FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1526
Miltäs kuulostais viiden osakilpailun mittainen "Rally super series". Kyseessä ei siis olisi MM sarja. Koska kustannukset. Kilpailuina Monaco, Swe, joku vuosittain vaihtuva assukisa, Secto ja Britannia. Tiimit vois olla yksityistiimejä. Josko Seb ja Kallekin nyt voisivat ajaa täyden kauden. Autot halvempia (ykstyyppi putkirunko) kun nykyisesti mutta vähintään 350-370hv ilman siipiä. Kustannukset pysyis maltillisina kun kalustoa ei tarvi roudata ympäri planeettaa.
Vastaan itselleni ja jatkan......

Tämän "super seriesin" lisäksi jossa ajetaan 5 klassikkorallia voitaisiin ajaa vielä esim 3-4 kilpailun erillinen ja itsenäinen "Desert rally series" jossa kaikki kilpailut ajettais lähi-idän aavikoilla. Tämä sarja olis sitten pelkkä megaluokan rahastus sarja jossa olis järkyttävän isot rahapalkinnot ja kaikki olis täysin show edellä tehtyä. Pisteiden lasku voitaisiin hoitaa esim siten että jokaiselta päivältä jaetaan pisteet tms tai ihan mitä tahansa mullistavaa. Tää olis sarja jossa tiimit ja kuskit pystyis laittamaan taloutensa kuntoon. Järjestäjät maksais rahtikulut ja kaikille osallistujille annettais starttiraa yms koska rahaa heillä riitää kyllä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1526
Tuo World Rally Tour-idea on hyvä. Jokaisen kansallisen sarjan sekä EM-sarjan pistetaulukon kolme parasta pääsisivät mukaan kolmen päivän finaaliralliin, jonka voittaja palkitaan maailmanmestarin arvonimellä sekä pystillä.
Ei liene yllätys, että pidän tätä ideaa luokattoman huonona. Jopa typeränä. MM titteli on aika halpaa kun sattuma on niin isosti mukana kun ajetaan vain yksi kisa. Yks rengasrikko ja se on siinä. Eipä tuo rata puolen MM kovin arvostettu titteli kai ole kun en ite oo kuullutkaan koko sarjasta. Mitä järkeä kun siihen yhteen ralliin tulee sitten esim lähi-idän mestaruussarjan 3 parasta kuskia ja rannalle jää joku oikeasti nopea suomalainen joka sijoittui sattumalta neljänneksi omassa sarjassa. Sitten tulis kikkailua, jossa joku suomalainen vois esim hankkia Islannin kansalaisuuden ja ajaa paikallista sarjaa ja pääsisi helposti MM finaaliin koska ko maan sarjassa voi vanhalla ännäläisellä päästä helposti kolmen parhaan joukkoon. Ehkä tuo ratapuolelle toimii kun reitillä ei ole toisen auton nostattamia kiviä johon esim renkaan voi rikkoa jä hävitä mestaruuden vaikka heti ekalla pätkällä. Sen sijaan pidän omaa ehdotustani lähes neroutta hipovana Nobelin arvoisena ehdotusksena.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9311
Sijainti
Helsinki
Vastaan itselleni ja jatkan......

Tämän "super seriesin" lisäksi jossa ajetaan 5 klassikkorallia voitaisiin ajaa vielä esim 3-4 kilpailun erillinen ja itsenäinen "Desert rally series" jossa kaikki kilpailut ajettais lähi-idän aavikoilla. Tämä sarja olis sitten pelkkä megaluokan rahastus sarja jossa olis järkyttävän isot rahapalkinnot ja kaikki olis täysin show edellä tehtyä. Pisteiden lasku voitaisiin hoitaa esim siten että jokaiselta päivältä jaetaan pisteet tms tai ihan mitä tahansa mullistavaa. Tää olis sarja jossa tiimit ja kuskit pystyis laittamaan taloutensa kuntoon. Järjestäjät maksais rahtikulut ja kaikille osallistujille annettais starttiraa yms koska rahaa heillä riitää kyllä.
Aavikkosarjaa ei tarvita, sillä FIA:lla ja FIM:llä on jo yhteinen mm-sarja, World Rally-Raid Championship. Tämä sarja on luotu Dakarin ympärille ja viidestä kisasta kaksi ajetaan Lähi-Idässä. Lisätietoa: https://www.worldrallyraidchampionship.com/en/presentation
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9311
Sijainti
Helsinki
Rallien suhteen idea Grand Slam-kisoista olisi hyvä. Tuohon kootaan tennistyyliin perinteisimmät rallit eli Monte, Ruotsi, Safari, Jyväskylä, vaihtuva assukia (Korsika, Katalonia, San Remo) sekä RAC-ralli.

Autot muuten, kuten nykyään, mutta siivekkeet ja hybridit pois, jolloin kustannukset pienenisi. Hevosvoimia max. 400. Siluettiautot eli ulkoisesti siviilimalleja. Nostaliganälkäisille historic-luokka, jossa mukana 70-90-luvun autot, sekä eka WRC-sukupolvi 1997-2010.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15748
Sijainti
Tampereen lenkki
Rallien suhteen idea Grand Slam-kisoista olisi hyvä. Tuohon kootaan tennistyyliin perinteisimmät rallit eli Monte, Ruotsi, Safari, Jyväskylä, vaihtuva assukia (Korsika, Katalonia, San Remo) sekä RAC-ralli.

Autot muuten, kuten nykyään, mutta siivekkeet ja hybridit pois, jolloin kustannukset pienenisi. Hevosvoimia max. 400. Siluettiautot eli ulkoisesti siviilimalleja. Nostaliganälkäisille historic-luokka, jossa mukana 70-90-luvun autot, sekä eka WRC-sukupolvi 1997-2010.
Kaunista, mutta utopistista nostalgiaa. Kaukana todellisuudesta.

Jos siivekkeet ja hybridit otetaan pois, kyllä ne tallit keksii paikkoja mihin sitä rahaa kaataa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9311
Sijainti
Helsinki
Kaunista, mutta utopistista nostalgiaa. Kaukana todellisuudesta.

Jos siivekkeet ja hybridit otetaan pois, kyllä ne tallit keksii paikkoja mihin sitä rahaa kaataa.
Jos MM-sarja kuopattaisiin, niin minkälaisella sarjalla sinä korvaisit sen?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15748
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos MM-sarja kuopattaisiin, niin minkälaisella sarjalla sinä korvaisit sen?
No kai sitten EM-sarja jäisi kuninkuusluokaksi, jos ei voida tehdä kunnolla niin ei tehdä ollenkaan.

En lähtisi mihinkään tällaiseen että kansallisien sarjojen tuloksia verrataan toisiinsa, kun tasot on aika eri maailmoista. Suomessa tai Ranskassa viidenneksi paras olisi varmasti parempi kuin vaikka Kreikan mestari.

Eikä millään nostalgiaratkaisulla MM-sarjaa tekohengitetä, vaan ennemmin pitäisi keksiä jotain ihan uutta, vaikka juuri vapauttaa voimanlähde ja katsoa miten sähkö ja vety pärjää polttomoottoreita vastaan
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15748
Sijainti
Tampereen lenkki
Hayden Paddon muuten puhui Dirtfishin podcastissa juuri että hänen mielestään nykyään pätkiä on liikaa, mutta ne on liian lyhyitä. Hän haluaisi rallipäivään vaikka kolme 50 kilsan pätkää ja sitten kolme yleisöystävällistä kaupunkipätkää. En siis sano olevani hänen kanssa samaa mieltä, mutta ehdotus sekin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3796
Hayden Paddon muuten puhui Dirtfishin podcastissa juuri että hänen mielestään nykyään pätkiä on liikaa, mutta ne on liian lyhyitä. Hän haluaisi rallipäivään vaikka kolme 50 kilsan pätkää ja sitten kolme yleisöystävällistä kaupunkipätkää. En siis sano olevani hänen kanssa samaa mieltä, mutta ehdotus sekin.
Penkalla tuo harmittaisi jos ei ehdi nähdä kuin vaikka yhden pätkän ja kaupunkipätkän (esim Harju) päivän aikana.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1526
Jos siivekkeet ja hybridit otetaan pois, kyllä ne tallit keksii paikkoja mihin sitä rahaa kaataa.
Säännöillä pystytään kyllä sitomaan tallien kädet esim täydellinen!!!! testikieto tai vain yhteistestit ennen rallia kaikki samassa paikassa ja samalla pätkällä yhtä monta vetoa. Simulaattorikielto. Tuulitunnelikielto. Autot sinetöityjä ykstyyppiautoja. Ykstyyppi iskarit kaikilla samat ja samoin säädetty. Vain kori tehdään itse. Ilmanvastuksetkin varmaan voidaan säätää tasapuoliseksi kaikille. NHL tyyppinen varaustilaisuus jossa tallit saa valita kuskit, kaikilla sama pohjapalkka, niin Toyota ei voi valita itelleen kaikkia huippukuskeja.. Aina varmaan löytyy yksi Toyota jolla on rajaton budjetti, mutta tärkeintä olis, että jos edes kärjen takana olis joka kisassa 4-8 Sesk- Pajari tason uskottavaa lupaavaa junnua.

Ja Miten niin tallit? Ota huomioon, että niitä tehdastalleja on kohta ehkä vain 1kpl.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15748
Sijainti
Tampereen lenkki
Penkalla tuo harmittaisi jos ei ehdi nähdä kuin vaikka yhden pätkän ja kaupunkipätkän (esim Harju) päivän aikana.
Just näin. Paddon vielä jotenkin alleviivasi että ei pidä tehdä lajia tv:tä varten vaan penkalla olijoita varten, tätä en oikein voi allekirjoittaa. Mutta se oli hyvä idea että penkalla kannattaisi hyödyntää että jollain isolla katselualueella on kymmeniä tuhansia ihmisiä vailla tekemistä odottamassa autoja, mitä kaikkea siellä voisi markkinoida.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1526
Aavikkosarjaa ei tarvita, sillä FIA:lla ja FIM:llä on jo yhteinen mm-sarja, World Rally-Raid Championship. Tämä sarja on luotu Dakarin ympärille ja viidestä kisasta kaksi ajetaan Lähi-Idässä. Lisätietoa: https://www.worldrallyraidchampionship.com/en/presentation
Eihän tuollaisella ehdottamallallani aavikkosarjalla mitään tilausta / urheilullista tarvetta ole, Mutta Kuten sanoin tuo olis hyvä keino megaluokan pajatson tyhjäykseen. Ja sitten kuskit jotka eivät halua tukea jonkun tietyn maan urheilupesua, vois ihan aidosti äänestää jaloillaan, kun kenenkään ei olisi pakko tuonne aavikolle mennä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1526
Eikä millään nostalgiaratkaisulla MM-sarjaa tekohengitetä, vaan ennemmin pitäisi keksiä jotain ihan uutta, vaikka juuri vapauttaa voimanlähde ja katsoa miten sähkö ja vety pärjää polttomoottoreita vastaan
Et ymmärrä nyt ongelman ydintä. 2027 voi olla mukana vain Toyota ja Msport. Se ei auta vaikka sähkö tai vetyautot sallittaisiin. Mukana olisi todennäköisyydellä edelleen vain Toyota ja Msport. Ja nää sähkö-vety autoilla mukaan tulevat tehtaat ajaisivat sitten vain jossain rally 4 luokassa. Ei sellaista autotehdasta enään ole joka laitta 100 miljoonaa jotta voi ajaa sähköllä rallia.

Rallicross kokeili tätä sähköistymistä josta jäi lukuisia legendoja muunmuassa poroksi palaneet Lanciat. En tiedä tarkalleen mutta onko sieläkin tulevaisuudessa edessä paluu polttiksiin.
 
Viimeksi muokattu:

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
213
Et ymmärrä nyt ongelman ydintä. 2027 voi olla mukana vain Toyota ja Msport. Se ei auta vaikka sähkö tai vetyautot sallittaisiin. Mukana olisi todennäköisyydellä edelleen vain Toyota ja Msport. Ja nää sähkö-vety autoilla mukaan tulevat tehtaat ajaisivat sitten vain jossain rally 4 luokassa. Ei sellaista autotehdasta enään ole joka laitta 100 miljoonaa jotta voi ajaa sähköllä rallia.

Rallicross kokeili tätä sähköistymistä josta jäi lukuisia legendoja muunmuassa poroksi palaneet Lanciat. En tiedä tarkalleen mutta onko sieläkin tulevaisuudessa edessä paluu polttiksiin.
Jos haetaan puhtaasti vain lisää autonvalmistajia, niin siinä tapauksessa pitäisi edetä ensisijaisesti sähkäreillä ja toissijaisesti vedyllä. Koska sinne ne autonvalmistajat, valtiot, kaupungit, EU jne. nyt suuntaavat, haluttiin sitä rallimaailmassa tai ei.

Ja kun pelikentällä on sitä, mistä kaikki puhuu, niin historia on opettanut sen, että rahaa tällöin löytyy yllättävistä paikoista ja yllättävän paljon. En siis yhtään ihmettelisi, jos viivalla olisikin esim. Tesla ja useampi Kiinalainen sähköautonvalmistaja. Jopa sellaisia, joista suurinosa meistä ei ole vielä kuullutkaan.

Mutta, kun se nykyinen kilpailuformaatti ei sovellu sitten mitenkään sähkäreihin tai vetyyn, niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin rally2 autoista tehdä se ylin luokka. Ja kaskummaa, lähtöviivalla onkin sitten heti useamman valmistajan autoja ja kynnys uusien mukaan tuloon on satamiljoonaa kertaa nykyistä pienempi. Ja taas on useampi vuosi aikaa miettiä sitä, miten helkkarissa tämä rallisirkus muovataan sähkäreille tai vedylle sopivaksi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3326
Sijainti
Lahti
Just näin. Paddon vielä jotenkin alleviivasi että ei pidä tehdä lajia tv:tä varten vaan penkalla olijoita varten, tätä en oikein voi allekirjoittaa. Mutta se oli hyvä idea että penkalla kannattaisi hyödyntää että jollain isolla katselualueella on kymmeniä tuhansia ihmisiä vailla tekemistä odottamassa autoja, mitä kaikkea siellä voisi markkinoida.
Pätkälle raahautujia toki pitää palkita, tavalla tai toisella, se on kuitenkin niin jylhää kun siellä metsässä on porukkaa, mutta että laji pitäisi tehdä "heitä varten" menee kyllä jo liian pitkälle. Tuokin ajatus, jossa katselualueella oleville on hyvä mahdollisuus "markkinoida" jotain, ikään kuin heidän ajankulukseen, tuntuu minusta vieraalta. Paitsi jos tarkoitat kahvia&pullaa vähän isommassa potenssissa?
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15748
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuokin ajatus, jossa katselualueella oleville on hyvä mahdollisuus "markkinoida" jotain, ikään kuin heidän ajankulukseen, tuntuu minusta vieraalta. Paitsi jos tarkoitat kahvia&pullaa vähän isommassa potenssissa?
Paddon puhui minusta vähän autokaupan tyyppisestä hommasta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3796

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1987
Pätkälle raahautujia toki pitää palkita, tavalla tai toisella, se on kuitenkin niin jylhää kun siellä metsässä on porukkaa, mutta että laji pitäisi tehdä "heitä varten" menee kyllä jo liian pitkälle. Tuokin ajatus, jossa katselualueella oleville on hyvä mahdollisuus "markkinoida" jotain, ikään kuin heidän ajankulukseen, tuntuu minusta vieraalta. Paitsi jos tarkoitat kahvia&pullaa vähän isommassa potenssissa?
Markkinointimahdollisuus > tämä kiinnostaa firmaa x > fima x tuo rahaa sarjaan > sarja voi paremmin > kaikki voittaa

Kyllä tätä lajia tehdään penkalleraahautujiakin varten.
 
Ylös