1994 Jyskälä on varmaankin suosikki niistä kisoista joissa olen ollut itse paikan päällä, se oli lähtölaukaus ylipäätään koko ralliautoilun seuraamiselle. Mutta jos puhutaan kaikista MM-ralleista, niin sitten vastaus on 1995 Katalonia. 90-luvulla oli tapana, että isä nauhoittaa Ylen puolen tunnin koosteen aina kun se sitten lopulta jossain kohtaa tupsahtaa eetteriin rallin jälkeen. Juuri tuo Katalonian nauha on ensimmäinen jota muistan katsoneeni uudestaan ja uudestaan. Ja vaikka ottaa nostalgialasit pois päästä, olihan tuo kaikkine draamankaarineen ja käänteineen aivan huikea kisa.
Kauden toiseksi viimeinen MM-ralli ja herkulliset asetelmat MM-taistelussa, Kankkunen keulilla ja neljä kuljettajaa 12 pisteen sisällä. Ralli alkaa Kankkusen täysin järjenvastaisella vauhdilla. Harvemmin edes soralla on Kankkuselta nähty vastaavaa dominointia ja nyt ollaan Juhan epämukavuusalueella, asvaltilla.
Toisen päivän kääntyessä iltapäivään on livetilanne MM-taistelussa Juhan kannalta loistava. Jos samat sijoitukset pidettäisiin maaliin asti, lähdettäisiin RAC:hen tilanteessa:
Kankkunen 82
McRae 67
Sainz 65
Auriol 61
Ajaessaan RAC:ssa pisteille, seitsemän parasta tulosta -sääntö aktivoituisi Juhan kohdalla jolloin Korsikalta saavutettu yksi MM-piste putoaisi saldosta pois. Juha voisi RAC:ssa kuitenkin rauhassa körötellä viidenneksi ja viides mestaruus olisi näin taskussa.
Mutta sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta, Juha kuulee Gristin nuotin väärin ja ei ehdi lausumaan kuin suomalaisen voimasanan ennen kuin Celica on katollaan isoa kiveä vasten. Runkipaikalta saadaan dramaattista kuvamateriaalia kun Toyotaa kammetaan tielle ja välillä vähän murjotaan jonkun epäonnisen katsojan jalkaakin siinä sivussa. Auto saadaan lopulta tielle, mutta aikaa on jo kulunut niin paljon, että ralli on ohi. Juha saapuu illan pimeydessä huoltopaikalle ja murtuu kyyneliin samalla kun Esko Reiners halaa Juhaa, viides mestaruus näyttää karanneen väärin kuultuun nuottiin. Juha oli ilmeisesti kuullut "bad leftin" "fast leftinä" ja tajusi väärinkäsityksen vasta mutkassa, jolloin mitään ei ollut enää tehtävissä.
Kankkusen epäonnen myötä Subarulla on nyt kaksoisjohto ja tallipäällikkö David Richards jäädyttää tilanteen, sijoitukset on säilytettävä ja Sainz saa voittaa. McRae näyttää ensin hyväksyvän tallimääräyksen, mutta viimeisen päivän sarastaessa onkin sitten mieli muuttunut. McRae lähtee heti aamun ensimmäisestä pätkästä alkaen ajamaan kuin mielipuoli, ottaen silminnähden isoja riskejä. McRae on selvästikin päättänyt uhmata talliansa ja ajaa nyt vain itselleen, seurauksista välittämättä. Samalla kun McRae kapinoi rallin johtopaikalla, ajaa Mäkinen rajusti päin tien vieressä ollutta ambulanssia ja Auriolin konepelti lävähtää naamalle.
Rallin lähestyessä loppua ottaakin sitten Subaru kovat keinot käyttöön. Talli lähettää joukon sinisiä Subaru-miehiä pysäyttämään McRaen ennen viimeisen pätkän maalia. Jälleen kerran oli TV-kamerat juuri oikealla paikalla ja saatiin ikuistettua hyvää kuvamateriaalia keskellä tietä huitovasta Subaru-henkilökunnasta. McRae nosti aavistuksen havaittuaan miehet keskellä tietä, painaakseen vain kaasun uudelleen pohjaan. Subaru-miehille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä sivuun.
McRae saadaan lopulta kuriin vasta ennen viimeistä aikatarkastusasemaa. David Richards puhuttelee McRaeta kovin sanoin kameroiden kuvatessa keskustelua aivan vierestä. Richards muistuttaa McRaeta kuinka paljon Subarun raatoja mies on aiheuttanut uransa aikana ja kuinka paljon talli on siitä huolimatta jaksanut tukea häntä. Tästä kiitoksena McRae on asettanut koko tallin naurunalaiseksi toiminnallaan. Jos McRae kieltäytyy ottamatta aikarangaistusta ja voittaa rallin, ei mies saisi autoa alleen RAC:ssa. Lopulta vasta tämä Richardsin puhuttelu pysäyttää kapinoinnin ja kartanlukija Ringer kirjauttaa tahallaan penaltin viimeiseltä aikatarkastusasemalta.
Sainz julistetaan näin voittajaksi ja Carlos pyörittelee tämän kunniaksi donitsit kotiyleisön edessä Lloret de Marin rantabulevardilla. Joku ottaa valokuvan kyyneliin murtuneesta McRaesta istumassa Subarussaan. Viimeisellä huoltopaikalla TV-kamera taltioi myös McRaen vihaisena potkimassa tallin irtaimistoa, samaan aikaan kun espanjalaiset katsojat huutelevat sivusta espanjankielisiä rivouksia McRaelle.
Sainz yrittää olla maltillinen kommenteissaan rallin jälkeen, mutta Luis Moya antaa palaa ja kritisoi McRaeta todella kovin sanoin Espanjan TV:n haastattelussa. Moya kutsuu McRaeta epärehelliseksi ihmiseksi vailla minkäänlaista ammattietiikkaa ja että ystävyys McRaen kanssa on Katalonien tapahtumien myötä tullut päätökseensä (miehet taisivat kuitenkin lopulta sopia asiat melko pian Katalonian jälkeen). Sainzin manageri Juanjo Lacalle puolestaan antaa haastattelun jossa kertoo, että ei pidä Subarun toimintatavoista ja tallin sisällä vallitsevasta ilmapiiristä. Rivien välistä voi jo lukea, että Sainz ei tule ajamaan Subarulla 1996 kaudella.
Rallin jälkeen tippuukin sitten iso pommi. Toyota on huijannut koko rallimaailmaa (todennäköisesti Portugalin rallista asti) härskillä, mutta kieltämättä nerokkaalla turbokikalla. Ylen urheilutoimitus soittaa Kankkusen kotiin haastatellakseen Juhaa aiheesta. Pienen Tino-pojan huuto kuuluu taustalta kun Juha sanoo "jos me on tehty jotain väärin, niin siitähän pitää rangaista."
Huikea ralli jossa (etenkin 90-luvun mittapuulla) kamerat olivat kovalla prosentilla juuri siellä missä tapahtui. Tässä vielä linkki tuohon Kankkusen runkimutkaan, josta löytyy nykyään kaide ulkokurvista:
https://www.google.com/maps/@41.2974375,1.0757624,3a,40.2y,303.84h,81.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_tccIluPN3_YjUalAQ_b-Q!2e0!7i13312!8i6656?coh=205409&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAwOC4wIKXMDSoASAFQAw==