Maailman paras rallikuski?

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
817
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Miksi niin lahjakas, nopea ja taitava kuski, mitä Salonen parhaimmillaan oli joutui, sitä kahden vuoden Peugeot stinttiä lukuun ottamatta ajamaan talleissa ja autoilla, jotka olivat korkeintaan luokkaa "medium".
Datsun ilmeisesti maksoi selkeästi enemmän kuin muut. Se helpotti Violetilla, Silvia Turbolla ja 240RS:llä ajelua, vaikka niillä ei aina ehtinytkään.

Kun Lancian jakkarat olivat 1987 vuodelle täynnä, oli Mazda toiseksi kilpailukykyisin vaihtoehto - ainakin paperilla. Salonenhan voittikin heti toisen MM-rallin Ruotsissa. Sopimusta allekirjoitettaessa ei varmaan ollut tiedossa, että voimansiirto ei kestä ja testibudjettia ei tule olemaan.

Miksi Salonen roikkui Mazdalla neljä vuotta, sitä en tiedä.

Mitsubishi ei istunut käteen, Ericsson, Eriksson, Vatanen, Airikkala olivat pärjänneet Galantilla paljon paremmin. (Salonen toki johti keskeytyshetkellä Ruotsissa 1991 Erikssonia, joka voitti rallin.)

EDIT: DC oli hitusen nopeampi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1680
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Miksi niin lahjakas, nopea ja taitava kuski, mitä Salonen parhaimmillaan oli joutui, sitä kahden vuoden Peugeot stinttiä lukuun ottamatta ajamaan talleissa ja autoilla, jotka olivat korkeintaan luokkaa "medium".

Mitä Biasioniin tulee, niin joskus saattaa unohtua että jälkimmäisellä kaudella Lancialla ajoi myös jo muuan Didier Auriol, jota yleisesti pidetään parempana kuskina kuin Mikiä ja jota voidaan hyvin pitää 90-luvun creme de la creme porukkaan kuuluvana. Mutta niin vain Biasion vei tittelin. Eli ehkä Miki ei ollut niin kädetön ja tuurimestari kuin toisinaan halutaan uskoa /uskotella.
Timo tais itse haluta ajella medium autoilla sijoilla ynnämuut kunhan vain palkka oli jiirissä. Ja Timon primessä ei ollu mukana kuin noin 1 automerkki jolla pystyi menestymään kaikilla alustoilla paitsi vuosina 85-86.

Didier saattoi 89-90 olla nopea mutta myös sähläsi jonkunverran ja hakihan hän vauhtia '91 Jolly Clubin autolla joka tosin tais olla täys tehtaan spekseillä ollut auto tehtaan huolloilla.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
567
Sijainti
pk.seutu
Joo, kyllähän ne Salosen liksat ja palkkaneuvottelut, etenkin Datsunilla / Nissanilla ovat asioita joista puhutaan paljon. Puhutaan ja huhutaan. Kuten sitä, että Salonen olisi ollut omana aikanaan sarjan parhaiten palkattu kuljettaja. Löysä itse on tähän todennut vain: "Enhän minä tiedä mitä muut tienasvat."
Eikä Salonen itse kaikkea pitänyt. Hänhän oli sanonut Harjanteelle: "saat puolta enemmän" kun Seppo oli kertonut palkkatoiveensa.
Palkkaneuvottelut Datsunin kanssa olivat myös mielenkiintoisia. Timppa huuteli summia suomeksi ja Seppo käänsi ne englanniksi Datsunin tyypeille.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5679
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Joo, kyllähän ne Salosen liksat ja palkkaneuvottelut, etenkin Datsunilla / Nissanilla ovat asioita joista puhutaan paljon. Puhutaan ja huhutaan. Kuten sitä, että Salonen olisi ollut omana aikanaan sarjan parhaiten palkattu kuljettaja. Löysä itse on tähän todennut vain: "Enhän minä tiedä mitä muut tienasvat."
Eikä Salonen itse kaikkea pitänyt. Hänhän oli sanonut Harjanteelle: "saat puolta enemmän" kun Seppo oli kertonut palkkatoiveensa.
Palkkaneuvottelut Datsunin kanssa olivat myös mielenkiintoisia. Timppa huuteli summia suomeksi ja Seppo käänsi ne englanniksi Datsunin tyypeille.
Salonen on ollut kyllä pelimiehiä, jos tarinat sopimusneuvotteluista ovat edes puoliksi totta. Käsittääkseni jopa Peugeotin unelma-diilin ensimmäiseen versioon Timo veti punakynällä ihan eri tason lukuja mitä Todt oli alkujaan tarjonnut.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1370
Tää oli hyvä pointti. Jääkiekkohan on joukkueurheilua ja yksittäinen pelaaja ei voi auttaa joukkuettaan voittamaan mestaruutta. Jääkiekossa vielä on vaihdot niin että yksi pelaaja pelaa vaan kolmanneksen(?) ottelusta.

Moottoriurheilussa kuskin merkitys on enemmän kuin yhden jääkiekkopelaajan, mutta auton merkitys tulee väkisin mukaan, ja toki koko muun tiimin kartturista lähtien. Salonen on tästä hyvä esimerkki, että tosi taitava kuski joka vietti suuren osan urastaan kelvottomissa autoissa.
Tosin sellaisena erotuksena, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, parhaat kuskit tuppaavat päätymään parhaimpiin autoihin ennemmin tai myöhemmin, jääkiekossa ja muissa joukkuelajeissa tilanne on paljon epävarmempi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3429
Sijainti
Lahti
Joskus se "myöhemmin" tulee vaiheessa, jossa kaikista parhaimmat ajopäivät ovat jo vahvasti ehtoon puolella. Siitä ei sitten välttämättä ehätä syntyä ihan tolkuttomia tilastolukemia ennen kuin ajoura kellistyy illan hämyyn. En tosin ihan heti keksi, kuka olisi ollut sellainen?!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16200
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä Biasioniin tulee, niin joskus saattaa unohtua että jälkimmäisellä kaudella Lancialla ajoi myös jo muuan Didier Auriol, jota yleisesti pidetään parempana kuskina kuin Mikiä ja jota voidaan hyvin pitää 90-luvun creme de la creme porukkaan kuuluvana. Mutta niin vain Biasion vei tittelin. Eli ehkä Miki ei ollut niin kädetön ja tuurimestari kuin toisinaan halutaan uskoa /uskotella.
Auriol oli vielä aika junnu vuonna 1989. Seuraavana vuonna jo päihitti Biasionin
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
817
Salonen on ollut kyllä pelimiehiä, jos tarinat sopimusneuvotteluista ovat edes puoliksi totta. Käsittääkseni jopa Peugeotin unelma-diilin ensimmäiseen versioon Timo veti punakynällä ihan eri tason lukuja mitä Todt oli alkujaan tarjonnut.
Ei varmaan 1985-1986 suoritusten jälkeen tarvinnut Todtin palkkasummaa harmitella.

Ja Salonen myös piti huolen, että kaikki ehdot täyttyivät. Tästä esimerkkinä se lentomatka Argentiinan 1985.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
567
Sijainti
pk.seutu
Ei varmaan 1985-1986 suoritusten jälkeen tarvinnut Todtin palkkasummaa harmitella.

Ja Salonen myös piti huolen, että kaikki ehdot täyttyivät. Tästä esimerkkinä se lentomatka Argentiinan 1985.
Toisaalta, taisi Todtkin olla palkattu tallipäällikön virkaan. Ja varmaan hänelläkin oli jonkinlainen budjetti, jonka raameissa operoida. En tiedä joutuiko selvittämään / perustelemaan Salosen palkkaa esimiehilleen.
Voitot ja mestaruus toki kompensoivat ja osoittivat että oli Salosella varaakin pyytää.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
567
Sijainti
pk.seutu
Nopee kyssäri. Jos pitäisi tehdä top-10 lista kaikkien aikojen parhaista kuskeista, kuinka monella Biasion ja Salonen, viime aikoina framilla olleet kuskit, mahtuisivat mukaan?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3666
Sijainti
JKL
Nopee kyssäri. Jos pitäisi tehdä top-10 lista kaikkien aikojen parhaista kuskeista, kuinka monella Biasion ja Salonen, viime aikoina framilla olleet kuskit, mahtuisivat mukaan?
Kyllä mulla Salonen ainakin menisi... Toki tuollainen lista on juuri omiin suosikkeihin painottuva ja Salonen on itsellä yksi niistä...
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
817
Pahaltahan se tuntuu jättää ulos tuplamestaria ja eniten B-ryhmän voittoja napannutta kuljettajaa, mutta ei mahdu kumpikaan top10:n. Salonen jää juuri ja juuri ulkopuolelle. Se vaan kertoo, että taso on niin kova. Myös Antin lahjomattomassa objektiivisessa statistiikassa jäävät top10:n puolelle.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1680
Toisaalta, taisi Todtkin olla palkattu tallipäällikön virkaan. Ja varmaan hänelläkin oli jonkinlainen budjetti, jonka raameissa operoida. En tiedä joutuiko selvittämään / perustelemaan Salosen palkkaa esimiehilleen.
Voitot ja mestaruus toki kompensoivat ja osoittivat että oli Salosella varaakin pyytää.
Noi rallikuskien palkat oli silloin pienet vrt huippuaikoihin kun Colin Mcrae sai Fordilta f1 tason palkkaa. Se, että Timpalla oli hirmuinen palkka kertoo ehkä enemmän siitä, että muilla oli vain matalat palkat, ei silloin ollu managereita jotka kilpailutti kuskien palkat, vaan kaveripohjalta enemmän tallipäälliköt pyysi kuskeja töihin. Tuo Löysän palkka on Pösöllä ollut ihan pähkinöitä kokonaisbudjettiin verrattuna, mut luulisin, et Colinin palkalla olis ajattamut jo paria junnua koko kauden...
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1680
Nopee kyssäri. Jos pitäisi tehdä top-10 lista kaikkien aikojen parhaista kuskeista, kuinka monella Biasion ja Salonen, viime aikoina framilla olleet kuskit, mahtuisivat mukaan?
Mikillä ei mitään asiaa top 10 ja jopa top 15 tekee tiukkaa, eikä tee yhtään pahaa jättää tuplamestari ulos kympistä koska hän sai mestaruudet liian helpolla. Salonen jää niukasti ulos vaikka oli yksi B -ryhmän kingeistä, 86 hän murskasi Markun ja Juhan pari kertaa muttei halunnut mestaruutta
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5679
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Palkoista puheen ollen, McRaen Ford-sopimusta sivutaan myös Lasse Erolan kirjassa Maailmanmestari: Tommi Mäkinen (1999). Syyskuun 1999 keskikurssilla kolme miljoonaa puntaa on ollut 27 miljoonaa markkaa, joka puolestaan on nykyrahassa 7,3 miljoonaa euroa. Sopii kysyä, löytyykö tulevan Monten huoltoparkista kuljettajaa, joka pääsee samaan?

1737056961204.jpeg
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1042
Eikös tuo -99 kausi ollut vielä se, kun McRae ajoi vain muutaman kisan maaliin, muuten taisi Focus saada hieman uutta aerodynaamista suunnittelua McRaen tyyliin?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1680
Ja tuo Mcraen palkka ei luultavimmin perustunut hänen ajotaitoihin, vaan lähinnä hänen tunnettavuuteensa/ markkina-arvoon, koska se tietsikkapeli...monelle nörtillehän oli yllätys että hän oli oikea ihminen eikä pelihahmo kuten Super Mario....
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3429
Sijainti
Lahti
Nopee kyssäri. Jos pitäisi tehdä top-10 lista kaikkien aikojen parhaista kuskeista, kuinka monella Biasion ja Salonen, viime aikoina framilla olleet kuskit, mahtuisivat mukaan?
Niukasti top-10 listan ulkopuolelle.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
948
Jokaisella on oma näkemyksensä parhaasta rallikuskista ja @AnttiL on luonut omat kertoimensa, joilla ne on rankattu. Aikakaudet ovat vaihdelleet, joten teen omat valintani vuosikymmenten mukaan, kuten tein F1-puolella vastaavan listani.
Tähän lasken mukaan vain MM-sarjan vuodet.

70-luku:
1. Markku Alen
2. Sandro Munari
3. Björn Waldegärd

80-luku:
1. Juha Kankkunen
2. Walter Röhrl
3. Miki Biasion

90-luku:
1. Tommi Mäkinen
2. Carlos Sainz
3. Colin McRae

2000-luku:
1. Sebastien Loeb
2. Marcus Grönholm
3. Petter Solberg

2010/2020-luku:
1. Sebastien Ogier
2. Kalle Rovanperä
3. Ott Tänak

Kunniamaininnat:
Timo Mäkinen, Didier Auriol, Gilles Panizzi, Henri Toivonen, Ari Vatanen, Francois Delecour, Armin Schwarz, Michele Mouton, Richard Burns, Timo Salonen
Hannu Mikkola ei mahdu millekään listalle? Ei edes kunniamainintaa. 🙁
 
Ylös