Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13798
Kimi olisi voinut menestyä 2012 Williamsillakin tosi hyvin (2013 sitten toki Lotus oli selvästi parempi). Vähän vaikutti eri kuskilta, kuin ainakin McLaren-vuosinaan mutta ajoi pirun hyvin pisteille.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5754
Kimi olisi voinut menestyä 2012 Williamsillakin tosi hyvin (2013 sitten toki Lotus oli selvästi parempi). Vähän vaikutti eri kuskilta, kuin ainakin McLaren-vuosinaan mutta ajoi pirun hyvin pisteille.
Niin varsinkin, kun etukäteen muut julisti, että sapaattivapaan takia tulisi olemaan ihan pihalla renkaiden kanssa, niin renkaatpa olikin se vahvin puoli Lotarin ja Kimin kombossa.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
112
Voisikohan Kimiä verrata jollain tasolla Selänne-/Koivu-/Peltonen-/Lehtinen -sukupolveen Suomen jääkiekkomaajoukkueessa? Hekin saavuttivat lukuisia himmeämpiä mitaleita, mutta kultaisia tuli vain yksi (1995), vaikka toinenkin oli lähellä useampaan kertaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5754
Voisikohan Kimiä verrata jollain tasolla Selänne-/Koivu-/Peltonen-/Lehtinen -sukupolveen Suomen jääkiekkomaajoukkueessa? Hekin saavuttivat lukuisia himmeämpiä mitaleita, mutta kultaisia tuli vain yksi (1995), vaikka toinenkin oli lähellä useampaan kertaan.
Tepalla ja Jerellä Stanley Cup. MM-kisoissa ei parhaita pelaajia ole.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
140
Vähän sama kuin ajettaisiin Formula ykkösten MM-kisat samana viikonloppuna loppukauden F1-kisan kanssa ja sinne tulisi tallit b-luokan kuskien kanssa. Kai siitäkin joku innostuisi
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4336
Voisikohan Kimiä verrata jollain tasolla Selänne-/Koivu-/Peltonen-/Lehtinen -sukupolveen Suomen jääkiekkomaajoukkueessa? Hekin saavuttivat lukuisia himmeämpiä mitaleita, mutta kultaisia tuli vain yksi (1995), vaikka toinenkin oli lähellä useampaan kertaan.
Kimi Räikkösellä tosiaan MM-mitaleja riittää, kun maailmanmestaruuden lisäksi on kaksi hopeaa McLaren-kausilta 2003 ja 2005, sekä pronssia Ferrarilta 2008 ja 2018, sekä Lotukselta myös pronssia kaudelta 2012.

Esim. Häkkisellä kolme mitalia, joista kaksi tosin mestaruutta ja kolmas sitten hopea.

Jääkiekon puolella Valtteri Filppula on ainoa suomalainen, joka on jääkiekossa saavuttanut kaiken mahdollisen, Olympiakultaa, maailmanmestaruuden, sekä NHL Stanley Cupin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4336
Vähän sama kuin ajettaisiin Formula ykkösten MM-kisat samana viikonloppuna loppukauden F1-kisan kanssa ja sinne tulisi tallit b-luokan kuskien kanssa. Kai siitäkin joku innostuisi
Jääkiekossa on Kolmen Kullan Klubi. Eli kyllä sillä MM-kullalla on merkitystä.

Kolmen kullan klubi tarkoittaa Stanley Cupin, kultamitalin olympialaisista ja maailmanmestaruuden voittaneita miesjääkiekkoilijoita. Klubiin kuuluu 30 pelaajaa, yksitoista kanadalaista, yhdeksän ruotsalaista, seitsemän venäläistä, kaksi tšekkiä ja yksi suomalainen. Suomalainen on siis Valtteri Filppula.


Tämä jääkiekon Kolmen kullan klubi on samanlainen, kuin autourheilussa Triple Crown of Motorsport.

Siihenhän kuuluu voitto Monacossa F1:lla, Indy 500-kilpailun voitto ja Le Mans 24H-voitto.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4650
Sijainti
Kokkola
Luca Badoeria piti saada muistella. Voi sanoa, että hieman erikoinen F1-ura. Italian F3- ja F3000-mestaruudet nappasi, mutta eikö vain sitten rahkeet enää riittäneetkään ykkösissä huippuautoihin? Pisteitäkään ei sitten tullut, kun 1999 kaoottisessa Nürburgringin kisassakin tuli keskeytys, kun oli Minardilla sensaatiomaisesti neljäntenä. Minardi kyllä sai kisasta lopulta pisteitä, kun Marc Gene toi autonsa maaliin peräti viidentenä. Häkän MM-tilanteen onneksi Irvine ei ehtinyt ajaa Geneä kiinni.

Mikähän oli sitten Ferrarilla vikana 2009, kun Massan loukkaantumisen jälkeen sai elämänsä tilaisuuden avata koko uransa pistetilin, mutta tulokset oli surkeita. Sinänsä vähän yllättävää, koska oli kuitenkin testikuskin roolissa todella pitkä Ferrari-ura takana, ja samalla Räikkönen teki aivan eri tason tuloksia. Lopulta kisakuskin pesti Ferrarilla oli vain 2 kisan mittainen. Sinänsä hämmentävä tämä Ferrarin loppukausi, että Badoerin paikan perinyt Fisichellakaan ei ollut lähelläkään Räikkösen vauhtia. Eikä ollut edes ensimmäinen kerta, kun yhdistelmällä Ferrari & italialainen kuljettaja ei oikein lähtenyt
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4336
Luca Badoeria piti saada muistella. Voi sanoa, että hieman erikoinen F1-ura. Italian F3- ja F3000-mestaruudet nappasi, mutta eikö vain sitten rahkeet enää riittäneetkään ykkösissä huippuautoihin? Pisteitäkään ei sitten tullut, kun 1999 kaoottisessa Nürburgringin kisassakin tuli keskeytys, kun oli Minardilla sensaatiomaisesti neljäntenä. Minardi kyllä sai kisasta lopulta pisteitä, kun Marc Gene toi autonsa maaliin peräti viidentenä. Häkän MM-tilanteen onneksi Irvine ei ehtinyt ajaa Geneä kiinni.

Mikähän oli sitten Ferrarilla vikana 2009, kun Massan loukkaantumisen jälkeen sai elämänsä tilaisuuden avata koko uransa pistetilin, mutta tulokset oli surkeita. Sinänsä vähän yllättävää, koska oli kuitenkin testikuskin roolissa todella pitkä Ferrari-ura takana, ja samalla Räikkönen teki aivan eri tason tuloksia. Lopulta kisakuskin pesti Ferrarilla oli vain 2 kisan mittainen. Sinänsä hämmentävä tämä Ferrarin loppukausi, että Badoerin paikan perinyt Fisichellakaan ei ollut lähelläkään Räikkösen vauhtia. Eikä ollut edes ensimmäinen kerta, kun yhdistelmällä Ferrari & italialainen kuljettaja ei oikein lähtenyt
Tämä on kyllä jännä juttu. Badoerin piti olla suuri lahjakkuus pikku-Formula menestyksensä takia, mutta F1:ssä ei saanut mitään aikaiseksi.

Toki lähes koko uransa joutui ajamaan pienissä tiimeissä Ferrari-uraa lukuunottamatta.

Span kisassa 2009, jonka muuten Kimi Räikkönen voitti, Badoer oli koko joukon viimeinen maaliin asti ajaneista.

Badoerin uransa näytti sen, että vaikka miten menestyisit pikku-formuloissa, et välttämättä pärjää F1:ssä. Toisaalta Damon Hill osoitti puolestaan sen, että kehnommalla pikku-Formula menestyksellä voit silti saavuttaa maailmanmestaruuden F1:ssä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4336
Mitä teille tulee mieleen F1-kaudesta 2013?

Kausi oli kaksijakoinen. Alkukausi oli todella mielenkiintoinen, kun näytti siltä, että Lotuksella ja Ferrarilla pystyisi haastamaan Red Bullia.

Kimikin ajoi todella vakuuttavasti alkukaudesta ottaen GP-voiton Melbournessa ja muita podium-sijoituksia siihen päälle.

Mutta loppukaudesta Red Bull ja Vettel dominoivat. Vettel voitti yhdeksän GP:tä putkeen loppukauden aikana.

Mercedekset olivat nopeita aika-ajoissa, mutta kilpailuissa renkaat sulivat usein ennen aikojaan.

Kimi Räikkönen ajoi siis alkukaudesta erittäin hyvin, mutta loppukaudesta Grosjean tuntui usein olevan edellä.

Heikki Kovalainen pääsi myös ajamaan Lotuksella, kun Kimi Räikkönen lopetti kauden ennen aikojaan selkä leikkauksen takia.

Alla kauden 2013 season review🏁:


718A0VuyKOL.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9740
Sijainti
Helsinki
Luca Badoeria piti saada muistella. Voi sanoa, että hieman erikoinen F1-ura. Italian F3- ja F3000-mestaruudet nappasi, mutta eikö vain sitten rahkeet enää riittäneetkään ykkösissä huippuautoihin? Pisteitäkään ei sitten tullut, kun 1999 kaoottisessa Nürburgringin kisassakin tuli keskeytys, kun oli Minardilla sensaatiomaisesti neljäntenä. Minardi kyllä sai kisasta lopulta pisteitä, kun Marc Gene toi autonsa maaliin peräti viidentenä. Häkän MM-tilanteen onneksi Irvine ei ehtinyt ajaa Geneä kiinni.

Mikähän oli sitten Ferrarilla vikana 2009, kun Massan loukkaantumisen jälkeen sai elämänsä tilaisuuden avata koko uransa pistetilin, mutta tulokset oli surkeita. Sinänsä vähän yllättävää, koska oli kuitenkin testikuskin roolissa todella pitkä Ferrari-ura takana, ja samalla Räikkönen teki aivan eri tason tuloksia. Lopulta kisakuskin pesti Ferrarilla oli vain 2 kisan mittainen. Sinänsä hämmentävä tämä Ferrarin loppukausi, että Badoerin paikan perinyt Fisichellakaan ei ollut lähelläkään Räikkösen vauhtia. Eikä ollut edes ensimmäinen kerta, kun yhdistelmällä Ferrari & italialainen kuljettaja ei oikein lähtenyt
Tuossa kertaus Badoerin urasta.

Itseäni ihmetytti, miksi Ferrarin piti valita Badoer Massan tuuraajaksi, kun tarjolla olisi ollut tuoreempaa ajokokemusta, sillä Marc Gene oli myös pitkään Ferrari-testaajana ja oli voittanut Le Mansin 24h-ajon Perugeot'lla muutama kuukausi aiemmin.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4650
Sijainti
Kokkola
Itsellä on vähän tytinä, että Räikkönen olisi jättänyt kauden kesken joka tapauksessa, koska Lotuksella oli vaikeuksia Kimin palkanmaksussa. Bonusten kanssa taisi olla isoin haaste. Ja paljonko oli tulosten hiipumisessa osuutta sitten heikoilla väleillä talliin? Mieleen jäänyt esimerkiksi se Alan Permanen kanssa tiimiradiossa käyty harvinaisen kovasanainen riitely. Paljonkohan oli riitoja muutenkin..
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9740
Sijainti
Helsinki
Mitä teille tulee mieleen F1-kaudesta 2013?

Kausi oli kaksijakoinen. Alkukausi oli todella mielenkiintoinen, kun näytti siltä, että Lotuksella ja Ferrarilla pystyisi haastamaan Red Bullia.

Kimikin ajoi todella vakuuttavasti alkukaudesta ottaen GP-voiton Melbournessa ja muita podium-sijoituksia siihen päälle.

Mutta loppukaudesta Red Bull ja Vettel dominoivat. Vettel voitti yhdeksän GP:tä putkeen loppukauden aikana.

Mercedekset olivat nopeita aika-ajoissa, mutta kilpailuissa renkaat sulivat usein ennen aikojaan.

Kimi Räikkönen ajoi siis alkukaudesta erittäin hyvin, mutta loppukaudesta Grosjean tuntui usein olevan edellä.

Heikki Kovalainen pääsi myös ajamaan Lotuksella, kun Kimi Räikkönen lopetti kauden ennen aikojaan selkä leikkauksen takia.

Alla kauden 2013 season review🏁:


Näytä liitetiedosto 5526
2012 on monesti täällä muisteltu, ehkä nykyajan paras kausi. Kauden seitsemässä ensimmäisessä kilpailussa yhtä monta voittajaa. Pastorin tähtihetki Barcelonassa. Kolme mestaria Valencian podiumilla, itse kisa oli myös kauden viihdyttävimpiä. Kimin ensivoitto paluunsa jälkeen Abu Dhabissa ja kuuluisa radioviesti "Leave me alone, i know what i'm doing". Schumin jäähyväiset sekä Cotan debyytti kalenterissa. Brasilian finaali sateessa, jossa Vettel on menettää pelin avauskierroksen spinniin.

Itse en edes uskonut Kimin menestyvän heti paluukaudella, korkeintaan kokeilevan motivaation riittävyyttä ja sitten hanskat tiskiin.

2013 oli Vettelin ylivoimaa, kiitos Red Bullin kitinän hajoavista renkaista. Tämän vuoksi Pirelli muutti renkaiden rakennetta kestäväksi, mikä auttoi Red Bullia ja Vetteliä mestaruuteen. Silverstonessa renkaat poksahtelivat näyttävästi. Kimi voitti yhden pysähdyksen taktiikalla Melbournessa ja moni luuli sen jäävän uransa viimeiseksi ykköstilaksi - toisin kävi.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9740
Sijainti
Helsinki
Itsellä on vähän tytinä, että Räikkönen olisi jättänyt kauden kesken joka tapauksessa, koska Lotuksella oli vaikeuksia Kimin palkanmaksussa. Bonusten kanssa taisi olla isoin haaste. Ja paljonko oli tulosten hiipumisessa osuutta sitten heikoilla väleillä talliin? Mieleen jäänyt esimerkiksi se Alan Permanen kanssa tiimiradiossa käyty harvinaisen kovasanainen riitely. Paljonkohan oli riitoja muutenkin..
Intiassa Permane totesi radiossa "Kimi, get out of the ***king way. Talli rupesi suosimaan Grosjeania, kun tiedossa oli Kimin ferrari-neuvottelut ja edessä oli selkäleikkaus.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4336
2012 on monesti täällä muisteltu, ehkä nykyajan paras kausi. Kauden seitsemässä ensimmäisessä kilpailussa yhtä monta voittajaa. Pastorin tähtihetki Barcelonassa. Kolme mestaria Valencian podiumilla, itse kisa oli myös kauden viihdyttävimpiä. Kimin ensivoitto paluunsa jälkeen Abu Dhabissa ja kuuluisa radioviesti "Leave me alone, i know what i'm doing". Schumin jäähyväiset sekä Cotan debyytti kalenterissa. Brasilian finaali sateessa, jossa Vettel on menettää pelin avauskierroksen spinniin.

Itse en edes uskonut Kimin menestyvän heti paluukaudella, korkeintaan kokeilevan motivaation riittävyyttä ja sitten hanskat tiskiin.

2013 oli Vettelin ylivoimaa, kiitos Red Bullin kitinän hajoavista renkaista. Tämän vuoksi Pirelli muutti renkaiden rakennetta kestäväksi, mikä auttoi Red Bullia ja Vetteliä mestaruuteen. Silverstonessa renkaat poksahtelivat näyttävästi. Kimi voitti yhden pysähdyksen taktiikalla Melbournessa ja moni luuli sen jäävän uransa viimeiseksi ykköstilaksi - toisin kävi.
Usein pähkäillyt, että miten lie olisi käynyt, jos Pirelli ei olisikaan muuttanut renkaita kesken kauden.

Olisiko silloin Red Bull ja Vettel voittaneet mestaruuden? Ehkäpä, mutta ei niin ylivoimaisesti. Uskoisin että Kimi olisi saattanut voittaa lisää kisoja tuolloin ja Alonso tottakai myös.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9343
Kimin aika-ajosuorituksen hylkääminen Abu Dhabissa taisi olla viimeinen pisara. Ekan mutkan kolari oli vähän sen oloinen, ettei hirveästi kiinnostanut enää ajaa, mutta sai tehtyä sen niin ettei toisellekaan osapuolelle suurta harmia koitunut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15055
Tuossa kertaus Badoerin urasta.

Itseäni ihmetytti, miksi Ferrarin piti valita Badoer Massan tuuraajaksi, kun tarjolla olisi ollut tuoreempaa ajokokemusta, sillä Marc Gene oli myös pitkään Ferrari-testaajana ja oli voittanut Le Mansin 24h-ajon Perugeot'lla muutama kuukausi aiemmin.
Aika suhteellisuudentajutonta herjailua tuossakin videossa väittää Badoeria nyt toivottomimmaksi kautta aikojen.

Kyllä sieltä samoilta ajoura-ajoilta ja kauempaakin löytyy sen verran monta toivottomampaa maksukuskia tai muuten vain huonoa kuskia, että heidänkin rinnallaan Badoer oli pisteettömyydestään huolimatta se paljon kyvykkäämpi kaveri väärässä paikassa yhtä väärään aikaan kamalasti.

Nuorempana ei vain kaveriin kerta kaikkiaan luotettu parempien tallien osalta, myöhemmin välillä mahdolliset keskikastin tai jopa huipputallin paikat olivat täynnä ja sitten...

No liian myöhään liian vanhana pääsi kyllä viimein Ferrarille kisakuskiksi veteraanitestaajana, mutta kieltämättä älyvapaasti kun ainoa järkipaikka missä häntä koskaan olisi pitänyt ajattaa kun tuohon kaikkeen ryhdyttiin siinä iässä kuin ryhdyttiin niin juurikin Monzassa tai Imolassa missä hän tietysti jo pienen ikuisuuden testejä oli ajanutkin kun oli.

Siihen sitten ei ryhdytty kun kuviteltiin niin huonoa tulosta kahden muun ajon jälkeen.

Vaikka muun muassa vaikkapa kaikkein katastrofaalisiin mahdollisiin Ferrari-vuosiin nähden eli tyyliin vaikka vuoden 1973 tai 1980 vastaaviin Monzan tai Imolan olevinaan ja toisaalta tuolloin varsinkin ihan oikeisiin tifosojen nöyryytysajoihin nähden vuoden 2009 Ferrarilla ainakin olisi todennäköisesti tulosta tullut.

Ja tietenkin eri pistejärjestelmällä käytössä olisi tietenkin saanut urallaan pisteitä.

Ihan kaikista kyvyttömimmät ja toivottomimmat tapaukset kun eivät voi haaveilla töin tuskin ikinä pääsystä Ferrarille.

Ei edes testikuskiksi ja ei varsinkaan ykköstestaajaksi asti. Ei edes silloinkaan vaikka siellä olisi kokonainen testijoukkueellinen kuljettajia kuten vanhempina aikoina joskus satunnaisesti oli.

Olihan Badoerin arkkiherjaaja Jyrki Järvilehto JJ:nä tunnettuna itsekin Ferrarin nelostestaaja vuonna 1989.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4650
Sijainti
Kokkola
Olihan se Badoerilla vähän tekemätön paikka 90-luvun alussa ja puolivälin paikkeilla. Huipputallien paikat oli täynnä, samoin keskikastissa. Sitten käteen jäi mm. Forti, jonka taru ei kauaa kestänyt. Minardilla auton tasoon nähden kohtuullisia yksittäisiä tuloksia sikäli, kun pääsi maaliin.

Toinen erikoinen tarina italialaisista ilman mainittavaa F1-menestystä on Alex Zanardi. Sai sentään kertaalleen MM-pisteen 1993, mutta kausi 1999 oli erikoinen. Luottoa kyllä kauden alla Zanardiin oli, jopa siinä määrin että Ralf Schumacherillakin oli jatkosopimuksen ehtona tietty osa Zanardin pisteistä. No toisin kävi, nuorempi Schumi päihitti Zanardin pistein 35-0. Zanardilla oli aika vahvasti keskeytysten sävyttämä kausi, ja sitten kun Monzassa ei enää muuta, niin Kyllöstä lainaten kantturoiden yli ajettuaan rikkoi autonsa pohjaa, ja jäi vajaan sekunnin erolla ulos pisteiltä oltuaan startin jälkeen jopa toisena, ja senkin jälkeen pitkään kolmantena. Sääli sinänsä, ajaa kyllä osasi. Jenkeissä teki kuitenkin CART:ssa hyvää jälkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4336
Olihan se Badoerilla vähän tekemätön paikka 90-luvun alussa ja puolivälin paikkeilla. Huipputallien paikat oli täynnä, samoin keskikastissa. Sitten käteen jäi mm. Forti, jonka taru ei kauaa kestänyt. Minardilla auton tasoon nähden kohtuullisia yksittäisiä tuloksia sikäli, kun pääsi maaliin.

Toinen erikoinen tarina italialaisista ilman mainittavaa menestystä on Alex Zanardi. Sai sentään kertaalleen MM-pisteen 1993, mutta kausi 1999 oli erikoinen. Luottoa kyllä kauden alla Zanardiin oli, jopa siinä määrin että Ralf Schumacherillakin oli jatkosopimuksen ehtona tietty osa Zanardin pisteistä. No toisin kävi, nuorempi Schumi päihitti Zanardin pistein 35-0. Zanardilla oli aika vahvasti keskeytysten sävyttämä kausi, ja sitten kun Monzassa ei enää muuta, niin Kyllöstä lainaten kantturoiden yli ajettuaan rikkoi autonsa pohjaa, ja jäi vajaan sekunnin erolla ulos pisteiltä oltuaan startin jälkeen jopa toisena, ja senkin jälkeen pitkään kolmantena. Sääli sinänsä, ajaa kyllä osasi. Jenkeissä teki kuitenkin CART:ssa hyvää jälkeä.
Zanardi tuli valtavalla Hypella F1:iin 1999. Puhuttiin jopa kuljettajasta, joka laittaisi Michael Schumacherin koville.

Harmi, ettei menestystä tullut. Ferrarikin olisi halunnut Zanardin Schumacherin tiimikaveriksi Ferrarille vuodeksi 1999, mutta Zanardi valitsi Williamsin.


Onkohan mies miten toipunut pyöräily-onnettomuudestaan? Ei ole mitään kuulunut hänestä sen jälkeen.


open-uri20120927-20309-15wi8m3.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9343
Ennen Ferrari-stinttiä Badoerin tallikaverit olivat saavuttaneet kaksi pistettä.

Pedro Lamy oli kuudes Australiassa 1995, jossa Badoerin auto hajosi ennen starttia. Lähdöruudukossa Badoer oli 15. ja Lamy 17. Ja sitten Nürburgring 1999, jossa Badoer oli neljäntenä auton hajotessa. Marc Gene onnistui ottamaan silloin kuudennen sijan.
 
Ylös