Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Mikäs on itsekunkin foorumilaisen historia täällä foorumissa?

Itse seurannut varmasti foorumia ihan alusta saakka. En ollut kirjautunut, mutta seurasin. Muistan, miten peruskoulun ATK-tunneilla aina välitunnilla katselin F1-sivustoja, myös siis tätä foorumia. Tuolloin ei meillä ollut vielä tietokonetta kotona. Tuli vasta 2000-luvun puolella.

Takavuosina täällä käytiin paljon ja aktiivisesti keskustelua. Oli hauskoja nimimerkkejä, kuten Jacques, Schumacher-Girl, joista näki sen, ketä kannatettiin. Ja sitten Moe.

Tämä kaikki palautui mieleen yllä olevan @Ayrton-Ana postauksesta. Hänkin pitkän linjan foorumisteja.


Mutta vasta sitten 2021 päätin luoda oman nickin ja kirjautua tänne.

Milloin siis itse löysit tänne foorumille? Loitko heti tunnukset, vai seurailitko sivusta?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4662
Sijainti
Kokkola
Mikäs on itsekunkin foorumilaisen historia täällä foorumissa?

Itse seurannut varmasti foorumia ihan alusta saakka. En ollut kirjautunut, mutta seurasin. Muistan, miten peruskoulun ATK-tunneilla aina välitunnilla katselin F1-sivustoja, myös siis tätä foorumia. Tuolloin ei meillä ollut vielä tietokonetta kotona. Tuli vasta 2000-luvun puolella.

Takavuosina täällä käytiin paljon ja aktiivisesti keskustelua. Oli hauskoja nimimerkkejä, kuten Jacques, Schumacher-Girl, joista näki sen, ketä kannatettiin. Ja sitten Moe.

Tämä kaikki palautui mieleen yllä olevan @Ayrton-Ana postauksesta. Hänkin pitkän linjan foorumisteja.


Mutta vasta sitten 2021 päätin luoda oman nickin ja kirjautua tänne.

Milloin siis itse löysit tänne foorumille? Loitko heti tunnukset, vai seurailitko sivusta?
Ennen F1racing.net, sittemmin uudelleennimettynä gpupdate.net -sivustolla oli yhteen aikaan usealla kielellä keskustelupalsta. En enää muista miten sinne päädyin, mutta 2000-luvun alussa oli puhetta siellä tästä saitista. Niinpä sitä näkyy kertyneen jo yli 20 vuoden ura tälläkin palstalla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Ennen F1racing.net, sittemmin uudelleennimettynä gpupdate.net -sivustolla oli yhteen aikaan usealla kielellä keskustelupalsta. En enää muista miten sinne päädyin, mutta 2000-luvun alussa oli puhetta siellä tästä saitista. Niinpä sitä näkyy kertyneen jo yli 20 vuoden ura tälläkin palstalla.
Muistan tuon F1racing.net. Tuohon aikaan tuli suomenkielellä myös F1racing-lehti. Harmi, kun suomalaisten isoin innostus laantui Häkkisen lopettaessa uransa. Toki Räikkönen paikkasi Häkkisen asemaa vielä hyvin omina huippuvuosinaan.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3772
Oma forum-historiani alkoi 2001 kun opiskellessa harjoitustöitä tehdessä chättäilin f1-live.com/en foorumilla. Siellä oli myös hyvät varikkopimugalleriat. Sittemmin ESPN hankki tuon sivuston ja lopetti foorumin ihmisten siirtyessä Facebookin puolelle. F1-forumilla olen ollut jo ennen nykyistä nimimerkkiä. En muista enää koska ensimmäisen kerran rekisteröidyin, olisikohan ollut 2004?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
21 vuotta sitten rekkauduin, kun F1 mulle ykköslaji urheiluista. Tätä ennen oli semmoinen pienempi hyvä Formulaguru-forum mutta se sitten kuihtui pois. Useamman vuoden sekin oli olemassa.
Tuo tämän forumin kautta pyörivä vuokrakartingsarja ympäri eteläistä Suomea kanssa itselleni ihan vakituinen harrastus. Pääsee leikkimään formulakuskia itsekin ilman "liian totista" meininkiä, eikä siellä pahemmin aktiivilisenssikuskeja olekaan (y)
 

Trullinkaasu7

Active member
Liittynyt
19.2.2023
Viestit
39
Rekisteröidyin vuonna 2007 ensimmäistä kertaa. Noh, eihän se kovin hyvin mennyt. Tämä kyseinen nimimerkki aiheutti aivan turhaan kärsimystä ja sekavuutta tälle palstalle. Sitten eräänä päivänä olin tietokoneella julkisella paikalla, jossa tein niin nolon virheen, että en edes viitsi kertoa siitä sen enempää. Niin ja olen hölmösti myös tehnyt turhia nikkejä, mutta joo. Että sellasta. 😀

Kyllä tämä foorumi on hyvä mesta, jota on mukava lukea.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Nykyään tämä foorumi on vain ja ainoastaan keskusteluja varten. Sehän se foorumin tarkoituskin tietysti on.

Mutta muistatteko vielä aikaa, kun tännekin tuli joitain artikkeleja? Oli artikkelia muun muassa Minardista sen historiaan liittyen, ja samoin Jordanista. Myös joistakin kuljettajista oli laadittu hyvin mietittyjä artikkeleja.

Kukahan ne oli laatinut. Joku tietty henkilö? Mahtaako enää olla foorumilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Kaudella 2019 Valtteri Bottas kunnostautui todenteolla. Mies ajoi elämänsä kauden voittamalla neljä GP:tä, ja hiljensi näin puheet Esteban Oconin tulemisesta hänen tilalleen Mercedekselle.

Bottas voitti jo heti Melbournen avauksessa, ja Toto Wolfin taputeltua käsiään ablodien merkiksi oli myös Oconin yhdyttävä ilonpitoon.

Melbournen lisäksi Bottas voitti Azerbaidzhanissa, USA:ssa ja Japanin Suzukassa.

Bottas sijoittui kuljettajien sarjassa hopealle, mikä oli miehen uran paras saavutus.

Myös Kimi Räikkönen ajoi vakuuttavasti Alfa Romeolla napsien paljon pisteitä alkukaudesta. Interlagosissa Kimi oli peräti neljäs, mikä vastaa samaa sijoitusta, minkä Kimi saavutti rookie-kaudellaan Sauberilla 2001. Silloin Kimi oli neljäs Itävallassa ja Kanadassa.

Mitä muistoja teillä on kaudesta 2019?

Alla kauden 2019 season review 🏁:



71hKNcqRF6L.jpg
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1038
Valen alkukausi oli kieltämättä kova tuolloin -19. Elättelin vielä Barcelonan ylivoimaisen paalun jälkeen Valen mestaruusmahdollisuuksia. Mutta tuokin kisa lopulta kääntyi tappioon Hamiltonille ja ero kasvoi tuosta eteenpäin pikkuhiljaa. Hyvä kausi kuitenkin Valelta, kenties se uran paras.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
David Coulthard on tuonut esille jälleen kerran, että Michael Schumacherin työmoraalilla Kimi Räikkönen olisi voittanut nykyistä enemmän F1:ssä. Jopa useamman maailmanmestaruuden.

Itse suhtaudun tähän skeptisesti, sillä eiköhän Kimi hoitanut hyvin kuljettajan toimensa siihen liittyvine tehtävineen. Eikä Kimin työmoraali ollut syynä siihen, ettei McLarenin tekniikka ja Mercedeksen moottorit kestäneet silloin, kun Kimi McLarenilla ajoi.

Schumacher oli himoharjoittelija, joka ei kauden aikana juonut alkoholia. Kauden jälkeisissä juhlissa kylläkin.

Kimi on erilainen persoona. Kimi tykkäsi juhlia ja ottaa alkoholia silloin tällöin.

Eihän varmasti saksalainen työmoraali edes välttämättä olisi sopinut Kimin luonteelle. Ihmiset, joita tietysti F1-kuljettajatkin ovat, ovat erilaisia.

Mutta ehkä Kimi oli sellainen raaka timantti, hiomaton timantti, josta olisi voinut hioutua vieläkin huikeampi mestari, jos olisi erilaisella luonteella varustettu. Vai mitä mieltä olet?



Coulthard: Raikkonen would have won more with Schumacher’s work ethic:

— David Coulthard believes Kimi Raikkonen’s natural talent was undeniable but feels his lack of work ethic limited his potential beyond his 2007 championship success.

— Raikkonen brought Ferrari their last drivers’ title in 2007, delivering a perfect finale in the battle against Lewis Hamilton and Fernando Alonso. However, what seemed like the start of a new era ended with only six more race victories (four with Ferrari and two with Lotus) before his F1 career shifted to the World Rally Championship.

— Coulthard, a former McLaren teammate, described Raikkonen as a unique talent, stating:

“He went from Formula Renault to driving a Sauber at Mugello, one of the scariest circuits you can drive with an F1 car.”

— However, Coulthard noted that Raikkonen could have achieved much more had he adopted Michael Schumacher’s disciplined approach:

“He had a lot of talent, and he won a World Championship. But if he had the work ethic of Michael Schumacher, he would have won more. Michael controlled the engineers and mechanics at the circuit and in the factory. He held them accountable, and they understood it. It was the fuel that helped everyone improve.”

https://www.facebook.com/share/p/14QjBMbnLF/

aa84b3e5d361422ab5e172642f270f90.jpg.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Rehellisesti sanottuna paistaakohan tuosta David Coulthardin lausunnosta jonkinlainen katkeruus. Ensin Häkkinen voitti hänet, jonka jälkeen tuli toinen suomalainen tiimikaveriksi voittaen hänet.

Ja Coulthard julisti usein olevansa seuraavan kauden maailmanmestari. Siitä huolimatta hänestä ei mestaria koskaan tullut, mutta kolmesta hänen tiimikaverinaan olleesta kuljettajasta sen sijaan maailmanmestari tuli.

Eli Häkkisen ja Räikkösen lisäksi Damon Hillistä.

Coulthardilla oli useana vuonna kalusto, jolla olisi voinut maailmanmestaruuden voittaa. Ainakin kausina 1995, 1998, 1999, 2000 ja 2003.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1520
Rehellisesti sanottuna paistaakohan tuosta David Coulthardin lausunnosta jonkinlainen katkeruus. Ensin Häkkinen voitti hänet, jonka jälkeen tuli toinen suomalainen tiimikaveriksi voittaen hänet.

Ja Coulthard julisti usein olevansa seuraavan kauden maailmanmestari. Siitä huolimatta hänestä ei mestaria koskaan tullut, mutta kolmesta hänen tiimikaverinaan olleesta kuljettajasta sen sijaan maailmanmestari tuli.

Eli Häkkisen ja Räikkösen lisäksi Damon Hillistä.

Coulthardilla oli useana vuonna kalusto, jolla olisi voinut maailmanmestaruuden voittaa. Ainakin kausina 1995, 1998, 1999, 2000 ja 2003.
En näe kateutta DC:n kommenteissa, vaan pikemminkin päivänselvän faktan. Tottakai Kimi olisi saavuttanut enemmän, jos olisi sitoutunut kuten Schumi, ei se ole mikään moite Kimiä kohtaan. Poikkeuksellisen hienon ja menestyksekkään uran teki omalla tyylilläänkin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
En näe kateutta DC:n kommenteissa, vaan pikemminkin päivänselvän faktan. Tottakai Kimi olisi saavuttanut enemmän, jos olisi sitoutunut kuten Schumi, ei se ole mikään moite Kimiä kohtaan. Poikkeuksellisen hienon ja menestyksekkään uran teki omalla tyylilläänkin.
Nuorena kuljettajana uran ensimmäisessä vaiheessa McLarenilla ja Ferrarilla ennen vetäytymistään varmaan Kimin asenne ei haitannut. Eräänlainen "laiskuus ". Kimiähän kiinnosti vain ajaminen, ei mikään muu sen ympärillä.

Mutta uran toisessa vaiheessa paluunsa jälkeen olisi varmaan Ferrarilla pärjännyt paremmin, jos olisi keskittynyt tiimiin ja tekemiseen enemmän.

No Kimin tavoitteena oli voittaa F1-maailmanmestaruus, ja sen Kimi saavutti.

On muuten Michael Schumacherilla ja Kimi Räikkösellä yhtä monta F1-kautta urallaan, eli 19 kautta. Pitkän uran Kimi teki.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
F1-kausi 2020 oli erikoinen korona-pandemian takia. Monia kilpailuja ajettiin peräkkäisinä viikonloppuina samoilla radoilla, kuten Itävallassa ja Britanniassa, sekä Bahrainissa.

Jännä kyllä, vaikka näin oli, niin silti eri viikonloppuina eri tiimit olivat vahvoilla. Esimerkiksi Britannian GP:ssä juhli Mercedes ja Hamilton, mutta viikon päästä samalla radalla olikin Red Bull ja Verstappen paras.

Bottas ajoi kuljettajien hopeaa kahdella voitolla Itävallassa ja Britanniassa, mutta Hamiltonin vauhtiin hänkään ei pystynyt kauden mitalla.

Yllätyksistä vastasi Alpha Taurin Gasly voittamalla Monzassa, sekä Racing Pointin Perez voittamalla Bahrainissa.

Itsestäni oli erikoista nähdä katsomot tyhjinä, ja kuljettajilla maskit päällä, mutta tottakai niin piti toimia pandemian takia.

Mitä muistoja sinulla on kaudesta 2020?

Alla kauden 2020 season review 🏁:




6071.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1520
F1-kausi 2020 oli erikoinen korona-pandemian takia. Monia kilpailuja ajettiin peräkkäisinä viikonloppuina samoilla radoilla, kuten Itävallassa ja Britanniassa, sekä Bahrainissa.

Jännä kyllä, vaikka näin oli, niin silti eri viikonloppuina eri tiimit olivat vahvoilla. Esimerkiksi Britannian GP:ssä juhli Mercedes ja Hamilton, mutta viikon päästä samalla radalla olikin Red Bull ja Verstappen paras.

Bottas ajoi kuljettajien hopeaa kahdella voitolla Itävallassa ja Britanniassa, mutta Hamiltonin vauhtiin hänkään ei pystynyt kauden mitalla.

Yllätyksistä vastasi Alpha Taurin Gasly voittamalla Monzassa, sekä Racing Pointin Perez voittamalla Bahrainissa.

Itsestäni oli erikoista nähdä katsomot tyhjinä, ja kuljettajilla maskit päällä, mutta tottakai niin piti toimia pandemian takia.

Mitä muistoja sinulla on kaudesta 2020?

Alla kauden 2020 season review 🏁:




Näytä liitetiedosto 5559
Hamiltonin ylivoima, Russell nokitti Bottaksen, Räikkösen upea nousu Portugalissa ja Grosjeanin tulipallo. Siinäpä päällimmäiset.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9349
Mulla meni aika moni kisa tuolloin tulospiilosta. Italian kisassa kävi niin, että kun olin aloittamassa katselua, se pomppasi suoraan lähetykseen jossa talli juhli toisen AlphaTauri-kuskin ympärillä.

Pystyin aavistamaan, että kisassa on tapahtunut jotain, minkä takia oli tarvittu punaista lippua ja myös että jompi kumpi olisi palkintopallilla, mutta en aavistanut kyllä että olisi voittoon asti yltänyt.

Ehkä ensimmäinen ajatus oli joku iso joukkokolari, joka olisi pyyhkäissyt puolet kärkikymmeniköstä ulos vuoden 2000 tapaan.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6263
2020 oli minulle siedettävämpiä kausia katsoa tällaisista dominointikausista. Ensinnäkin heinäkuussa jo sen verran F1-hammasta kolotti, että olisi katsonut vaikka Monacon GP:n useasti putkeen. Uudet radat sekä vanhoille radoille palaaminen oli makeaa. Kärjen takana oli myös aika paljon myllerrystä. Kvyat oli itse asiassa ainoa kuski top 7 -talleista, joka ei päässyt podiumille.

Kun on katsonut jälkeenpäin kys. kauden kisoja, niin vasta nyt olen huomannut, miten oudolta tuntuu katsoa kun yleisöä ei ole missään. En muista tuolloin välittäneeni asiasta ollenkaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4380
Vietnamin GP oi alunperin kaudella 2020, ja siellä olisi ajettu ilman pandemiaa. Mikähän syynä siihen, ettei sen jälkeen kuitenkaan palautettu kalenteriin?

Portugalin GP:n paluu, ja myös GP Mugellossa olivat korona-vuosina tervetulleita.

Kimin ensimmäinen kierros Portugalissa oli uskomaton. Harmi, ettei Alfa Romeon vauhti ollut enää niin hyvää kuin vuonna 2019 oli ollut.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9768
Sijainti
Helsinki
2019 kaudelta muistan ainakin Leclerc vs Verstappen voittokamppailun Itävallassa. Leclercin tulo Ferrarille oli näyttävä, hän ei suostunut Vettelin apupojaksi, vaan nousi heti huippujen joukkoon. Seitsemän paalupaikkaa, kaksi voittoa. Uran ensivoitto tuli surullisena Span viikonloppuna, jolloin f2-kuljettaja Anthoine Hubert menehtyi. He tunsivat toisensa nuoruudesta. Hockenheimin sadekisa ja Brasilian kilpailut olivat viihdyttäviä. Gasly ja Albon vaihtoivat paikkoja RB-organisaatiossa. Vettelin uran viimeinen voitto Singaporessa.

2020 oli tietenkin koronakausi ja se oli Hamiltonin ylivoimaa. Imola ja Nyrre ja Istanbul tekivät paluun ja Mugellossakin ajettiin. Gaslyn voitto Monzassa oli yllätys ja Checon voitto Bahrainin toisessa kilpailussa, jolla hän pelasti uransa ja sai paikan Red Bullille. Grosjeanin hurja onnettomuus Bahrainin ensimmäisessä kilpailussa. Hülkin tuurauskeikat onnistuivat Racing Pointilla, joka oli tuona vuonna pinkki mersu.

Tuossa asiaa Vietnamin gp:n kohtalosta. Korona vei ensimmäisen kisan ja lopulta kisajärjestäjä pidätettiin korruptiosyytteiden vuoksi.

 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5316
Hamiltonin ylivoima, Russell nokitti Bottaksen, Räikkösen upea nousu Portugalissa ja Grosjeanin tulipallo. Siinäpä päällimmäiset.
Russellin tuuraus jäänyt itselle myös mieleen. Samalla tämä vahvisti kyseisen auton olevan yksi kaikkien aikojen ylivoimaisimpia autoja, jonka varakuski pystyi kuskaamaan suoraan kärkeen.

Hamiltonin tapaus oli myös mielenkiintoinen siihen aikaan kun sairastui koronaan, mestaruus varmistettu ja sopimusneuvottelut meneillään. Kun hänen tuolilleen tulikin näyttävän viikonlopun ajanut Mersujuniori, tulikin yhtäkkiä kiire takaisin rattiin puolikuntoisena, myöhemminkin poti long covidia. Sopimusneuvottelut olivat täydessä vauhdissa eikä niitä auttaisi jos hänen tuolillaan Russell jatkaisi hyvien näyttöjen antamista.
 
Ylös