Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
154
Frank Williamsin poika Jonathan kertoo, että mikäli Mansell olisi jatkanut Williamsilla vuonna 1993, olisi hän ollut täysin ylivoimainen.

Ylivoimaisempi kuin Prost oli tuilla kaudella.

https://sporttiuutiset.fi/formula-1/kova-vaite-tama-mies-olisi-pyyhkinyt-lattiaa-ayrton-sennalla-ja-michael-schumacherilla/

Sennan kausi 1993 oli erittäin hyvä. Viisi GP-voittoa Williamsia huomattavasti heikommalla McLarenilla.

Mitä sanotte, olivatko Prost ja Senna samantasoisia kuljettajia eei ominaisuuksina varustettuna? Senna nopeampi aika-ajoissa, Prostilla parempi kilpailuäly?

Jos teillä olisi mielikuvitus-maailmassa oma tiimi, kumman palkkaisitte? Sennan vai Prostin?
Prost ei oikein tykännyt Williamsin aktiivijousitusautosta ja Mansell taas rakasti sitä, joten olisi Mansell voinut pärjätä vähintään samalla tasolla. Ferrarilla Prost oli kuitenkin paljon parempi.

Ja Prost on mielestäni kokonaisuutena ehkä se kaikkien aikojen kuljettaja joten Prostin valitsisin, vaikka Senna olikin yhdellä kierroksella nopeampi.
 

Trullinkaasu7

Well-known member
Liittynyt
19.2.2023
Viestit
92
Yksi kisa on sellainen, mikä on jäänyt muistoihin. Olin enon luona taas katsomassa formuloita. Oli mun mummon ehkä 80-vuotisjuhlat. Siis mun mummon syntymäpäiviä juhlittiin, sukua oli paikalla sopivasti. Tällä kertaa kisan seuranta jäi vähiin, syy oli tietysti juhlat. Kyse oli Silverstonen gp:stä. Sivusilmällä katselin kakun syönnin aikana, että "jaahas, tuo eräs kuski on ihan ylivoimainen tässä kisassa. Onpa ihme." En nyt muista, mikä vuosi oli kyseessä, mutta eiköhän tällä palstalla lähes jokainen muista myös tämän gp:n. Muistan sen, että olosuhteet radalla olivat haastavat. Kyse oli sadekisasta, koska vettä satoi.

Tämä ylivoimaiseen voittoon ajanut kuski oli Lewis Hamilton, joka on kyllä edelleen suosikkini. Olen kuullut, että Hamilton on ihan mukava tyyppi, eikä ole mikään ylimielinen diiva, vaikka hän on voittanut seitsemän F1-mestaruutta. Tietysti silloin Mersulla harmitti se, että Bottas ei Lewikselle pärjännyt. Mutta aika harva on. Nico onnistui tässä vikalla kaudellaan. Se oli kyllä upea juttu, että Keken poika saavutti lähes mahdottomalta tuntuneen mestaruuden. Vihdoinkin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Yksi kisa on sellainen, mikä on jäänyt muistoihin. Olin enon luona taas katsomassa formuloita. Oli mun mummon ehkä 80-vuotisjuhlat. Siis mun mummon syntymäpäiviä juhlittiin, sukua oli paikalla sopivasti. Tällä kertaa kisan seuranta jäi vähiin, syy oli tietysti juhlat. Kyse oli Silverstonen gp:stä. Sivusilmällä katselin kakun syönnin aikana, että "jaahas, tuo eräs kuski on ihan ylivoimainen tässä kisassa. Onpa ihme." En nyt muista, mikä vuosi oli kyseessä, mutta eiköhän tällä palstalla lähes jokainen muista myös tämän gp:n. Muistan sen, että olosuhteet radalla olivat haastavat. Kyse oli sadekisasta, koska vettä satoi.

Tämä ylivoimaiseen voittoon ajanut kuski oli Lewis Hamilton, joka on kyllä edelleen suosikkini. Olen kuullut, että Hamilton on ihan mukava tyyppi, eikä ole mikään ylimielinen diiva, vaikka hän on voittanut seitsemän F1-mestaruutta. Tietysti silloin Mersulla harmitti se, että Bottas ei Lewikselle pärjännyt. Mutta aika harva on. Nico onnistui tässä vikalla kaudellaan. Se oli kyllä upea juttu, että Keken poika saavutti lähes mahdottomalta tuntuneen mestaruuden. Vihdoinkin.
Silverstone vuosimallia 2008 taitaa tämä GP olla. Kuvailut sopii hyvin tähän.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Joitain kertoja, jolloin oma tiimikaveri ei olekaan ollut sinulle se pahin vihollinen, vaan onkin auttanut sinua kilpailussa parempaan suoritukseen.🏁

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Ralf Schumacher on paljastanut, että hänen isänsä ei olisi halunnut hänestä F1-kuljettajaa. Isä Rolf toivoi pojastaan pikemminkin kokkia.

Tämä on sinänsä aika erikoista, sillä isoveli Michael oli jo menestynyt niin hyvin. Veljesten isä ei kuitenkaan toivonut Ralfin siis seuraavan Michaelin jalanjäljissä F1:iin.

F1-historia olisi hyvin erilainen, jos Ralf olisi suostunut isänsä toiveeseen, ja olisi ryhtynyt vaikkapa juuri kokiksi F1-kuljettajan uran sijaan.

https://motorcyclesports.net/ralf-schumacher-reveals-his-father-wanted-michael-schumacher-to-not-race-in-f1-he-disapproval-of-formula-1-and-he-wanted-me-to-be-a-chef/
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1533
Joitain kertoja, jolloin oma tiimikaveri ei olekaan ollut sinulle se pahin vihollinen, vaan onkin auttanut sinua kilpailussa parempaan suoritukseen.🏁

Tähän listaan olisi kyllä voinut mahduttaa mukaan Felipe Massan suorituksen Brasiliassa 2007, joka oli erittäin merkityksellinen Räikkösen mestaruuden kannalta. Massa ei joutunut blokkailemaan rumasti ketään ja sijoituksen vaihto Räikkösen kanssa hoidettiin nätisti varikkostopeilla, mutta kakkoskuskin suorituksena erittäin kova mestaruuden ratkaisseessa kisassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Tähän listaan olisi kyllä voinut mahduttaa mukaan Felipe Massan suorituksen Brasiliassa 2007, joka oli erittäin merkityksellinen Räikkösen mestaruuden kannalta. Massa ei joutunut blokkailemaan rumasti ketään ja sijoituksen vaihto Räikkösen kanssa hoidettiin nätisti varikkostopeilla, mutta kakkoskuskin suorituksena erittäin kova mestaruuden ratkaisseessa kisassa.
Ja myös Mika Salon suoritus Hockenheimissa 1999. Luovutti uransa ainoan mahdollisuuden GP-voittoon antamalla Irvinen ohittaa hänet.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Minkälaisia pointteja haluaisitte nostaa esille F1-kaudesta 1992?

Kausihan oli viimeinkin se, jolloin brittien kultapoika Nigel Mansell voitti maailmanmestaruuden.

Mansellilla oli aiemminkin ollut urallaan kausia, jolloin maailmanmestaruus olisi ollut mahdollista. Epäonnea, mikä ilmeni muun muassa eräänkin päätöskisan renkaan räjähdettyä.

Mansellilla oli siis aiemminkin ollut eväät maailmanmestaruuden saavuttamiseen, mutta kaudella 1992 tuo maailmanmestaruus viimeinkin tuli.

Kun puhutaan yhden maailmanmestaruuden urallaan voittaneista kuljettajista, niin mielestäni juuri Nigel Msnsell ja Kimi Räikkönen ovat tässä kategoriassa ne parhaat.

Kummallakin olisi ilman epäonnea ollut enemmänkin maailmanmestaruuksia, mutta kuitenkin yhdenkin tittelin voittaminen teki heistä laji-legendoja.

Heidän urallaan yhteistä on myös se, että kummatkin ajoivat urallaan Ferrarilla, McLarenilla ja Lotuksella.

Myös kummankin tiimikaverina oli moninkertaisia maailmanmestareita. Mansellin kohdalla he olivat Prost ja Piquet, Kimin kohdalla Alonso ja Vettel.

Kaudesta 1992 tulee mieleen myös Michael Schumacherin ensimmäinen GP-voitto keltaisen värin omaavalla Benettonilla Spassa, sekä Ayrton Sennan hieno voitto Monacossa.

Mitä teille muistuu kaudesta 1992?

Alla F1-kauden 1992 season review 🏁:


6022.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Nigel Mansellista puheenollen, mieshän oli myös Tyco autoradan keulakuva.

Itsellänikin oli muksuna tälläinen autorata, jota kavereitten kanssa ajettiin. Mukavia muistoja lapsuusvuosista.

360_0782ae4fe710264d8b6be1026ae16ccf.jpgs-l1200.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Minkälaisia pointteja haluaisitte nostaa esille F1-kaudesta 1992?

Kausihan oli viimeinkin se, jolloin brittien kultapoika Nigel Mansell voitti maailmanmestaruuden.

Mansellilla oli aiemminkin ollut urallaan kausia, jolloin maailmanmestaruus olisi ollut mahdollista. Epäonnea, mikä ilmeni muun muassa eräänkin päätöskisan renkaan räjähdettyä.

Mansellilla oli siis aiemminkin ollut eväät maailmanmestaruuden saavuttamiseen, mutta kaudella 1992 tuo maailmanmestaruus viimeinkin tuli.

Kun puhutaan yhden maailmanmestaruuden urallaan voittaneista kuljettajista, niin mielestäni juuri Nigel Msnsell ja Kimi Räikkönen ovat tässä kategoriassa ne parhaat.

Kummallakin olisi ilman epäonnea ollut enemmänkin maailmanmestaruuksia, mutta kuitenkin yhdenkin tittelin voittaminen teki heistä laji-legendoja.

Heidän urallaan yhteistä on myös se, että kummatkin ajoivat urallaan Ferrarilla, McLarenilla ja Lotuksella.

Myös kummankin tiimikaverina oli moninkertaisia maailmanmestareita. Mansellin kohdalla he olivat Prost ja Piquet, Kimin kohdalla Alonso ja Vettel.

Kaudesta 1992 tulee mieleen myös Michael Schumacherin ensimmäinen GP-voitto keltaisen värin omaavalla Benettonilla Spassa, sekä Ayrton Sennan hieno voitto Monacossa.

Mitä teille muistuu kaudesta 1992?

Alla F1-kauden 1992 season review 🏁:


Näytä liitetiedosto 5640
Paljonhan sitä tulisi mieleen tästäkin kaudesta. Lyhyempänä juttuna tämä vuosi oli ensimmäistä kertaa se vuosi josta eteenpäin muun muassa Suomessa alkoi olla sellaista nk. Koko Kansan Lajin tuntua siinä mitä formuloihin tuli eikä syyttä kun toisaalta oli kaksikin suomalaista kuljettajaa lajissa silloin edelleen jatkavina ja alkuvaikeuksien jälkeen Häkkisen Mikan Lotus-kaudesta tuli vain niin monta kertaa parempi kausi kuin mitä avauskausi jolloin siinä oli vielä ihan oikeasti luottamaan niihin onnenkantamoisiin ja kun auto oli vielä niin oikeasti huonompi kuin oli.

JJ Lehdolle kausi olikin sitten vaikeampi todella koettelevasti kuin edeltävä vuosi vaikka lähtökohdat ja vielä testikausi olisi saattanut tuoda Jyrkille Mikan tapaan paremman kauden silloiseen edellisvuoteen nähden.

Teknisellä puolella tämä oli viimeinen kausi hetkeen sellaisilla riittävän leveillä autonmitoilla tai hyvin leveillä renkailla. Samoin tämä oli viimeinen sellainen nk. Perinteisten Bensojen kausi niin kuohuttavasti eräissä piireissä nk. Ympäristöepäystävällisenä Polttoainevuotena.

Viimeistä kertaa sellaisenaan kun käytettiin nk. Täyslyijybensaa ja olihan tuolloin viimeistä kertaa käytössä monta erilaista sellaista lisäainetta mitä ei tämän jälkeen enää ole ollut sallittua käyttää kun vuodesta 1993 eteenpäin lajia on koko ajan muutettu enemmän ympäristöystävällisempään suuntaan.

Ilman muuta erilaisten automaatioiden ja aiemmin melkein mahdottomilta kuulostaneiden laitehienouksien esiinmarssivuosi ehdottomasti oli vuosi 1992 jatkuen vuoteen 1993 ennen vuoden 1994 melkein kaiken sellaisen täyskieltävää vuotta. Mikäli ei ihan kilpailukaudelle ehditty kaikkea tehdä autoihin vuodeksi 1992 niin etenkin jo testeissä oli vaikka mitä käytössä sen saman hienouden jatkuessa vuodeksi 1993.

Lajin mediapuolella oli tuolloin monta ikävää juttua meneillään ja jotenkin oli sellainen tunne, että vain pahemmaksi alkoi mennä erilainen mediavaahtoaminen tästä vuodesta tai hyvin vähän tämän vuoden jälkeen milloin koko ajan yllättävänkin pienellä nk. Mediavalokeilan valituksella saatiin asioita yleensä vain huonompaan suuntaan. Ehkä yksi ensimmäisistä esimerkeistä tuntui olevan juurikin rengaspuolen muuttaminen leveistä kapeampiin vain muutaman alkukauden toki kieltämättä kilpailutaktisesti köyhän varikkokäyntejä koskevan kisan jälkeen!

Etenkin siinä mietti, että miten tekopyhää välillä homma oli ja miksi ei valitettu vuonna 1991 tai esimerkiksi vuonna 1985 ja 1988 milloin oli ihan käytännössä samoista syistä välillä varikkotaktisesti ja rengastaktisesti köyhiä kisoja samalla tapaa?!

No esimerkiksi vuoden 1985 kehuissa taisi olla niin monta ratataistelua ja persoonaa kohuineen lajiin niin kovin uutena tuomassa sitä puheenaihetta ja huomioon vetävyyttä ongelmista ja samoin tietysti vuodeksi 1988 oli McLaren-ylivoimassa Senna-Prost-kausitaistelu se puheenaihe ja tuolloin tilanne oli McLaren-ylivoimassa niin karmaisevankin ongelmallista sulattaa.

Televisiopuolella oli ikävästi Kolmostelevision viimeinen vuosi kun MTV3 paheineen jäi sitten jatkamaan sen paikalla vuodesta 1993 eteenpäin.

Vuosi 1992 oli myös ensimmäinen YLE:n puolella ilman Jokisen Juhaa selostamassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Paljonhan sitä tulisi mieleen tästäkin kaudesta. Lyhyempänä juttuna tämä vuosi oli ensimmäistä kertaa se vuosi josta eteenpäin muun muassa Suomessa alkoi olla sellaista nk. Koko Kansan Lajin tuntua siinä mitä formuloihin tuli eikä syyttä kun toisaalta oli kaksikin suomalaista kuljettajaa lajissa silloin edelleen jatkavina ja alkuvaikeuksien jälkeen Häkkisen Mikan Lotus-kaudesta tuli vain niin monta kertaa parempi kausi kuin mitä avauskausi jolloin siinä oli vielä ihan oikeasti luottamaan niihin onnenkantamoisiin ja kun auto oli vielä niin oikeasti huonompi kuin oli.

JJ Lehdolle kausi olikin sitten vaikeampi todella koettelevasti kuin edeltävä vuosi vaikka lähtökohdat ja vielä testikausi olisi saattanut tuoda Jyrkille Mikan tapaan paremman kauden silloiseen edellisvuoteen nähden.

Teknisellä puolella tämä oli viimeinen kausi hetkeen sellaisilla riittävän leveillä autonmitoilla tai hyvin leveillä renkailla. Samoin tämä oli viimeinen sellainen nk. Perinteisten Bensojen kausi niin kuohuttavasti eräissä piireissä nk. Ympäristöepäystävällisenä Polttoainevuotena.

Viimeistä kertaa sellaisenaan kun käytettiin nk. Täyslyijybensaa ja olihan tuolloin viimeistä kertaa käytössä monta erilaista sellaista lisäainetta mitä ei tämän jälkeen enää ole ollut sallittua käyttää kun vuodesta 1993 eteenpäin lajia on koko ajan muutettu enemmän ympäristöystävällisempään suuntaan.

Ilman muuta erilaisten automaatioiden ja aiemmin melkein mahdottomilta kuulostaneiden laitehienouksien esiinmarssivuosi ehdottomasti oli vuosi 1992 jatkuen vuoteen 1993 ennen vuoden 1994 melkein kaiken sellaisen täyskieltävää vuotta. Mikäli ei ihan kilpailukaudelle ehditty kaikkea tehdä autoihin vuodeksi 1992 niin etenkin jo testeissä oli vaikka mitä käytössä sen saman hienouden jatkuessa vuodeksi 1993.

Lajin mediapuolella oli tuolloin monta ikävää juttua meneillään ja jotenkin oli sellainen tunne, että vain pahemmaksi alkoi mennä erilainen mediavaahtoaminen tästä vuodesta tai hyvin vähän tämän vuoden jälkeen milloin koko ajan yllättävänkin pienellä nk. Mediavalokeilan valituksella saatiin asioita yleensä vain huonompaan suuntaan. Ehkä yksi ensimmäisistä esimerkeistä tuntui olevan juurikin rengaspuolen muuttaminen leveistä kapeampiin vain muutaman alkukauden toki kieltämättä kilpailutaktisesti köyhän varikkokäyntejä koskevan kisan jälkeen!

Etenkin siinä mietti, että miten tekopyhää välillä homma oli ja miksi ei valitettu vuonna 1991 tai esimerkiksi vuonna 1985 ja 1988 milloin oli ihan käytännössä samoista syistä välillä varikkotaktisesti ja rengastaktisesti köyhiä kisoja samalla tapaa?!

No esimerkiksi vuoden 1985 kehuissa taisi olla niin monta ratataistelua ja persoonaa kohuineen lajiin niin kovin uutena tuomassa sitä puheenaihetta ja huomioon vetävyyttä ongelmista ja samoin tietysti vuodeksi 1988 oli McLaren-ylivoimassa Senna-Prost-kausitaistelu se puheenaihe ja tuolloin tilanne oli McLaren-ylivoimassa niin karmaisevankin ongelmallista sulattaa.

Televisiopuolella oli ikävästi Kolmostelevision viimeinen vuosi kun MTV3 paheineen jäi sitten jatkamaan sen paikalla vuodesta 1993 eteenpäin.

Vuosi 1992 oli myös ensimmäinen YLE:n puolella ilman Jokisen Juhaa selostamassa.
Hyviä muisteluita jälleen sinulta 👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
F1-sometili on laatinut kattavan videon niistä kerroista, jolloin ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt kuljettaja ei jostain syystä olekaan voittanut kilpailua.

Joukossa on tuttuja kilpailuja, kuten Spa 1994 ja Spa 2008, mutta itselleni myös tuntemattomampia tyyliin Kanada 1990, jolloin Berger ylitti maaliviivan ensimmäisenä, mutta oli ottanut startissa varaslähdön, joka lätkäistiin sitten hänelle.🏁

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Kausi 1990 oli rajua taistelua maailmanmestaruudesta silloisten maailman kahden parhaimman kuljettajan, Ayrton Sennan ja Alain Prostin, välillä.

Prost oli vaihtanut Ferrarille, kun Senna jatkoi McLarenilla.

Kilpailu oli kovaa tasaväkisten kuljettajien ja tasaväkisten tiimien kesken.

Kauden huipentuma tapahtui Suzukassa, jossa Senna aivan tahallaan kilkkasi Prostin tieltään. Senna voitti maailmanmestaruuden kyseenalaisin keinoin.

Kaudella myös Benetton teki nousuaan pikkuhiljaa kohti terävintä kärkeä, ja Nelson Piquet voittikin pari kilpailua tiimin autolla.

Alla kauden 1990 season review🏁:


6020.jpghqdefault.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9367
Vuonna 1992 Etelä-Afrikan ja Monacon kisoissa tehtiin kaksi varikkokäyntiä, siis kaikki kuskit yhteenlaskettuina. Luku ei sisällä kuskeja, jotka ajoivat varikolle keskeyttämään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13814
Se 1990:ssä tuntuu hieman yllättävältä, että Ferrari V12:llaan oli kisavauhdissa paremmin mukana McLaren-Honda V10:iä, kuin vielä aika-ajossa kun V12:n luulisi olleen janoisempikin (ja siten vaatineen enemmän polttoainetta tai vastaavasti joutuneen pudottamaan enemmän tehoa kisaan).
Tuon kauden erittäin kilpailukykyisiä autoja olivat myös Benetton ja Williams (jolla ei mestaritason kuskia autoissaan).
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
154
Mihis 1991 jäi? 1990 oli kyllä tiukka ja hieno mestaruuskamppailu, näytti jo että kausi kääntyisi Prostille mutta ihan ei riittänyt. Ferrari teki kovan tasonnoston McLareniin nähden edelliseltä kaudelta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Mihis 1991 jäi? 1990 oli kyllä tiukka ja hieno mestaruuskamppailu, näytti jo että kausi kääntyisi Prostille mutta ihan ei riittänyt. Ferrari teki kovan tasonnoston McLareniin nähden edelliseltä kaudelta.
Ups. No lisätään tämä myöhemmin. Kämmi kävi. Käydään vielä muutama kausi läpi kasariltakin, ennenkuin lopetetaan näiden kausien muistelu.

Kenelläkään tuskin muistoja 1970-luvulta kuitenkaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Kummalla oli mielestänne kalustoetu puolellaan kaudella 1990, Sennalla vai Prostilla? Vai olivatko tuon kauden McLaren ja Ferrari samalla tasolla?

Entä olisitteko tykänneet katsoa näiden herrojen keskinäistä kilpailua mieluummin samassa tiimissä, vai oliko kiinnostavampaa se, että miehet ajoivat eri tiimeissä?
 
Ylös