Ardex
Well-known member
- Liittynyt
- 4.12.2018
- Viestit
- 335
Hyvää kommenttia. Näistä on turha enää vääntää.En nyt lupaa että alkaisin aktivoitumaan karttojen alkuperäisten postaamisessa tänne kun ei ole tullut noita valmiitakaan Rally-Maps tuotoksia tänne juurikaan viimeisen kahden vuoden aikana laitettua, koska en juurikaan osaa niiden ympärille mitään tekstiä maalata ja koen että se on vähän tyhjää postata pelkkä kartta linkki ilman mitään historia pläjäystä. Toki apua pyydettäessä koetan auttaa ja toivoisin että omiin pyyntöihinkin sitä saisi (mitä on kyllä poikeuksetta melkein aina saatu, siitä).
Koetetaas nyt edes yhden postauksen verran tehdä asiaan muutos ja samalla palauttaa tämä lanka sille asialle mille se on tarkoitettu.
Elikkäs hiljattain tuli (osittain) digitoitua 1990 Kyröön SP-ralli, joka oli käsittääkseni ensimmäinen(???) F-ryhmällle tarkoitettu kisa jonka voitti Jouni Mäkelä. Kartta on piirretty Tarmo Saaren in-car pätkien sekä GTVn raportin perusteella, mutta harmillisesti jäi kaksi pätkää vajaaksi. Näille kahdelle pätkälle sijainnit yritin tihrustaa heti GTVn raportin alussa näkyvän pikselimössö kartan perusteella jota Kyösti Hämäläinen pitää käsissään, jos nyt lähtisin veikkaamaan tosta mössöstä niin väittäisin kolmosen olevan Ooperi ja nelosen olevan Vedenoja, mutta ottanny tuasta selvää. Hööpakasta saa noin ensimmäiset puolet GTVn filmiltä ja maalin Tarmo Saaren videolta. Killiön tarkat lähtö-ja maalipaikat ei oo tiedossa mutta GTVn filmillä näkyvästä pätkästä jossa liitytään ja poistutaan Kärkimäen tieltä Miikulaisen samalla todeten pätkän pituuden olevan 8km ei nuo Rally-Mapsissa olevat paikat varmaan paljoa heitä. Naarajoki onkin sitten helposti Tarmon Saaren videolta tunnistettavissa kiitos heti alussa olevan "Nikaran paikan".
https://www.rally-maps.com/Kyröön-SP-ralli-1990
Otan yhteen kohtaa kantaa ja se olisi tuo: " Koska en juurikaan osaa niiden ympärille..." . En tiedä kuinka asian käsitit, mutta en minä pakota ketään, enkä myös estä kirjoittamasta. Se kartta (tai muu lähde) on erittäin hyvä "kirijootus". Olen täysin varma, että osaat kyllä kirjoittaa, esim reitistä aivan törkiän raakasti (eli viiltävän analyysin). Kun pohojalaanen kehuu toista, niin ei siinä oikiastaan oo kun yksi lause: "Pistit/teit/värkkäsit sitten tuallaasen". Kartta näkyville ja teksti: Sain siitä tuallaasen aikaaseksi ja linkki RMap:iin niin siinä on pajatson tyhjentävä kommentti, joka sopii kaikille heimoolle.
Tuossa Ensimmäisessä F-ryhmän kisassa ollaan kyllä asian ytimessä. Kisa ajettiin pelkästään, jo kertaalleen romukoppaan heitetyillä, F-ryhmän autoilla (Kokeilu F-ryhmän omaa sarjaa varten?). Kisaan ilmoiottautui 276 autokuntaa. Kisa oli usealle juniorille ensimmäinen, mihin oli mahdollista päästä mukaan F-ryhmän autolla. Tämä oli sitä aikaa, kun kinattiin millä autolla saa ajaa. AKK ei kovin milellään katsonut F-ryhmäläisiin, kun tarkoitus oli kehittää ralliautoilua junioreissakin pelkästään A- ja N-ryhmäläisten kautta. Tämä F-ryhmäläisten "öykkäröinti" oli mielestäni hyvä ositus siitä, että pitääkö aina kaikkien mahtua samaan muottiin? Mikä on tilanne tänä päivä välillä AKK-muut kisajärjestäjät? Nostan Pohjakyrön UA:lle hattua, että tohtiivat tällääsen kisan laittaa pystyyn. Suurin "Sensaatio ja Provosoija" mielestäni oli Tuupovaaran "Raikku" joka F-ryhmän Escooortilla, sillä punaasella RS:llä voitti junnu karsinan saman vuoden tammikuussa Kangasniemellä (lahtönumero taisi olla siellä 190 tietämis??) ja antoo ihmettelyn aihetta mihin "Vatasen jaloolla" pystyy ja osas se tyyrätäkkin (eli pitää rattia käsissä). "Raikku" oli muutoonkin aika eläväästä sorttia ja suuri persoona niihin aikoohin ja kova viihdyttäjä, niin AT-jonos, kuin myös kisakeskuksessa, palkintojenjaosta puhumattakaan.
Mitä tulee sitten tuohon II Kyröön ralliin 1990, ja tekemääsi tulkintaan videon perusteella, osoittaa että ei sulta intoa puutu. Oot kyllä melko lailla itsestäsi antanut rallireittien dokumentoinnin saralle (mutta "pahempiakin" tapauksia on). Ookko jo liiankin omistautunut? Elämää on tämänkin saitin ulkopuolella, no leikki leikkinä. Alla se data tästä rallista, mikä minulla on (mikä ei suinkaan ole se ns. "oikea vastaus". Hipsut tarkoittaa, että minä käyttäisin EK:sta tätä nimeä). Kun pääsen karttapinkalle, niin sieltä pitääs tämäkin kisa löytyä, niin päästhän sua "köpööttämhän", jos sun tulkintasi ei osunut kohdilleen (jukolauta sitä ivan määrää, mitä ihminen pystyykään näppäämistöltä löytämhän). Älä syyttä huolestu, hyvin näyttää EK-pituudet olevan kohdillaan.