Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Kun Leclerc liittyi Vettelin tiimikaveriksi kaudella 2019, julisti Ferrari ennen kautta Vettelin olevan tiimin ykköskuljettajan asemassa. Leclercin tehtävä olisi tukea häntä.

No kuten tiedetään, Leclerc päihitti Vettelin kausina 2019 ja 2020.

Oliko mielestäni niin, että Vettel oli menettänyt terävyydestään jotain? Eikö mies ollut enää niin hyvä, kuin aiempina vuosina oli ollut? Muistetaan, että jo kauden 2018 loppupuolella Vettelille alkoi sattumaan outoja spinnejä useissa kilpailuissa.

Vai oliko Leclerc vaan yksinkertaisesti niin paljon parempi?

Alla miesten keskinäinen tilasto ajasta tiimikavereina:

https://www.statsf1.com/en/sebastian-vettel/coequipier-detail-charles-leclerc.aspx
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1520
Kun Leclerc liittyi Vettelin tiimikaveriksi kaudella 2019, julisti Ferrari ennen kautta Vettelin olevan tiimin ykköskuljettajan asemassa. Leclercin tehtävä olisi tukea häntä.

No kuten tiedetään, Leclerc päihitti Vettelin kausina 2019 ja 2020.

Oliko mielestäni niin, että Vettel oli menettänyt terävyydestään jotain? Eikö mies ollut enää niin hyvä, kuin aiempina vuosina oli ollut? Muistetaan, että jo kauden 2018 loppupuolella Vettelille alkoi sattumaan outoja spinnejä useissa kilpailuissa.

Vai oliko Leclerc vaan yksinkertaisesti niin paljon parempi?

Alla miesten keskinäinen tilasto ajasta tiimikavereina:

https://www.statsf1.com/en/sebastian-vettel/coequipier-detail-charles-leclerc.aspx
Tässäkin tapauksessa käy toteen se kylmä tosiasia, että ykköskuskin status pitää ottaa, sitä ei anneta lahjana. Leclerc sen itselleen Vetteliltä riisti. Sori vaan Bottaksen, Barrichellon ja Coulthardin tukijoukot.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Formula 1 on tarjonnut paljon riemua myös suomalaisille. Onhan täältä pieneltä pohjan perukoilta tullut kolme maailmanmestaria lajiin. Tämän lisäksi on runsaasti GP-voittoja, sekä podiumeja.

Mutta joskus myös niitä kaikkein karvaimpia muistoja pitää käsitellä, ja veistä kääntää haavassa.

Mitkä sinulle on kaikkein karvaimpia hetkiä lajissa katsojana?

Saa liittyä suomalais-hetkiin, tai johonkin muuhun.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Häkkisen moottori espanjassa, Räikkösen liukastus öljylätäkköön ranskassa, ja pyörän pettäminen nyrrellä.
Kimin ensivoitto olisi tosiaan voinut tulla jo Ranskassa 2002. Tekniikka omassa autossa kesti kerrankin, niin sitten piti McNishin Toyotasta tulleisiin öljyläikkiin liukastua.

Harmi juttu silloin.

Tuo Nurburgringilllä 2005 sattunut Kimin keskeytys pyöränripustusten petettyä on itselleni ehkä se kaikkein karvain muisto. Ärsytti tuolloin pitkään.

Toinen samanlainen tuntemus oli Spa 2008, jolloin Kimi oli ajanut mahtavaa kisaa siihen asti, ennenkuin törmäsi seinään toiseksi viimeisellä kierroksella. Siihen valui viimeiset mestaruustoiveet.

Häkkisen kohdalla USA:n GP 2000 sattui enemmän, kuin Barcelona 2001. Vaikka sekin kirpaisi.

Jos sitten suomalaisten ulkopuolelta pettymyksiä, niin Hillin Arrowsin hyytyminen Unkarissa 1997 kilpailun viimehetkillä oli sellainen. Olisi suonut Hillille ja Arrowsille voiton.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
114
Itselleni karmein on ollut ehkä Barcelona 2001, koska vika tuli ihan yllättäen viimeisellä kierroksella. Nurburgring 2005 ei harmittanut ihan niin paljoa, koska keskeytys oli odotettavissa ja siihen pystyi varautumaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Ajatelkaa, jos Nurburgringillä 2005 Kimin auton ripustukset olisivat kestäneet yhden kierroksen kauemmin. Olisi ollut näyttävä maaliintulo voittajana.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1520
Formula 1 on tarjonnut paljon riemua myös suomalaisille. Onhan täältä pieneltä pohjan perukoilta tullut kolme maailmanmestaria lajiin. Tämän lisäksi on runsaasti GP-voittoja, sekä podiumeja.

Mutta joskus myös niitä kaikkein karvaimpia muistoja pitää käsitellä, ja veistä kääntää haavassa.

Mitkä sinulle on kaikkein karvaimpia hetkiä lajissa katsojana?

Saa liittyä suomalais-hetkiin, tai johonkin muuhun.
Varmaankin kaikkein varhaisin karvas muisto on Häkkisen keskeytys kolmannelta sijalta Lotuksen hajotessa Suzukassa vuonna 1992. Varsin vähän aikaa Häkkinen ehti kolmatta sijaa hyppysissään pitää. Kuitenkin sen aikaa, että podium tuntui jo mahdolliselta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9768
Sijainti
Helsinki
Ehkä karvaisin muisto suomikuskeihin liittyen on Häkän keskeytys Silverstonessa kärkipaikalta muutama kierros ennen maalia. Vaikka olin vasta seitsemänvuotias tuolloin, tuli sellainen ajatus, että ei hän koskaan voita. Toisin kävi. :D

Toinen ikävä muisto - tuoreempi sellainen on Bahrain 2019 ja Leclercin moottoriongelmat, joiden myötä mersukuskit saivat hänet ohitettua. Hän oli niin lähellä ottaa jo kauden alussa uransa avausvoiton.
 

Trullinkaasu7

Active member
Liittynyt
19.2.2023
Viestit
39
Edellinen viestini tähän ketjuun meni jo, mutta kirjoitan vielä toisen.

Oma innostukseni formuloihin on varmaan enon puolelta lähtöisin. Hän on yhä kova seuraamaan kisoja. Olin Häkkisen menestyksen aikoihin vielä niin lapsi, että aika vähän muistan niistä ajoista. Kimi oli suosikkini, kun hän debytoi Sauberilla. Räikkösen uran eka voitto Kuala Lumpurista oli mahtava juttu. Kuljettajista muita suosikkeja olivat ehkä Trulli ja Frentzen. Toyota oli suosikkitallini. Niin ja Salo oli tietysti Trullin tallikaveri, mikä oli mukava juttu.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Oho, sori. Meni asiat nyt sekaisin. Siis minulla.
Joo, Salo ajoi Toyotalla McNishin tiimikaverina kauden 2002.

Jarno Trulli puolestaan ajoi Toyotalla kausina 2004-2009, (loppukaudesta 2004 Trulli vaihtoi Renaultilta Toyotalle), jolloin tiimikavereina oli Panis, Ralf Schumacher, ja Timo Glock.

No näitä sattuu kaikille meille, ja välillä muisti tekee tepposet😃
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Ja toki mietin josko sekoitit toiseen suomalaiseen, Kovalaiseen, jonka tallikaveri Trulli oli sitten Lotuksella 2010-11.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9349
Varmaankin kaikkein varhaisin karvas muisto on Häkkisen keskeytys kolmannelta sijalta Lotuksen hajotessa Suzukassa vuonna 1992. Varsin vähän aikaa Häkkinen ehti kolmatta sijaa hyppysissään pitää. Kuitenkin sen aikaa, että podium tuntui jo mahdolliselta.
Häkä ei edes tiennyt olevansa kolmantena, sillä keskeytti samalla kierroksella kuin Mansell. Nigel ajoi Dunlop-mutkasta oikoreittiä varikon suuntaan ja Häkän auto hyytyi neulansilmään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Mielenkiintoinen tilastotaulukko. Kuinka monta GP:tä kuljettaja tarvitsi voittaakseen ensimmäisen kilpailunsa nimenomaan Ferrarin ratissa.

Räikkönen, Alonso, Mansell, Andretti, sekä Fangio jakavat ykkössijan, sillä voitto irtosi heti ensimmäisessä Ferrarilla ajetussa kisassa.🏎🏆🏁

FB_IMG_1736753756506.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Salokin olisi korkealla tässä tilastossa, sillä olisi voittanut jo toisen kilpailunsa Ferrarilla Hockenheimissa 1999. Harmi silloinen tiimimääräys.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1520
Mielenkiintoinen tilastotaulukko. Kuinka monta GP:tä kuljettaja tarvitsi voittaakseen ensimmäisen kilpailunsa nimenomaan Ferrarin ratissa.

Räikkönen, Alonso, Mansell, Andretti, sekä Fangio jakavat ykkössijan, sillä voitto irtosi heti ensimmäisessä Ferrarilla ajetussa kisassa.🏎🏆🏁

Näytä liitetiedosto 5563
Aika yllättävää, että noin moni kuljettaja on voittanut heti. Kertoo eritoten Ferrarin vahvuudesta.

Olisi hauska nähdä muidenkin huipputiimien osalta vastaava listaus. McLaren kuljettajista Prost voitti ensimmäisen kisansa tiimin kuljettajana. Sittemmin Prost teki saman Williamsilla. Verstappen voitti ensimmäisen kisansa Red Bullilla. Muita ei äkkiseltään tule mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös