Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
32
Mikä on kaikkien aikojen suosikki MM-rallisi?

Suurajot 1973.
Lähtöluettelon kauneus Saab-pojan silmissä. Ja kärkiautojen erilaisuus keskenään:

1. Simo Lampinen Saab 96 V4
2. Stig Blomqvist Saab 96 V4
3. Leo Kinnunen Porsche Carrera
4. Timo Mäkinen Ford Escort RS
5. Hannu Mikkola Volvo 142
6. Shektar Mehta Datsun 240 Z
...
Hämärtyvän perjantai-illan tunnelma Urriassa.
Pilkkopimeä Ruokkeen erämaapätkä Ruoveden ja Kurun rajamailla.
Aamuyön usva Ylä-Kolkissa.

Silloinen sorateitten valtias Blomqvist olisi voittanut rallin jos...
 

Rush68

Well-known member
Liittynyt
11.1.2023
Viestit
60
Taitaa olla Rallye San Remo 1999
Lähdettiin viikon reissulle Kuusamosta 4 kaverin kanssa autolla läpi Euroopan.
Itse kisasta ei dramatiikkaa puuttunut. Delecour oli tavattu maastopyörällä ajelemasta pätkillä ennen kisaa. Mukana 8 suomalaista: Mäkinen, Kankkunen, Grönholm, Gardemeister, Rovanperä, Laukkanen, Kytölehto ja Vierimaa.
Tehdastiimejä: Mitsubishi, Subaru, Peugeot, Toyota, Ford, Skoda ja SEAT sekä Kit Careilla: Citroen, Vauxhall, Renault ja Hyundai.
Peugeot hallitsi ekaa päivää. 1. Delecour 2. Panizzi 3. Grönholm. Bugalski Citroenin Kit carilla hienosti neljäs. Mäkinen kuudes ja Kankkunen vasta 17.
Toisen päivän jälkeen Peugeotilla kaksoisjohto Panizzi, Delecour, Mäkinen oli noussut jo kolmanneksi, Kankkunen 8 ja Grönholm 9.
Viimeisenä kisapäivänä alkoi vuorilla sade. Mäkinen nousi uskomattomalta ajolla Mitsubishillä voittoon ! Panizzi hävisi 18 sek. Delecour keskeytti vaihdelaatikko ongelmiin. Auriol Toyotalla kolmas, Kankkunen 6 ja Grönholm 8.
Tommi kuvaili kilpailua elämänsä raskaimmaksi. Välillä ajettiin hyviä pätkäaikoja sitten taas seuraavalla jäätiin. Lopulta yritys palkittiin. Se oli Tommin toinen voitto.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Olen kerran käynyt paikanpäällä vuoden 1998 Suurajoissa. Kävin katsomassa EK 13 meininkiä isäni seurassa pilvisenä lauantaina. Katsomoalueella kuuluttaja kertoi lähestyvän auton sekä kuljettajan nimen ja minä kiikaroin, kun ohitse pyyhälsivät McRae, Burns, Sainz, Mäkinen ym. Tien reunustaa tuli käveltyä hiljaisuudessa, kunnes pilli vihelsi ja ohi kiiti auto täydellä teholla. Juuri tämän pelottavan hiljaisuuden muuttuminen huomiota herättäväksi ääneksi teki itseeni vaikutuksen.

Yksi dramaattisimpia ralleja, mitä muistan oli vuoden 2001 Walesin ralli. McRaen voltit, Tommin keskeytys sekä Sainzin ajo yleisön joukkoon. Burns otti uransa ainoan mestaruuden Bossen voittamassa kilpailussa. Tietysti pitää mainita RAC 1998. Tarviiko enempää kertoa?

 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
1994 Jyskälä on varmaankin suosikki niistä kisoista joissa olen ollut itse paikan päällä, se oli lähtölaukaus ylipäätään koko ralliautoilun seuraamiselle. Mutta jos puhutaan kaikista MM-ralleista, niin sitten vastaus on 1995 Katalonia. 90-luvulla oli tapana, että isä nauhoittaa Ylen puolen tunnin koosteen aina kun se sitten lopulta jossain kohtaa tupsahtaa eetteriin rallin jälkeen. Juuri tuo Katalonian nauha on ensimmäinen jota muistan katsoneeni uudestaan ja uudestaan. Ja vaikka ottaa nostalgialasit pois päästä, olihan tuo kaikkine draamankaarineen ja käänteineen aivan huikea kisa.

Kauden toiseksi viimeinen MM-ralli ja herkulliset asetelmat MM-taistelussa, Kankkunen keulilla ja neljä kuljettajaa 12 pisteen sisällä. Ralli alkaa Kankkusen täysin järjenvastaisella vauhdilla. Harvemmin edes soralla on Kankkuselta nähty vastaavaa dominointia ja nyt ollaan Juhan epämukavuusalueella, asvaltilla.

Toisen päivän kääntyessä iltapäivään on livetilanne MM-taistelussa Juhan kannalta loistava. Jos samat sijoitukset pidettäisiin maaliin asti, lähdettäisiin RAC:hen tilanteessa:

Kankkunen 82
McRae 67
Sainz 65
Auriol 61

Ajaessaan RAC:ssa pisteille, seitsemän parasta tulosta -sääntö aktivoituisi Juhan kohdalla jolloin Korsikalta saavutettu yksi MM-piste putoaisi saldosta pois. Juha voisi RAC:ssa kuitenkin rauhassa körötellä viidenneksi ja viides mestaruus olisi näin taskussa.

Mutta sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta, Juha kuulee Gristin nuotin väärin ja ei ehdi lausumaan kuin suomalaisen voimasanan ennen kuin Celica on katollaan isoa kiveä vasten. Runkipaikalta saadaan dramaattista kuvamateriaalia kun Toyotaa kammetaan tielle ja välillä vähän murjotaan jonkun epäonnisen katsojan jalkaakin siinä sivussa. Auto saadaan lopulta tielle, mutta aikaa on jo kulunut niin paljon, että ralli on ohi. Juha saapuu illan pimeydessä huoltopaikalle ja murtuu kyyneliin samalla kun Esko Reiners halaa Juhaa, viides mestaruus näyttää karanneen väärin kuultuun nuottiin. Juha oli ilmeisesti kuullut "bad leftin" "fast leftinä" ja tajusi väärinkäsityksen vasta mutkassa, jolloin mitään ei ollut enää tehtävissä.

Kankkusen epäonnen myötä Subarulla on nyt kaksoisjohto ja tallipäällikkö David Richards jäädyttää tilanteen, sijoitukset on säilytettävä ja Sainz saa voittaa. McRae näyttää ensin hyväksyvän tallimääräyksen, mutta viimeisen päivän sarastaessa onkin sitten mieli muuttunut. McRae lähtee heti aamun ensimmäisestä pätkästä alkaen ajamaan kuin mielipuoli, ottaen silminnähden isoja riskejä. McRae on selvästikin päättänyt uhmata talliansa ja ajaa nyt vain itselleen, seurauksista välittämättä. Samalla kun McRae kapinoi rallin johtopaikalla, ajaa Mäkinen rajusti päin tien vieressä ollutta ambulanssia ja Auriolin konepelti lävähtää naamalle.

Rallin lähestyessä loppua ottaakin sitten Subaru kovat keinot käyttöön. Talli lähettää joukon sinisiä Subaru-miehiä pysäyttämään McRaen ennen viimeisen pätkän maalia. Jälleen kerran oli TV-kamerat juuri oikealla paikalla ja saatiin ikuistettua hyvää kuvamateriaalia keskellä tietä huitovasta Subaru-henkilökunnasta. McRae nosti aavistuksen havaittuaan miehet keskellä tietä, painaakseen vain kaasun uudelleen pohjaan. Subaru-miehille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä sivuun.

McRae saadaan lopulta kuriin vasta ennen viimeistä aikatarkastusasemaa. David Richards puhuttelee McRaeta kovin sanoin kameroiden kuvatessa keskustelua aivan vierestä. Richards muistuttaa McRaeta kuinka paljon Subarun raatoja mies on aiheuttanut uransa aikana ja kuinka paljon talli on siitä huolimatta jaksanut tukea häntä. Tästä kiitoksena McRae on asettanut koko tallin naurunalaiseksi toiminnallaan. Jos McRae kieltäytyy ottamatta aikarangaistusta ja voittaa rallin, ei mies saisi autoa alleen RAC:ssa. Lopulta vasta tämä Richardsin puhuttelu pysäyttää kapinoinnin ja kartanlukija Ringer kirjauttaa tahallaan penaltin viimeiseltä aikatarkastusasemalta.

Sainz julistetaan näin voittajaksi ja Carlos pyörittelee tämän kunniaksi donitsit kotiyleisön edessä Lloret de Marin rantabulevardilla. Joku ottaa valokuvan kyyneliin murtuneesta McRaesta istumassa Subarussaan. Viimeisellä huoltopaikalla TV-kamera taltioi myös McRaen vihaisena potkimassa tallin irtaimistoa, samaan aikaan kun espanjalaiset katsojat huutelevat sivusta espanjankielisiä rivouksia McRaelle.

Sainz yrittää olla maltillinen kommenteissaan rallin jälkeen, mutta Luis Moya antaa palaa ja kritisoi McRaeta todella kovin sanoin Espanjan TV:n haastattelussa. Moya kutsuu McRaeta epärehelliseksi ihmiseksi vailla minkäänlaista ammattietiikkaa ja että ystävyys McRaen kanssa on Katalonien tapahtumien myötä tullut päätökseensä (miehet taisivat kuitenkin lopulta sopia asiat melko pian Katalonian jälkeen). Sainzin manageri Juanjo Lacalle puolestaan antaa haastattelun jossa kertoo, että ei pidä Subarun toimintatavoista ja tallin sisällä vallitsevasta ilmapiiristä. Rivien välistä voi jo lukea, että Sainz ei tule ajamaan Subarulla 1996 kaudella.

Rallin jälkeen tippuukin sitten iso pommi. Toyota on huijannut koko rallimaailmaa (todennäköisesti Portugalin rallista asti) härskillä, mutta kieltämättä nerokkaalla turbokikalla. Ylen urheilutoimitus soittaa Kankkusen kotiin haastatellakseen Juhaa aiheesta. Pienen Tino-pojan huuto kuuluu taustalta kun Juha sanoo "jos me on tehty jotain väärin, niin siitähän pitää rangaista."

Huikea ralli jossa (etenkin 90-luvun mittapuulla) kamerat olivat kovalla prosentilla juuri siellä missä tapahtui. Tässä vielä linkki tuohon Kankkusen runkimutkaan, josta löytyy nykyään kaide ulkokurvista:
https://www.google.com/maps/@41.2974375,1.0757624,3a,40.2y,303.84h,81.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_tccIluPN3_YjUalAQ_b-Q!2e0!7i13312!8i6656?coh=205409&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAwOC4wIKXMDSoASAFQAw==
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Jep, ehdittiin jo julkistaakin.
Mutta se on jäänyt lopulliseksi arvoitukseksi ainakin minulle kuka oli Toyotalta lähdössä, lopultahan sekä Auriol että Kankkunen ajoivat Toyotalla -96 valikoituja kisoja "yksityisteamin" nimissä mikä viittaa siihen että myös heillä olisi ollut voimassa oleva sopimus Toyotalle, mutta jotenkin tuntuu kummalliselta että kaikki kolme olisivat Toyotalla ajaneet -96 ellei olisi käynyt niin kuin kävi.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Mutta se on jäänyt lopulliseksi arvoitukseksi ainakin minulle kuka oli Toyotalta lähdössä, lopultahan sekä Auriol että Kankkunen ajoivat Toyotalla -96 valikoituja kisoja "yksityisteamin" nimissä mikä viittaa siihen että myös heillä olisi ollut voimassa oleva sopimus Toyotalle, mutta jotenkin tuntuu kummalliselta että kaikki kolme olisivat Toyotalla ajaneet -96 ellei olisi käynyt niin kuin kävi.
Sainz olisi todennäköisesti ottanut Auriolin paikan tallissa.

HS 31.10.1995
Toyota jatkoi Mitsubishin aloittamaa peliä ralliautoilun huippunimien ensi kauden sopimusruletissa. Talli ilmoitti maanantaina, että Carlos Sainz ajaa ensi vuoden Toyotan palkkalistoilla. Mitsubishi ilmoitti viime viikolla ajetun Katalonian MM-rallin yhteydessä jatkavansa sopimustaan Tommi Mäkisen kanssa. Näin vasta kahden huippukuljettajan sopimus on nyt allekirjoitettu ja julkistettu, vaikka rallin MM-kausi alkaa olla lopuillaan.

Sainz voitti tallimääräyksen ansiosta viime viikolla päättyneen Katalonian MM-rallin ennen tallitoveriaan Colin McRaeta. Tallipäällikkö David Richardsin ystävällinen elekään ei saanut espanjalaista jatkamaan Subarulla, jonka väreissä hän on ajanut kauden 1994 alusta lähtien. Sainz on voittanut kaksi maailmanmestaruuttaan Toyotalla 1990 ja 1992.

Muut ajajavalintansa talli ilmoitti kertovansa myöhemmin. Sainzin tallitoverit ovat mitä todennäköisimmin kuluvalla kaudella Toyotan leivissä olevat Juha Kankkunen ja saksalainen Armin Schwarz. Kankkunen ei ole allekirjoittanut sopimusta jatkosta, mutta Toyota on käyttänyt optionsa häneen ja pyytänyt häntä ajamaan syksyn testit, mikä merkinnee varmaa paikkaa Toyotalla.

Sainzin aloittama ketjureaktio siirtänee ranskalaisen Didier Auriolin Toyotalta Subarulle Colin McRaen kumppaniksi. Kolmas Subaruun liitetty nimi on Ruotsin Kenneth Eriksson. McRaen jatkaminen on varmaa ja Erikssonin sopimusta pidetään kuulutusta vaille valmiina. Auriolia tavoitellee Subarun lisäksi Ford, jolla on kova tarve saada aivan huippumies talliinsa. Tässä tapauksessa paikka Subarulla aukeaisi Bruno Thirylle, josta talli saisi tarvitsemansa asfalttispesialistin.
Sainzin sopimus on julkistettu viisi päivää Katalonian jälkeen ja neljä päivää ennen Toyotan sulkemista pois MM-sarjasta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5630
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Myös IL 31.10.1995 ennakoi nimenomaan Auriolin tekevän Toyotalla tilaa Sainzille, mutta 6.11.1995 julkaistussa Toyotan kilpailukieltoa ja sen vaikutusta kuljettajiin käsittelevässä jutussa Auriol antaa ymmärtää, että Sainzin ja Kankkusen piti olla hänen tallikavereitaan 1996.

1728800653172.png
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Sainzin manageri Juanjo Lacalle puolestaan antaa haastattelun jossa kertoo, että ei pidä Subarun toimintatavoista ja tallin sisällä vallitsevasta ilmapiiristä.
Mitä mahtoi tällä tarkoittaa?
Toimintatavat ja ilmapiiri tallissa eivät olleet managerin mieleen.
Oliko niin että McRae kaikesta huolimatta, oli se David Richardsin suosikki ja suojatti. Ja Sainz, tuplamestarin statuksesta huolimatta, ei saanut Subella samanlaista asemaa kuin mistä aikoinaan oli Toyotalla nauttinut.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Oliko niin että McRae kaikesta huolimatta, oli se David Richardsin suosikki ja suojatti. Ja Sainz, tuplamestarin statuksesta huolimatta, ei saanut Subella samanlaista asemaa kuin mistä aikoinaan oli Toyotalla nauttinut.
Näin se taisi olla. Red Bull teki pari vuotta sitten hyvän videon Sainzin ja McRaen ajasta Subarulla jossa Carlos myös itse suoraan sanoo ettei kokenut saaneensa tarvitsemaansa tukea Subarulla. Ongelmat alkoivat jo 1994 RAC:ssa ja veikkaan, että siitä rallista alkoi myös lähtölaskenta Sainzin ja Subarun erolle.


Tavallaanhan asetelma oli hyvin samanlainen kuin reilu kymmenen vuotta myöhemmin ykkösissä McLarenilla. Kaksinkertainen espanjalainen maailmanmestari (Alonso) siirtyy brittiläiseen tiimiin jossa saa tallikaverikseen nuoren ja lahjakkaan britin (Hamilton). Tallipäällikkö on tukenut nuoren britin uraa jo pidemmän aikaa ja syntyy vaikutelma, että hän on vähän kuin oma poika tallipäällikölle. Espanjalainen mestari kokee ettei saa tallilta ansaitsemaansa tukea ja arvolleen sopivaa statusta. Asetelma johtaa lopulta siihen, että talli ajautuu sisäiseen sekasortoon. Espanjalaiselle mestarille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin lähteä tallista.

Carlokselta tuli muuten aika kovaa tekstiä kun FIA:n päätös Toyotan rangaistuksesta oli julkistettu:

HS 6.11.1995
MADRID - Viime viikolla kolmen vuoden sopimuksen Toyotan kanssa tehnyt Carlos Sainz oli varsin kiukkuinen Kansainvälisen autoliiton (FIA) päätöksestä, jolla se perjantaina sulki Toyotan vuodeksi rallin MM-sarjasta turboahdinvilpin vuoksi. Sainzin mielestä ralleja koskeva päätösvalta olisi otettava pois FIA:lta.

"Rallit olisi irrotettava FIA:n määräysvallasta ja päätösvalta annettava ihmisille, jotka todella ovat kiinnostuneita ralliautoilun tulevaisuudesta", Sainz sanoi.

FIA on korkein päättävä elin autourheilussa. Mm. Toyota-talli syytti järjestöä halusta tappaa rallit ja Sainz yhtyi samaan ajatukseen. Rallipiireissä FIA:n johdon on nähty olevan kiinnostunein eniten rahaa tuottavasta formula 1:stä ja syrjivän vaikeasti tv-lajiksi taipuvaa rallin MM-sarjaa.

Espanjalainen Sainz ajaa tämän kauden loppuun Subaru-tallissa ja lähtee kauden päättävään Britannian RAC-ralliin tasapisteistä (70) skotlantilaisen tallitoverinsa Colin McRaen kanssa. Ensi kaudeksi Sainzin on kuitenkin ruvettava katsomaan uutta työpaikkaa. Hän ilmoitti aluksi kuitenkin odottavansa, kuinka Toyotan vetoomukselle rangaistuksen lieventämisestä käy.

Eräiden tietojen mukaan Sainz olisi värväämässä Espanjan Toyota-maahantuojaa perustamaan tallin, jonka lukuun hän ajaisi MM-sarjaa. FIA:n antama kilpailukielto koskee vain Toyota Team Europe-tallia, joka on hoitanut Toyota-tehtaan kilpailutoimintaa. Emotehdasta kielto ei koske.

Toyotalla tällä kaudella ajanut Didier Auriol epäili, että hän joutuu luopumaan MM-ralleista kokonaan FIA:n päätöksen vuoksi.

"Toyotan saama kilpailukielto merkitsee sitä, että jäljellejääneistä ensi vuoden ajajapaikoista kilpailee kolme kuljettajaa odotettua enemmän, minun lisäkseni Juha Kankkunen ja Carlos Sainz", hallitseva maailmanmestari Auriol sanoi.

"Vaikka olenkin vielä optimistinen, laskisin että minulla on vain 70 prosentin mahdollisuus saada ajopaikka ensi vuoden MM-sarjaan", Auriol sanoi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Tasan 15 vuotta sitten oltiin saatu kärki maaliin Walesin MM-rallin ensimmäiseltä erikoiskokeelta. Suomalaisilla oli valtavat odotukset tuon rallin suhteen. Odotettiin pitkän kuivan kauden loppumista, mitä tuli rallin maailmanmestaruuksiin. Ei tullut mestaruutta, tuli pettymys. Kausi, jota spekuloidaan edelleen, mitä olisi pitänyt tapahtua toisin, että se pisteen ero MM-sarjan lopputulemassa olisi kääntynyt toisinpäin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Tasan 15 vuotta sitten oltiin saatu kärki maaliin Walesin MM-rallin ensimmäiseltä erikoiskokeelta. Suomalaisilla oli valtavat odotukset tuon rallin suhteen. Odotettiin pitkän kuivan kauden loppumista, mitä tuli rallin maailmanmestaruuksiin. Ei tullut mestaruutta, tuli pettymys. Kausi, jota spekuloidaan edelleen, mitä olisi pitänyt tapahtua toisin, että se pisteen ero MM-sarjan lopputulemassa olisi kääntynyt toisinpäin.
Aijai, joko tuostakin on jo 15 vuotta? Se että Mikko ei saanut sitä mestaruutta jätti kipeän piston minuun. 2011 pääsi vielä lähelle (mutta ei mielestäni niin hyvän kauden jälkeen) mutta tuon kauden jälkeen vähän paras terä tuntui menneen. Vai menikö se sinne Jyskälän kaatoon, vaikea sanoa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
tuon kauden jälkeen vähän paras terä tuntui menneen. Vai menikö se sinne Jyskälän kaatoon, vaikea sanoa.
Kyllä se ihan paras terä taisi jäädä sinne 2009 Walesin viimeiseen päivään, Mikko oli 2010 kaudella aika yössä jo ennen sitä Jyskälän kaatoa. Ruotsin jälkeen tuli paljon pieniä virheitä melkein joka kisassa ja ei oikein ollut vauhtiakaan. Lisäksi hämmentävä Jordanian tapaus joka oli varmaankin koko uran helpoin virhe:


2011 olikin sitten taas piristävä comeback tuon katastrofaalisen 2010 kauden jälkeen, mutta eihän se enää 2009 tason meininkiä ollut. Viimeisen päivän veto 2009 Walesissa on varmaankin Hirvosen uran kohokohta minulle. Vaikka mestaruutta ei tullutkaan niin jäi ainakin hyvä mieli siitä, että yritettiin mielipuolisella atakilla loppuun asti.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Nämä kaikki olivat makoisia kuvauksia mieleenpainuneista ralleista. Tackar!
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Mietin kuskeja, joiden viimeinen voitto tuli uran ollessa kovassa kiidossa ja ei noihin aikoihin ikinä olisi kuvitellut, että voittoja ei enää tule. Toivosen Henkan jätin tästä pois.

Kankkusen voittaessa Suurajoissa 1999 tai Mikkolan voittaessa Safarissa 1987 oli herroilla pitkä ura takana eivätkä nämä olleet lopulta ihan järisyttäviä yllätyksiä. Mutta toista ääripäätä olivat:

Delecour, Monte-Carlo 1994 - 31-vuotias Delecour on lyönyt itsensä läpi MM-tasolla kolmea vuotta aiemmin uskomattomalla ajolla kilpailukyvyttömällä Sierra Cosworth 4x4:llä. Kaudelle 1993 tulee viimein alle nopea Escort RS Cosworth. Tuolloin tulee hopeaa elämänsä tikissä olevaa Kankkusta vastaan. 1994 on kuitenkin Delecourin kausi ja se alkaa heti voitolla.
Vatanen, Ruotsi 1985 - 32-vuotias Vatanen on elämänsä vedossa ja on voittanut viisi edellistä rallia, joihin on osallistunut. Alla on sarjan nopein auto Peugeot.
Blomqvist, Norsunluurannikko 1984 - 38-vuotias Blomqvist on tehnyt pitkän ja menestyksekkään uran ja saavuttanut mestaruuden. Kansainvälisesti häntä pidetään Röhrlin ja Vatasen ohella sarjan nopeimpana kuljettajana.
Mouton, Brasilia 1982 - 31-vuotias Mouton on tehnyt mahdottomasta mahdollisen ja noussut rallimaailman huipulle naisena. Hän on voittanut eniten kilpailuja vuonna 1982, mutta tasaisen kauden Asconalla ajanut Röhrl on vielä pisteissä edellä.

Delecourin ja Vatasen urat kärsivät noina kausina tapahtuneista loukkaantumisesta. Molemmat palaavat ralliin ja ovat pariin otteeseen hyvissä asemissa voittaa rallin, mutta sitten jäävät toiseksi tai tekniikka pettää.

Blomqvist kärsii vähän kilpailukyvyttömistä autoista. Keskimoottoriautot menevät Quattrosta ohi (Röhrl ottaa kyllä vielä San Remon voiton), Fordin RS200 on epäluotettava, Sierra RS Cosworth vetää vain kahdella pyörällä, Sierra XR4x4:ssä ei ole voimaa, Sunny GTI-R:stä ei tule voittajaa.

Moutonista menevät vauhdissa muut Quattro-kuskit ohi. Mikkolan auto ei enää hajoa koko ajan. Mouton vaipuu ajamaan Saksan ja Ranskan kisoja Peugeotilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietin kuskeja, joiden viimeinen voitto tuli uran ollessa kovassa kiidossa ja ei noihin aikoihin ikinä olisi kuvitellut, että voittoja ei enää tule. Toivosen Henkan jätin tästä pois.

Kankkusen voittaessa Suurajoissa 1999 tai Mikkolan voittaessa Safarissa 1987 oli herroilla pitkä ura takana eivätkä nämä olleet lopulta ihan järisyttäviä yllätyksiä. Mutta toista ääripäätä olivat:

Delecour, Monte-Carlo 1994 - 31-vuotias Delecour on lyönyt itsensä läpi MM-tasolla kolmea vuotta aiemmin uskomattomalla ajolla kilpailukyvyttömällä Sierra Cosworth 4x4:llä. Kaudelle 1993 tulee viimein alle nopea Escort RS Cosworth. Tuolloin tulee hopeaa elämänsä tikissä olevaa Kankkusta vastaan. 1994 on kuitenkin Delecourin kausi ja se alkaa heti voitolla.
Vatanen, Ruotsi 1985 - 32-vuotias Vatanen on elämänsä vedossa ja on voittanut viisi edellistä rallia, joihin on osallistunut. Alla on sarjan nopein auto Peugeot.
Blomqvist, Norsunluurannikko 1984 - 38-vuotias Blomqvist on tehnyt pitkän ja menestyksekkään uran ja saavuttanut mestaruuden. Kansainvälisesti häntä pidetään Röhrlin ja Vatasen ohella sarjan nopeimpana kuljettajana.
Mouton, Brasilia 1982 - 31-vuotias Mouton on tehnyt mahdottomasta mahdollisen ja noussut rallimaailman huipulle naisena. Hän on voittanut eniten kilpailuja vuonna 1982, mutta tasaisen kauden Asconalla ajanut Röhrl on vielä pisteissä edellä.

Delecourin ja Vatasen urat kärsivät noina kausina tapahtuneista loukkaantumisesta. Molemmat palaavat ralliin ja ovat pariin otteeseen hyvissä asemissa voittaa rallin, mutta sitten jäävät toiseksi tai tekniikka pettää.

Blomqvist kärsii vähän kilpailukyvyttömistä autoista. Keskimoottoriautot menevät Quattrosta ohi (Röhrl ottaa kyllä vielä San Remon voiton), Fordin RS200 on epäluotettava, Sierra RS Cosworth vetää vain kahdella pyörällä, Sierra XR4x4:ssä ei ole voimaa, Sunny GTI-R:stä ei tule voittajaa.

Moutonista menevät vauhdissa muut Quattro-kuskit ohi. Mikkolan auto ei enää hajoa koko ajan. Mouton vaipuu ajamaan Saksan ja Ranskan kisoja Peugeotilla.
Timo Salonen (Mazdalla ei kerinnyt)

Richard Burns (vika voitto NZ 2001, ei Voittoja Pösöllä)

Colin McRae (vika voitto Safari 2002)

Petter Solberg (vika voitto Wales 2005 ja sekin ”lahjaksi” saatu)

Hayden Paddon (joskin vain yksi voitto, mutta pidettiin jopa mestarikandidaattina. Monte 2017 pilasi paljon)

Kris Meeke (Citroenin C3 WRC:stä ei saanut hyvää vaikka itse kehitti)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikko Hirvonen, vika voitto Sardiniassa 2012 oli ainoa voitto Citroenilla.

Schwarz ja Ericsson ehkä sellaisia että vaikea sanoa osattiinko heistä edes odottaa kovempia kuskeja voittojensa aikaan. Ericssonin ura vähän jäi piippuun mutta Schwarz pääsi moneen talliin ilmeisesti saksalaisten yhteistyökumppaneiden kautta. Piero Liatti, Francois Duval ja Harri Rovanperä ehkä samaan nippuun.
 
Ylös