Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Tuohon kauteen 2015 vielä liittyen, niin muistatteko vielä kauden alkua edeltävissä testeissä oli Alonsolla joku outo onnettomuus.

Vauhtia ei ollut edes kovin paljon, kun Alonsolta karkasi auto osuen seinään. Sen jälkeen Alonso menetti tajuntansa.

Muistan, kuinka oli puhetta tuolloin jopa muistinmenetyksestä. Alonso olisi sairaalassa sanonut olevansa karting-kuski, ja toivovansa pääsyä F1:iin. En tiedä, pitääkö tämä paikkansa, mutta outo tapaus silti.


https://racingnews365.com/the-curious-case-of-alonsos-mysterious-testing-accident

 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2858
Meksikon kolari oli samana vuonna, eli 2015. Oli vain yksi GP näiden kolarointien välillä, eli USA:n GP.

Kumman syyksi tilanteet laittaisitte? Vai oliko ihan puhdas kilpailutilanne?

Tässä Venäjän GP:n kolari:



Meksikon GP: kolari puolestaan tässä:

Tuo Meksikon kolari ihan selkeä Kimin aivopieru. Venäjä sitten kinkkisempi tuomittava, ehkä oman näkemyksen mukaan ja tuon videon perusteella menisi enemmän Kimin piikkiin tuonkin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Kausi 2016 oli tähän asti viimeisin kausi, kun suomalaistaustainen ja suomalaisen kansallisuuden omaava kuljettaja voittaa autourheilun kirkkaimman palkinnon, Formula 1 -maailmanmestaruuden.

Toki Nico edusti urallaan Saksaa, mutta se ei pois sulje sitä, että hänellä on myös Suomen kansallisuus.

Kausi alkoi Nicolta hyvin. Hän voitti peräti neljä GP:tä putkeen. Mahtoiko Hamiltonilla massu olla täynnä viimekausien menestystä, vai miksi Nico pystyi voittamaan peräti seitsemän GP:tä putkeen, kun ottaa huomioon myös kauden 2015 kolme viimeistä kisaa. Jokatapauksessa todella väkevä kauden aloitus Nicolta.

Näytti jo siltä, että Nico vie maailmanmestaruuden helposti, mutta Hamiltonin herättyä tilanteeseen Lewis otti nopeasti Nicon etumatkan kiinni pisteissä.

Loppuvaiheessa kautta Nico sitten voitti vielä Monzassa, Spassa, ja Suzukassa. Hamiltonin viimehetken kiri miehen voittaessa neljä kauden viimeistä kisaa ei enää riittänyt, vaan Nico voitti maailmanmestaruuden.

Näin Kekestä ja Nicosta tuli toinen isä-poika-pari, joka on voittanut maailmanmestaruuden Graham ja Damon Hillin rinnalle.

Kimi Räikkönen ajoi kohtuullisen vahvan kauden verrattuna Vetteliin, sillä itseasiassa Kimi voitti Vettelin aika-ajoissa kauden mitalla. Neljä podiumiakin Kimi saavutti.

Bottas ei enää loistanut edeltävien kausien tapaan, vaan saavutti enää yhden podiumin, joka tuli Kanadassa.


Mitä muistoja teillä on tästä kaudesta? Mistä mielestäsi Nico sai tarvittavat voimavarat maailmanmestaruuden voittamiseen ja Hamiltonin kukistamiseen?

Alla kauden 2016 season review 🏁:


81uSzqKItTL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1515
Muistan kauden 2016 Rosbergin ja Hamiltonin tulisesta mestaruustaistosta sekä Verstappenin ensimmäisestä kilpailusta Red Bullilla, jonka myös voitti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Muistan kauden 2016 Rosbergin ja Hamiltonin tulisesta mestaruustaistosta sekä Verstappenin ensimmäisestä kilpailusta Red Bullilla, jonka myös voitti.
Tosiaan Verstappenin voitto heti ekassa Red Bull-kisassaan oli kova juttu. Kimi Räikkönen hiillosti loppuun asti, mutta ohi ei päässyt.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9746
Sijainti
Helsinki
Nico sai boostia Hamiltonin lyömiseen edeltävän kauden lopussa alkaneen voittoputkensa ansiosta, jota jatkoi neljän voiton putkella. Red Bull antoi Kvjatille kenkää ja Max ajoi heti RB-debyytissään voittoon. Jo tuolloin aavistin, että hänestä tulee seuraava supertähti, vaikka oli vielä muutaman kauden hiomaton timantti. Muistan huutaneeni onnesta, kun Mersut kolaroi keskenään Espanjan kisan ensimmäisellä kierroksella.

Ferrarin autossa oli enemmän valkoista väriä, eikä tullut voittoa. Näin kävi myös 1993 ja tifosot puhuvat valkoisen auton kirouksesta. Manorin viimeinen kausi ja talousvaikeudet. Ryo Haryannolta loppui rahat ja Ocon debytoi. Ehkä brittien surkein f1-kuski, Jolyon Palmer ajoi tulokasvuotensa. Renault osti Lotuksen takaisn itsellen (Lotus GP). Haas sai avauspistennsä heti Australiassa. Päivän kuski-valinta tuli mukaan. Alonson ilmalento Melbournessa, Stoffel Vandoorne sijaisti Bahrainissa ajamalla 10:neksi. Buttonin viimeinen täysi kausi.

Kahden kilpailun ajan käytössä ollut pudotusaika-ajo. Todella tylsää katsottavaa. Rata tyhjeni viimeisen viiden minuutin aikana täysin ja yleisökään ei tykännyt. Ei ruutujen ääressä tai paikanpäällä.


 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
Pudotusaika-ajon kehittäjät eivät olleet ajatelleet sitä, että renkaiden ja hybridien ominaisuudet eivät muuttuneet sillä tavalla, että aika-ajoa sinällään voisi ajaa yhtään eri tavalla.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4653
Sijainti
Kokkola
Oli Vettelin kisavauhti selvästi parempaa.
Kimin paras 1.16,4 ennen kierroksen 34 varikkokäyntiä. Tämän jälkeen Vettel 1.15,2 ennen kierroksen 39 varikkokäyntiään (Kimi samaanaikaan 1.15,5 uusilla renkailla).
Ehkä näin, mutta jotenkin jäi vähän paskan maku suuhun, ehkä sitten vain siksi, kun Kimi taipui. Miten minulla on muistikuva, että varikkokäynnillä Kimillä vähän kesti?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Ehkä näin, mutta jotenkin jäi vähän paskan maku suuhun, ehkä sitten vain siksi, kun Kimi taipui. Miten minulla on muistikuva, että varikkokäynnillä Kimillä vähän kesti?
Kimi ihmetteli, että miksi hänet piti ottaa niin aikaisin sisälle varikolle. Ja miksi Vettelin annettiin jatkaa.

Kyllähän samanlaisilla taktiikoilla Kimi olisi voittanut, jollei siis Ferrari olisi pelannut peliä Vettelin eduksi.

Samoin Unkarissa samana vuonna olisi Kimi voittanut ilman Vettelin eduksi pelaamista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Valtteri Bottas sai F1-uransa kannalta loistavan käänteen Nico Rosbergin lopetettua uransa heti maailmanmestaruuden voitettuaan kauden 2016 päätteeksi.

Bottas siis vaihtoi tiimiä kaudeksi 2016 Williamsilta Mercedekselle.

Ja juuri oikeaan aikaan, sillä vaikka Williams oli vielä kausina 2014 ja 2015 ollut aivan huipputiimi, oli tiimin kurssi kääntymässä kohti alaspäin.

Monelle suomalaiselle kaudet 2017 ja 2018 toivatkin mieleen tilanteet, joissa kausina 1999 ja 2008 oli kaksi suomalaista kahdessa parhaassa tiimissä. Tilanne oli nyt vastaava Räikkösen ajaessa Ferrarilla ja Bottaksen nyt Mercedeksellä.

Bottaksen kausi oli vahva, ja tuloksena kuljettajien pronssia kolmella GP-voitolla.

Allekirjoittanut törmäsi kesällä 2017 aivan sattumalta Bottakseen kesälomareissulla eräällä ABC:llä. Onnittelin Valtteria Venäjän GP:n voitosta ja otettiin yhteis-selfie.

Myös Kimillä oli mahdollisuudet GP-voittoihin Monacossa ja Unkarissa. Myös Kimi Räikkösen näin Helsingissä Santanderin yleisötapahtumassa samana päivänä, kun Kimin jatkosopimus Ferrarille kaudeksi 2018 julkistettiin.

Ferrari ja Mercedes tuntuivat olevan melko tasavahvoja, ja välillä Vettel oli asemassa, jossa uskoin hänen vievän viimein maailmanmestaruuden Ferrarilla. Hamilton sen kuitenkin lopulta jälleen vei.

Mitä muistoja teillä on kaudesta 2017?

Alla kauden 2017 season review🏁:


7176AjT7TIL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4653
Sijainti
Kokkola
Vuodesta 2017 ehkä äkkiseltään tulee mieleen ensimmäiseksi se, kun Bakun kisassa Bottas aivan kalkkiviivoilla kiilasi Strollin edelle, joka sitten sai kostonsa joku vuosi myöhemmin. Unkarin tapahtumat oli vähän hämmentäviä, kun Hamilton päästi Bottaksen edelle, vaikka MM-taisto oli vielä vaiheessa ja tuohon väliin Bottaksellakin oli ohuenlaiset matemaattiset saumat? Niin ja Singaporen kisan pressi. Ricciardo pieraisi ja Bottas ei meinannut naurulta pystyä puhumaan äidinkielen osuudellaan :D
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5724
Pudotusaika-ajon kehittäjät eivät olleet ajatelleet sitä, että renkaiden ja hybridien ominaisuudet eivät muuttuneet sillä tavalla, että aika-ajoa sinällään voisi ajaa yhtään eri tavalla.
Renkaita on viikonlopun ajalle vain tietty määrä ja niitä ei koskaan käytetä aika-ajoihin kisan kustannuksella.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1515
Kimi ihmetteli, että miksi hänet piti ottaa niin aikaisin sisälle varikolle. Ja miksi Vettelin annettiin jatkaa.

Kyllähän samanlaisilla taktiikoilla Kimi olisi voittanut, jollei siis Ferrari olisi pelannut peliä Vettelin eduksi.

Samoin Unkarissa samana vuonna olisi Kimi voittanut ilman Vettelin eduksi pelaamista.
Valitettavasti Ferrarin piti pelata peliä ennen kaikkea Red Bullia ja Mercedestä vastaan niin eivät voineet pedata voittoa Räikköselle, jonka kisavauhti oli vähän vaisua. Eli meni niin että Ferrarien takana vaanineet Verstappen ja Bottas tulivat varikolle, jolloin Ferrarin oli pakko reagoida. Ottivat Kimin ensin sisään ja antoivat tälle paremman taktiikan, mutta ei silti riittänyt Vetteliä vastaan. 🤷‍♂️
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4653
Sijainti
Kokkola
Ehkä se taktiikka oli Kimille itselleen ja tiimille parempi kuin alkuperäinen, muttei todellakaan Vetteliä parempi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4347
Ferrarilla oli välillä Kimi Räikkösen kohdalla hyvinkin erikoisia taktiikoita tämän toisen Ferrari-stintin aikana.

Välillä Kimi jätettiin kierrostolkulla roikkumaan kuluneilla renkailla radalle, kun muut olivat käyneet aikapäiviä sitten jo vaihtamassa uudet renkaat. Ja vaikka Kimin vauhti vaan hidastui, radalla pidettiin.

Wikipediasta seuraava pätkä Monacon kisaan 2017 liittyen:

"Räikkönen johti alusta asti varikkoon kierroksella 33. Hänen joukkuetoverinsa Vettel pysyi poissa pidempään ja kun hän lopulta lähti varikkoon, hän nousi Räikkösen edelle ja voitti kauden kolmannen kisansa ja kasvatti mestaruusjohtonsa 25 pisteeseen. Hamilton, joka sijoittui 7. sijalle toipumisajossa huonon aika-ajonsa jälkeen. Tämä voitto antoi Ferrarille ensimmäisen 1-2-sijoituksensa sitten kiistanalaisen 2010 Saksan GP:n . Daniel Ricciardo sijoittui kolmanneksi huolimatta siitä, että hän osui kevyesti seinään kilpailun myöhässä. Hän hyppäsi sekä Bottasin että Verstappenin pysymällä pidempään ulkona ultrapehmeillä Sebastian Vettelin kaltaisella strategialla."
 
Ylös