Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Kova haku, kiitos! Tuon videon Viidennumero-rallin ykköstä tsekkaillessani tajusin Rally-Mapsista uupuvan ainakin Nuutajärven Lasi-rallin vuosimallin 2013, ja kenties jotain muitakin vuosikertoja tuon seudun kisoista. Mulla ois sellanen tutina, että esimerkiksi Taipaletta olisi tällä vuosituhannella sahattu enemmänkin pätkänä, kuin vain sillon -13 ja Rally-Mapsin kertomana parina vuotena. Pääsen omiin karttoihin 2009 -> käsiksi vasta joulukuun puolella.

Ardex

Well-known member
Kova haku, kiitos! Tuon videon Viidennumero-rallin ykköstä tsekkaillessani tajusin Rally-Mapsista uupuvan ainakin Nuutajärven Lasi-rallin vuosimallin 2013, ja kenties jotain muitakin vuosikertoja tuon seudun kisoista. Mulla ois sellanen tutina, että esimerkiksi Taipaletta olisi tällä vuosituhannella sahattu enemmänkin pätkänä, kuin vain sillon -13 ja Rally-Mapsin kertomana parina vuotena. Pääsen omiin karttoihin 2009 -> käsiksi vasta joulukuun puolella.
Knoppitietona tähän että "TAIPALEEN" EK on ajettu jo vuonna 1960 Satakunnan Lenkissä (EK2) ja toinen legenraarinen EK Savo samassa kilpailussa EK1. Joten paljon on kiviä lentänyt kilpailujenkin merkeissä aikojen saatossa näillä teillä.

Fiesta

Ralliperuna
Sijainti
Porvoo
Enää puuttuu kauden kaksi ensimmäistä rallia, Neste Alfa -ralli (30.1.1988, Porvoo)
Olen sen tehnyt kyllä tuonne RallyMapsiin, mutta jostain syystä se ei ole tuolla. Tässä kuitenkin alla, sinisellä piirretyt erikoiskokeet. Jos en ihan väärin muista niin 1988 oli vuosi jolloin olin katsomassa EK1 Karhunkorvessa, jossa kuusilinja oikea toimia useamman kymmenen auton toimesta.
Näyttökuva 2024-11-20 112946_1.jpg

• Like
Reaktiot: DC

Ardex

Well-known member
Vielä rautalangasta, KARTTA + RMAPS

Kartta, oli se huono tai hyvä on yleensä (pois lukien In-carin perusteella piirretyt, hatun nosto heille) perusta sille, mitä Artistinen jäljentäjä tekee, kun tuo luomuksensa RMapsiin. Kun näkee erilaisia reittikarttoja, niin niiden EK-piirrostapa poikkeaa toisistaan. Jotkin ratamestarit ovat tykänneet piirtää tien päälle (ja samalla peittäen tienlinjauksista ehkä vähän, riippuen tussin paksuudesta). Toiset haluaa piirtää EK:n kulun tien viereen (jolloin se saattaa näyttää menevän vaikkapa joen päällä. Toki hyvä jäljentäjä selvittää, onko ralli ajettu kesällä vai talvella). Eräs koulukunta/aikakausi oli sellainen, että ajettavan tien molemmille puolille piirrettiin viivat, ja itse reitti jäi siis viivojen väliin. Jutkut ovat suosineet katkoviivaa, toiset pisteviivaa ja niin edelleen. Jotkut ovat jopa tarkoituksella piirtäneet reitin kryptisesti (esim. Itä-rallista löytyy esimerkki). Joissain kartoissa on rasvainen peukalonkuva peittänyt osan reittiä, jota ei yksi ihminen välttämättä tulkitse oikein. Näitä voisi jatkaa parin sivun verran.

Jotta Artistien näkemys saisi myös mahdollisuuden kritisoida/korjata/opastaa/kehua on itsestään selvyys, että taiteilija antaa alkuperäisen tuotoksen, siis kartan myös arviointia varten. Se on usein niin, että yksi ihminen tekee yhdenlaisia ratkaisuja, eikä välttämättä huomaa sitä tahatonta virhettäkään, josta kukaan muu ei tiedä, ellei ole tietoa mihin verrata.

Se, että unohtaa alkuperäisen lähteen kuulostaa jossain mielessä (sisä..i…..).

Kartta + Rmaps = Voittava yhdistelmä ja kestää vertailun.

AnttiL

Reittinörtti
Sijainti
Tampereen lenkki
Minä en ainakaan koe tarvetta hillota alkuperäisiä karttoja itselläni kuten jotkut tekevät, ja olenkin jakanut isoina paketteina täällä itse skannaamiani paperikarttoja, ja niitä on päätynyt myös Facebookin Rallien vanhat reittikartat -sivulle. Isojen kuvien jakaminen on välillä vain teknisesti haastavaa. Onzalla myös oli projektina kerätä karttaskannauksia isoon google driveen, ja lahjoitin sinne myös omia skannauksiani.

Lisäänpä vielä sen, että se paperikarttakin on yhden artistin tulkinta. Virallinen kartta ja reitti on ihan muissa dokumenteissa, ja paperikartoissakin voi olla virheitä, kuten tämä em. jokiesimerkki.

Viimeksi muokattu:

Ardex

Well-known member
Olen sen tehnyt kyllä tuonne RallyMapsiin, mutta jostain syystä se ei ole tuolla. Tässä kuitenkin alla, sinisellä piirretyt erikoiskokeet. Jos en ihan väärin muista niin 1988 oli vuosi jolloin olin katsomassa EK1 Karhunkorvessa, jossa kuusilinja oikea toimia useamman kymmenen auton toimesta.
Näytä liitetiedosto 5349
Jos on tarve EK-pituuksille niin ne ovat: EK1: 6,32km, EK2: 4,87km, EK3: 5,17km, EK4: 7,23km, EK5: 13,30km EK6: 10,47km, EK7:18,37km ja EK8: 9,25km

Ardex

Well-known member
Minä en ainakaan koe tarvetta hillota alkuperäisiä karttoja itselläni kuten jotkut tekevät, ja olenkin jakanut isoina paketteina täällä itse skannaamiani paperikarttoja, ja niitä on päätynyt myös Facebookin Rallien vanhat reittikartat -sivulle. Isojen kuvien jakaminen on välillä vain teknisesti haastavaa. Onzalla myös oli projektina kerätä karttaskannauksia isoon google driveen, ja lahjoitin sinne myös omia skannauksiani.

Lisäänpä vielä sen, että se paperikarttakin on yhden artistin tulkinta. Virallinen kartta ja reitti on ihan muissa dokumenteissa, ja paperikartoissakin voi olla virheitä, kuten tämä em. jokiesimerkki.
Naurettavaa näsäviisautta., hillota karttoja. Sinunko näkemys tässä on se mikä on ainoa oikea!. Otan kartat vastaan, jos siitä on sinulle liikaa vaivaa ja tiedän heti kolme muutakin, jotka niitä mielellään ottaa. Et osaa tai uskalla rakentaa mitään sellaista, joka ei ole sinun ajatusten mukaista, onko näin? Jos tämä on sinun näkemys yhteistyöstä, niin älä menetä toivorikkautta. Kun minäkin olen lähes kaikki kartat löytänyt, niin sinäkin voit (paitsi et kuitenkaan)

Ardex

Well-known member
Tarkastelepa vähän omaa tapaasi osallistua keskusteluun. Internet-foorumin ulkopuolisessa elämässä seisoskelisit jo yksin.
No toivossa on hyvä olla. Älä menetä toivorikkautta. Tiedän, että en ole asian kanssa yksin, mutta en ole se helpoin targetti. Olenko dissannut kenenkään esityksiä? Pitääkö kaikkia peukuttaa?

AnttiL

Reittinörtti
Sijainti
Tampereen lenkki
Naurettavaa näsäviisautta., hillota karttoja. Sinunko näkemys tässä on se mikä on ainoa oikea!. Otan kartat vastaan, jos siitä on sinulle liikaa vaivaa ja tiedän heti kolme muutakin, jotka niitä mielellään ottaa. Et osaa tai uskalla rakentaa mitään sellaista, joka ei ole sinun ajatusten mukaista, onko näin? Jos tämä on sinun näkemys yhteistyöstä, niin älä menetä toivorikkautta. Kun minäkin olen lähes kaikki kartat löytänyt, niin sinäkin voit (paitsi et kuitenkaan)
Ei mulla ole mitään tarvetta vastata tähän eikä mihinkään muuhunkaan sun viestiin enää koskaan mitään. Ignore-nappia painettu.

Ardex

Well-known member
Ei mulla ole mitään tarvetta vastata tähän eikä mihinkään muuhunkaan sun viestiin enää koskaan mitään. Ignore-nappia painettu.
No jos sinä sen niin haluat nähdä. Asiat riitelee, ei ihmiset ainakaan tässä. Lue ne viimeisimmät kommentit, jotka olen laittanut tämän viestin jälkeen sieltä toisesta ketjusta ja mieti kuka ne on kirjoittanut. Pahoittelut!

Ardex

Well-known member
Sanoisin että kanssahenkilön argumentoidun näkemyksen kutsuminen "naurettavaksi näsäviisaudeksi" saattaa täyttää tämän tunnusmerkistön.
Voisiko joku arvata, mihin kohtaan tekstiä sana Näsäviisas mielestänne tarkoittaa? Koitetaan sitten miettiä uudestaan. Sanahan on ns. mieto ilmaus, pahempaankin olisi taipumusta, mutta meillä on Antin kanssa ollut omat kismamme ja me kaksi ne keskenään korjataan, jos niikseen tulee.

Ardex

Well-known member
Mitä tähän eskalaatioon tulee. Toiveeni olisi että kun teette RMapsiin jotakin, laittakaa alkuperäinen nähtäväksi. Kartta + RMaps = Voittava yhdistelmä. Näin ymmärsin/huomasin/tulkitsin yhden nimimerkin toimineen ja laitoin myös avuksi EK-pituudet, jos niihin olisi tarvetta. Pyyntö ei ole mahdoton, vai onko?