DC
Helsingin UA
Nokia-ralli 6.9.1997Löytyykö kenenkään arkistoista tietoa Nokia Rallin 1997 päivämäärästä?
Nokia-ralli 6.9.1997Löytyykö kenenkään arkistoista tietoa Nokia Rallin 1997 päivämäärästä?
Taitaa henkilökohtaisella märkä päiväuni -osastolla kisat mennä harmittavasti peitepiirros-aikakaudelle (tai mistä sitä tietää, onhan joitain nykymuotoisia reittikarttoja piirretty jo 60-luvullakin):MItä karttaa pitäisi tarjota, ihan vaikka joulun kunniaksi?
Kovin on Helsinki keskeinen, mutta kyllähän Hankiralli on näyttänyt suuntaa myös tuhansien järvien rallille, joten perusteltavissa.Taitaa henkilökohtaisella märkä päiväuni -osastolla kisat mennä harmittavasti peitepiirros-aikakaudelle (tai mistä sitä tietää, onhan joitain nykymuotoisia reittikarttoja piirretty jo 60-luvullakin):
- Hankiralli 1969 (Helsingistä Kajaaniin ja takaisin)
- Hankiralli 1972 (68 pätkää ja 760 ek-kilometriä, kisa jossa taidettiin ajaa parit Suurajotkin kaiken muun lisäksi - oli Kuohut, Päijälät, Ouninpohjat... you name it)
- Helsinki-ralli 1972 (se kuuluisa kahden erikoiskokeen, mutta n. 80 ek-kilometrin kisa - Alenin voitto sekä Erkki Pitkäsen ja Juha Piirosen ensimmäinen ralli)
Yllättävän hyvässä jemmassa näyttää olevan myös SM Helsinki-ralli 1977, josta on käsittäkseni ihan varmuudella reittikartta olemassa.
Joo, typo, eli 1971 tietysti koska Pitkänen/Piironen voittivat Hankiksen junnukisan 1972.Se kahden EK:n Helsinki-ralli on ehkä kuitenkin ajettu 1971. Mielenkiintoinen kokeilu. Kuvitellaan vaikkapa sitä, että yksi EK olisi jostain syystä jouduttu perumaan. No kyllä se voittaja yhdelläkin EK:lla ratkeaa. Helsingin UA:lla on ollut "rohkeutta" kokeilla aina jotain uutta, hatun nosto siitä.
Hyvä ja tarpeellinen tarkennus. Näiden "Helsingin seurojen" kanssa saa olla tarkkana, kun yrittää selvittää rallien reittejä (jokaisella on ollut jossain määrin oma "reviiri"). Ainakin nämä ovat olleet järjestäjinä. (loput tarinat ehkä sitten ralllien historia osuudessa).Joo, typo, eli 1971 tietysti koska Pitkänen/Piironen voittivat Hankiksen junnukisan 1972.
Helsingin UA:n tietynlaisesta pioneerimäisyydestä vahvasti samaa mieltä. Se tosin tarkennuksena, että Helsinki-rallit olivat AL Helsingin järjestämiä.
Kyseisestä Itärallista löytyy kyllä kartta, mutta laatu on niin kehno että oikein ihteäkin hirvittää. Toisen kartan sain Itärallin ratamestarilta mutta siinä osa pätkistä oli eri kuin virallisessa kartassa.Aivan mahtavasti on saatu viime päivinä - ja toki muutenkin - suomalaisia kisoja rally-mapsiin, mutta täysiä SM-sarjoja, oli kyse sitten yleisestä tai juniorien SM-sarjasta, on vielä yllättävän vähän. Ensimmäinen täysi sarja tulee vastaan vuodelta 1992, josta löytyykin sitten ilahduttavasti sekä A- että N-ryhmän SM-sarjojen kaikki kisat. Juniorien SM-sarjasta (-1995) ei sen sijaan löydy vielä yhtään täyttä sarjaa. 1993 on lähellä, mutta juuri tuolta vuodelta puutuu Itäralli.
Tämä pitäisi mielestäni olla perusjuttu, että näin toimitaan. Toisille kartta (huonokin) on merkittävämpi ja oleellisesti informaatiopitoisempi. Ja mikä tärkeintä, kartta kuvastaa aikakautta ja teiden linjausta (mihin RMaps ei taivu).Ja hienoa saada alkuperäisetkin kartat tänne esille.
Kyllä kartasta otetaan rally-mapsiin talteen kaikki tieto, mitä siitä vain on saatavilla, että sikäli en allekirjoita sitä, että kartta olisi informaatiopitoisempi. Väittäisin jopa, että monesti päin vastoin, sillä useasta kisasta on rally-mapsiin viety tietoa, mitä kartta ei sisällä (pätkien pituuksia, alkamisaikoja, mahdollisesti peruttuja pätkiä jne.). Ja yleisellä tasolla voin sanoa, että suomalaiskisoista pyritään rally-mapsiin piirtämään myös tielinjat kilpailuhetken mukaisesti.Tämä pitäisi mielestäni olla perusjuttu, että näin toimitaan. Toisille kartta (huonokin) on merkittävämpi ja oleellisesti informaatiopitoisempi. Ja mikä tärkeintä, kartta kuvastaa aikakautta ja teiden linjausta (mihin RMaps ei taivu).
Tieto kyllä otetaan talteen, mutta sen oikeellisuus on sitä mitä se on (ei siitä sen enempää). Mikään ei kuitenkaan korvaa ALKUPERÄISTÄ karttaa (sen "informaatiota"). RMaps:iin piirretty reitti on kuitenkin loppuviimmein vain KOPIO. Siitä asia ei millään tavalla muuksi muutu, vaikka tahtotilaa kuinka hakisi. Joten kartta jokaisesta kopiopiirroksesta olisi enemmän kuin toivottavaa. RMaps:lla on oma funktio ja peruste olemassaololle ja kartan kanssa ne muodastavat täydellisen kompon. EI tämä yhtään sen vaikeampaa ole (Kaikki voittaa)Kyllä kartasta otetaan rally-mapsiin talteen kaikki tieto, mitä siitä vain on saatavilla, että sikäli en allekirjoita sitä, että kartta olisi informaatiopitoisempi. Väittäisin jopa, että monesti päin vastoin, sillä useasta kisasta on rally-mapsiin viety tietoa, mitä kartta ei sisällä (pätkien pituuksia, alkamisaikoja, mahdollisesti peruttuja pätkiä jne.). Ja yleisellä tasolla voin sanoa, että suomalaiskisoista pyritään rally-mapsiin piirtämään myös tielinjat kilpailuhetken mukaisesti.
Totta. Edelleen komppaan siihen, että molemmilla on omat hyvät puolensa ja molemmat yhdessä muodostavat täydellisen parin. EK:n lyhennykset ei välttämättä näy edes tiekirjassa, koska ne on yleensä lisämääräyksiä irtopapereilla. Ainoastaan EK:n aika tuloksissa antaa varmistusta asiaan. Samoin EK:n perumiset kilpailupäivänä eivät useinkaan näy kuin EK-tuloksissa.Onhan siinä aina mahdollisuus, että kartan tekijä on tehnyt jonkin virheen. Toisaalta paperikarttakaan ei aina pidä paikkaansa, pätkää on voitu vaikka lyhentää kartan painamisen jälkeen. Toisinaan myös rally-mapsiin on tuotu jotain sellaista informaatiota, mitä paperikartasta ei välity. Esimerkiksi videolta tai tiekirjasta otettu tarkka lähdön ja maalin paikka, tai jokin shikaani, jonka piirtämiseen ei paperikartan tarkkuus riitä. Tai nyt näissä viimeisimmissä lisättiin puuttuvat pätkien pituudet 80-90-lukujen ralleihin vanhoista VM-lehdistä.
Ja se on kyllä totta, että jos pätkä menee vanhaa tielinjaa, ei sitä saada esitettyä vanhan pohjakartan selkeydellä, vaikka uusi tielinja olisikin piirretty oikeaan paikkaan. Esim juuri piirtämässäni Nokian 1987 EK1:ssä pätkä kulkee satelliittikuvaa katsomalla Edenin kylpyläosaston läpi.
Kartta on alkuperäinen ja RMaps:in karttapiirros on aina KOPIO. Miksi yrittää laittaa näitä samaan formaattiin? Kummallakin on puolensa.Astun varmaankin miinaan, mutta mä nyt en ymmärrä miten skannattu paperikartta ja sen lataaminen internetiin eroaa siitä et joku tekee sen samaisen skannauksen pohjalta rallymapsiin reittikartan.
Se ero voi syntyä esim tälläisestä: https://www.rally-maps.com/Rantaralli-1982/NästiAstun varmaankin miinaan, mutta mä nyt en ymmärrä miten skannattu paperikartta ja sen lataaminen internetiin eroaa siitä et joku tekee sen samaisen skannauksen pohjalta rallymapsiin reittikartan.
Niin, on hyvä kysymys pitäisikö kartandigitoijan kopioida tarkasti se mitä kartalla lukee virheineen vai yrittää oikaista virheet. Paperikartoissa saattaa mennä helposti sekaisin joki ja metsäautotie, molemmat mustia karvoja. Toki paras on jos pystyy jotenkin selvittämään asian oikean laidan, mutta näin vanhoista kisoista ei voi tarkistaa videolta. Joskus vaikka VM:n raportissa on mainittu sivulauseessa jotain reittiin viittaavaa. Tässä tapauksessa ehkä tehty juuri oikein, eli piirretty kuten on kartalla ja mainittu kommentissa epävarmuus.Se ero voi syntyä esim tälläisestä: https://www.rally-maps.com/Rantaralli-1982/Nästi
Kartassa piirretty ilmeisesti joen päälle, vaikka melkoisella varmuudella ajettu vieressä menevää tietä pitkin. On täysin rally-mapsiin kopioijan varassa miten se sinne päätyy, joku saattaa vaan piirtää joelle eikä laittaa mitään mainintaa, toinen saattaisi piirtää suoraan viereiselle tielle. Siksi "optimitilanne" on se, että molemmat ovat olemassa julkisena.
Mielestäni tässä on menetelty melko mallikkaasti. On piirretty kuten kartassa, mutta kirjoitettu havainto ja olettamus virheestä kommentteihin. Ja selvyyden vuoksi todettakoon, että en ole itse piirtänyt tätä mapsiin.Se ero voi syntyä esim tälläisestä: https://www.rally-maps.com/Rantaralli-1982/Nästi
Kartassa piirretty ilmeisesti joen päälle, vaikka melkoisella varmuudella ajettu vieressä menevää tietä pitkin. On täysin rally-mapsiin kopioijan varassa miten se sinne päätyy, joku saattaa vaan piirtää joelle eikä laittaa mitään mainintaa, toinen saattaisi piirtää suoraan viereiselle tielle. Siksi "optimitilanne" on se, että molemmat ovat olemassa julkisena.