman ajamaan ja vaikkei motivoisikaan, antaa se ainakin selostajille spekulointimahdollisuuksia riittävästi, mikä tuo sen shown katsojille.