Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4416
Olikohan tuo Grand Prix 2 parempi vielä tuon ajan F1-peleistä, jos vertaa Playstationin Formula 1-peliin kaudesta 1995?

Itse pelasin paljon tuota Pleikkarin F1-peliä, mutta Grand Prix jäi kokematta sen takia, kun kotona ei ollut PC:tä.

Alla videopätkä Formula 1-pelistä Playstationilla.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4416
Kummatkin muuten vuoden 1996 pelejä. Tässä lyhyt videolinkki Adelaiden radasta. Vastakkain siis sekä Grand Prix 2 että Formula 1.

Graafisesti samaa tasoa hyvin pitkälti. Myös Formula 1-peliin sai halutessaan ratin ja polkimet, ja ne löytyikin kaveriltani.

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1527
Kummatkin muuten vuoden 1996 pelejä. Tässä lyhyt videolinkki Adelaiden radasta. Vastakkain siis sekä Grand Prix 2 että Formula 1.

Graafisesti samaa tasoa hyvin pitkälti. Myös Formula 1-peliin sai halutessaan ratin ja polkimet, ja ne löytyikin kaveriltani.

Kärjistäen voisi sanoa, että GP2 oli aikansa realistisin simulaattori ja pleikkarin Formula 1 hauskaa arcade-koheltamista. Gp2:ssa oli laajat säätömahdollisuudet ja joskus tuli käytettyä tuntikaupalla aikaa erilaisten säätöjen kokeilemiseen ja sitä kautta kierrosaikojen parantamiseen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4416
Häkkisellä oli melko vahva hänen ensimmäinen kokonainen kautensa McLarenilla vuonna 1994.

Yhteensä kuusi podiumia autolla, joka ei suinkaan ollut sarjan paras.

Ja eikös Häkkinen päihittänyt kaikissa aika-ajoissa tiimikaverinsa Martin Brundle:n.

Seuraavalla kaudella, eli 1995, Nigel Mansellin lyötyä uransa lopullisesti naulaan Häkkisen tiimikaveri oli miltei Martin Brundlellin nimikaima, eli Mark Blundell.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4416
Mansell ilmeisesti lopetti uransa, kun ei uskonut McLarenin mahdollisuuksiin. Jospa mies olisi nähnyt McLarenin menestyksen kausina 1998-2000, niin varmaan olisi ollut haluja jatkaa vielä uraa McLarenilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Häkkisellä oli melko vahva hänen ensimmäinen kokonainen kautensa McLarenilla vuonna 1994.

Yhteensä kuusi podiumia autolla, joka ei suinkaan ollut sarjan paras.

Ja eikös Häkkinen päihittänyt kaikissa aika-ajoissa tiimikaverinsa Martin Brundle:n.

Seuraavalla kaudella, eli 1995, Nigel Mansellin lyötyä uransa lopullisesti naulaan Häkkisen tiimikaveri oli miltei Martin Brundlellin nimikaima, eli Mark Blundell.
Oli nopeampi kyllä, mutta Hungaroringin kisaan ajatellen Häkkinen tietysti oli kilpailukiellossa ja hänen paikallaan oli veteraanitestikuljettaja talliin eli Philippe Alliot mitä nopeampi ilman muuta Brundle oli.

Ero Häkkisen ja Brundlen välillä aika-ajossa vuonna 1994 Brundlen kannalta ikävästi aina häviten vaihteli Interlagosin järkyttävän suuresta erosta (Herjailtiin kyllä Brundlea huonoksi tai surkeaksi melko typerästi, mutta enimmäkseen johtui ajamattomuudesta kun Ron Dennis äärimmäisen myöhään Peugeotin suureksi raivoksi otti Brundlen olemaan kisakuljettaja Alliotin tai kakkostestikuljettaja eli myös aika veteraanikaartin edustajan Yannick Dalmasin sijaan.) Suzukan enää hädin tuskin mitenkään Häkkisen olemista Brundlea parempi.

Olihan sitä teknistäkin vikaa tai sadetta kauden mittaan milloin kaikissa aika-ajoissa vuonna 1994 eivät McLarenit päässeet tai saaneet lähteä radalle parantamaan aikojaan molempien kuskien harmiksi milloin mitenkin. Joitakin kertoja alustavissa lähtöruudukoissa Brundle oli nopeampi tai saattoi olla viikonlopun kokonaisajoissa tai tilanteissa nopeampi ennen kuin Häkkinen sitten aina pystyi olemaan nopeampi.

Muuten Brundlen vahvuus enimmäkseen oli kisassa tai viikonlopun muussa sessiossa (Pois lukien jo kerrotun ja joskus perin unohdettavan huonoa Interlagosin viikonloppua 1994 missä kaikki oli kyllä aikamoista totuttelua taas huippuautoon.)

Brundlella oli kyllä omat ongelmansa kauden sopimusten suhteen ja välillä vaikutti eräässä vaiheessa, että Brundlesta tulee silloisen 'uuden aikakauden' vuoden 1994 oma Brian Henton.

Hentonilla oli vuodeksi 1982 melkoisessa sopimusten sotkussa sopimukset hurjimmillaan kolmeen talliin voimassa yhtä aikaa eli alkujaan jatketusti Tolemanille, mutta myös Arrowsille ja Tyrrelille!

Mansell ilmeisesti lopetti uransa, kun ei uskonut McLarenin mahdollisuuksiin. Jospa mies olisi nähnyt McLarenin menestyksen kausina 1998-2000, niin varmaan olisi ollut haluja jatkaa vielä uraa McLarenilla.
Tämä ei välttämättä ole kovin todennäköistä mikäli lainkaan mahdollista vaikka olisi jollakin ihmeen tavalla sen tilanteen jo etukäteen nähnyt ja jaksanut odotella sinne asti.

Tai tuohon vuoden 1997 astikin kun ihan myös jo vuoden 1996 lopussa saati testikaudella puna-valkeanakin vielä kerran McLaren oli jo parempi kuin mitä hetkeen oli ollutkaan.

Välit kun Ron Dennisiin olivat hieman turhan jäiset olleet verraten aina ja tietysti kun vuodeksi 1995 sattui omat ongelmat niin homma oli lopussa.

Ehtihän Mansell myöhemmin nähdä tuon kaiken, mutta silloin ura oli jo ohi.

Sen sijaan huomattavasti murheellisempi juttu niin Mansellille kuin myös Brundlelle oli se, että molemmat ja etenkin toinen näistä eivät koskaan jääneet ajamaan Jordanille vuodeksi 1997 ja etenkin sen jälkeen tuolle mainitsemallesi ajalle.

Eli kun vaihtaisi tuohon McLarenin paikalle Jordanin niin tilanne olisi ollut ja myös oli niin kovin äärimmäisen lähellä toteutumista!

Mansell toki oli jo veteraanitestaaja vuosina 1995-1997 Jordanille ja sitten Brundle jättäytyi vuodeksi 1997 testikuljettajaksi kun murheellisesti ja ehkä vähän hämmästyttävänä piirteenä ei halunnut ajaa sopimuksensa mukaista kisavuotta.

Vuodeksi 1998 toki harkitsi vielä asiaa, mutta sitten ura oli ohi Brundlella. Toki siihen vaikutti myös kesken tätä Brundlen testikuljettajana toimimisvuotta myös omanlaisenaan 'sapattivuotena' nämä erinäiset TV-työt mitä hänellä vuodesta 1997 lähtien alkoi olla vähän turhan paljon.

Kyllähän se ajatuksenakin Brundle olisi ollut hienoa nähdä Spa-Francorchampsissa 1998 viimeinkin hyvin uran lopussa edes kisavoittajana!

Parempi niinkin myöhään kuin ei milloinkaan kuten ikävä kyllä Martinille niin kävi.

Etenkin kun se Spa-Francorchampsin 1992 voitto Benettonilla meni valitettavasti Flavion kuittailevan idioottimaiseen käskyyn tiimiradiossa tulla sinne varikolle sellaiseen aikaan mihin Brundle ei halunnut tulla ja mihin mies itse olisi halunnut tulla eli toisin kertoen Flavio kielsi Martinia tulemasta varikolle!

Siitähän Michael Schumacher otti hyödyn itselleen ja voitti kun sai mennä varikolle pysähdyskierrosten 'vaihdon' nimissä kun vähemmän yllättäen Flavio tälle oli suotuisampi.

Toki vielä siihen ihan voittoon vaadittiin osin Mansellin ja Riccardo Patresen autojen suhteen niihin tulleet sytytysvauriot, mutta osin ehkä jopa ilman niitäkin Schumi oli tuolloin niin hyvässä vedossa kuin oli.

Ainakin Spa 1998 olisi ehdottomasti kuitannut ajatuksenakin siis Span 1992.

Brittivoittaja Span kisaan 1998 saatiin, mutta hän tietysti oli Damon Hill. Uransa viimeistä kertaa myöskin toki Brundleen nähden maailmanmestarina ja tuntuvan paljon enemmän voittaneena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Damon Hill ajoi kyllä Suzukassa 1994 uransa parhaan kilpailun. Märällä radalla voitti ihan ajamalla sadekelin erikoismiehen Michael Schumacherin.

Myös Interlagosissa 1996 satoi kaatamalla, ja tuolloinkin Hill loisti.

Ehkä Hill on hieman aliarvostettu mestari. Parhaimmillaan erittäinkin hyvä kuljettaja.
Eikä vain hieman vaan välillä aika paljonkin.

Etenkin kun se vuosi 1995 oli vain niin huono kuin oli, mutta ehkä osin se Hillin 'vierastamisen/inhoamisen/vihaamisen' syynä eräissä piireissä saattoi olla myös yksi muu seikka:

Vuoden 1993 ensivoittonsa jälkeisessä suuressa voittoputkessa ja sen kovassa myönteisessä menestyksessä ei tämän jälkeen Hill välttämättä enää koskaan urallaan tavallaan kyennyt osoittamaan sellaista todella huippunäyttävää olemusta uudelleen minkä vuoksi siitä sitten alkoi herjailu kun ei toista sellaista 'huippunäyttävyyttä' myöhemminkin tavallaan voitoissa paremmin sellaisenaan voittaen tai osoittaen muita kykyjä päässyt tulemaan esille.

Tai kun ne tulivat esille niin ne mahdollisesti jäivät piiloon tai ne haluttiin aina hukuttaa vaikkapa Michael Schumacherin ja lähes ties kenen muun kuljettajan oletettujen sankarisuoritusten sekaan.

Vuosi 1995 oli siitäkin hyvinkin myrkyllinen Damonille vähän meidän Kekemme huipputallin aikojen tyyliin, että se kirottu vuosi alkoi kuitenkin ongelmineen niin hyvin kuin alkoi ja kohtalon ivana tai balsamina haavoille sentään päättyi hyvin mahtavasti ennätystä hipovan murskaavalla voitolla sitten Australian Adelaidessa.

Ja eihän kaikki viat Damonin olleet tuona vuonna vaan kyllä myös Williams-tallikin mokaili taktisia varikkokäyntejään miten ehti ja milloin ei ehtinyt niin ei vain kyennyt samalla tapaa yleensä (Poikkeuksiakin joukossa oli.) niin Benettonin vastaaviin taktiikoihin.

Toisaalta vielä vuosina 1994-1995 Ferrarilla oli aina Jean Alesilla ja Gerhard Bergerillä sekin murheellinen tasoitus kilpakumppaneilleen, että heidän autoissaan oli verraten turhan isot ja janoiset V12-moottorit ja kyseisten vuosien automalleja piti aina tankata sen turhan paljon muita pidempään polttoaineen riittävyyttä varten.

Eikä aina sekään meinannut riittää ja eroa per pysähdys varsinkin täyttä tankkia tai täydempää sellaista kohti keskimäärinkin oli se 2-4 sekuntia jo riippuen kilpailijoihin ja etenkin Benettoniin mikä oli kuin tehty varsinkin vuodeksi 1994 välitankkauksia varten!

Ei sitten millään polttoaine meinannut ruutulipulle asti noina vuosina kuten vielä Alesin ainoan uravoiton tullessa Montrealissa 1995 kävi!

Ainoa mikä varmisti voiton murheessakin oli Montrealin yleisön ratarynnäkkö ja se seikka, että Rubens Barrichellolta ja Eddie Irvinen Jordaneista oli kumma kyllä pienempinä ja taloudellisempina automalleina silti myös polttoaine loppumassa.

Suzukassa 1995 vuorostaan vika ei välttämättä ollut Damonin eikä Williams-tallin vaan myös vähän ennen eläkkeelle lähtemistään turhan itsepäisen Roland 'Rolle' Bruynseraeden joka ei vain Virallisena Lähettäjänä suostunut kerta kaikkiaan lähettämään Turva-autoa radalle kun radalla oli useampi märkä kohta, mutta etenkin eräs tietty mutka oli vähän liiankin märkä mahdollisesti öljyisenäkin missä oli liukastellut monikin kuljettaja kesken kisan ja välillä keskeyttäenkin!

'Rolle' kun oli lukemattomia kertoja vuosina 1992-1995 vastustanut tai kieltänyt Safety Carin lähettämistä koskien radalle ennenkin. Toki aiheestakin, mutta kyllä monta kertaa olisi ollut enemmänkin aihetta se sinne radalle lähettää kuin olla lähettämättä.

Toki ilman muuta 'Rollekin' välillä sen Safety Carin sinne radalle sai, mutta aika harvoin kuitenkin noina vuosina.

Toisin olisi saattanut olla jo vuosina 1992-1995 mikäli koko Safety Carin uudelleen tulemisen 'Isä' Charlie Whiting olisi jo tuolloin saanut olla Virallinen Lähettäjä kisoihin.

Ikävä kyllä Whiting joutui olemaan nk. Perintöprinssinä ehkä hieman turhan pitkään mitä tuli Virallisena Lähettäjänä toimimiseen.

Saipa tosin olla 'Pelkääjän Paikalla' Safety Carissa noina vuosina kisoissa ja etenkin ihan alkuun vuosina 1992-1993 kuten myös kohtalokkaassa Imolassa 1994. Muuten Whiting oli tuolloin tietysti Virallinen Tekninen Tarkastaja silloin.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9355
Turva-autoa käytettiin vain kuusi kertaa vuosina vuosina 1993-95, kun oltiin Bruynseraden johdolla. Brasiliassa 1993 kun Suzuki ja Katayama mälläsivät pääsuoralla, SIlverstonessa samana vuonna Badoerin auton jäädessä Woodcoten ulkokaarteeseen, Imolan 1994 lähtökolarin jälkeen, Japanissa 1994 ensin rankkasateen ja myöhemmin uusintalähdön aikaan ja Spassa 1995 niin ikään rankkasateen takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Turva-autoa käytettiin vain kuusi kertaa vuosina vuosina 1993-95, kun oltiin Bruynseraden johdolla. Brasiliassa 1993 kun Suzuki ja Katayama mälläsivät pääsuoralla, SIlverstonessa samana vuonna Badoerin auton jäädessä Woodcoten ulkokaarteeseen, Imolan 1994 lähtökolarin jälkeen, Japanissa 1994 ensin rankkasateen ja myöhemmin uusintalähdön aikaan ja Spassa 1995 niin ikään rankkasateen takia.
Sitten oli vielä se seitsemäs kerta, mutta tässä erikoisuutena eli Hungaroringillä 1992 ehdittiin kansainväliseen TV-kuvaankin näyttää turva-autoa tarkoittavaa SC-kylttiä keltamustana sellaisena kuitenkaan lopulta sen turva-auton ollessa lähtemättä ihan kunnolla radalle asti.

Mielenkiintoisena ja varmasti kohuhuomioisena asiana noilta vuosilta mietittäessä Hockenheimin 1994 joukkokolari olisi varmaankin riittänyt kunnolla turva-auton kutsumiseen ja pitämiseen radalla, mutta taisi ikävästi Imolan 1994 murheet painaa taustalla tilanteessa.

Tuossa toki ei aina voinut kuin ihmetellä sitä, että mikäli ei niin 'Rolle' ymmärrettävämmin halunnut sitä turva-autoa radalle lähettää niin minkä ihmeen takia ei sitten vain heilutettu punaista lippua sääntöjen mukaiseen määräaikaan eli enintään 2 kierrokseen mennessä lähdöstä?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4416
F1-sometili kunnostautunut kokoamalla videon kaikkien aikojen ohituksista. Videolla myös Häkkisen ja Räikkösen urotekoja.

Mikä mielestäsi on se F1-historian kaikkien aikojen ohitus?

Itse voisin helposti sanoa, että Häkkisen ohitus Schumacherista Spassa 2000 on se ykkönen. Mutta on niitä muitakin hienoja taidonnäytteitä.

 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2562
Kärjistäen voisi sanoa, että GP2 oli aikansa realistisin simulaattori ja pleikkarin Formula 1 hauskaa arcade-koheltamista. Gp2:ssa oli laajat säätömahdollisuudet ja joskus tuli käytettyä tuntikaupalla aikaa erilaisten säätöjen kokeilemiseen ja sitä kautta kierrosaikojen parantamiseen.
Jollen väärin muista, niin GP2:sta sai ulos myös jonkinlaista telemetriadataa - ei sillä että niistä silloin ymmärsi mitään mutta aika edistynyttähän tuo silloin oli kun ajatellaan että nykypäivän peleistäkin tuo oletuksena puuttuu hyvin monesta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4416
Jollen väärin muista, niin GP2:sta sai ulos myös jonkinlaista telemetriadataa - ei sillä että niistä silloin ymmärsi mitään mutta aika edistynyttähän tuo silloin oli kun ajatellaan että nykypäivän peleistäkin tuo oletuksena puuttuu hyvin monesta.
Myös tuossa Playstationin Formula 1 '97-pelissä/sinussa oli telemetriadata.

En muista, että oliko ensimmäisessä pelissä, eli siinä joka perustui kauteen 1995. Mutta jatko-osassa ainakin oli.

Myös joitain säätö mahdollisuuksia oli näissä pleikkarin F1-peleissä, kuten mahdollisuus säätää downforcea, jarruja ja jousitusta. Ei varmastikaan niin paljon kuin Grand Prix-pelissä/simussa.

Alla kuva telemetriadatasta F1 '97-pelistä.🏁

flashback-to-f1-97-actually-having-telemetry-v0-175xvhz189bc1.jpeg
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5736
Mansell ilmeisesti lopetti uransa, kun ei uskonut McLarenin mahdollisuuksiin. Jospa mies olisi nähnyt McLarenin menestyksen kausina 1998-2000, niin varmaan olisi ollut haluja jatkaa vielä uraa McLarenilla.
Mansell on syntynyt vuonna 1953. Kaudella 1998:kin hän olisi ollut jo 45-vuotias. Esimerkiksi 2000-luvulla on nähty vain kaksi kuljettajaa, jotka ovat ajaneet edes 43-vuotiaiksi asti: Michael Schumacher ja Fernando Alonso. Viimeinen 1950-luvulla syntynyt F1-kuljettaja muuten lopetti kauden 1997 päätteeksi. (Gerhard Berger, s. 1959)
 
Ylös