MM-rallikausi 2024

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Tämän takia en kannata sitä että poweri irrotetaan kokonaiskisasta.
Periaatteessa olen tämän asian kanssa mitä suurimmissa määrin samaa mieltä. Oma mielipiteeni koko hommasta on paluu vanhaan eli viimekauden pisteytykseen. Toistaiseksi paras kaikkine vikoineenkin. Mutta jos jotain on muutettava ja halutaan että mahdollisimman moni ajaa täysillä, on powerin irroittaminen omaksi kisakseen silloin yksi ratkaisu. Jos siellä voi ajaa uusilla renkailla ilman pelkoa koko viikonlopun pisteiden menetyksestä, ajettaisiin siellä myös silloin todennäköisesti suuremmalla riskillä kun muuten. Mutta jos jollain on pelkona viikonlopun pisteiden menetys niin tasakaasu pumppailu on aina mahdollista. Se että muutettaisiin koko sunnuntai vielä erikseen omaksi kisakseen ei ole mielestäni hyvä idea. Noissa osakisan pisteissä (sunnuntai ja power) on vielä sekin mihin esim Lappi joutui Ruotsissa, eli ei saa ottaa enempää pisteitä kun Neuville. Eli pumppailua joka tapauksessa osalla kuskeista... Ei tähän mitään helppoa ratkaisua ole.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Periaatteessa olen tämän asian kanssa mitä suurimmissa määrin samaa mieltä. Oma mielipiteeni koko hommasta on paluu vanhaan eli viimekauden pisteytykseen. Toistaiseksi paras kaikkine vikoineenkin. Mutta jos jotain on muutettava ja halutaan että mahdollisimman moni ajaa täysillä, on powerin irroittaminen omaksi kisakseen silloin yksi ratkaisu. Jos siellä voi ajaa uusilla renkailla ilman pelkoa koko viikonlopun pisteiden menetyksestä, ajettaisiin siellä myös silloin todennäköisesti suuremmalla riskillä kun muuten. Mutta jos jollain on pelkona viikonlopun pisteiden menetys niin tasakaasu pumppailu on aina mahdollista. Se että muutettaisiin koko sunnuntai vielä erikseen omaksi kisakseen ei ole mielestäni hyvä idea. Noissa osakisan pisteissä (sunnuntai ja power) on vielä sekin mihin esim Lappi joutui Ruotsissa, eli ei saa ottaa enempää pisteitä kun Neuville. Eli pumppailua joka tapauksessa osalla kuskeista... Ei tähän mitään helppoa ratkaisua ole.
En usko, että powerin alkuperäinen tarkoitus edes on katsoa, kuka pystyy ajamaan nopeiten yhden pikiksen, koska ei sillä ole mitään merkitystä, ei se ole meriitti, että pystyy vetämään yhden pätkän hullun kovaa, se on meriitti kun pystyy ajamaan koko rallin (hullun?) kovaa. Poweri on vaan yksi viihde elementti kisassa ja ihan onnistunut sellainen vaikka senkin on urheilullisesti hieman kyseenalainen, mutta toimii ihan kivana tv n viihde pläjäyksenä....
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Olisiko ihan fiksua lyhentää ralleja? Kun kahdessa päivässä voittaja on ratkennut niin hyvin voitaisiin rallit pitää kahden päivän mittaisina.
 

Nokkaperä

New member
Liittynyt
10.4.2019
Viestit
4
Pisteytysmuutoksen tarkoitus oli alun perin saada sunnuntaihin lisää kilvanajoa. Muutos onnistuttiin pilaamaan kahdella seikalla eli sillä, että täydet pisteet edellyttävät sunnuntaina maaliin pääsyä ja toisaalta pitkän kisan voittoa ei arvosteta pisteiden valossa riittävästi. Ei tarvitse tehdä kuin kaksi muutosta. "Pitkä" kisa päättyy lauantaina ja pisteet jaetaan siitä, pääsit sunnuntaina maaliin tai et. Sunnuntaina ajetaan 3-4 pätkän sprinttikisa + power. Sunnuntain pistepotti pitää kaikkineen jäädä reilusti "pitkän" kisan pisteiden alapuolelle. Siinä se.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Pisteytysmuutoksen tarkoitus oli alun perin saada sunnuntaihin lisää kilvanajoa. Muutos onnistuttiin pilaamaan kahdella seikalla eli sillä, että täydet pisteet edellyttävät sunnuntaina maaliin pääsyä ja toisaalta pitkän kisan voittoa ei arvosteta pisteiden valossa riittävästi. Ei tarvitse tehdä kuin kaksi muutosta. "Pitkä" kisa päättyy lauantaina ja pisteet jaetaan siitä, pääsit sunnuntaina maaliin tai et. Sunnuntaina ajetaan 3-4 pätkän sprinttikisa + power. Sunnuntain pistepotti pitää kaikkineen jäädä reilusti "pitkän" kisan pisteiden alapuolelle. Siinä se.
Minusta tää aiheuttaa sekavuutta. Viikonloppuna kahden eri kisan ajaminen tuntuu aika isolta paradigman muutokselta. Entäs sitten nämä meidän osa-aikakuskit jotka eivät pisteistä piittaa? Jos lauantai-iltana olisi jo saatu pytyt, pisteet ja mainen kunnia, niin eikö sitten joku Esapekka lähtisi jo päivää aiemmin perheen luo tai toinen Kalle Corollaa tuunaamaan?

Selkeämpää olisi, että edelleen ralli ajetaan torstaista sunnuntaihin ja kokonaispisteet jaetaan sunnuntaina, samoin palkintokorokkeella suorassa tv-lähetyksessä juhlitaan rallin voittajaa eikä mitään sunnuntain nopeinta, jota ei merkata mihinkään historiankirjoihin. Sunnuntaista voisi silti antaa pienet pisteet että saataisiin kilvanajoa sinne, vaikka 5 pistettä, ja powerista 3.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Olisiko ihan fiksua lyhentää ralleja? Kun kahdessa päivässä voittaja on ratkennut niin hyvin voitaisiin rallit pitää kahden päivän mittaisina.
Tätä olen itsekin miettinyt. Ainakin nopeavauhtisissa kisoissa, joissa ei niin kestävyyselementtiä. Rumasti sanottuna, kun katselee tätä puljaamista tämän pistesysteemin osalta tulee välillä fiilis, että "väännetään paskasta konvehtia". Ei tuu hyvää vaikka kuinka hieroo. Kolmipäiväisille ja nelipäiväisillekin kisoille on kyllä paikkansa (Monte, Safari). Hieman ongelmallista tässä on tietty saada sopiva pistesysteemi mikä pelaa kaikkiin kisoihin. Toisaalta miksi tarvitsisi pelata. Onhan näitä 1,5x pisteiden kisojakin nähty mm. kotimaisissa rallisarjoissa.

Edit; tämä aihe ei taida kuulua tähän topickiin, ennemmin "FIA rakentaa rallia"
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei poista ei. Mutta eihän nykyinenkään ole merkittävästi lisännyt kilpaa ajavien määrää ja varsinaisia sekunttikamppailuja sunnuntaipisteistä on ollut aika vähän. Kroatiassa kisan tilanne oli sellainen että kärki olisi ajanut sunnuntaina täysillä myös vanhoilla säännöillä, erot oli niin pienet. Tilanteesta riippuvaisia juttuja. Epäilen, että kunhan tallit oppivat nykyisen pistelaskutavan kaikki kommervenkit, tulee erilaiset taktiset kuviot lisääntymään ja niitä sunnuntaina kilpaa ajavia vähemmän kun varmistellaan sarjajohtoa ja hyviä pisteitä. Kuten Tänakin ajosta huomattiin, voi kruisailla puoli rallia ihan yössä ja saada silti toiseksi parhaat pisteet. Eli se, missä kohtaa rallia ajetaan sitä isoa kovaa vaihtelee nykyisinkin todella paljon ja siitä tuskin päästää millään teennäisillä pisteenlaskutempuilla eroon tulevaisuudessakaan.
Kikkailuista eroon pääseminen vaatisi sitä että 1) rallin kokonaispisteet ratkaistaisiin vasta viimeisen ek:n maalissa eikä olisi mitään Power steitsejä tai sunnuntaisprinttejä vaan yhtä soittoa lähdöstä maaliin ja 2) EK:t olisivat niin lyhyitä ja jouheita, ettei niillä pääsisi repimään mitään tolkuttomia eroja. Viimeinen pätkä voisi sitten olla kilpailun pisin ja teknisin. Tosin viihdearvo tuossa ottaisi osumaa kyllä pahemman kerran. Tuollaiset 2-3 km Goodwoodin tapaiset näytöspätkät ei oikein vastaa sitä rallin DNA:ta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuollaiset 2-3 km Goodwoodin tapaiset näytöspätkät ei oikein vastaa sitä rallin DNA:ta.
Onko joku ehdottanut että tällasia pitäis ajaa rallissa?

Noin muuten rata-ajot ja taitoajot on kyllä todellakin Rallin DNA:ssa, niitä on ajettu jo ennen kuin oli pikataipaleita
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onko joku ehdottanut että tällasia pitäis ajaa rallissa?
Ei suoranaisesti mutta se on nähdäkseni paras/ainoa tapa pitää pakka kasassa viimeiseen pätkään asti. Mitä pidempiä ja teknisempiä EK:a sitä suuremmaksi kasvavat erot ja sitä kautta mahdollistuu myös se et kärki ajelee viimeiset pätkät lähinnä terveisiä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Minun mielestäni yhä edelleen liioitellaan tätä "ongelmaa", että ralli on jo usein ratkennut lauantaina. Ehkä on aika usein....periaatteessa. Sunnuntaina voi kuitenkin aina tulla draamaa suurestakin johtoasemasta ja kyllä se johtokamppailukin edelleen ajoittain sunnuntaina on jatkunut ja jos ei voitosta, niin muista sijoista yleenäs jotain kamppailua on.

Suurin syy matelullehan on renkaiden säästely. Uudet renkaat kun ottaa powerille, niin jo paljon helpottaa tuo. Noin muuten oman turvallisen sijoituksen turvaaminen on yhtä luonnollista kuin missä tahansa kilpailussa. Kyllöä tot kilpikonnapuolustusta näkee jatkuvasti jääkiekossa, tai jalkapallossa, formuloissa johtaja vetelee viimeset 10 kierrosta puoli minuuttia edella jne. Ja sitä suurempaa draamaa siitä saadaan, kun joku vetää suuresta johtoasemasta pihalle, tai kun carolina tekee Islandersia vastaan 4 maalia viimeseen 10 minuuttiin edeltän yli puoli ottelua jatkuneen kilpikonnataistelun jälkeen ja murtaa tuon peruuttelun. Sitä muistellaan vielä pitkään. Onko se lopulta sitten se ongelma, jos tämä ei tapahdu joka kisassa? Tuleeko rallin pariin oikeasti lisää seuraajia sillä, että juuri sunnuntaina on hieman enemmän kärkikamppailua? En usko, että ratkaisevasti ainakaan. Tätä varten on hyvä se power stage säilyttää, mutta se ei mene pilalle siitä, jos joka pätkä ei ole tiukka voittokamppailu käynnissä.

Peruuttalua on nähty tänä vuonna sunnuntaina vähintään yhtä paljon kuin aiemminkin, mielestäni tämä nykysysteemi ei ole vähentänyt sitä käytännössä lainkaan. Toki tämä liittyy osin osa-aikakuskien voitonvarmisteluun, mutta silti. Yksinkertainen on kaunista. Kisa on koko kisa ja powerille omat renkaat. Jos on pakko pakottaa sunnuntaille lisää, sitten sekä sunnuntaille, että pwoerille 3-2-1, kyllä tuokin motivoi kärkikuskeja myös hieman ajamaan ja vaikkei motivoisikaan, antaa se ainakin selostajille spekulointimahdollisuuksia riittävästi, mikä tuo sen shown katsojille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Noin muuten oman turvallisen sijoituksen turvaaminen on yhtä luonnollista kuin missä tahansa kilpailussa. Kyllöä tot kilpikonnapuolustusta näkee jatkuvasti jääkiekossa, tai jalkapallossa, formuloissa johtaja vetelee viimeset 10 kierrosta puoli minuuttia edella jne. Ja sitä suurempaa draamaa siitä saadaan, kun joku vetää suuresta johtoasemasta pihalle, tai kun carolina tekee Islandersia vastaan 4 maalia viimeseen 10 minuuttiin edeltän yli puoli ottelua jatkuneen kilpikonnataistelun jälkeen ja murtaa tuon peruuttelun. Sitä muistellaan vielä pitkään. Onko se lopulta sitten se ongelma, jos tämä ei tapahdu joka kisassa? Tuleeko rallin pariin oikeasti lisää seuraajia sillä, että juuri sunnuntaina on hieman enemmän kärkikamppailua? En usko, että ratkaisevasti ainakaan. Tätä varten on hyvä se power stage säilyttää, mutta se ei mene pilalle siitä, jos joka pätkä ei ole tiukka voittokamppailu käynnissä.
katsojille.
Olis hauska nähdä jotain statistiikkaa siitä että miten jalkapallo-ottelun katsojaluvut vaihtuu ottelun alusta tokan puoliajan alkuun ja ottelun loppuun. Tuleeko jengiä katsomaan loppuratkaisua erikseen? Tai miten lukemiin vaikuttaa, jos ottelu on edelleen tasan tai jos toinen johtaa kahdella maalilla, jaksaako kukaan jännätä loppuun vai pannaanko toosa kiinni herkemmin? Rallin tapauksessahan tilanne on verrannollinen siihen, että näytetään jokin satunnainen 15 minuuttia ekan puoliajan lopusta tai tokan alusta ("lauantain tv-pätkä") ja sitten viimeiset 15 minuuttia ("power stage"). Eli suurella todennäköisyydellä maalit tehdään muuhun aikaan.

Eli pointtina sunnuntaipisteissä on ollut saada kilvanajoa sille ajanhetkelle, kun lajia voidaan näyttää telkkarissa. Ja etenkin välttää sitä renkaidensäästelyköröttelyä mitä edellisvuosina on tapahtunut. Nyt superrallistarttaajatkin voivat ajaa ihan kilpaa vielä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Lisäksi eroa on siinä, että rallissa ns. tylsä loppu kestää koko päivän ja monta eri lähetystä, futiksessa 50 minuuttia ja on osa samaa lähetystä. Parempi vertailukohta olisi minusta esimerkiksi pyöräilyn ympäriajot, niissä voittaja saattaa selvitä hyvissä ajoin ennen maalia, mutta en onnistunut löytämään niistä päiväkohtaisia katsojamääriä.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Sekä ympäriajoissa että rallissa iso osa ajasta ei tapahdu mitään. Mutta ei niitä silti pidä muuttaa. Jos yrittää saada tapahtumia koko ajan, lopputulos on väljähtänyttä paskaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Olis hauska nähdä jotain statistiikkaa siitä että miten jalkapallo-ottelun katsojaluvut vaihtuu ottelun alusta tokan puoliajan alkuun ja ottelun loppuun. Tuleeko jengiä katsomaan loppuratkaisua erikseen? Tai miten lukemiin vaikuttaa, jos ottelu on edelleen tasan tai jos toinen johtaa kahdella maalilla, jaksaako kukaan jännätä loppuun vai pannaanko toosa kiinni herkemmin? Rallin tapauksessahan tilanne on verrannollinen siihen, että näytetään jokin satunnainen 15 minuuttia ekan puoliajan lopusta tai tokan alusta ("lauantain tv-pätkä") ja sitten viimeiset 15 minuuttia ("power stage"). Eli suurella todennäköisyydellä maalit tehdään muuhun aikaan.

Eli pointtina sunnuntaipisteissä on ollut saada kilvanajoa sille ajanhetkelle, kun lajia voidaan näyttää telkkarissa. Ja etenkin välttää sitä renkaidensäästelyköröttelyä mitä edellisvuosina on tapahtunut. Nyt superrallistarttaajatkin voivat ajaa ihan kilpaa vielä.
Juu näinhän se on. Luulenpa vain, että tuo kaikki on sen arvoista vain power stagen osalta. Kuinka monessa maassa muita sunnuntain pätkiä voi edes nähdä ilmaiseksi? Kuinka moni satunnainen katsoja katsoisi koko sunnuntaita silloinkaan. Ralli ei ole tv-laji eikä sellaiseksi tule. Pari tv-pätkää (jossa enempi ulkopuolisia kameroita) päivässä on joka tapauksessa täydellinen ratkaisu lähes kaikille muille paitsi perheettömille umpifaneille. Onko siellä ketään, joka katsoisi kaikki sunnuntain pätkät, vaikka siellä olisikin enemmän kilpailua, mutta ei katsoisi viime vuoden formaatilla?

Juuri siksi olen lopulta tasan sen vanhan kannalla sillä vaihdoksella, että uudet renkaat powerille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Juu näinhän se on. Luulenpa vain, että tuo kaikki on sen arvoista vain power stagen osalta. Kuinka monessa maassa muita sunnuntain pätkiä voi edes nähdä ilmaiseksi? Kuinka moni satunnainen katsoja katsoisi koko sunnuntaita silloinkaan. Ralli ei ole tv-laji eikä sellaiseksi tule. Pari tv-pätkää (jossa enempi ulkopuolisia kameroita) päivässä on joka tapauksessa täydellinen ratkaisu lähes kaikille muille paitsi perheettömille umpifaneille. Onko siellä ketään, joka katsoisi kaikki sunnuntain pätkät, vaikka siellä olisikin enemmän kilpailua, mutta ei katsoisi viime vuoden formaatilla?

Juuri siksi olen lopulta tasan sen vanhan kannalla sillä vaihdoksella, että uudet renkaat powerille.
Powerin eka veto tulee myös telkkarista (oli se sitten maksukanava tai ilmainen mutta siis paremmalla tuotannolla).

Vaikka sinä et haluaisi rallista tv-lajia niin kylmä fakta on se, että suuri osa lajin rahoituksesta tulee tv-oikeuksista. Se on se tuote, mitä promoottori myy. Jos ei myisi tv-oikeuksia, niin mitä sitten?

Itse en jaksanut viime vuonna katsella monessakaan kisassa sunnuntain pätkiä ennen poweria. Kommenttien perusteella moni muu teki samoin.

Tallit torppasivat uudet renkaat powerille -idean, jota FIA tarjosi viime kesänä.
 
Ylös