Maailman paras rallikuski?

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5663
Sijainti
Suonionkatu 1 C
1995 ja 1996 menivät Kankkuselta kankkulan kaivoon. 1997:kin oli Sainzin aseenkantajana ja päästi Carloksen ohi Akropoliksessa.

1998 Escortilla ei enää ehtinyt, mutta 1999 Subaru oli soralla kilpailukykyinen.
1995 olisi tosiaan ollut se viides mestaruus lähellä, jos TTE ei olisi kärähtänyt turbo-vilpistä. Ja ne vajaat kaudet 1996 ja 1997 olivat tavallaan molemmat seurausta tuosta onnettomasta tapauksesta. Harmillisesti se Juhan 90-luvun ainoa selkeä ykköskuskivuosi sattui juuri kaudelle 1998, kun Ford ajatti uutta Focusta odotellessa vielä museo-Escorttia, joka ei takuulla ollut ihan samalla viivalla sen vuoden Subarun, Toyotan tai Mitsun kanssa. 1999 meinasi sekin mennä ensin ihan vihkoon, mutta Juhan toista viikkoa (?) kestänyt testimaraton ja Korsikan skippaaminen pelastivat lopulta koko tallin loppukauden.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1652
. Jos vaikka ajatellaan että Loebinkin päävastustajana oli useamman vuoden Grönholm ihan primetimessaan, niin en ihan purematta niele sitä että Loebin mestaruuksia sanotaan helpoiksi.
Loebin mestaruustaisteluja ainakin vähän ehkä helpotti se, että vastassa oli Msport Ford ja Wilsson ei luullakseni silloinkaan laittanut all in auton kehitykseen vaan ajatteli myös bisnestä toisin kun Citroen joka laittoi kaiken mitä tarvittiin.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1652
Nyt, kun Juha on ketjussa framilla, voitaneen myös spekuloida olisiko kuusinkertainen maailmanmestari ilman sitä kahden kauden 88-89, Toyota-stinttiä. Toki Biasionkin oli todella vahva ja primessä noina vuosina. Luulen, että joka tapauksessa kovemman työn Miki olisi joutunut tekemään.
Miki painui unholaan heti kun viivalle tuli muitakin joilla oli kilpailukykyinen auto. Jos Kankulla olisi ollut 88-89 kilpailukykyinen auto ja kunnon ohjelma, olisi Mikin mahdollisuudet olleet aika vähissä. Kuvitelkaa hänet Jyskälään, Uuteen-Seelantiin Ausseihin ja Rac ralliin jossa mestaruus olisi ehkä ratkottu. Ei mitään palaa jos Miki olisi nämä skipannut ja antanut Kankun voittaa nämä. Kun eihän Miki ollut assullakaan se kaikista nopein vaikka oli kyllä Kankkua nopeampi
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5663
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Miki painui unholaan heti kun viivalle tuli muitakin joilla oli kilpailukykyinen auto. Jos Kankulla olisi ollut 88-89 kilpailukykyinen auto ja kunnon ohjelma, olisi Mikin mahdollisuudet olleet aika vähissä. Kuvitelkaa hänet Jyskälään, Uuteen-Seelantiin Ausseihin ja Rac ralliin jossa mestaruus olisi ehkä ratkottu. Ei mitään palaa jos Miki olisi nämä skipannut ja antanut Kankun voittaa nämä. Kun eihän Miki ollut assullakaan se kaikista nopein vaikka oli kyllä Kankkua nopeampi
Ja kuvitteleppa Miki johonkin 1986 Portugaliin, kun siellä oli kaikki parhaat viivalla hurjimmilla B-ryhmän autoilla. Ei olisi tullut mitään!
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
339
Loebin mestaruustaisteluja ainakin vähän ehkä helpotti se, että vastassa oli Msport Ford ja Wilsson ei luullakseni silloinkaan laittanut all in auton kehitykseen vaan ajatteli myös bisnestä toisin kun Citroen joka laittoi kaiken mitä tarvittiin.
Lisäksi Löppönen oli Sitruunan kiistaton ykkönen ja auto tehtiin hänen mieltymyksilleen sopivaksi kuin mittatilaus kinnas ilman kompromisseja. Samoin kuin Mitsut Tommille. Monessa muussa tallissa kuskin oli sopeuduttava autoon joka oli enemmän tai vähemmän kompromissi. Galant VR4 aikoihin esim. Salonen ja Eriksson halusivat aivan erilaiset autot. Kenta tykkäsi etuvedosta kun taas Löysä halusi mieluummin takavetopainotteisen jota oli helpompi ajaa powerslade tyylillä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
810
Lisäksi Löppönen oli Sitruunan kiistaton ykkönen ja auto tehtiin hänen mieltymyksilleen sopivaksi kuin mittatilaus kinnas ilman kompromisseja.
Loeb on näyttänyt, että muutenkin ehtii. Kun hän teki eläkkeeltä comebackin 2018, hän nappasi voiton Kataloniassa Meeken mieltymyksiin rakennetulla Citikalla. Samaten Monten voitto tuli 2022 Ford Pumalla.

Ja miksi ihmeessä Citroën ei olisi räätälöinyt Xsaraa, C4:ää ja DS3:a Loebin mieltymysten mukaisiksi, kun mestari ajoi voitosta voittoon?
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
961
Loebin mestaruustaisteluja ainakin vähän ehkä helpotti se, että vastassa oli Msport Ford ja Wilsson ei luullakseni silloinkaan laittanut all in auton kehitykseen vaan ajatteli myös bisnestä toisin kun Citroen joka laittoi kaiken mitä tarvittiin.
Muistetaan tässä kuitenkin, että kyseessä ei ollut M-Sportin omat rahat vaan Ford oli vielä Loebin vuosina täysillä mukana, toisin kuin nykyään. Toki Malcolm osasi ottaa omansa jo silloin, mutta kyllä resursseja oli ihan tarpeeksi.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
193
Ja kuvitteleppa Miki johonkin 1986 Portugaliin, kun siellä oli kaikki parhaat viivalla hurjimmilla B-ryhmän autoilla. Ei olisi tullut mitään!
Miki oli rallin johdossa kolmen pätkän jälkeen. Johti kisaa sekunnilla ennen Markkua. Henkka oli kolmantena kaksi sekuntia perässä ja Kankkunen neljäs 8 sekuntia Mikin takana.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1344
Ei kyllä pysty näkemään miten kukaan muu kuski olisi ollut Loebin tasolla, ainakaan omissa papereissa...Kakkospaikkaankin lukitsisi aika vahvasti Ogierin, Kankkunen voisi haastaa, mutta selkeä asvalttivauhdin puute jättää kolmanneksi melko tasapäin Tommin kanssa. Ja tässä kokonaisuudessa ainakin itse tarkastelee kilpailun tasoa..
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9769
Sijainti
Helsinki
Jokaisella on oma näkemyksensä parhaasta rallikuskista ja @AnttiL on luonut omat kertoimensa, joilla ne on rankattu. Aikakaudet ovat vaihdelleet, joten teen omat valintani vuosikymmenten mukaan, kuten tein F1-puolella vastaavan listani.
Tähän lasken mukaan vain MM-sarjan vuodet.

70-luku:
1. Markku Alen
2. Sandro Munari
3. Björn Waldegärd

80-luku:
1. Juha Kankkunen
2. Walter Röhrl
3. Miki Biasion

90-luku:
1. Tommi Mäkinen
2. Carlos Sainz
3. Colin McRae

2000-luku:
1. Sebastien Loeb
2. Marcus Grönholm
3. Petter Solberg

2010/2020-luku:
1. Sebastien Ogier
2. Kalle Rovanperä
3. Ott Tänak

Kunniamaininnat:
Timo Mäkinen, Didier Auriol, Gilles Panizzi, Henri Toivonen, Ari Vatanen, Francois Delecour, Armin Schwarz, Michele Mouton, Richard Burns, Timo Salonen
 
Viimeksi muokattu:

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
339
Jokaisella on oma näkemyksensä parhaasta rallikuskista ja @AnttiL on luonut omat kertoimensa, joilla ne on rankattu. Aikakaudet ovat vaihdelleet, joten teen omat valintani vuosikymmenten mukaan, kuten tein F1-puolella vastaavan listani.
Tähän lasken mukaan vain MM-sarjan vuodet.

70-luku:
1. Markku Alen
2. Sandro Munari
3. Björn Waldegärd

80-luku:
1. Juha Kankkunen
2. Walter Röhrl
3. Miki Biasion

90-luku:
1. Tommi Mäkinen
2. Carlos Sainz
3. Colin McRae

2000-luku:
1. Sebastien Loeb
2. Marcus Grönholm
3. Petter Solberg

2010/2020-luku:
1. Sebastien Ogier
2. Kalle Rovanperä
3. Ott Tänak

Kunniamaininnat:
Timo Mäkinen, Didier Auriol, Gilles Panizzi, Henri Toivonen, Ari Vatanen, Francois Delecour, Armin Schwarz
70-luvulla Mikkola ja Timo Mäkinen on varteenotettavia haastajia. 90 -luvun osalta vaihtaisin Colinin Riku Burnsiin.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
114
Ei kai tähän absoluuttista totuutta ole. Riippuu niin siitä, mitä asioita arvostaa. Sama se on esim. jääkiekossakin, onko esim. viisi Stanley Cupia voittanut Kurri parempi kuin yhden Cupin Selänne? Ja esim. Mats Sundinilla ei ole yhtään Cupia, mutta sen sijaan häneltä löytyy neljä arvokisakultaa ja huikeat henkilökohtaiset tilastot.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
810
Kunniamaininnat:
Timo Mäkinen, Didier Auriol, Gilles Panizzi, Henri Toivonen, Ari Vatanen, Francois Delecour, Armin Schwarz
Jos Schwarz saa kunniamaininnan yhdellä Katalonian voitolla, niin sen voisi myös suoda miehelle, joka on voittanut eniten MM-ralleja B-ryhmän autolla eli Timo Salosen. Antaisin myös kunniamaininnan Michele Moutonille, joka voitti neljä MM-rallia ja taisteli mestaruudesta vuonna 1982. Ja miksei 70-luvulta Therier ja 2000-luvulta Richard Burns.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9769
Sijainti
Helsinki
Jos Schwarz saa kunniamaininnan yhdellä Katalonian voitolla, niin sen voisi myös suoda miehelle, joka on voittanut eniten MM-ralleja B-ryhmän autolla eli Timo Salosen. Antaisin myös kunniamaininnan Michele Moutonille, joka voitti neljä MM-rallia ja taisteli mestaruudesta vuonna 1982. Ja miksei 70-luvulta Therier ja 2000-luvulta Richard Burns.
Mouton ehdottomasti, sillä tulisieluinen naiskuski on edelleen ainoa nainen, joka on voittanut MM-rallin ja yksi parhaista naiskuljettajista kaikki moottoriurheilun lajit huomioiden yhdessä Sabine Schmitzin ja Jutta Kleinschmidtin kanssa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1652
Muistetaan tässä kuitenkin, että kyseessä ei ollut M-Sportin omat rahat vaan Ford oli vielä Loebin vuosina täysillä mukana, toisin kuin nykyään. Toki Malcolm osasi ottaa omansa jo silloin, mutta kyllä resursseja oli ihan tarpeeksi.
Ford oli täysillä mukana kyllä ja Msportilla oli Fordin täysi tuki. On kuitenkin ihan puhdasta matematiikkaa, kun emotehdas antaa Msportille budjetin X, niin se osa mikä siitä budjetista jää käyttämättä muodostaa Msportin vuoden liiketoiminnallisen tuloksen osittain. Jos tuo budjetti käytetään viimeistä penniä myöden vuoden tulos on nolla. Joskus 03-04 tienoilla puhuttiin jopa Fordin vetäytymisestä joten luultavasti Fordin rallitoiminnan menoja on jo silloin mietitty tarkasti ja jotain osviittaa antaa esim Roman Krestan palkkaus talliin, joten Wilsson on jo silloin käyttänyt emotehtaan budjetin harkiten, eikä viskonut rahaa surutta menemään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16160
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei kai tähän absoluuttista totuutta ole. Riippuu niin siitä, mitä asioita arvostaa. Sama se on esim. jääkiekossakin, onko esim. viisi Stanley Cupia voittanut Kurri parempi kuin yhden Cupin Selänne? Ja esim. Mats Sundinilla ei ole yhtään Cupia, mutta sen sijaan häneltä löytyy neljä arvokisakultaa ja huikeat henkilökohtaiset tilastot.
Tää oli hyvä pointti. Jääkiekkohan on joukkueurheilua ja yksittäinen pelaaja ei voi auttaa joukkuettaan voittamaan mestaruutta. Jääkiekossa vielä on vaihdot niin että yksi pelaaja pelaa vaan kolmanneksen(?) ottelusta.

Moottoriurheilussa kuskin merkitys on enemmän kuin yhden jääkiekkopelaajan, mutta auton merkitys tulee väkisin mukaan, ja toki koko muun tiimin kartturista lähtien. Salonen on tästä hyvä esimerkki, että tosi taitava kuski joka vietti suuren osan urastaan kelvottomissa autoissa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
559
Sijainti
pk.seutu
Salonen on tästä hyvä esimerkki, että tosi taitava kuski joka vietti suuren osan urastaan kelvottomissa autoissa.
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Miksi niin lahjakas, nopea ja taitava kuski, mitä Salonen parhaimmillaan oli joutui, sitä kahden vuoden Peugeot stinttiä lukuun ottamatta ajamaan talleissa ja autoilla, jotka olivat korkeintaan luokkaa "medium".

Mitä Biasioniin tulee, niin joskus saattaa unohtua että jälkimmäisellä kaudella Lancialla ajoi myös jo muuan Didier Auriol, jota yleisesti pidetään parempana kuskina kuin Mikiä ja jota voidaan hyvin pitää 90-luvun creme de la creme porukkaan kuuluvana. Mutta niin vain Biasion vei tittelin. Eli ehkä Miki ei ollut niin kädetön ja tuurimestari kuin toisinaan halutaan uskoa /uskotella.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5663
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Miksi niin lahjakas, nopea ja taitava kuski, mitä Salonen parhaimmillaan oli joutui, sitä kahden vuoden Peugeot stinttiä lukuun ottamatta ajamaan talleissa ja autoilla, jotka olivat korkeintaan luokkaa "medium".
Salonen taisi saada Datsunilta/Nissanilta ihan hyvää liksaa ja kolmena ensimmäisenä kautena (1979-1981) autollakin ehti tietyissä kisoissa ihan siedettävästi (toisin kuin sitten 1983-1984). Ja kaudelle 1987 Mazda oli ennakolta yksi vahvimpia tiimejä ja Salonen tallilta todellinen huippuhankinta (veikkaan, että Salonen oli ainakin 1987 MM-sarjan parhaiten palkattu kuljettaja).
Kemper sanoi:
Mitä Biasioniin tulee, niin joskus saattaa unohtua että jälkimmäisellä kaudella Lancialla ajoi myös jo muuan Didier Auriol, jota yleisesti pidetään parempana kuskina kuin Mikiä ja jota voidaan hyvin pitää 90-luvun creme de la creme porukkaan kuuluvana. Mutta niin vain Biasion vei tittelin. Eli ehkä Miki ei ollut niin kädetön ja tuurimestari kuin toisinaan halutaan uskoa /uskotella.
Samaa mieltä, että Biasion on aliarvostettu. Ei missään nimessä mikään kaikkein aikojen mestari tietenkään, mutta parempi kuin mitä "tuurimestari" tai "ajatettiin väkisin mestariksi" -leimat antavat ymmärtää.
 
Ylös