Kun vielä mietin tosiaan Carlos Sainz Junioria ja Sergio 'Checo' Perezin tilannetta keskenään Meksikon kisan jälkitunnelmissa hieman noissa voitoissa niin tosiaan välillä tuntuu kyllä, että olisi kyllä Sainz Junior voinut vaikkapa Red Bullilla voittaa tai olla huonoimmillaankin paljon edes Pereziä parempi kuski sinänsä.
Kun epäonnet ja Ferrarin umpisurkeat ja hyvin monta kertaa tapahtuneet rengastaktiset tai muut kilpailutaktiset perseilyt Sainz Juniorille sitten huomioi niin siten Sainz Juniorilla on uraltaan vain neljä voittoa.
Perezillä voittoja on hikisesti sen kuusi kappaletta joista viisi voittoa Red Bullilla.
Totta on, että Perez myös on menettänyt Red Bull-aikana voittoja tallimääräyksellä Verstappenin Maxin eduksi.
Ajoittain liiankin monta kertaa, mutta näistäkin selvistä menetysvoitoista on pitkä, pitkä aika.
Ja Perez on enemmän tai vähemmän ajat sitten menettänyt sinänsä edes jonkinlaisen uskottavuuden kun mietitään edes sinänsä kakkoskuskien välisiä voittomenettämiä oikeudellisesti heille kuuluvana suhteessa tallinsa ykköskuljettajaan.
Jos todella olisi ollut lähempänä näinä vuosina tai säännöllisen säännöllisesti siellä palkinnoilla sijoilla kaksi tai kolme niin tuolloin voisikin Pereziä kohtaan tuntea enemmän myötätuntoa ja pitääkin häntä siis juurikin Red Bullin kuskisuosimispolitiikan uhrina paljon enemmän kuin mitä on hetkeen voitu pitääkään.
Kun vielä vähän vertaa Sainz Junioria tai Pereziä niin Sainz Juniorilla on urallaan toistaiseksi tullut kuusi paalupaikkaa kun Perezillä niitä on vain vaivaiset kolme paalupaikkaa mistä kaikki Red Bullilla.
Paalupaikka meksikolaiselle tuli vielä kauempaan aikaan ajatellen kuin ensivoitto urallaan.
Toisaalta verrattuna paalupaikkoja ajatellen Charles Leclerciin tai Max Verstappeniin niin ne ovat vaatimattomia määriltään, mutta toisaalta molemmat kuljettajat tässä vertailussa eli Sainz Junior ja Perez eivät oikein ikinä urillaan ainakaan pääsääntöisesti ole olleet mitään paalupaikan tavoittelijoita tai erityisen nopeita yhden kierroksen onnistujakuljettajia.
He kun ovat olleet enemmän kisasuuntautuneita kuljettajia.
Se on sekä hyve ja pahe samassa paketissa.
Toisaalta kisan nopeimmissa kierroksissa niistä puhuen Sainz Juniorilla niitäkin on verraten oudon vähän eli neljä kappaletta koko uralla kun Perezillä on niitä 12 kappalettakin uralla mistä 8 kertaa siis Red Bullilla.
Loppuun kun vertailee niin huonoa on tosiaan uskomattomasti nähdä Perezin tämän vuoden lasku suhteessa pariin aiempaan vuoteen nähden Red Bullilta:
Toissa vuonna tai pari vuotta sitten hän oli kaikesta arvostelusta huolimatta MM-kilvan kolmonen ja kun olisi muutaman lisävoiton saanut ilman typeriä tallimääräyksiä Verstappenin eduksi niin hän olisi ollut edes selvempi MM-kakkonen jos ei ymmärrettävistä syistä huolimatta maailmanmestari.
Viime vuonna tai vuosi sitten hieman nurinkurisesti ja kovin erikoisesti Perez ajoi jo viime vuonna ajoittain kovin, kovin huonosti ja kokonaisuutena ennen tätä karmeaa vuotta siis huonoimmin Red Bullilla kuin mitä oikein tuntui ajavan vielä vuosina 2021-2022.
Silti Perez oli MM-kilvan kakkonen. Osin syystäkin kun Red Bull oli niin naurettavan ylivoimainen ajoittain kuin oli keskellä tunnettua ylivoimaansa juurikin viime vuonna.
Viime vuonna Perez tosin ei oikein toissa vuoteen verrattuna tuntunut enää saavan samalla tapaa oikeutuksiaan puheilleen tai suoritteilleen mahdollisia tallimääräysvoittopuheita varten Verstappenin eduksi.
Silti jopa viime vuosikin on ollut ajoittain erinomaista suoritetta verrattuna tämän kauden karmeuteen:
Ennen kautta kun huumorilla olisi voinut sanoa hänen olevan maailmanmestari ja mikäli totuudellisemmin tietenkään ei niin edes se selvä sijoitus MM-kilvan kakkosena tai ihan vähän taantuen MM-kolmoseksi ei olisi ollut mahdollisista herjoista huolimatta häneltä mitään pois!
Sen sijaan nyt kun jo MM-kilvan kolmospaikka tuntuu ylimaalliselta hänelle ja loppusijoitus pyörii tämän hetken perusteella hyvin syvällä eli kasipaikalta siitä ylöspäin hilaten niin katastrofi tämä on.
Etenkin siis huonompien vuosien jälkeen ja silloin tuollainen sijoitus oli ymmärrettävämpi kun ajettiin huonommassa tallissa.
Mikäli saa jatkaa niin kyllä Perezin se jatkoaika voi olla todella lyhyt ja yhtään en ihmettele, että sopimus lyhentyisi takuusta puhuen vuodella eli lopetus loppuu jo vuoteen 2025.
Alkuna vai loppuna niin jää Perezistä kiinni.
Ja jos Interlagosissa puhumattakaan pahemmasta hommaa jatkuu näin niin tiedä tuosta, että ei taida kärsivällisyys riittää ensi kauteen Red Bullin päättäjillä katsoa tätä menoa.
Carlos Sainz Juniorista puhuen loppuun hänen MM-kilvan suoritteet ovat olleet murheellisesti mitä erinäisimpien Ferrarin mokailujen vuoksi 5:s, 5:s, 7:s ja kesken olevana kautena nyt vielä 5:s tällä hetkellä näinä viime vuosina.
Sainz Junior kiitos mokailtujen pisteiden, Perezin suorittaman typerän kolarin Bakussa ja eräiden poisjääntien vuoksi hän ei voi voittaa enää maailmanmestaruutta.
MM-kilvan kakkospaikan tai kolmospaikan saaminenkin tekee tiukkaa, mutta olisi se ansaittua varsinkin mikäli yhtään vain jatkuisi tämä voittoputki La Famiglian riveissä nyt loppumetreillä!
Ainakin ansaitumpaa kun katsoa Perezin otteita tällä menolla yhtään enempää huipputallissa ja hyvä kun lajissakaan.