Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4323
Jos näin olisi käynyt, niin Hamiltonin sijoitus Belgiassa olisi tippunut sijan alaspäin ja hän olisi ollut neljäs jolloin olisi ollut Kimin tavoin 97 pisteessä. Toki tästä saisi isomman jossittelun, kun muistelisin Kimin päästäneen loppukaudesta Kiinan kisassa Massan edelleen auttaakseen tätä mestaruuskamppailussa, joten siinä menetti myös kaksi pistettä. Joten Kimi olisikin sitten ollut mestari, kun ei olisi Felipebabya laskenut edelleen. No jossitteluahan tuo on, mutta mukavaa puuhaa kyllä
Tästä näkee, miten pienet marginaalit ovat silloin, kun useampi kuljettaja taistelee tasavertaisilla autoilla mestaruudesta. Pienet sattumukset ratkaisevat silloin.

Toisin on silloin, kun yksi kuljettaja ja yksi tiimi dominoi kautta.

Kimi ajoi urallaan monta kautta huippukalustolla, mutta ei koskaan autolla, joka olisi ollut täysin ylivoimainen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13794
Ei, kyllä Kimi oli edellä.
Ok näköjään pysähtyneenä, ennen jarrutusta vielä Kubica + Kubicalla sisäkurvi ekaan mutkaan varikon jälkeen. Sikäli todennäköisempi kärkimies radalle päästessään.
Sitä en tiedä, miksi Kimi oli lipumassa viivan päälle ennen Hamiltonin päälletuloa, kun Kubica oikeaoppisesti pysähtynyt jottei penalttia pukkaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4323
RacingNews365 on laittanut rankingiin viisi parasta Ferrari-kuljettajaa kautta aikain ennen Hamiltonin siirtymistä Maranellon punaisiin.

Kimi Räikkönen löytyy sijalta viisi.

Itse olisin varmaankin laittanut Kimin nykyhetken kolmanneksi. Ykkönen tietysti Michael Schumacher, ja kakkonen Niki Lauda. Kimi olisi sitten oman listani kolmas, sillä Kimi paitsi voitti kuljettajien tittelin Ferrarilla, niin myös auttoi tiimiä voittamaan kaksi valmistajien titteliä.

https://racingnews365.com/ferraris-top-f1-drivers-ranked-ahead-of-hamilton-arrival


https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=529251

mixcollage-13-sep-2024-09-07-am-2223.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9339
Nykyisillä standardeilla varmasti Ferrari/Kimi olisi saanut jonkunlaisen rangaistuksen "unsafe releasesta" Kanadan varikolla.

Ja kun pisteitä ajattelee, niin jos Kimin ja Hamiltonin kolaria ei olisi tapahtunut, niin Hamiltonkin olisi varmaan saanut pisteitä siitä kisasta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4323
Kausi 2010 oli äärettömän tasainen kausi. Välillä Ferrari kulki parhaiten, välillä McLaren ja välillä Red Bull.

Sebastian Vettel voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa äärettömän pienellä erolla johtamalla kautta ainoastaan päätöskisan jälkeen. Niin, Vettel ei ollut aiemmin johtanut pistetaulukkoa koko kauden aikana.

Viimeisessä GP:ssä peräti neljällä kuljettajalla oli mahdollisuus vielä voittaa maailmanmestaruus; Alonsolla, Hamiltonilla, sekä Red Bullin kaksikolla Webberillä ja Vettelillä.

Michael Schumacher palasi muutaman vuoden tauon jälkeen lajiin kuljettajan rooliin Mercedekselle, kun taas Kimi Räikkönen vetäytyi rallin pariin.

Kolme uutta tiimiä debytoi, kun mukana oli Virgin, HRT ja Lotus (Lotus oli aiemmin lopettanut kauden 1994 jälkeen, nyt jälleen siis mukana).

Mitä muistoja teiltä on tästä jännittävästä kaudesta?

Alla kauden 2010 season review🏁:


71SGBNZ2TVL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13794
Mielenkiinnolla seurasin uusien tallien kautta, ja pidin ongelmitta Lotusta Lotuksena, mitä virallisesti oli. Vaikka olisi jatkanut 1994 jälkeen, olisi silti henkilöstö jo pitkälti vaihtunut 2010 mennessä.
Nautin myös Alonson vitutuksesta ja Petroville kiukuttelusta päätöskisassa. Inhokkini Renault-ajoistaan lähtien vaikka Minardilla ollessaan vielä pidin uudesta nopeasta kuljettajasta.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4323
Kaudella 2010 oli hetkiä, jolloin Alonso ja Ferrari näyttivät Felipe Massalle, mikä on miehen paikka tiimissä.

Harva muistaa, mutta myös Felipe Massa oli välillä MM-pistejohdohdossa kaudella 2010.

Mutta varmasti Massan itseluottamus mureni näissä hetkissä. En usko, että Kimi Räikkönen olisi ohittanut tiimikaveriaan varikkosuoralla, kuten Alonso teki Kiinassa 2010:


Ja sitten oli tietysti tämä Hockenheimin tapaus, jossa Massa olisi voittanut ilman tiimimääräystä Alonson hyväksi.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9730
Sijainti
Helsinki
2010 ja -11 jäivät itselläni vähän pimentoon kiitos maksu-tv:n katkaisun. Nettistriimejä ei oltu vielä löydetty. Kovalainen mateli Lotuksella ja ryhtyi palomieheksi Singaporessa. Alonso voitti tallimääräyksellä Saksassa. Koreassa voitti kaatosateessa, mutta Petrov auttoi Vetteliä ensimmäiseen mestaruuteen hidastelullaan. Ferrari joutui pakosta poistamaan viivakoodit piilomainonnan vuoksi.

Vettel oli ylivoimainen 2011 ja Kubica loukkaantui rallionnettomuudessa, mikä lopetti hänen nousujohteisen uransa (Hän ajoi vielä Williamsilla 2019 ja tuurasi Kimiä 2021 Hollanissa ja Monzassa) DRS tuli mukaan ja Pirelli korvasi Bridgestonen renkaiden toimittajana. HRT:n talousvaikeudet, mitkä johti kuskien kierrättämiseen.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
972
2010 ja -11 jäivät itselläni vähän pimentoon kiitos maksu-tv:n katkaisun. Nettistriimejä ei oltu vielä löydetty. Kovalainen mateli Lotuksella ja ryhtyi palomieheksi Singaporessa. Alonso voitti tallimääräyksellä Saksassa. Koreassa voitti kaatosateessa, mutta Petrov auttoi Vetteliä ensimmäiseen mestaruuteen hidastelullaan. Ferrari joutui pakosta poistamaan viivakoodit piilomainonnan vuoksi.

Vettel oli ylivoimainen 2011 ja Kubica loukkaantui rallionnettomuudessa, mikä lopetti hänen nousujohteisen uransa (Hän ajoi vielä Williamsilla 2019 ja tuurasi Kimiä 2021 Hollanissa ja Monzassa) DRS tuli mukaan ja Pirelli korvasi Bridgestonen renkaiden toimittajana. HRT:n talousvaikeudet, mitkä johti kuskien kierrättämiseen.
Kubica oli kyl ennen onnettomuutta hyvä kuski!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4323
@spotter90 laittoikin tuossa ylempänä joitain tärppejä kaudesta 2011.

Itse en isommalti muutoin lisäile tuohon mitään, kuin sen, että tuolla kaudella Jenson Button onnistui kukistamaan McLarenilla tiimikaverina olleen Lewis Hamiltonin todella vakuuttavasti. Kausi oli Buttonilta suorastaan todella onnistunut.

Pisteet meni hänen ja Hamiltonin välillä 270 vs 227.

Mitä olette mieltä Buttonin ja Hamiltonin yhteisestä ajasta McLarenilla? Eikös Button ollutkin todella vakuuttava Hamiltonia vastaan. Siihen nähden Button on kyllä omasta mielestäni aliarvostettu.

HamiltonButton.jpg



Toinen silmiinpistävä asia oli se, että lähtöruudukossa oli peräti kaksi Lotus-nimistä tiimiä.

Tony Fernandesin johtama Team Lotus, sekä sitten Lotus-Renault GP (tämä siis tiimi, jossa Räikkönen ajoi kaudet 2012-13).

https://www.topgear.com/car-news/motorsport/f1-2011-it’s-lotus-vs-lotus

Siu4MO5qAsyGv9lXUIpFnG4P8yOAZTs4BYDZxrMKY8U.jpg



Alla kauden 2011 season review 🏁:

 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2370
Massa ja Hamilton hämmästyttävästi löysivät toisensa kisojen tuoksinnassa kaudella 2011. Kun kausi muuten oli Vettelin ylivoimaisuuden takia melkoista haukottelua, toivat veijarit väriä kisoihin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4323
Massa ja Hamilton hämmästyttävästi löysivät toisensa kisojen tuoksinnassa kaudella 2011. Kun kausi muuten oli Vettelin ylivoimaisuuden takia melkoista haukottelua, toivat veijarit väriä kisoihin.
Tämä oli kyllä hämmästyttävää, miten nämä kaksi löysivät toisensa jatkuvasti radalla😃

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4323
Kausi 2011 oli myös Nick Heidfeldin uran viimeinen F1:ssä.

Hän ajoi uransa viimeisen kauden Lotuksella, jonka jälkeen Kimi Räikkönen korvasi hänet Lotuksen ratissa juuri silloin, kun tiimi alkoi tekemään nousua lähemmäs kärkeä.

Kuten tiedetään, Kimi voitti Lotuksella parikin kisaa.

Kaudella 2011 Heidfeld kuitenkin saavutti vielä podium-sijoituksen Malesiassa.

Heidfeldiä pidettiin suurena lahjakkuutena, josta povattiin jopa maailmanmestaria. Formula 3000 aikoina hän kävi tasaväkistä kamppailua Juan Pablo Montoyan kanssa.

F1:ssä hän voitti tiimikaverina sellaisia nimiä, kuin Villeneuve, Massa, Räikkönen, Kubica jne.

Vaikka ylläolevat nimet voittivat kisoja ja osa jopa maailmanmestaruuden, (Villeneuve ja Räikkönen) Heidfeldin kohtalona oli jäädä F1:ssä voitoitta.

Heidfeld ajoi kuitenkin 13 podiumia Sauberilla, Williamsilla, BMW Sauberilla, sekä Lotuksella.

Räikkönen syrjäytti Heidfeldin McLarenin kuljettaja-pestissä kaudeksi 2002, ja vielä uudestaankin kun Kimi korvasi hänet Lotuksella 2012.

Heidfeldille kyllä olisi suonut enemmän menestystä.

Alla Heidfeldin uran ensimmäinen podium Sauberilla, ja uran viimeinen podium Lotuksella.

8aee0795-0001-0005-0000-000000097164_w335_r0.9369565217391305_fpx49.89_fpy52.18.jpg4ofe2ds4pq911.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4323
F1-kausi 2012 oli kutkuttavan jännittävä maailmanmestaruus-taistelu Ferrarin Fernando Alonson, sekä Red Bullin Sebastian Vettelin välillä.

Myös Kimi Räikkönen teki paluun kuninkuusluokkaan parin vuoden tauon jälkeen.

Muistan miten alkoi pikkuhiljaa kuulumaan huhuja Kimin mahdollisesta paluusta F1:iin. Huhuiltiin, että Kimi kävisi neuvotteluja Williamsin kanssa.

Lopulta tiimiksi valikoitui Lotus, ja hyvä niin. Lotus oli heti talvitestien aikaan kovassa vauhdissa, ja vaikka itse arvelin kyseessä olevan PR-kierroksista tyhjällä tankilla, niin Kimi myhäili tyytyväisyyttään.

Ja niinhän siinä kävi, että Kimin paluu lajiin onnistui hyvin. Kaksi GP-voittoa Lotus-vuosilta, samoin kuin 15 podiumia kahdelta kaudelta.

Kauden 2012 Kimi saavutti jopa kuljettajien pronssia pisteissä jättäen taakseen molemmat McLarenit, Felipe Massan Ferrarin, Red Bullin Mark Webberin, ja Mercedekset.

Oliko mielestäsi Kimi edelleen sama kuljettaja paluunsa jälkeen, kuin ensimmäisellä stintillä? Aika-ajoissa taisi näkyä hieman ruostetta, mutta kilpailuvauhti oli hyvällä tasolla.

Myös Nico Rosberg voitti Mercedeksen ratissa, ja Maldonado Williamsilla.

Mitä muita muistoja sinulla itselläsi on kaudesta 2012?

Alla kauden 2012 season review🏁:


6062.jpg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5003
Sijainti
Vantaa
Ja Schumille paalu Monacossa 43-vuotiaana kaudella 2012. Tai siis aika-ajojen nopein kierros, kun oli joku rangaistus eikä päässyt paalulta lähtemään. Harva tuon ikäinen on ollut missään aika-ajoissa nopein nykyhistoriassa.
 
Ylös