Kotimaisten rallien historia

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Grönholm ei sanan varsinaisessa merkityksessä jäänyt kiinni salaharjoittelusta (joka tosin onkin merkitty lainausmerkeillä). Autokunnan hallusta oli löytynyt kisan valvojan tekemässä nuottitarkastuksessa tiekirjan välistä lappu, johon oli merkitty ohjeita EK:n ajamisista varten. Kyseessä eivät olleet varsinaiset nuotit, vaan ainoastaan pahoista paikoista ilmoittavat kommentit. Jos en aivan väärin muista, niin tämä tapahtui Pengonpohjan Ek:n alussa. Joka tapauksessa tämä oli yllätys, jonka suoritti/suorittivat rallien reittien parissa kovasti puuhastelleet henkilöt/valvojat.
Joo tämä oli tiedossa, sen takia laitoinkin salaharjoittelun lainausmerkkeihin. Grönholmhan sai tästä johtuen vaan puolenvuoden kilpailukiellon vaikka muistaakseni alunperin oli tarjolla enemmän kakkua, toki kuljettajan profiili vaikutti varmasti myös asiaan.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Olisiko Grönholmin käry ollut ns. viimeinen pisara tuohon? Trendi taisi kuitenkin olla jo sitä ennen siihen suuntaan, että SM-rallit olisivat nuotitettavia? Täytyy myöhemmin tänään tarkistaa, miten nuotti/pimeät kisat ovat 90-luvun alussa SM-sarjassa jakautuneet.
Mulla on semmoinen hatara muistikuva jostain Geeteeveen nauhoilta että joku Turun SM kisa olisi ollut ensimmäinen nuotitettava sm kisa joka olisi ajoittunut nimenomaan noille vuosille, mutta en kyllä muista osuiko kokeilukisa 92 vuodelle vai ennen sitä.
Olen kanssa siinä käsityksessä että kuskeista valtaosa olisi halunnut jo ajaa nuotista, mutta päättävissä elimissä joku oli toista mieltä.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
608
Sijainti
Tallissa
-86 SM Salorarallia nuotitettiin jo osittain, nimittäin asvalttipätkät.
1990 SM Teboil ralli Turussa puolestaan oli sitten varmaan tämä mitä muistelet, se oli täysin nuotitettava kilpailu "kokeilumielessä". Siitä taisi sitten pikkuhiljaa ruveta kelkka kääntymään...
Toki erityisen pitkät SM-rallithan olivat aina(?) nuotitettavia? Eli Tunturi, Hankis ja tietysti Jyskälä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toki erityisen pitkät SM-rallithan olivat aina(?) nuotitettavia? Eli Tunturi, Hankis ja tietysti Jyskälä.
Tunturi oli joskus 70-luvulla nuotitettava, mutta jossain vaiheessa sitten taas ei. Täytyy tarkistaa milloin, mutta välissä ajettiin nuotittamattomiakin Tunturi-ralleja. Hankiksessa nuotitettiin ensimmäisen kerran 1989, jolloin perjantain lenkki ajettiin nuotista. 1990 yhtä pätkää lukuunottamatta (Oinasjärvi) koko reitti oli nuotitettava ja 1991 sitten ihan koko reitti.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
356
Täysin pimeää rallia tuskin kukaan huippukuskeista ajoi, koska samoja reittejä on ajettu jo 60-luvulta lähtien (toki tien linjaukset ovat aikojen saatossa muuttuneet). Ainakin pahat paikat oli tiedossa tai ne jopa järjästäjän toimesta pinemmissä rallaissa sanottiin ns. kokeneille kuskeille, jotka toimivat rallin vetonauloina.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Täysin pimeää rallia tuskin kukaan huippukuskeista ajoi, koska samoja reittejä on ajettu jo 60-luvulta lähtien (toki tien linjaukset ovat aikojen saatossa muuttuneet). Ainakin pahat paikat oli tiedossa tai ne jopa järjästäjän toimesta pinemmissä rallaissa sanottiin ns. kokeneille kuskeille, jotka toimivat rallin vetonauloina.
Ja sitten oli myös "Konstan täplät".
 

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
40
Sijainti
Kuopio
-86 SM Salorarallia nuotitettiin jo osittain, nimittäin asvalttipätkät.
1990 SM Teboil ralli Turussa puolestaan oli sitten varmaan tämä mitä muistelet, se oli täysin nuotitettava kilpailu "kokeilumielessä". Siitä taisi sitten pikkuhiljaa ruveta kelkka kääntymään...
Toki erityisen pitkät SM-rallithan olivat aina(?) nuotitettavia? Eli Tunturi, Hankis ja tietysti Jyskälä.

Eikös hankis ollut vasta -90 ekan kerran nuotitettava?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eikös hankis ollut vasta -90 ekan kerran nuotitettava?
Perjantain lenkin sai nuotittaa jo 1989 (yksi, jos ei ainoa, syy tähän oli se, että EM-kerroin saatiin nostettua kahdesta viiteen). Ja 1990 periaatteessa koko reitti oli ennakkotutustuttava, mutta Oinasjärven ek:lla tieyhdistys ei tätä sallinut.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
356
Ja sitten oli myös "Konstan täplät".
Jep. Tämä oli mielenkiintoinen heijastin-kikkailu. Onko tietoa, milloin tämä alkoi? Liittyykö tämä millään tavalla "Scouderia Smilen historiaan" ? Tämä "reittitieto" ei kuitenkaan ollut ns. yleisessä tiedossa, ainakaan aluksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisiko Grönholmin käry ollut ns. viimeinen pisara tuohon? Trendi taisi kuitenkin olla jo sitä ennen siihen suuntaan, että SM-rallit olisivat nuotitettavia? Täytyy myöhemmin tänään tarkistaa, miten nuotti/pimeät kisat ovat 90-luvun alussa SM-sarjassa jakautuneet.
Eipä noita nuotitettavia SM-ralleja vielä 1990-1992 kovin paljon ollut. Jos jätetään Tunturi, Hankis ja Suurajot pois laskuista, niin näiden kolmen kauden aikana vain 3/26 SM-rallista oli nuotitettavia (jos en käytössä olevasta aineistosta ihan väärin ymmärtänyt). Nuottikisat olivat:

30.6.1990 Itäralli, Joensuu
13.6.1992 Itäralli, Joensuu
10.10.1992 Teboil-ralli, Turku

Alkuperäiskaavailuissa myös vuoden 1991 Pohjola-ralli oli suunniteltu ennakkotutustuttavaksi, mutta järjestäjä muutti kisan pimeäksi vain joitain viikkoja ennen h-hetkeä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Zoomailijan jouluaaton galleriassa hieno ja harvinainen kuuden kuvan sarja Ulf Grönholmin ulosajon jälkimainingeista Helsinki-rallista 1980 (yksi kuvista oli vähän aikaa sitten esillä FB:n ralliryhmässä). Vuoden 1980 Helsinki-ralli oli pitkä-SM ja Uffe veti pihalle yli minuutin johdosta kisan toiseksi viimeisellä pätkällä Lieviössä, lahjoittaen näin yleiskilpailun voiton Kyösti Hämäläiselle.

https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/VANHAT RALLIKUVAT 49/540556.jpg
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/VANHAT RALLIKUVAT 49/540555.jpg
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/VANHAT RALLIKUVAT 49/540554.jpg
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/VANHAT RALLIKUVAT 49/540553.jpg
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/VANHAT RALLIKUVAT 49/540552.jpg
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/VANHAT RALLIKUVAT 49/540551.jpg
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3405
Sijainti
Lahti
En muista, oliko Uffella samanmoiset roisit otteet auton ratissa kuin vielä paremmin menestyneellä pojallaan? Tietääkö joku?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En muista, oliko Uffella samanmoiset roisit otteet auton ratissa kuin vielä paremmin menestyneellä pojallaan? Tietääkö joku?
Uffen ajostahan on aivan hävyttömän vähän liikkuvaa kuvaa saatavilla (ja varmaan olemassakin). Vuosien 1978 ja 1979 Suurajoista luulisi olevan matskua, mutta ei ole youtubeen päätynyt. Kaitafilmiltä vuoden 1977 Hankirallista voi muutaman kerran bongata tuolloin uunituoreen Opel Kadett GT/E:n kilpailunumerolla 4.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3405
Sijainti
Lahti
Itse muistan sellaisen vanhan kaitafilmin, jolla Uffe paukuttaa kuplalla ja lumi pöllyää. Taisi pölähtää lopuksi jopa hankeen! Se on varmaan varhaiselta 70-luvulta. Olisi hauska kuulla vähän enemmänkin Ulf Grönholmin kisaurasta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Itse muistan sellaisen vanhan kaitafilmin, jolla Uffe paukuttaa kuplalla ja lumi pöllyää. Taisi pölähtää lopuksi jopa hankeen! Se on varmaan varhaiselta 70-luvulta. Olisi hauska kuulla vähän enemmänkin Ulf Grönholmin kisaurasta.
Kuplalla Uffe uransa alkupuolella tosiaan ajoi.



VM 4/81
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
356
Ehkä yksi Uffen uraa koskettava ralli ajettiin vuonna 1975. Kyseessä oli sen vuoden Itäralli, jossa Uffe ajoi pahasti ulos (EK5, POHJA) samalla loukkaantuen. Auto meni lunastuskuntoon. Tämä Uffen ulosajo on jäänyt hieman pienemmälle mediahuomiolle sillä kyseinen kilpailu muistetaan kuitenkin ehkä enemmän Timo Lappalaisen (Ex Kivimäki, TAO 700) Escort RS:n täystuhosta (kuva, missä RS on pohja edellä kiertyneenä karjalan koivun ympärille). Tämä sattui joka tapauksessa eri EK:lla, tosin Lappalaisen paikka on edelleen hieman epäselvä (Eri lähteet kertovat toisistaan poikkeavaa tietoa).

Ulosajossa Uffe mursi selkänsä kaadettuaan ja meinasi lopettaa koko ajamisen tähän kaatoon. Hän joutui olemaan pitkään sänkypotilaana murtuman takia. Tämän kerrotaan olleen todella pitkä piina Uffelle, odottaessa murtuman luutumista. Veri veti kuitenkin Uffen takasin rallipoluille, kun murtuma sitten lopulta parani. Uffe ja Christer tekivätkin toipumisen jälkeen GT/E:n syksyllä 1976.

Kaatoja Uffelle on tullut useita myös tämän jälkeen, joten roisin puoleiseen koriin hänet ajaja ehdottomasti sijoittaisin. Sanoisin jopa, että oli kuskina voitto tai ei mitään kategoriaa.

Mikä on hieman erikoista (tai sitten ei) on, että VM4/81 ei mainitse Uffesta ja onnettomuudesta sanaakaan. Sen sijaan juurikin tämä Melartin muistokirjoitus on ainoa, minkä jäsen DC postasi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ehkä yksi Uffen uraa koskettava ralli ajettiin vuonna 1975. Kyseessä oli sen vuoden Itäralli, jossa Uffe ajoi pahasti ulos (EK5, POHJA) samalla loukkaantuen. Auto meni lunastuskuntoon. Tämä Uffen ulosajo on jäänyt hieman pienemmälle mediahuomiolle sillä kyseinen kilpailu muistetaan kuitenkin ehkä enemmän Timo Lappalaisen (Ex Kivimäki, TAO 700) Escort RS:n täystuhosta (kuva, missä RS on pohja edellä kiertyneenä karjalan koivun ympärille).
Uffen ei ilmeisesti pitänyt alkujaan olla edes viivalla tuossa Itärallissa, sillä hän tuli mukaan vasta kuljettajanvaihdoksen kautta (ja tästä syystä hänen kyydissään istui Juha Leponiemi). Veikkaan, että Itärallin uutisointiin vaikutti usein - tästä tapauksesta en nyt mene takuuseen - se, että kisa ajettiin "kesäloma-aikaan", jolloin raportointi isoimmissa sanomalehdissä jäi kenties vähän paitsioon.

Mikä on hieman erikoista (tai sitten ei) on, että VM4/81 ei mainitse Uffesta ja onnettomuudesta sanaakaan. Sen sijaan juurikin tämä Melartin muistokirjoitus on ainoa, minkä jäsen DC postasi.
Onnettomuudella oli saatu jo niin paljon negatiivista palstatilaa kaikissa mahdollisissa julkaisuissa, että VM:n toimituksessa harrastettiin varmaan ihan tietoista itsesensuuria asian tiimoilta.
 

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
40
Sijainti
Kuopio
Ehkä yksi Uffen uraa koskettava ralli ajettiin vuonna 1975. Kyseessä oli sen vuoden Itäralli, jossa Uffe ajoi pahasti ulos (EK5, POHJA) samalla loukkaantuen. Auto meni lunastuskuntoon. Tämä Uffen ulosajo on jäänyt hieman pienemmälle mediahuomiolle sillä kyseinen kilpailu muistetaan kuitenkin ehkä enemmän Timo Lappalaisen (Ex Kivimäki, TAO 700) Escort RS:n täystuhosta (kuva, missä RS on pohja edellä kiertyneenä karjalan koivun ympärille). Tämä sattui joka tapauksessa eri EK:lla, tosin Lappalaisen paikka on edelleen hieman epäselvä (Eri lähteet kertovat toisistaan poikkeavaa tietoa).

Ulosajossa Uffe mursi selkänsä kaadettuaan ja meinasi lopettaa koko ajamisen tähän kaatoon. Hän joutui olemaan pitkään sänkypotilaana murtuman takia. Tämän kerrotaan olleen todella pitkä piina Uffelle, odottaessa murtuman luutumista. Veri veti kuitenkin Uffen takasin rallipoluille, kun murtuma sitten lopulta parani. Uffe ja Christer tekivätkin toipumisen jälkeen GT/E:n syksyllä 1976.

Kaatoja Uffelle on tullut useita myös tämän jälkeen, joten roisin puoleiseen koriin hänet ajaja ehdottomasti sijoittaisin. Sanoisin jopa, että oli kuskina voitto tai ei mitään kategoriaa.

Mikä on hieman erikoista (tai sitten ei) on, että VM4/81 ei mainitse Uffesta ja onnettomuudesta sanaakaan. Sen sijaan juurikin tämä Melartin muistokirjoitus on ainoa, minkä jäsen DC postasi.
Lappalaisen paikka on Kuusjärven EK:lla Kauheen kohdalla oleva putoava oikea. Kyseinen paikka Google Mapsissa: https://maps.app.goo.gl/kshL5sFzpPm1ibzJ6?g_st=ac
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
356
Lappalaisen paikka on Kuusjärven EK:lla Kauheen kohdalla oleva putoava oikea. Kyseinen paikka Google Mapsissa: https://maps.app.goo.gl/kshL5sFzpPm1ibzJ6?g_st=ac
Joo, tähän itsekin uskon. EK:n nimi on ollut EK6, Kyykkä (34,2km, Arin ktn. 104km/h), heti tauon jälkeen. Koska EK on pitkä, se sisältää useita Itärallista tuttuja erikoiskokeita, niin sekaannuksilta ei voi välttyä (Vrt. esim. Kuusijärvi vs Kuusjärvi). Aika vahvasti olen kuullut myös "Kolin EK:sta" joka olisi ollut se seuraava eli Jeron, paljon ajettu EK (Arin ktn 120km/h). Ennen kuin varmennun täysin asiasta, niin osaatko kertoa mistä olet saanut tiedon? EK-tulokset tämän ainakin osaksi ratkaisisi, mutta niitä en ole päässyt (toistaiseksi) näkemään.

Paikka missä Lappalainen ajoi ulos oli Arin mukaan malttia vaatinut paikka, jossa nopeutta Arin mukaan on noin 190km/h. Näissä nopeuksissa vauhtisokeuden vaara on ilmeinen. Lappalainen oli alussa , EK2 kärsinyt rengasrikon ja jäänyt kärjestä 5 min. Lappalainen olisi lehtitiedoista poimittuna kertonut tauolla (EK5:n jälken) ajavansa rallin loppuun asti, rauhallisesti.
 
Ylös