Niin varsinkin, kun etukäteen muut julisti, että sapaattivapaan takia tulisi olemaan ihan pihalla renkaiden kanssa, niin renkaatpa olikin se vahvin puoli Lotarin ja Kimin kombossa.Kimi olisi voinut menestyä 2012 Williamsillakin tosi hyvin (2013 sitten toki Lotus oli selvästi parempi). Vähän vaikutti eri kuskilta, kuin ainakin McLaren-vuosinaan mutta ajoi pirun hyvin pisteille.
Tepalla ja Jerellä Stanley Cup. MM-kisoissa ei parhaita pelaajia ole.Voisikohan Kimiä verrata jollain tasolla Selänne-/Koivu-/Peltonen-/Lehtinen -sukupolveen Suomen jääkiekkomaajoukkueessa? Hekin saavuttivat lukuisia himmeämpiä mitaleita, mutta kultaisia tuli vain yksi (1995), vaikka toinenkin oli lähellä useampaan kertaan.
Kimi Räikkösellä tosiaan MM-mitaleja riittää, kun maailmanmestaruuden lisäksi on kaksi hopeaa McLaren-kausilta 2003 ja 2005, sekä pronssia Ferrarilta 2008 ja 2018, sekä Lotukselta myös pronssia kaudelta 2012.Voisikohan Kimiä verrata jollain tasolla Selänne-/Koivu-/Peltonen-/Lehtinen -sukupolveen Suomen jääkiekkomaajoukkueessa? Hekin saavuttivat lukuisia himmeämpiä mitaleita, mutta kultaisia tuli vain yksi (1995), vaikka toinenkin oli lähellä useampaan kertaan.
Jääkiekossa on Kolmen Kullan Klubi. Eli kyllä sillä MM-kullalla on merkitystä.Vähän sama kuin ajettaisiin Formula ykkösten MM-kisat samana viikonloppuna loppukauden F1-kisan kanssa ja sinne tulisi tallit b-luokan kuskien kanssa. Kai siitäkin joku innostuisi
Tämä on kyllä jännä juttu. Badoerin piti olla suuri lahjakkuus pikku-Formula menestyksensä takia, mutta F1:ssä ei saanut mitään aikaiseksi.Luca Badoeria piti saada muistella. Voi sanoa, että hieman erikoinen F1-ura. Italian F3- ja F3000-mestaruudet nappasi, mutta eikö vain sitten rahkeet enää riittäneetkään ykkösissä huippuautoihin? Pisteitäkään ei sitten tullut, kun 1999 kaoottisessa Nürburgringin kisassakin tuli keskeytys, kun oli Minardilla sensaatiomaisesti neljäntenä. Minardi kyllä sai kisasta lopulta pisteitä, kun Marc Gene toi autonsa maaliin peräti viidentenä. Häkän MM-tilanteen onneksi Irvine ei ehtinyt ajaa Geneä kiinni.
Mikähän oli sitten Ferrarilla vikana 2009, kun Massan loukkaantumisen jälkeen sai elämänsä tilaisuuden avata koko uransa pistetilin, mutta tulokset oli surkeita. Sinänsä vähän yllättävää, koska oli kuitenkin testikuskin roolissa todella pitkä Ferrari-ura takana, ja samalla Räikkönen teki aivan eri tason tuloksia. Lopulta kisakuskin pesti Ferrarilla oli vain 2 kisan mittainen. Sinänsä hämmentävä tämä Ferrarin loppukausi, että Badoerin paikan perinyt Fisichellakaan ei ollut lähelläkään Räikkösen vauhtia. Eikä ollut edes ensimmäinen kerta, kun yhdistelmällä Ferrari & italialainen kuljettaja ei oikein lähtenyt
Tuossa kertaus Badoerin urasta.Luca Badoeria piti saada muistella. Voi sanoa, että hieman erikoinen F1-ura. Italian F3- ja F3000-mestaruudet nappasi, mutta eikö vain sitten rahkeet enää riittäneetkään ykkösissä huippuautoihin? Pisteitäkään ei sitten tullut, kun 1999 kaoottisessa Nürburgringin kisassakin tuli keskeytys, kun oli Minardilla sensaatiomaisesti neljäntenä. Minardi kyllä sai kisasta lopulta pisteitä, kun Marc Gene toi autonsa maaliin peräti viidentenä. Häkän MM-tilanteen onneksi Irvine ei ehtinyt ajaa Geneä kiinni.
Mikähän oli sitten Ferrarilla vikana 2009, kun Massan loukkaantumisen jälkeen sai elämänsä tilaisuuden avata koko uransa pistetilin, mutta tulokset oli surkeita. Sinänsä vähän yllättävää, koska oli kuitenkin testikuskin roolissa todella pitkä Ferrari-ura takana, ja samalla Räikkönen teki aivan eri tason tuloksia. Lopulta kisakuskin pesti Ferrarilla oli vain 2 kisan mittainen. Sinänsä hämmentävä tämä Ferrarin loppukausi, että Badoerin paikan perinyt Fisichellakaan ei ollut lähelläkään Räikkösen vauhtia. Eikä ollut edes ensimmäinen kerta, kun yhdistelmällä Ferrari & italialainen kuljettaja ei oikein lähtenyt
2012 on monesti täällä muisteltu, ehkä nykyajan paras kausi. Kauden seitsemässä ensimmäisessä kilpailussa yhtä monta voittajaa. Pastorin tähtihetki Barcelonassa. Kolme mestaria Valencian podiumilla, itse kisa oli myös kauden viihdyttävimpiä. Kimin ensivoitto paluunsa jälkeen Abu Dhabissa ja kuuluisa radioviesti "Leave me alone, i know what i'm doing". Schumin jäähyväiset sekä Cotan debyytti kalenterissa. Brasilian finaali sateessa, jossa Vettel on menettää pelin avauskierroksen spinniin.Mitä teille tulee mieleen F1-kaudesta 2013?
Kausi oli kaksijakoinen. Alkukausi oli todella mielenkiintoinen, kun näytti siltä, että Lotuksella ja Ferrarilla pystyisi haastamaan Red Bullia.
Kimikin ajoi todella vakuuttavasti alkukaudesta ottaen GP-voiton Melbournessa ja muita podium-sijoituksia siihen päälle.
Mutta loppukaudesta Red Bull ja Vettel dominoivat. Vettel voitti yhdeksän GP:tä putkeen loppukauden aikana.
Mercedekset olivat nopeita aika-ajoissa, mutta kilpailuissa renkaat sulivat usein ennen aikojaan.
Kimi Räikkönen ajoi siis alkukaudesta erittäin hyvin, mutta loppukaudesta Grosjean tuntui usein olevan edellä.
Heikki Kovalainen pääsi myös ajamaan Lotuksella, kun Kimi Räikkönen lopetti kauden ennen aikojaan selkä leikkauksen takia.
Alla kauden 2013 season review:
Näytä liitetiedosto 5526
Intiassa Permane totesi radiossa "Kimi, get out of the ***king way. Talli rupesi suosimaan Grosjeania, kun tiedossa oli Kimin ferrari-neuvottelut ja edessä oli selkäleikkaus.Itsellä on vähän tytinä, että Räikkönen olisi jättänyt kauden kesken joka tapauksessa, koska Lotuksella oli vaikeuksia Kimin palkanmaksussa. Bonusten kanssa taisi olla isoin haaste. Ja paljonko oli tulosten hiipumisessa osuutta sitten heikoilla väleillä talliin? Mieleen jäänyt esimerkiksi se Alan Permanen kanssa tiimiradiossa käyty harvinaisen kovasanainen riitely. Paljonkohan oli riitoja muutenkin..
Usein pähkäillyt, että miten lie olisi käynyt, jos Pirelli ei olisikaan muuttanut renkaita kesken kauden.2012 on monesti täällä muisteltu, ehkä nykyajan paras kausi. Kauden seitsemässä ensimmäisessä kilpailussa yhtä monta voittajaa. Pastorin tähtihetki Barcelonassa. Kolme mestaria Valencian podiumilla, itse kisa oli myös kauden viihdyttävimpiä. Kimin ensivoitto paluunsa jälkeen Abu Dhabissa ja kuuluisa radioviesti "Leave me alone, i know what i'm doing". Schumin jäähyväiset sekä Cotan debyytti kalenterissa. Brasilian finaali sateessa, jossa Vettel on menettää pelin avauskierroksen spinniin.
Itse en edes uskonut Kimin menestyvän heti paluukaudella, korkeintaan kokeilevan motivaation riittävyyttä ja sitten hanskat tiskiin.
2013 oli Vettelin ylivoimaa, kiitos Red Bullin kitinän hajoavista renkaista. Tämän vuoksi Pirelli muutti renkaiden rakennetta kestäväksi, mikä auttoi Red Bullia ja Vetteliä mestaruuteen. Silverstonessa renkaat poksahtelivat näyttävästi. Kimi voitti yhden pysähdyksen taktiikalla Melbournessa ja moni luuli sen jäävän uransa viimeiseksi ykköstilaksi - toisin kävi.
Aika suhteellisuudentajutonta herjailua tuossakin videossa väittää Badoeria nyt toivottomimmaksi kautta aikojen.Tuossa kertaus Badoerin urasta.
Itseäni ihmetytti, miksi Ferrarin piti valita Badoer Massan tuuraajaksi, kun tarjolla olisi ollut tuoreempaa ajokokemusta, sillä Marc Gene oli myös pitkään Ferrari-testaajana ja oli voittanut Le Mansin 24h-ajon Perugeot'lla muutama kuukausi aiemmin.
Zanardi tuli valtavalla Hypella F1:iin 1999. Puhuttiin jopa kuljettajasta, joka laittaisi Michael Schumacherin koville.Olihan se Badoerilla vähän tekemätön paikka 90-luvun alussa ja puolivälin paikkeilla. Huipputallien paikat oli täynnä, samoin keskikastissa. Sitten käteen jäi mm. Forti, jonka taru ei kauaa kestänyt. Minardilla auton tasoon nähden kohtuullisia yksittäisiä tuloksia sikäli, kun pääsi maaliin.
Toinen erikoinen tarina italialaisista ilman mainittavaa menestystä on Alex Zanardi. Sai sentään kertaalleen MM-pisteen 1993, mutta kausi 1999 oli erikoinen. Luottoa kyllä kauden alla Zanardiin oli, jopa siinä määrin että Ralf Schumacherillakin oli jatkosopimuksen ehtona tietty osa Zanardin pisteistä. No toisin kävi, nuorempi Schumi päihitti Zanardin pistein 35-0. Zanardilla oli aika vahvasti keskeytysten sävyttämä kausi, ja sitten kun Monzassa ei enää muuta, niin Kyllöstä lainaten kantturoiden yli ajettuaan rikkoi autonsa pohjaa, ja jäi vajaan sekunnin erolla ulos pisteiltä oltuaan startin jälkeen jopa toisena, ja senkin jälkeen pitkään kolmantena. Sääli sinänsä, ajaa kyllä osasi. Jenkeissä teki kuitenkin CART:ssa hyvää jälkeä.