Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4337
F1-kausi 2014 oli käänteentekevä vuosi Formula 1:lle.

Vapaastihengittävistä V8-moottoreista luovuttiin, ja tilalle tulivat turbomoottoriset hybriditekniikalla varustetut V6-moottorit.

Odotin paljon Kimi Räikkösen Ferrari-paluusta. Jopa sitä, että Kimi olisi voittanut Fernando Alonson jo miesten ensimmäisellä yhteisellä kaudella tiimikavereina. Mieleeni palautui kausi 2005, jolloin Kimi ja Alonso olivat nuoria "kukkoja" taistelemassa maailmanmestaruudesta.

Toisin kävi, Alonso oli Kimiin nähden ylivoimainen. Tämä oli karvas pettymys. Itse Ferrarin autokin oli täysin kelvoton, vaikka Alonso sillä podiumille ajoikin. Kimikin olisi ollut podiumilla Monacossa ilman kierroksella ohitettavan kanssa tullutta kolaria. Taisi kyseessä olla Max Chilton.

Mercedes-kaksikko Hamilton ja Rosberg taisteli mestaruuden voittamisesta tasapäisesti, ja ratkaisu nähtiin vasta kauden päätöskisassa Abu Dhabissa Hamiltonin hyväksi.

Williamsille kausi oli mahtava. Sekä Bottas että Massa ajoivat useita podiumeja. Varmistivat näin Williamsille valmistajien sarjan kolmannen sijan.

Kauden ikävin asia oli tietysti Jules Bianchin raju, kuolemaan johtanut kolari Suzukassa.

Mitä muistoja teillä on kaudesta 2014? Mitä arvelet, miksei Kimi tällä kaudella sopeutunut Ferrarille?

Myöhemmin Kimi ajoi joitain hyviä kisoja Ferrarin toisella stintilläkin, ja esimerkiksi itse laitan kauden 2018 Kimin Ferrari-uran toiseksi parhaaksi kaudeksi mestaruusvuoden 2007 jälkeen.

Alla kauden 2014 season review🏁:


images.jpeg
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2373
Jules Bianchin onnettomuus Suzukassa on, valitettavasti, se mistä tuon kauden nykyään kysyttäessä selkeämmin muistan.

Ja mitä muita? Mersun massiivinen ylivoima, Kimin mollivoittoinen paluu Ferrarille, Bottaksen ensimmäiset podiumit ja yleisesti varsin rumat autojen keularatkaisut (erikoismaininta Caterhamin CT05).
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
973
Zanardi tuli valtavalla Hypella F1:iin 1999. Puhuttiin jopa kuljettajasta, joka laittaisi Michael Schumacherin koville.

Harmi, ettei menestystä tullut. Ferrarikin olisi halunnut Zanardin Schumacherin tiimikaveriksi Ferrarille vuodeksi 1999, mutta Zanardi valitsi Williamsin.


Onkohan mies miten toipunut pyöräily-onnettomuudestaan? Ei ole mitään kuulunut hänestä sen jälkeen.


Näytä liitetiedosto 5527
Eikös se rullatuolissa oo? Molemmat jalat kai amputoitu..ollu mukana jossain vammaisten kisoissa :(
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13798
Ennen Ferrari-stinttiä Badoerin tallikaverit olivat saavuttaneet kaksi pistettä.

Pedro Lamy oli kuudes Australiassa 1995, jossa Badoerin auto hajosi ennen starttia. Lähdöruudukossa Badoer oli 15. ja Lamy 17. Ja sitten Nürburgring 1999, jossa Badoer oli neljäntenä auton hajotessa. Marc Gene onnistui ottamaan silloin kuudennen sijan.
Myös Imolassa 1993 Badoer oli sijan päässä pisteestä, mutta JJ:n Sauber (joka oli lopputuloksissa neljäs) hajosi hieman liian myöhään pistettä ajatellen.
Tuossa 1999 Nürburgringin kisassa Badoerin jälkeen keskeytti vielä Villeneuve BAR-Supertecillään, pistesijalta. Badoerin pidemmän uran tapaan niin erilailla olisi voinut sen tallin eka kausikin mennä. Vaikka toki epäluotettavuus oli vielä tallin osaamattomuutta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2857
Onkohan mies miten toipunut pyöräily-onnettomuudestaan? Ei ole mitään kuulunut hänestä sen jälkeen.
Aika huonostihan tuossa 2020 pyöräilyonnettomuudessa taisi käydä. 2021 kerrottiin sen verran, että ilmeisesti jonkinlaiseen kommunikointiin kyennyt. 2022 ollut näköjään taas 2,5 kuukautta sairaalahoidossa, kun jotain kotona ollutta "kuntoutusvälineistöä" tuhoutunut tulipalossa. Se taitaakin olla viimeisin mitä julkisuuteen on kerrottu. Melkoinen kovan onnen soturi kyllä ollut useammassakin kohtaa elämässään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Eikös se rullatuolissa oo? Molemmat jalat kai amputoitu..ollu mukana jossain vammaisten kisoissa :(
Eikä vaan jossain vammaisten kisoissa vaan suoraan Paralympialaisissakin ja on itse asiassa nelinkertainen voittaja niissä ja samoin parikertainen hopeamitalisti!

Erittäin runsaasti menestystä voittojen muodossa on tullut noissa eri ymmärrettävistä syistä urheilevien vastaavissa MM-kisoissakin.

On kyennyt myös ajamaan jopa erikoisvalmisteisella F1-autollakin joitakin kertoja kaiken jälkeen kuten myös yhtä erikoisvalmisteisella Indycar-autollakin. Käsikäyttöisiä sellaisenaan ja erikoismuokattuja tietenkin, mutta silti hienoa ollut aiemmin ainakin Zanardille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Aika huonostihan tuossa 2020 pyöräilyonnettomuudessa taisi käydä. 2021 kerrottiin sen verran, että ilmeisesti jonkinlaiseen kommunikointiin kyennyt. 2022 ollut näköjään taas 2,5 kuukautta sairaalahoidossa, kun jotain kotona ollutta "kuntoutusvälineistöä" tuhoutunut tulipalossa. Se taitaakin olla viimeisin mitä julkisuuteen on kerrottu. Melkoinen kovan onnen soturi kyllä ollut useammassakin kohtaa elämässään.
Toden totta. 76 päivää joutui olemaan silloin sairaalassa, mutta pääsi toki pois ja on tiettävästi kuntoutunut edelleen olosuhteisiin nähden hyvin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4337
Mikähän mahtoi olla syynä Räikkösen vaisuun kauteen Ferrarilla 2014? Jos Alonso olisi jatkanut Ferrarilla 2015, olisiko ero näiden kahden välillä ollut pienempi?


Muistan, miten ennen kautta 2014 spekuloitiin mediassa paljon sillä, että kumpi maailmanmestareista voittaisi kaksinkamppailun.

Oli paljon meemejä siitä, että sulattaako tuli jään, vaiko jäädyttäisikö jää tulen.

Tuli kuvasi Alonsoa, ja jää puolestaan Kimiä.

Etukäteen kaksikkoa pidettiin kovin tasavahvana, mutta kyllähän täytyy sanoa, että Alonso ajoi huomattavasti paremman kauden, kuin Kimi.

9949871455_99d31c481a_b.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4337
Miten muuten ajattelette Kimi Räikkösen toisen Ferrari-stintin onnistumisesta?

Harvinaista, että kuljettaja pääsee niinkin legendaariseen tiimiin kuin Ferrari kahdesti uransa aikana.

Ensimmäinen stintti (kaudet 2007-2009) oli kokonaisuudessaan melko onnistunut, mahtuuhan siihen maailmanmestaruus, ja yhdeksän GP-voittoa.

Toinen stintti (kaudet 2014-2018) ei ollut niin hyvä, mutta kyllä silloinkin nähtiin onnistumisia. Esimerkiksi Bahrainin GP:n 2015 Kimi oli lähellä voittaa ollen niukasti toinen, samoin kuin Monacon ja Unkarin kaudella 2017.

Hieno voitto lopulta COTA:ssa 2018 kruunasi lopulta Kimin uran.

Ja tulihan toisella stintillä paljon podiumeja, esim. kaudella 2018 Kimi saavutti 12 podiumia, yhtä paljon kuin kausilla 2005 ja 2007.

Kaudella 2016 Kimi voitti Vettelin aika-ajoissakin.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13798
Joo kyllä Alonso tyrmäsi Kimin 2014, kuten myös Calvinin täältä vähättelemästä Alonson suorituksia siihenkin asti. 2015 olisivat varmaan pisteissä olleet lähempänä, kun Ferrari oli jo "selvemmillä vesillä" muiden tallien edellä pl Mercedes.
Lähellä voittoa Kimi oli myös 2016 Espanjassa, muttei päässyt Maxista ohi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5754
Joo kyllä Alonso tyrmäsi Kimin 2014, kuten myös Calvinin täältä vähättelemästä Alonson suorituksia siihenkin asti. 2015 olisivat varmaan pisteissä olleet lähempänä, kun Ferrari oli jo "selvemmillä vesillä" muiden tallien edellä pl Mercedes.
Lähellä voittoa Kimi oli myös 2016 Espanjassa, muttei päässyt Maxista ohi.
2014 Ferrari oli ihan tehty Alonsolle. Todella aliohjaava laite. de Molokin tajusi, ettei noilla vaapuilla tallimestaruutta voiteta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9740
Sijainti
Helsinki
Onneksi kaudelle 2015 tuli selvät säännöt keulojen suhteen, ne dildokeulat olivat rumia. Turbohybdridejä haukuttiin jo tuona kautena nuhapumpuiksi. Bianchin onnettomuus oli kauhea. Mersu dominoi, mutta Kanadan ja Unkarin kisat olivat viihdyttäviä.

 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5288
2014 Ferrari oli ihan tehty Alonsolle. Todella aliohjaava laite. de Molokin tajusi, ettei noilla vaapuilla tallimestaruutta voiteta.
MonteMolo teki mittatilaustyönä Alonsolle tehottoman padan.

https://scuderiafans.com/di-montezemolo-reflects-alonsos-decision-leave-ferrari-loved-ferrari-not-confident/

Raikkonen drove the first two days: “He told me: ‘There is no power in the engine,'” Di Montezemolo says. “And the third day was Fernando and he told me exactly the same. And I understood that the season was over because it was impossible to work on the engine, because under the rules it was frozen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4650
Sijainti
Kokkola
Siihen nähden, että toisen Ferrari-stinttinsä aikana Räikkönen oli lähinnä Vettelin siipimies, niin eihän se nyt hassummin mennyt. Voittotili olisi voinut aueta jo ennen 2018 kisaa jenkeissä, esimerkiksi vuotta aiemmin Monacossa olisi kyllä voittanut, jos olisi talli olisi antanut. Mitä tulee tuohon Räikkösen uuden Ferrari-pestin debyyttikauteen, niin sehän oli koko tallilta vaisunpuoleinen kausi, vaikka nelostila tulikin valmistajien puolella, mutta Williamsiakin yli 100 pistettä perässä. Seuraavilla kausilla jo aivan eri tason tuloksia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4337
Mitäpä muistoja kaudesta 2015 löytyy teiltä?

Itse muistan sen, että Vettel tietysti otti ensimmäiset voittonsa Ferrarilla. Myös Kimi Räikkönen saavutti joitain podiumeja, vaikka muutoin olikin Vetteliä jäljessä.

Bahrainin GP:ssä Kimi ajoi koko kauden parhaan kisassa, kun ohitti Mercedeksen Nico Rosbergin ajamalla, ja oli kovasti saavuttamassa myös Hamiltonia, mutta kierrokset loppuivat kesken. Silti mainio kakkostila.

Maailmanmestaruudesta kävivät kamppailua jälleen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg. Hamilton oli parempi kauden 2014 tapaan. Nico kuitenkin voitti kauden kolme viimeistä GP:tä, josta hän sai voimaa kauden 2016 mestaruustaisteluun.

Myös Bottas saavutti podiumeja Williamsilla, ja valitettavasti Räikkönen ja Bottas kolaroivatkin keskenään parissa kilpailussa.

Alla kauden 2015 season review🏁:


711hl23bmKL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9740
Sijainti
Helsinki
2015 kausi oikeastaan oli samanlainen eli Mersujen ylivoimaa ja Hamiltonille toinen mestaruus, uran kolmas. Tämä sai Nico Rosbergin nk. tappajan vaiston päälle, kun hän voitti kauden päätöskisoista kolme putkeen (Meksiko, Brasilia, Abu Dhabi). Marussia oli vaihtanut nimensä Manoriksi, eikä Caterhamia enää ollut. Mclaren-Honda kombo floppasi täysin, mikä oli monille myös itselleni yllätys. Alonso summasi tämän Suzukassa kuuluisalla radioviestillään.


Ferrari teki paluun huipulle, kun Vettel voitti kolme kilpailua. Hän oli kuljettajien pisteissä kolmas ja Kimi neljäs ja Ferrari oli valmistajien pisteissä toinen. Bottas keräsi pisteitä tasaisesti ja oli kahdesti kolmas. Williams oli samalla sijalla valmistajien pisteissä. Kauden alussa Giedo van der Garde haastoi Sauberin oikeuteen, kun jäi ilman tallipaikkaa. Lopulta asiat sovittiin ja talli maksoi hollantilaiselle 15 milj. € korvaukset. Autojen keulatkin olivat siistimmän näköiset edelliskauteen verraten.

Muita muistoja?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13798
Siihen nähden, että toisen Ferrari-stinttinsä aikana Räikkönen oli lähinnä Vettelin siipimies, niin eihän se nyt hassummin mennyt. Voittotili olisi voinut aueta jo ennen 2018 kisaa jenkeissä, esimerkiksi vuotta aiemmin Monacossa olisi kyllä voittanut, jos olisi talli olisi antanut.
Oli Vettelin kisavauhti selvästi parempaa.
Kimin paras 1.16,4 ennen kierroksen 34 varikkokäyntiä. Tämän jälkeen Vettel 1.15,2 ennen kierroksen 39 varikkokäyntiään (Kimi samaanaikaan 1.15,5 uusilla renkailla).
 
Viimeksi muokattu:

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2373
Alonso jätti lähtemättömän jälkensä historiaan Suzukan radioviestillään. Se, miten hän kuulutti sen maailmalle, ansaitsisi jonkinlaisen pystin millä tahansa maailman elokuvafestivaaleilla ja -gaaloissa.

Suomalaisittain ikimuistoista oli, toki ei positiivisessa mielessä, Bottaksen ja Räikkösen kolari tuossa naapurissa kurvaillussa osakilpailussa. Oliko se '15 vai seuraavana, kun herrat Meksikossa ottivat myös yhteen? Jos sekin oli sanana vuonna, niin siinä sitten toinen suuria tunteita kotisohvalla aiheuttanut tilanne.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4337
Alonso jätti lähtemättömän jälkensä historiaan Suzukan radioviestillään. Se, miten hän kuulutti sen maailmalle, ansaitsisi jonkinlaisen pystin millä tahansa maailman elokuvafestivaaleilla ja -gaaloissa.

Suomalaisittain ikimuistoista oli, toki ei positiivisessa mielessä, Bottaksen ja Räikkösen kolari tuossa naapurissa kurvaillussa osakilpailussa. Oliko se '15 vai seuraavana, kun herrat Meksikossa ottivat myös yhteen? Jos sekin oli sanana vuonna, niin siinä sitten toinen suuria tunteita kotisohvalla aiheuttanut tilanne.
Meksikon kolari oli samana vuonna, eli 2015. Oli vain yksi GP näiden kolarointien välillä, eli USA:n GP.

Kumman syyksi tilanteet laittaisitte? Vai oliko ihan puhdas kilpailutilanne?

Tässä Venäjän GP:n kolari:



Meksikon GP: kolari puolestaan tässä:

 
Ylös