Wolff sanoi Viaplaylle Abu Dhabissa, että Bottaksen tilanne Mersun suhteen ”näyttää hyvältä”.
– Toto on Toto, Rauno Bottas kuittasi.
Voinhan sen näinkin totea. Bottas oli vakiokuskeista viimeinen pistetaulukossa, häntä ylempänä on kolme vajaan kauden kuskia.Suorastaan dominoiva loppu Bottaksen kaudelle. Täyttä löylytystä Sargeantia ja Doohania vastaan.
4/12 suomalaisille…Tuli pohdittua, että kuinka usein nähdään nollan pisteen kausia kuskeilta, jotka ovat urallaan voittaneet yhden tai useamman kilpailun. Koska en jaksanut tarkastaa enempää, 2000-luvulta seuraavat kuskit:
Herbert 2000
Alesi 2000
Alonso 2001
Barrichello 2007
Fisichella 2008
Kovalainen 2010, 2011, 2012
Trulli 2010, 2011
Russell 2019
Bottas 2024
Herbert, Alesi, Fisichella, Kovalainen, Trulli ja Bottas vetivät nollakaudet sen jälkeen, kun voitot oli kerätty. Alonso ja Russell puolestaan tulokaskausillaan. Ainoastaan Barrichello keräsi voittoja ennen pisteetöntä kautta sekä sen jälkeen.
Vaihtoehdot taisi silloin olla Williams tai Alfa Romeo, mutta Mersuantipatiat ajoivat Alfa Romeolle. Kun nimet olivat Alfan papereissa niin joku talli ilmaantui paikalle suurilla rahasäkeillä ja olisi halunnut signeerata Bottaksen. Tämä joku talli oli suurella todennäköisyydellä Aston Martin, mutta Bottas ei uskaltanut lähteä riitauttamaan tuoretta Alfan sopimusta. Ehkä uran jälkeen kuulemme jossain vaiheessa mitkä tuon kuvion taustat olivat. Toivottavasti tulee kirja!https://www.is.fi/formula1/art-2000010886519.html
Valtteri puhu sopimuksen olleen iso virhe. Vasseurin lähtö muutti kaiken huonompaan suuntaan. Toki kukapa noita voi ennustaa ja joskus käy näin.Vähän sama kuin kovalaiselle. Tosin en tiedä mitkä olivat valtterin valinnat mersun jälkeen? En tied oliko puhetta että mitkä olivat muut vaihtoehdot?
Pienestä kiinni. Onkos sauber jo ensi kaudella audi? Vai vieläkö tuo kick hirvitys jatkuu?Siltähän tuo näyttikin että Vasseurin lähtö aika tehokkaasti sekoitti kuviot. Jännä sinänsä miten yhden miehen varassa tuo talli oli. Helppo tietysti jälkikäteen sanoa että Sauber oli virhe, mutta hankalahan noita on etukäteen onnistua ennustamaan.
Ehkä noissa Bottasin sanomisissa on perää, kun hän sanoi että Sauberille mennessä Vasseur oli tallipäällikkönä ja hänellä oli selkeät suunnitelmat kolmeksi kaudeksi eteenpäin. Vasseur kuitenkin lähti jo vuotta myöhemmin ja sen jälkeen Audi alkoi sekoittaa pakkaa. Veikkaan ensi kauden olevan parempi.Minun mielestä ensimmäisiä oireita Sauberilla oli jo Räikkösen vuosina, jolloin mielestäni jo loppukaudesta tulokset tapasi mielestäni vähän heikentyä. Vielä toki 2022 alkukaudesta Valella kulki hyvin, mutta 2022 loppupuoliskosta alkaen talli on taantunut niin pahasti, että on jopa huonompi kuin vaikka vuonna 2017 ennen kuin Alfa-yhteistyö paransi vauhtia huomattavasti 2018 alkaen. 2023 oli heti alusta alkaen selvää, että pisteille pääsy on erittäin vaikeaa.
https://www.motorsport.com/f1/news/former-f1-race-winner-bottas-labels-his-sauber-career-a-mistake-after-difficult-2024/10680852/Bottas revealed that once Vasseur’s departure to the Scuderia was confirmed, he did consider leaving the team, but was convinced by their incoming owners, German manufacturer Audi, to remain.
“I did have an option that if Fred goes, I can go, but I was then, once Audi was confirmed, I was always told I would be a pillar for the project,” he said, adding, “Well, that didn't happen.”
Jos näin on, niin vähän tulee tunne, että Bottasta on kusetettu ihan huolella. Ehkä ajatteli jäämisen olevan, huolimatta Vasseur-pykälästä, jatkomahdollisuuksien kannalta parempi vaihtoehto. Ja mitä tulee nihkeyteen vuoden sopimuksiin, liekö sitten moinen perua Mersun ajoilta. Olisi tuolloin halunnut monivuotisen sopimuksen, mutta meniköhän käpy kun aina härkäpäisesti annettiin vain se vuoden jatko.En oikein ymmärrä, miksi Bottas ei suostunut yksivuotiseen sopimukseen Sauberin kanssa myönnettyään, ettei kolmivuotinen diili ollut yhtään sen parempi – että se oli jopa virhe. Bottas paljasti eilen kisan jälkeen haastattelussa myös sellaisen asian, että hänellä oli sopimukseen kirjattu ehdoksi Vasseurin pysyminen tallissa, mutta että hän päätti jäädä Sauberille Audin vakuuteltua Bottasin olevan tärkeä palanen.