F1-Uutisia 2024

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Vähemmän yllättäen media on kehittänyt jo ensimmäiset spekulaatiot Rovanperän Haas-testistä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4233
Roskismies yritti lähinnä myydä tallia joka suuntaan, eikä keskittynyt tippaakaan kehittymiseen.
Komatsu on laittanut Haasiin ihan uudenlaista virettä jota tallissa ei ole ikinä ollut aiemmin.
Tallin etenemisprojekti alkaa olemaan koko ajan mielenkiintoisempi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5474
Roskismies yritti lähinnä myydä tallia joka suuntaan, eikä keskittynyt tippaakaan kehittymiseen.
Komatsu on laittanut Haasiin ihan uudenlaista virettä jota tallissa ei ole ikinä ollut aiemmin.
Tallin etenemisprojekti alkaa olemaan koko ajan mielenkiintoisempi.
Kohta lupaavampi talli kuin Audi, Williams tai Vcarb
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9586
Sijainti
Helsinki
Toyota auttaa Haasia oman simulaattorin rakentamisessa tallin päämajaansa britteihin. He myös antavat tukemilleen kuskeilleen testejä sekä tarjoavat osaamistaan auton kehityksessä.
Kaupan päälle saavat logonsa Haasin autoon. Kyse on siis merkin kilpailuosastosta Toyota Gazoo Racingistä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4233
Haas pääsee myös Toyotan tuulitunneliin ja saa edelleen käyttää myös Ferkun tunnelia, niin lienee apua myös Ferkun suuntaan tulosten oikeellisuuden vertailun suhteen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Olisiko tässä Toyotalla mahdollisuus tulla ykkösiin ostamalla Haasin jossain vaiheessa. Toivotaan, että niin käy. Kyseessä on annettujen tietojen mukaan myös teknistä tietojen vaihtoa.
Toyota on ollut käytännössä ainoa suuren budjetin talli WEC-sarjassa sen jälkeen, kun sarja luhistui Porschen ja Audin lähdettyä. Siellä on varmasti tietynlaista turhautumista, kun WEC:llä ei ole enää sama julkisuusarvoa, mutta tiimissä on kuitenkin paljon reisinkihenkistä tietotaitoa. Samaan aikaan myös rallin parista kuuluu samanlaisia uutisia. Sarja näivettyy ja parin vuoden päästä siellä ei välttämättä kuin kaksi valmistajaa kärkitasolla.

Minä en oikeastaan edes ymmärrä, miksi Toyotan edellinen stintti koettiin niin suurena fiaskona, ettei firma uskalla puhua F1:istä edes silloin kun on uutisten mukaan juuri liittynyt mukaan toisen F1-tallin tekniseen vahvuuteen. Ehkä sen vuoksi, että Toyotan kerrottiin usein kuluttaneen sarjaan vuositasolla kenties jopa enemmän kuin mikään muu talli samaan aikaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9586
Sijainti
Helsinki
Toyota on ollut käytännössä ainoa suuren budjetin talli WEC-sarjassa sen jälkeen, kun sarja luhistui Porschen ja Audin lähdettyä. Siellä on varmasti tietynlaista turhautumista, kun WEC:llä ei ole enää sama julkisuusarvoa, mutta tiimissä on kuitenkin paljon reisinkihenkistä tietotaitoa. Samaan aikaan myös rallin parista kuuluu samanlaisia uutisia. Sarja näivettyy ja parin vuoden päästä siellä ei välttämättä kuin kaksi valmistajaa kärkitasolla.

Minä en oikeastaan edes ymmärrä, miksi Toyotan edellinen stintti koettiin niin suurena fiaskona, ettei firma uskalla puhua F1:istä edes silloin kun on uutisten mukaan juuri liittynyt mukaan toisen F1-tallin tekniseen vahvuuteen. Ehkä sen vuoksi, että Toyotan kerrottiin usein kuluttaneen sarjaan vuositasolla kenties jopa enemmän kuin mikään muu talli samaan aikaan.
WEC-sarja elää tällä hetkellä renessanssia uusien hypercar-sääntöjen myötä, mikä on nostanut tehdastallien määrää. Toyotan dominanssi alkaa sielläkin helistä.

Edellisellä kerralla Toyota käytännössä siirsi ralliosaamisensa formuloihin ja kuluttivat paljon rahaa, kuin muut kärkitallit.

 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
WEC-sarja elää tällä hetkellä renessanssia uusien hypercar-sääntöjen myötä, mikä on nostanut tehdastallien määrää. Toyotan dominanssi alkaa sielläkin helistä.
Tarkoitat siis, että WEC-sarjassa on käytössä ns. tasapuoliset painot eli FIA saa diktaattorina määrätä jokaisen kisan voittajan antamalla muile kohtuuttomasti lisäpainoja. Tasapainotusjärjestelmää ei myöskään saa uhkasakon vuoksi kritisoida. Toyota taisikin jo kerran joutua maksumieheksi edes vihjailtuaan FIA:n räätälöivän kisojen tuloksia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9586
Sijainti
Helsinki
Tarkoitat siis, että WEC-sarjassa on käytössä ns. tasapuoliset painot eli FIA saa diktaattorina määrätä jokaisen kisan voittajan antamalla muile kohtuuttomasti lisäpainoja. Tasapainotusjärjestelmää ei myöskään saa uhkasakon vuoksi kritisoida. Toyota taisikin jo kerran joutua maksumieheksi edes vihjailtuaan FIA:n räätälöivän kisojen tuloksia.
Vaikka edel. kilpailun voittajaa rankaistaan lisäpainoilla, niin kilpailut ovat olleet viihdyttäviä ja yleisö on löytänyt sarjan. Kevään Imolan kilpailu oli loppuunmyyty.

Seuraatko ollenkaan ko. sarjaa?

Tietoa: https://www.fiawec.com/en/news/what-are-eot-and-bop/5913

Sori OT:sta.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6178
Eipä tuo oikein mitään lisäarvoa tuonut. Se ottaa nopeimman kierroksen, joka voi ottaa ilmaisen varikkostopin kisan lopussa. Plääh.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Seuraaksi kokeiluksi ehdottaisin murtomaanhiihdostakin tuttuja kirimaaleja ;)
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Eipä tuo oikein mitään lisäarvoa tuonut. Se ottaa nopeimman kierroksen, joka voi ottaa ilmaisen varikkostopin kisan lopussa. Plääh.
Täytyy pikemminkin todeta, että onneksi tällä kertaa säästyttiin suuremmalta häpeältä. Aika usein nämä hätäiset ja selvästi väärät päätökset ovat johtaneet suurempiin selkkauksiin ja FIA:n nöyryyttämiseen.
 
Ylös