Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Ei näillä karttojen hilloamisella väliä, mutta esimerkiksi -95 Peurunkarallin latomutkan mäiskeet ovat kuulemma nauhalla. Tämmötteet pitäs saada kansan verkkokalvoille.
Samaa mieltä. Luulen että "kaljahatulla" (Jos nyt Aarnen sillä nimellä tietää) voisi olla. Aika jäätävä kokoelma filmejä joka tapauksessa Tyrväältä löytyy.

Itseäni kiinostaisi Jyväskylän Escort-virtuoosin, MInkkisen Pasin, kaato Vilppula-rallissa (ellen muista rallia väärin). Paikastakin on kahta tietoa, mutta puihin osuttiin melko korkealla?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei näillä karttojen hilloamisella väliä, mutta esimerkiksi -95 Peurunkarallin latomutkan mäiskeet ovat kuulemma nauhalla!
Taisi olla kisassa sen verran reippaasti runkipaikkoja ettei edes GTV:n kamerat olleet Lankamaalla.

Tuli tästä mieleen, että 1988 Hankiksen voittokamppailun ratkaissut Mikko Sundströmin ulosajo on myös nauhalla, mutta nähtävästi yhtä hyvässä jemmassa.
 

Arlex

Well-known member
Liittynyt
7.4.2018
Viestit
70
Samaa mieltä. Luulen että "kaljahatulla" (Jos nyt Aarnen sillä nimellä tietää) voisi olla. Aika jäätävä kokoelma filmejä joka tapauksessa Tyrväältä löytyy.

Itseäni kiinostaisi Jyväskylän Escort-virtuoosin, MInkkisen Pasin, kaato Vilppula-rallissa (ellen muista rallia väärin). Paikastakin on kahta tietoa, mutta puihin osuttiin melko korkealla?
Pasin uran päättänyt (valitettavasti) ralli oli Pohjois-Häme ralli -97 (ei Vilppula-ralli). GTV:n nauhalla ainakin on. Miikulainen sanoi paikasta, että se oli nopeiden miesten paikka! Pasilla itsellä on incar nauha (silloin harvinaista) kun silloinen TV-4:sen urheilutoimitus halus laittaa Pasin ajoa nauhalle. Siinä oli huonoo mäihääkin kun oli sora/jää keli, alla oli ihan loppuun kuluneet renkaat. Oletuksena oli, että se pätkä oli ihan soralla mutta ei ollutkaan sitten! Itse tuli oltua Pasille kyydissä parinavuotena F-cupissa mutta tuossa mälissä en ollut, huimaa pro-kyytiä!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
"Karttahillojen" suhteen olen TOP3:ssa (varovasti arvioituna, ehkä meni alakanttiin, no korjataan jälkikäteen) ja tiedän että kaikki ei edes käy tällä palstalla ollenkaan, joten meidän kaikkien puolesta, tämä ei ole se hyvä lähestymistapa. Olemme itse hillomme keränneet ja jokainen tekee sen suhteen mitä tahtoo. Olen ehkä se avarakatseisin ”hilloaja”, joka edes näkee RMap:ssa hyvääkin. (Sainhan senkin toteutumaan, että reittien nimeäminen "viralliseksi"on RMap:ssa nykyisin huomioitu, joo omakehu, ei kannata provosoitua)

Karttojen merkityksen väheksyminen ”Viralliset kartat…” oli näsäviisauden toinen tuleminen. Kartat ovat se, mikä on jäljentämisen perusta (oli ne virallisia tai ei). Poislukien se, että on piirtänyt In-Car:in perusteella. Kampakeraamisella ajalla tämä tosin vaikeutuu huomattavasti.

---------------------------------

Luulin että tämä yhteisö, joka reiteistä on kiinnostunut, on tässä Ralli-keskustelun osuudessa. Minä/Me "hillonkerääjät" (ainakin oma tahtotilani) haluttaisiin haastaa reiteistä kiinnostuneet yhteisiin"talkoisiin". Se kai kuitenkin on sen suuremman yhteisön/joukon voimavara, joka touhutippa nenänpäässä etsii ratkaisua. Joku tietää jotain ja joku toinen jotain lisää. Kun nämä kaikki tiedon muruset yhdistää, ollaankin yhteisesti päästy asiassa eteenpäin. Esim: Missä on ajettu EK "Arton Sahaus", "Penan Pomppu", "Savotan Sanni" jne. Nämä on niitä erikoiskokeita, mistä ralli on lähtenyt kehittymään reittien suhteen.
Sen osalta ei tietenkään ole kiistämistä, että loppupeleissä se on ihan jokaisen yksittäisen kartanhaltijan päätettävissä, mitä hallussaan olevalla tiedolla tekee. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mitä iloa jonkun kartan - oli se sitten missä formaatissa tahansa - pitäminen vain omana tietonaan tuottaa. Itse en saisi minkäänasteista tyydytystä siitä, että voisin levittää 1985 Hankiksen reittikartan työhuoneen lattialle ja katsoa että pirulainen, tuossa se Tuusulanjärvellä pätkä menee. Olen taipuvainen ajattelemaan niin, että mitä useamman rallin reitin pystyy saattamaan sellaiseen muotoon, että se on aidosti kaikkien saatavilla, sen parempi. Ja tällä hetkellä tuo tarkoittaa rally-maps -alustan käyttöä. Sillä, missä, milloin ja minkälaisissa olosuhteissa rallia kulloinkin on harrastettu, on yhtään liioittelematta myös kulttuurihistoriallinen merkitys, kun otetaan huomioon, miten merkittävä urheilulaji ralli on kansallisellakin tasolla aikanaan ollut. Ja jos ei sitä tietoa tallenna, se vääjäämättä katoaa - ja kaikki muut vaihtoehdot lienevät parempia kuin se?
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Pasin uran päättänyt (valitettavasti) ralli oli Pohjois-Häme ralli -97 (ei Vilppula-ralli). GTV:n nauhalla ainakin on. Miikulainen sanoi paikasta, että se oli nopeiden miesten paikka! Pasilla itsellä on incar nauha (silloin harvinaista) kun silloinen TV-4:sen urheilutoimitus halus laittaa Pasin ajoa nauhalle. Siinä oli huonoo mäihääkin kun oli sora/jää keli, alla oli ihan loppuun kuluneet renkaat. Oletuksena oli, että se pätkä oli ihan soralla mutta ei ollutkaan sitten! Itse tuli oltua Pasille kyydissä parinavuotena F-cupissa mutta tuossa mälissä en ollut, huimaa pro-kyytiä!
Jep, Pohjois-Häme ralli ja EK2 "Vaskuu". Ei ehkä loppulta, kun nyt näkee kaadon, aivan mahdoton. Jos ei tietäisi tilanteen vakavuutta, olisin saattanut sanoa että ei tuhoaisi uraa, mutta ikävää että näin kävi. Aina ei tarvitse auton olla täysin romuna, kabiinissa voi satuttaa päätään, selkää, niskaa pahasti tuollaisen iskun jälkeen. Näyttää ottavan kosketusta maapallosta, ennen kuin nousee ilmaan. Olin itse ajanut jo useita ralleja ennen kuin Pasi tuli näyttämään ajamisen meininkiä. Samaan aikaan ajoi rallin maailmanmestarin isä, ja heidän ajonsa oli rallia parhaimmillaan, juurikin sillä oikealla RS2000:lla ja tulihan sinne nopea Manta-kuskikin mukaan. Luulen tietäväni Pasin kartturit, joten polkumme on saattunut kohdata rallin kultaisella 90-luvulla. PS: Aluksi luulin, että keskustelen itseni kanssa, mutta olihan noissa nimimerkeissä pieni ero.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Sen osalta ei tietenkään ole kiistämistä, että loppupeleissä se on ihan jokaisen yksittäisen kartanhaltijan päätettävissä, mitä hallussaan olevalla tiedolla tekee. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mitä iloa jonkun kartan - oli se sitten missä formaatissa tahansa - pitäminen vain omana tietonaan tuottaa. Itse en saisi minkäänasteista tyydytystä siitä, että voisin levittää 1985 Hankiksen reittikartan työhuoneen lattialle ja katsoa että pirulainen, tuossa se Tuusulanjärvellä pätkä menee. Olen taipuvainen ajattelemaan niin, että mitä useamman rallin reitin pystyy saattamaan sellaiseen muotoon, että se on aidosti kaikkien saatavilla, sen parempi. Ja tällä hetkellä tuo tarkoittaa rally-maps -alustan käyttöä. Sillä, missä, milloin ja minkälaisissa olosuhteissa rallia kulloinkin on harrastettu, on yhtään liioittelematta myös kulttuurihistoriallinen merkitys, kun otetaan huomioon, miten merkittävä urheilulaji ralli on kansallisellakin tasolla aikanaan ollut. Ja jos ei sitä tietoa tallenna, se vääjäämättä katoaa - ja kaikki muut vaihtoehdot lienevät parempia kuin se?
Otetaan kiinni tuosta kulttuurihistoriasta (josta meillä näyttää olevan erilainen käsitys)

"Kulttuurihistoria on sekä historiaa että kulttuuria tutkiva kansainvälinen tieteenala, jota kiinnostavat menneisyyden ihmisten ajattelutavat, elämisen arki ja tavat olla maailmassa".

Kumpi pn lähempänä tätä kulttuurihistorian määrittelyä?

Se että selvittää tiensä "paffilaatikolle", vien mennessään kaffipaketin, jututtaa sen ajan rallille siulunsa myyneitä sankareita (Kaikki rallia ajaneet ovat suuria sankareita, pärjääminen on se mukana tuleva Buusti lisäinvestointeihin), rallien järjestäjiä/ratamestareita, kerää talteen materiaalia: karttoja , peitepiirroksia, tuloksia aikakortteja, jne. Kopio/valokuva materiaalin ja kysyy luvan sen julkaisuun Paikkoja on muutakin kuin Netti, väheksymättä se merkitystä (Kunhan tieto on oikeaa ja jatkokäytettävää).

Vs.

Koittaa kulttuurihistoria sanan varjolla syyllistää kartojen keräämistä ja niiden säilyttämistä ja kertomalla että "ainoa oikea" paikka on niiden jäljentämien RMaps:iin.

Kuten aikaisemmin sanoin: Kartta+Rmaps = Voittava yhdistelmä. LISÄMÄÄRÄYS 1: Annetaan jokaiselle sille kuuluva arvostus, ja jokaisen arvostaa sitä minkä tärkeäksi näkee (kartta, itse tekemä piirros karttapohjalle, RMaps-jäljennös, jne)

PS: Meillä Temppelin herroilla on salaiset pinkan-tasauspäivät. Meitä tukee tiukat säännöt, kuinka siirrämme kultturihistoriallisen tiedon tuleville jälkipolville, joten ei pelkoa, että se häviää. Seuraan pääsee vain ja ainoastaan, kun on säilönyt karttoja yli 1400 , Junioritaso (tarkastetaan ilmoittautumisen yhteydessä), senioritaso yli 1850, ja Master-taso yli 2200. Ilmoittautua voi yksityisviestin kautta.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
KULTTUURIHISTORIASTA, Osa 2

Mitä luulette, kiinnostaako sitä muistisairauden tai muun vanhuuden vaivan kynnyksellä olevaa rallivirtuoosia RMaps:in kartta? Vastaan tähän itse: 2% verran.

Kun on saanut vihjeen, mistä rallitietoja voisi löytää, niin sopimalla tapaamisen ja menemällä käymään Kaffi-paketin tai parin kanssa (Joka on useinkin vanhemmalle väellä paljon tärkeämpi asia kuin mikään muu maailmassa). Ottamalla kengät pois ja kättelemällä, päästään yleensä asiaan. Ja voin täysin käsi sydämellä sanoa, että vaikka siellä saattaakin olla muistin kanssa ongelmia, niin ei rallin osalta. Se into mikä tulee, että joku ”rallimies” tuli käymään ja oli kiinnostunut ”minun?” ajamisesta avaa Pandoran lippaan. Silloin sitä kollataan kaikki jemmat, vinttiä, ulkovarastoa, aittaa, autotallia myöten, että missä ne tulokset olikaan talles. Jokainen on valmis olemaan tässä "kökässä" osana. Sitä pahoittelun määrä, kun ei löytynyt kuin yksi voipaperille piirretty viiva, jaksetaan moneen kertaan pyytää anteeksi ja jopa soitella perään, kun jotain muutakin oli viikkojen jälkeen löytynyt. Rallimies ei useinkaan hävitä tuloksia. Ja kohta sitä sitten ollaankin rallikartta (jos sellainen löytyi) kädessä soraa lennättämässä ja muistellaan kuinka Anglia meni matalalentoa. Olispa joskus saanut koittaa tuossa tutulla tiellä, ei olisi Mikkolakaan menny kovempaa.

Jokainen aikakausi tuo tullessaan omat ”nikkarit”, kehitys kehittyy. Mutta se kartta, jonka veljenpoika/-tyttö on tältä sivulta äijälle/mummalle tulostanut, saattaa olla kultaakin kalliimpi. Voisko rallista ja tästä autourheuluaiheisesta sivustosta kiinnostuneiden määrä jopa tämän kautta kasvaa? Tarviseeko kasvaa? Mene ja tiedä.

Edelleen: Kartta/peitepiirros + Rmaps = Voittava yhdistelmä.

Koska kolikolla on aina kaksi puolta, niin voihan sen asian toki kääntää niinkin, että nykyiset "nikkarit" ei karttaa tartte ollenkaan. Piirros Rmapsiin ja peukutukset tutuilta, niin homma on paketissa. (Tästä ei kannata provosoitua tai vetää hernettä nenään, ei ole provosontina tarkoitettu, vaan yksinkertaisesti vain huomio)
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Otetaan kiinni tuosta kulttuurihistoriasta (josta meillä näyttää olevan erilainen käsitys)

"Kulttuurihistoria on sekä historiaa että kulttuuria tutkiva kansainvälinen tieteenala, jota kiinnostavat menneisyyden ihmisten ajattelutavat, elämisen arki ja tavat olla maailmassa".

Kumpi pn lähempänä tätä kulttuurihistorian määrittelyä?

Se että selvittää tiensä "paffilaatikolle", vien mennessään kaffipaketin, jututtaa sen ajan rallille siulunsa myyneitä sankareita (Kaikki rallia ajaneet ovat suuria sankareita, pärjääminen on se mukana tuleva Buusti lisäinvestointeihin), rallien järjestäjiä/ratamestareita, kerää talteen materiaalia: karttoja , peitepiirroksia, tuloksia aikakortteja, jne. Kopio/valokuva materiaalin ja kysyy luvan sen julkaisuun Paikkoja on muutakin kuin Netti, väheksymättä se merkitystä (Kunhan tieto on oikeaa ja jatkokäytettävää).

Vs.

Koittaa kulttuurihistoria sanan varjolla syyllistää kartojen keräämistä ja niiden säilyttämistä ja kertomalla että "ainoa oikea" paikka on niiden jäljentämien RMaps:iin.

Kuten aikaisemmin sanoin: Kartta+Rmaps = Voittava yhdistelmä. LISÄMÄÄRÄYS 1: Annetaan jokaiselle sille kuuluva arvostus, ja jokaisen arvostaa sitä minkä tärkeäksi näkee (kartta, itse tekemä piirros karttapohjalle, RMaps-jäljennös, jne)

PS: Meillä Temppelin herroilla on salaiset pinkan-tasauspäivät. Meitä tukee tiukat säännöt, kuinka siirrämme kultturihistoriallisen tiedon tuleville jälkipolville, joten ei pelkoa, että se häviää. Seuraan pääsee vain ja ainoastaan, kun on säilönyt karttoja yli 1400 , Junioritaso (tarkastetaan ilmoittautumisen yhteydessä), senioritaso yli 1850, ja Master-taso yli 2200. Ilmoittautua voi yksityisviestin kautta.
Tässä oli niin monta argumentointivirhettä, että antaisin muuten olla, mutta koska tuohon oli lainattu aiemmin kirjoittamaani tekstiä, koen tarpeelliseksi oikaista muutaman virheellisen väittämän. En ole tuossa lainatussa tekstissä, tai muutenkaan, kertonut, että karttojen "ainoa oikea" paikka olisi niiden jäljentäminen rally-mapsiin. Olen perustellen kertonut, miksi henkilökohtaisesti koen karttojen tallentamisen kyseiselle sivustolle parempana toimintamallina kuin sen, etten hallussani fyysisesti tai digitaalisesti olevia karttoja sinne veisi. Tämä siis siksi, jotta olemassa olevasta tiedosta olisi iloa mahdollisimman monelle, ilman erillisiä vaatimuksia tai rajoituksia. Minusta on mukavaa, että kaikilla rallista kiinnostuneilla on mahdollisuus katsella vanhoja tai nykyisiä rallireittejä, vaikkei hallusta löytyisi edes ensimmäistäkään rallikarttaa. Ketään en myöskään ole "syyllistänyt" karttojen keräämisestä, sellaisen käsityksen saaminen kertonee enemmän lukijasta kuin kirjoittajasta. Ja tekstin lopun täysin virheellisiin olettamuksiin perustuvaan, muutoinkin täysin tuulesta temmattuun vastakkainasetteluun en jaksa sen enempää puuttua - totean vain, ettei siitä erityisesti välity jalo pyrkimys "antaa jokaiselle sille kuuluva arvostus".
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Lainaus:.."totean vain, ettei siitä erityisesti välity jalo pyrkimys "antaa jokaiselle sille kuuluva arvostus".

Tätä voivat myöhemmät Ardex-asiantuntijat miettiä. EN tunnista tästä itseäni ja kirjoittamaani
 

I.berzins

New member
Liittynyt
17.11.2024
Viestit
1
Jep, Pohjois-Häme ralli ja EK2 "Vaskuu". Ei ehkä loppulta, kun nyt näkee kaadon, aivan mahdoton. Jos ei tietäisi tilanteen vakavuutta, olisin saattanut sanoa että ei tuhoaisi uraa, mutta ikävää että näin kävi. Aina ei tarvitse auton olla täysin romuna, kabiinissa voi satuttaa päätään, selkää, niskaa pahasti tuollaisen iskun jälkeen. Näyttää ottavan kosketusta maapallosta, ennen kuin nousee ilmaan. Olin itse ajanut jo useita ralleja ennen kuin Pasi tuli näyttämään ajamisen meininkiä. Samaan aikaan ajoi rallin maailmanmestarin isä, ja heidän ajonsa oli rallia parhaimmillaan, juurikin sillä oikealla RS2000:lla ja tulihan sinne nopea Manta-kuskikin mukaan. Luulen tietäväni Pasin kartturit, joten polkumme on saattunut kohdata rallin kultaisella 90-luvulla. PS: Aluksi luulin, että keskustelen itseni kanssa, mutta olihan noissa nimimerkeissä pieni ero.
Nyt tuli mieleen muuten vaan että mitkä tämän paikan kilometrit on lähdöstä mitattuna. Vaikka kuinka olen kyseistä "ek:ta" on töiden takia kulkenut vähän joka suuntaan ei silti tuu bongattua tuota kyseistä paikkaa
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
181
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
KULTTUURIHISTORIASTA, Osa 2

Mitä luulette, kiinnostaako sitä muistisairauden tai muun vanhuuden vaivan kynnyksellä olevaa rallivirtuoosia RMaps:in kartta? Vastaan tähän itse: 2% verran.

Kun on saanut vihjeen, mistä rallitietoja voisi löytää, niin sopimalla tapaamisen ja menemällä käymään Kaffi-paketin tai parin kanssa (Joka on useinkin vanhemmalle väellä paljon tärkeämpi asia kuin mikään muu maailmassa). Ottamalla kengät pois ja kättelemällä, päästään yleensä asiaan. Ja voin täysin käsi sydämellä sanoa, että vaikka siellä saattaakin olla muistin kanssa ongelmia, niin ei rallin osalta. Se into mikä tulee, että joku ”rallimies” tuli käymään ja oli kiinnostunut ”minun?” ajamisesta avaa Pandoran lippaan. Silloin sitä kollataan kaikki jemmat, vinttiä, ulkovarastoa, aittaa, autotallia myöten, että missä ne tulokset olikaan talles. Jokainen on valmis olemaan tässä "kökässä" osana. Sitä pahoittelun määrä, kun ei löytynyt kuin yksi voipaperille piirretty viiva, jaksetaan moneen kertaan pyytää anteeksi ja jopa soitella perään, kun jotain muutakin oli viikkojen jälkeen löytynyt. Rallimies ei useinkaan hävitä tuloksia. Ja kohta sitä sitten ollaankin rallikartta (jos sellainen löytyi) kädessä soraa lennättämässä ja muistellaan kuinka Anglia meni matalalentoa. Olispa joskus saanut koittaa tuossa tutulla tiellä, ei olisi Mikkolakaan menny kovempaa.

Jokainen aikakausi tuo tullessaan omat ”nikkarit”, kehitys kehittyy. Mutta se kartta, jonka veljenpoika/-tyttö on tältä sivulta äijälle/mummalle tulostanut, saattaa olla kultaakin kalliimpi. Voisko rallista ja tästä autourheuluaiheisesta sivustosta kiinnostuneiden määrä jopa tämän kautta kasvaa? Tarviseeko kasvaa? Mene ja tiedä.

Edelleen: Kartta/peitepiirros + Rmaps = Voittava yhdistelmä.

Koska kolikolla on aina kaksi puolta, niin voihan sen asian toki kääntää niinkin, että nykyiset "nikkarit" ei karttaa tartte ollenkaan. Piirros Rmapsiin ja peukutukset tutuilta, niin homma on paketissa. (Tästä ei kannata provosoitua tai vetää hernettä nenään, ei ole provosontina tarkoitettu, vaan yksinkertaisesti vain huomio)
Vaikka tuahon laitookki että ei kannata provosootua ja en kyllä puolistakaan ylläolevista argumenteista tehnyt mitään järkeä, niin silti jokin siinä särähti henkilökohtaasesti korvaan tarkootuksella tai ei. En olisi ikään uskonu kun karttoja rupesin digitoimaan että tällääne kylmä sota saadaan aikahan kylmän sodan ajalle sijoottuvista kartoosta, jossa minua käytetään esimerkkinä tilanteessa jossa jonkun mumman/paapan päivä on pilattu kun törkiästi olen jättänyt kartan tänne laittamasta tai ne joltakin täältä törkiästi ryöstänyt. Todellisuudessa todennäköisesti kukaan meistä tällä foorumilla ei omista karttojen alkuperääsiä oikeuksia vaan ne todennäköisesti kuuluvat joko järjestävälle taholle tai maanmittauslaitokselle (en oo ihan varma kuinka lainsäädäntö täs menöö) ja minun mielestäni jokaisella on oikeus jakaa tai olla jakamatta karttoja tänne niikuin on jo aikaisemmin mainittu. Siitä olen samaan mieltä että alkuperäiset kartat ovat mitä parhainta rallikulttuurihistoriaa - niistä välittyy sen aikainen ajankuva todella hienosti ja ainutlaatuisesti sekä ovat omasta mielestäni nykykarttoihin verrattuna todella paljon huolellisemmin ja informatiivisemmin tehtyjä - jokainen näistä ansaitsisi oman paikan esimerkiksi mobilian seinältä jossa ne olisi kaikkien katseltavana. Mitä tulee itseeni karttojen digitoinin ja Rally-Mapsin osalta niin siinä ei ole omilta osin koskaan ollut tarkoituksena julkisuuden hakuisuus tai toisten yläpeukut - se on ollut itselleni mielekäs harrastus jossa yhdistyy oma suuri yleinen kiinnostus maantietoon/karttoihin sekä ralliin, harrastus jonka parissa voin helposti viettää tunteja jopa päiviä, esimerkkinä Midnattssolsrallyt 2022 joka on piirretty pelkistä onboardeista ja johonka olen viime maaliskuusta lähtien etsinyt EK8 sijaintia ja viimein tänään erään toisen rallin kartasta sain vihiä missä se voisi olla ja voi juku sehän löytyi melkein heti! Tuossa Rally-Mapsin editorista katsoin että olen digitoinut sinne 348 karttaa joista noin 50 on "törkeästi varastettu" eri some alustoilta tai tältä foorumilta, siitä suuri anteeksi pyyntö. Myönnän myös jonkun kertaa hypänneeni hyvään keskusteluun väliin "törkeästi" ja kysynyt suoraan "olisko karttoja jakaa?" (tämä sama keskustelu käytiin vuosi tai kaksi sitten) ilman että olisin antanut keskusteluun omaa panosta/lisämaustettani. Osittain tämä johtuu siitä että minulla ei mitään hajuakaan mitä on esimerkiksi Hööpakassa tai Jaakkolassa on tapahtunut joskus -70-80-luvulla, koska ralli tietouteni kansallisista ralleista rajoittuu lähinnä 2000-lukuun enkä ole kokenut että minulla olisi mitään annnettavaa keskusteluun. Tekeekö se minusta kelpoisen digitoimaan 2000-lukua vanhempia ralleja? Sekin on sanottava etten voi omia karttoja vain minun digitoitavaksi ja yhtälailla ihan kuka tahansa niitä voi sinne käyrä lisäämäs. Sitä minä ihmettelen miksi tuosta suorasta kysymyksestä pitää suuttua ja alkaa pätemään? Kyllä tai ei riittäisi minulle. Sun tyyli antaa vain pieniä paloja tietoa kartoista on hauskaa aivo pähkinää, mutta myös välillä se omasta mielestä tuntuu tietämättömän kyykytykseltä. Miksi edes kiusata toista sillä että tietää kaiken mutta ei ole lopuksi aikomustakaan jakaa tietoa? Täytyy myös antaa sulle suuret kiitokset niistä ralleista joista olet mulle karttaa ja tietoa jakanut. Veikkaan että me jaetaan loppujen lopuksi aika samat intohimot tätä lajia kohtaa, mutta pikku yksityiskohdat riitelee.


PS jottei jonkun mummalle tai paapalle tule pahaa mieltä niin liitetään tähän tänään digitoitujen muutaman Ruotsalaisten rallien alkuperäiskartat omasta arkistosta.
https://www.rally-maps.com/OLW-Trofen-1989
https://www.rally-maps.com/Rejmerallyt-1989
https://www.rally-maps.com/Rally-Killingen-1989
https://www.rally-maps.com/Smésvängen-1989
Jännä huomio että ruotsalaisissa kartoissa melkein aina ihan nykypäivänäkin piirretään reitti joko oikean tien viereen tai tommosiin laatikkoihin. Hyvin jännä.

EDIT sori imgur linkistä muttei antanu laittaa omina kuvinaan foorumille.
 
Viimeksi muokattu:

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Vaikka tuahon laitookki että ei kannata provosootua ja en kyllä puolistakaan ylläolevista argumenteista tehnyt mitään järkeä, niin silti jokin siinä särähti henkilökohtaasesti korvaan tarkootuksella tai ei. En olisi ikään uskonu kun karttoja rupesin digitoimaan että tällääne kylmä sota saadaan aikahan kylmän sodan ajalle sijoottuvista kartoosta, jossa minua käytetään esimerkkinä tilanteessa jossa jonkun mumman/paapan päivä on pilattu kun törkiästi olen jättänyt kartan tänne laittamasta tai ne joltakin täältä törkiästi ryöstänyt. Todellisuudessa todennäköisesti kukaan meistä tällä foorumilla ei omista karttojen alkuperääsiä oikeuksia vaan ne todennäköisesti kuuluvat joko järjestävälle taholle tai maanmittauslaitokselle (en oo ihan varma kuinka lainsäädäntö täs menöö) ja minun mielestäni jokaisella on oikeus jakaa tai olla jakamatta karttoja tänne niikuin on jo aikaisemmin mainittu. Siitä olen samaan mieltä että alkuperäiset kartat ovat mitä parhainta rallikulttuurihistoriaa - niistä välittyy sen aikainen ajankuva todella hienosti ja ainutlaatuisesti sekä ovat omasta mielestäni nykykarttoihin verrattuna todella paljon huolellisemmin ja informatiivisemmin tehtyjä - jokainen näistä ansaitsisi oman paikan esimerkiksi mobilian seinältä jossa ne olisi kaikkien katseltavana. Mitä tulee itseeni karttojen digitoinin ja Rally-Mapsin osalta niin siinä ei ole omilta osin koskaan ollut tarkoituksena julkisuuden hakuisuus tai toisten yläpeukut - se on ollut itselleni mielekäs harrastus jossa yhdistyy oma suuri yleinen kiinnostus maantietoon/karttoihin sekä ralliin, harrastus jonka parissa voin helposti viettää tunteja jopa päiviä, esimerkkinä Midnattssolsrallyt 2022 joka on piirretty pelkistä onboardeista ja johonka olen viime maaliskuusta lähtien etsinyt EK8 sijaintia ja viimein tänään erään toisen rallin kartasta sain vihiä missä se voisi olla ja voi juku sehän löytyi melkein heti! Tuossa Rally-Mapsin editorista katsoin että olen digitoinut sinne 348 karttaa joista noin 50 on "törkeästi varastettu" eri some alustoilta tai tältä foorumilta, siitä suuri anteeksi pyyntö. Myönnän myös jonkun kertaa hypänneeni hyvään keskusteluun väliin "törkeästi" ja kysynyt suoraan "olisko karttoja jakaa?" (tämä sama keskustelu käytiin vuosi tai kaksi sitten) ilman että olisin antanut keskusteluun omaa panosta/lisämaustettani. Osittain tämä johtuu siitä että minulla ei mitään hajuakaan mitä on esimerkiksi Hööpakassa tai Jaakkolassa on tapahtunut joskus -70-80-luvulla, koska ralli tietouteni kansallisista ralleista rajoittuu lähinnä 2000-lukuun enkä ole kokenut että minulla olisi mitään annnettavaa keskusteluun. Tekeekö se minusta kelpoisen digitoimaan 2000-lukua vanhempia ralleja? Sekin on sanottava etten voi omia karttoja vain minun digitoitavaksi ja yhtälailla ihan kuka tahansa niitä voi sinne käyrä lisäämäs. Sitä minä ihmettelen miksi tuosta suorasta kysymyksestä pitää suuttua ja alkaa pätemään? Kyllä tai ei riittäisi minulle. Sun tyyli antaa vain pieniä paloja tietoa kartoista on hauskaa aivo pähkinää, mutta myös välillä se omasta mielestä tuntuu tietämättömän kyykytykseltä. Miksi edes kiusata toista sillä että tietää kaiken mutta ei ole lopuksi aikomustakaan jakaa tietoa? Täytyy myös antaa sulle suuret kiitokset niistä ralleista joista olet mulle karttaa ja tietoa jakanut. Veikkaan että me jaetaan loppujen lopuksi aika samat intohimot tätä lajia kohtaa, mutta pikku yksityiskohdat riitelee.


PS jottei jonkun mummalle tai paapalle tule pahaa mieltä niin liitetään tähän tänään digitoitujen muutaman Ruotsalaisten rallien alkuperäiskartat omasta arkistosta.
https://www.rally-maps.com/OLW-Trofen-1989
https://www.rally-maps.com/Rejmerallyt-1989
https://www.rally-maps.com/Rally-Killingen-1989
https://www.rally-maps.com/Smésvängen-1989
Jännä huomio että ruotsalaisissa kartoissa melkein aina ihan nykypäivänäkin piirretään reitti joko oikean tien viereen tai tommosiin laatikkoihin. Hyvin jännä.

EDIT sori imgur linkistä muttei antanu laittaa omina kuvinaan foorumille.
No nyt olen siis satuttanut jotain sellaista , mitä EN aikaisemmin tiennyt ,mutta koitan yhdistää asioita. Kun tätä nopeasti koitan analysoida, niin luultavasti pohjalaisuuteen viittaavaa tässä on (Ymmärän tätä kieltä, ja härmäläisyys ei koskaan lähäre tästä krupista). Siellä ehkä juuri tuo sana "nikkari" on osunut tahtomattani väärään merkitykseen. Minulle sana "Nikkari" kuvaa Pohjanmaa-Muu suomi sankirjassa etevää nuarta, viimeisen päälle kierää nikkaroijaa, joka värkkää aina jotain uutta ja tähän päivään tuotuna se tarkoitaa vaikkapa kykyä käyttää tietoteknisiä ratkaisuja (Nämä Rmapsin jäljentäjät, tätä ei pirä ottaa vit...luna van kunniana, ovat mua nuarempia nikkareita, joten siitä tämä sana kumpusi, enkä tunnistanu sua niiren joukosta). Suurimpia kohteliaisuuksia mitä pienenä mäläkkinä sai vaikka muilta äijiltä, tuffalta ja mummalta (sana jota vain pohjalainen käyttää "mummosta") oli jos ne ilikikuriisesti kysyyvät, että: Noh, mitä oot nyt nikkaroonu?

Nyt tässä kyllä taisi sattua niin että kohde taisi itse paljastaa itsensä. Jos olisit joku muu, niin sanoosin pahoottelut ja anteeksipyynnöt, mutta kun oot Härmän lakeuksilta, niin tämän kyllä kestät ja ymmärrät etten täs sua tarkoottanut.

Mitä sitten tuloo sun nikkaroontihin, niin niis on hyvä käsiala! Olisin/olisit voinu vastata privanakin, mutta kun tämäki tuli julikisena, niin sitten kirijootin tähän. Jos jäi jotakin syrämen päälle, niin siirrythän tuonne kamarin puolelle. Menöö muilla liian kauan selevittää mitä nua kaks tässä ny kinaa vai kinnaako ne ollenkaan?
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Vähän lisäystä edelliseen viestiini (lainaukset olisi voinut tehdä fiksummin, mutta nyt kohdistin ne näin, ettei tulisi väärinkäsitystä, tai ainakin riski pitäisi olla pienee)

Lainaus: ”Niistä välittyy sen aikainen ajankuva todella hienosti ja ainutlaatuisesti sekä ovat omasta mielestäni nykykarttoihin verrattuna todella paljon huolellisemmin ja informatiivisemmin tehtyjä
Ardex: Kyllä! Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla, kuten olen informatiivisuudesta puhunut.

Lainaus: ”jokainen näistä ansaitsisi oman paikan esimerkiksi mobilian seinältä jossa ne olisi kaikkien katseltavana.”
Ardex: Pystyykö jostakin sanomastani väittämään, etteikö tämä voisi olla tarkoituksena? Voisiko tämä jopa olla koko ”Temppelin herrain” kantava voima?

Lainaus: ”Se on ollut itselleni mielekäs harrastus jossa yhdistyy oma suuri yleinen kiinnostus maantietoon/karttoihin sekä ralliin, harrastus jonka parissa voin helposti viettää tunteja jopa päiviä,..”
Ardex: Allekirjoitan tämänkin aivan täysin.

Lainaus: "törkeästi varastettu" …"olisko karttoja jakaa?" .. ”Tekeekö se minusta kelpoisen digitoimaan 2000-lukua vanhempia ralleja?
Ardex: Jos kartan joku on ladannut nettiin, sen käyttö ei mielestäni ole ”varastamista” enkä ole näin koskaan väittänyt. Toiveeni on se, että näiden "uusien vanhojen" karttojan tänne sivulle lataavien huomioimisen voisi laittaa digitoidun kartan kommentteihin (esimerkiksi: Kiitoset kartassa m_a_P_P_e , tms) Ja tätäkin voi aina kysyä ko. henkilöltä ja kunniasta voi kieltäytyä). Tässä näkisin yhteisöllisyyttä ja uusin "kartanlataajien" huomioimisen. Voisiko tämä jopa rohkaista jotain lataamaan karttoja tänne? Karttojen digitoinnilla ei ole ikärajaa, en ole missään niin väittänyt, osaatte jopa asiat paremmin ja juotuisammin. Mitä olen peräänkuuluttanut, jos se on tässä hämärtynyt: Laittakaa kartta sivulle kun olette sen digitoineet (koska onhan se teillä) tai linkki mistä se löytyy tai mistä olette sen netistä löytäneet. Kun on kartta+digitoitu versio = kaikki voittaa. (En Saat..a tiedä kuinka tämän enää yksinkertaisemmin voisi sanoa, Ei niihin vanhoihin niitä tartte lähtiä tonkimhan, ne on kaikilla joita asia kiinnostaa jemmas, mutta jos nyt lähtis vaikkapa tästä vuodesta)

Lainaus: Sun tyyli antaa vain pieniä paloja tietoa kartoista on hauskaa aivo pähkinää, mutta myös välillä se omasta mielestä tuntuu tietämättömän kyykytykseltä. Miksi edes kiusata toista sillä että tietää kaiken mutta ei ole lopuksi aikomustakaan jakaa tietoa?
Ardex: Aivopähkinät on täysin tarkoituksenhakuista, kun tuntuu ”kyykytykseltä” (tähän sopisi paremmin pohjalainen sana KÖPÖÖTYS) kysy! lisää vinkkejä, älä tuskastu. En todellakaan tiedä kaikkea ja siksi olen peräänkuulattanut yhteisön voimaa. Tuohon aikomukseen liittyy monta asiaa (mm. näyttely tms.), mutta päällimmäisenä on se että kaikki aikanaan (ja on siinä jokin oma tarkoitushakuisuus, jonka ”viisas” ymmärtää, ja tulee toimeen sen kanssa, esim kts. vaikkapa tähän asiayhteyteen liittyvä kommentti lopusta)

Lainaus: ”Täytyy myös antaa sulle suuret kiitokset niistä ralleista joista olet mulle karttaa ja tietoa jakanut. Veikkaan että me jaetaan loppujen lopuksi aika samat intohimot tätä lajia kohtaa, mutta pikku yksityiskohdat riitelee”.
Ardex: Kiitos vastaanotettu. Intohimot tässä yhteydessä ovat täysin samanlaiset. Yksityiskohdat riitelee on juuri se pointti.

Mutta enhän minä olisi minä, jos en kysyisi noilta peukuttajilta: Missä kohtaa te esim. siihen käsitykseen tulitta, että olisin mollannu "Sun-0)))"in ukkia ja mummaa? En oo käyny vielä siellä kaffeella, eikä ne tästä oo moksiskaan, mutta vierailu "heidän" luonaan voi hyvinkin tapahtua ja voi siellä kaffipöyräs olla muitakin "tuttuja". Vai mitä te peukutitta, jotta pääsisin jyvällä nuan pitkästä tarinasta.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Vähän ehkä fiksumpaa tekstiä

Entisajan ratamestarit, kun eivät halunneet sanoa kiritaipaleiden tai erikoiskokeiden paikkoja, kuvasit erikoiskokeet ajan henkeen/tapahtumaan/omiin mieltymyksiin/jäynäksi muille/tms. mielestäni HÄMMÄSTYTTÄVÄN tarkasti. Haastan tässä kaikki reiteistä kiinnostuneet miettimään, missä nämä EK:t on ajettu ja mitä, tänä päivänä paremmin tunnettua, EK:ta nämä ehkä kuvaavat. Tämä ei tosiaankaan ratkea päivässä/viikossa/kuukaudessa, ellei mahdollisesti ole jo asian kanssa puntaroinut, tiedän sen omakohtaisesti. (jos koet tämän haasteen nöyryyttävänä tai muuten öykkäröintinä, niin jokainen tuntee sen omalla tavalla, eikä tästä siitä sen enempää)

Keräämäni data on vuoden 1960 Hankirallista. Aikaa on siis kulunut melkoisesti, mutta älkää antako tämän jäädyttää. Uskon teidän fiksujen nettiä käyttävien "nikkarien" löytävän tähän vastauksia, joista voisimme sitten spekuloida yhdessä. Minulla on näistä oma käsitykseni, mutta ei missään nimessä oikea, eikä kaikista kiritaipaleista/erikoiskokeista, ole oikein mitään tämän enempää tietoa. Eikähän me jonkinlainen kompromissi löydetä yhdessä.

1732458783367.png
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
181
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Toiveeni on se, että näiden "uusien vanhojen" karttojan tänne sivulle lataavien huomioimisen voisi laittaa digitoidun kartan kommentteihin (esimerkiksi: Kiitoset kartassa m_a_P_P_e , tms) Ja tätäkin voi aina kysyä ko. henkilöltä ja kunniasta voi kieltäytyä). Tässä näkisin yhteisöllisyyttä ja uusin "kartanlataajien" huomioimisen. Voisiko tämä jopa rohkaista jotain lataamaan karttoja tänne?
Tästä samaa mieltä, alkuperäiselle postaajalle aina kunnia ja tätä olen jo jonkun aikaa harrastanutkin!


No nyt olen siis satuttanut jotain sellaista , mitä EN aikaisemmin tiennyt ,mutta koitan yhdistää asioita. Kun tätä nopeasti koitan analysoida, niin luultavasti pohjalaisuuteen viittaavaa tässä on (Ymmärän tätä kieltä, ja härmäläisyys ei koskaan lähäre tästä krupista). Siellä ehkä juuri tuo sana "nikkari" on osunut tahtomattani väärään merkitykseen. Minulle sana "Nikkari" kuvaa Pohjanmaa-Muu suomi sankirjassa etevää nuarta, viimeisen päälle kierää nikkaroijaa, joka värkkää aina jotain uutta ja tähän päivään tuotuna se tarkoitaa vaikkapa kykyä käyttää tietoteknisiä ratkaisuja (Nämä Rmapsin jäljentäjät, tätä ei pirä ottaa vit...luna van kunniana, ovat mua nuarempia nikkareita, joten siitä tämä sana kumpusi, enkä tunnistanu sua niiren joukosta). Suurimpia kohteliaisuuksia mitä pienenä mäläkkinä sai vaikka muilta äijiltä, tuffalta ja mummalta (sana jota vain pohjalainen käyttää "mummosta") oli jos ne ilikikuriisesti kysyyvät, että: Noh, mitä oot nyt nikkaroonu?

Nyt tässä kyllä taisi sattua niin että kohde taisi itse paljastaa itsensä. Jos olisit joku muu, niin sanoosin pahoottelut ja anteeksipyynnöt, mutta kun oot Härmän lakeuksilta, niin tämän kyllä kestät ja ymmärrät etten täs sua tarkoottanut.

Mitä sitten tuloo sun nikkaroontihin, niin niis on hyvä käsiala! Olisin/olisit voinu vastata privanakin, mutta kun tämäki tuli julikisena, niin sitten kirijootin tähän. Jos jäi jotakin syrämen päälle, niin siirrythän tuonne kamarin puolelle. Menöö muilla liian kauan selevittää mitä nua kaks tässä ny kinaa vai kinnaako ne ollenkaan?

Ihan en 100% osta ettei eres pientä provoa olisi ollut, mutta tämä voi johtua myös omasta tasapäisyydestä etten ymmärrä ja annetaan sen keskustelun olla, koska jos ymmärsin rivienvälistä oikein sinunkin olevan/olleen täältäpäin, niin keskustelun jatkaminen johtaisi vain meirän väliseen "tuuleen huutamiseen" jota ei jaksa kukaan kuunnella, edes privana.

Mitä olen peräänkuuluttanut, jos se on tässä hämärtynyt: Laittakaa kartta sivulle kun olette sen digitoineet (koska onhan se teillä) tai linkki mistä se löytyy tai mistä olette sen netistä löytäneet. Kun on kartta+digitoitu versio = kaikki voittaa. (En Saat..a tiedä kuinka tämän enää yksinkertaisemmin voisi sanoa, Ei niihin vanhoihin niitä tartte lähtiä tonkimhan, ne on kaikilla joita asia kiinnostaa jemmas, mutta jos nyt lähtis vaikkapa tästä vuodesta)

En nyt lupaa että alkaisin aktivoitumaan karttojen alkuperäisten postaamisessa tänne kun ei ole tullut noita valmiitakaan Rally-Maps tuotoksia tänne juurikaan viimeisen kahden vuoden aikana laitettua, koska en juurikaan osaa niiden ympärille mitään tekstiä maalata ja koen että se on vähän tyhjää postata pelkkä kartta linkki ilman mitään historia pläjäystä. Toki apua pyydettäessä koetan auttaa ja toivoisin että omiin pyyntöihinkin sitä saisi (mitä on kyllä poikeuksetta melkein aina saatu, 👍 siitä).
Koetetaas nyt edes yhden postauksen verran tehdä asiaan muutos ja samalla palauttaa tämä lanka sille asialle mille se on tarkoitettu.

Elikkäs hiljattain tuli (osittain) digitoitua 1990 Kyröön SP-ralli, joka oli käsittääkseni ensimmäinen(???) F-ryhmällle tarkoitettu kisa jonka voitti Jouni Mäkelä. Kartta on piirretty Tarmo Saaren in-car pätkien sekä GTVn raportin perusteella, mutta harmillisesti jäi kaksi pätkää vajaaksi. Näille kahdelle pätkälle sijainnit yritin tihrustaa heti GTVn raportin alussa näkyvän pikselimössö kartan perusteella jota Kyösti Hämäläinen pitää käsissään, jos nyt lähtisin veikkaamaan tosta mössöstä niin väittäisin kolmosen olevan Ooperi ja nelosen olevan Vedenoja, mutta ottanny tuasta selvää. Hööpakasta saa noin ensimmäiset puolet GTVn filmiltä ja maalin Tarmo Saaren videolta. Killiön tarkat lähtö-ja maalipaikat ei oo tiedossa mutta GTVn filmillä näkyvästä pätkästä jossa liitytään ja poistutaan Kärkimäen tieltä Miikulaisen samalla todeten pätkän pituuden olevan 8km ei nuo Rally-Mapsissa olevat paikat varmaan paljoa heitä. Naarajoki onkin sitten helposti Tarmon Saaren videolta tunnistettavissa kiitos heti alussa olevan "Nikaran paikan".


https://www.rally-maps.com/Kyröön-SP-ralli-1990
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ns. avoimista lähteistä saa AT-aikojen (ainakin melkein kaikkien) lisäksi kiinni ainakin sen, että ykkönen oli Takkula. Kuopiossa ajetusta kahden kilometrin pätkästä onkin sitten jo ristiriitaista tietoa. HS 26.2.1960 kertoo pätkän olevan "Väinölänniemellä", mutta samainen lehti asemoi sen kaksi päivää myöhemmin "Puijon mäelle". En tunnusta käyneeni Kuopiossa sitten vuoden 2004, mutta olen siinä käsityksessä etteivät ne sentään yksi ja sama paikka ole.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Ns. avoimista lähteistä saa AT-aikojen (ainakin melkein kaikkien) lisäksi kiinni ainakin sen, että ykkönen oli Takkula. Kuopiossa ajetusta kahden kilometrin pätkästä onkin sitten jo ristiriitaista tietoa. HS 26.2.1960 kertoo pätkän olevan "Väinölänniemellä", mutta samainen lehti asemoi sen kaksi päivää myöhemmin "Puijon mäelle". En tunnusta käyneeni Kuopiossa sitten vuoden 2004, mutta olen siinä käsityksessä etteivät ne sentään yksi ja sama paikka ole.
Tässä voisi olla vaikkapa yksi salpa siitä kuvitteelisesta "Rallireittien Pandoran lippaasta", mutta en ole ihan varma mitä ns. Avointa lähdettä tarkoitat. Olisin kovin otettu, jos saisin lisätietoa.

Takkula on EK1 (mielestäni aika suurella varmuudella. Mitä tällä tarkoitan on se että, joskus ns. taitoajokokeet, jolla kilpailu on aloitettu, lasketaan EK:si mutta joku toinen lähde ei niin tee. Siitä tulee usein ristiriita EK-numerointiin.) Mutta tarina jatkuu (luulisin että samasta lähteestä löytyy) tieto mitä tarkoittaa kryptinen kuvaus "alta lipan"?

Ja Väinölänniemi ja "Puijon mäki" on vähän ristiriidassa. Olettaisin että niillä tarkoitetaan samaa, mutta joskus Väinölänniemi on tarkoittanut "keskuskenttää" ja joskus "Kuopion TT-rataa?. En ole myöskään Kuopio-asiantuntija, joten tämän asian tarkennus jää vielä hiukan odottamaan selvitystä. Jatkokysymys: Mikä mielästäsi olisi tämän EK:n nimi ratamestarin mielestä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös