Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Tälläinen kysymys, että pidättekö 1990-luvun kilpailuja vaiko tämänpäivän kilpailuja parempina? Kun ajatellaan urheilullisesti ja viihdearvoltaan asiaa siis?

Itse kaipaan sitä, että autot olivat vähemmän luotettavia kaikilla. Tämä tiesi joskus joitain suuriakin yllätyksiä, ja pienemmätkin tiimit saattoivat olla jopa podiumilla asti.

Nykyään autot kestää kaikilla miltei järjestään.
Tykkäsin silloin enemmän, ja että oli selvästi tehottomampia pikkutalleja. Nykyään "reguloitu" tehot liki samaan. Myös joo keskeytyksiä saisi olla enemmän.
Soisin myös ulosajoista rangaistavan, nyt kentillä voi vaan palata radalle ja kisan aikana 4 kertaa ulosajanut hyvän auton kuljettaja saa olla "juhlittu sankari" verrattuna hitaamman auton virheettömään kuskiin.

1996 tulee mieleen, oliko Williams juurikaan sen parempi verrattuna Benettoniin kuin 1995, vai tuliko ero vaan kuljettajista? Ferrarin auto oli 1996 huonompi kuin 1995. Coulthard sanoi, että 1996 McLaren oli helpompi ajaa kuin 1995 Williams, mutta paljon hitaampi. Väittäisin, että kärkitallien voimasuhteet olivat 1996 ilman kuljettajia seuraavat: 1. Williams, 2. Benetton ja Ferrari ja McLaren näiden jälkeen suht tasoissa, toki ratakohtaisia eroja oli paljon.
Pidän Benettonia kyllä toiseksi parhaana autona 1996. Ja toki epäonni piti heidät, yleensä luotettavana, ilman voittoa (Monaco ja Hockenheim). Häkkinen oli Alesia ja Bergeriä nopeampi, silti aika-ajoissakin näitä jäljessä.

Jos Michael Schumacher olisi jatkanut Benettonilla kausilla 1996 ja 1997, uskoisitteko hänen voittaneen kummankin kauden maailmanmestaruudet?
Todennäköisesti olisi.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
145
Tykkäsin silloin enemmän, ja että oli selvästi tehottomampia pikkutalleja. Nykyään "reguloitu" tehot liki samaan. Myös joo keskeytyksiä saisi olla enemmän.
Soisin myös ulosajoista rangaistavan, nyt kentillä voi vaan palata radalle ja kisan aikana 4 kertaa ulosajanut hyvän auton kuljettaja saa olla "juhlittu sankari" verrattuna hitaamman auton virheettömään kuskiin.


Pidän Benettonia kyllä toiseksi parhaana autona 1996. Ja toki epäonni piti heidät, yleensä luotettavana, ilman voittoa (Monaco ja Hockenheim). Häkkinen oli Alesia ja Bergeriä nopeampi, silti aika-ajoissakin näitä jäljessä.


Todennäköisesti olisi.
Juu kirjoitin vähän epäselvästi. Samaa mieltä, että Benetton oli 2. nopein ja sen jälkeen 3. Ferrari ja McLaren.

Molemmat Williamsit olivat 1995 Schumacheria nopeampia aika-ajoissa.
Hillin pistemenetyksiä 1995:
- Brasiliassa ulos johtoasemasta epäillyn vaidelaatikkovian myötä
- Espanjassa tippui toiselta sijalta neljänneksi teknisen vian myötä
- Kanadassa keskeytys ulosajoon, taas epäiltiin vaihdelaatikkoa
- Iso-Britanniassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Saksassa kuuluisa ulosajo kärjestä
- Italiassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Euroopan gp:ssä ensin kolari Alesin kanssa ja sitten myöhemmin keskeytys ulosajoon
- Japanissa ulosajo

Tällaisen kauden jälkeen on mielestäni turha ihmetellä mihin mestaruus meni, vaikka auto olisi kuinka nopea
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Juu kirjoitin vähän epäselvästi. Samaa mieltä, että Benetton oli 2. nopein ja sen jälkeen 3. Ferrari ja McLaren.

Molemmat Williamsit olivat 1995 Schumacheria nopeampia aika-ajoissa.
Hillin pistemenetyksiä 1995:
- Brasiliassa ulos johtoasemasta epäillyn vaidelaatikkovian myötä
- Espanjassa tippui toiselta sijalta neljänneksi teknisen vian myötä
- Kanadassa keskeytys ulosajoon, taas epäiltiin vaihdelaatikkoa
- Iso-Britanniassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Saksassa kuuluisa ulosajo kärjestä
- Italiassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Euroopan gp:ssä ensin kolari Alesin kanssa ja sitten myöhemmin keskeytys ulosajoon
- Japanissa ulosajo

Tällaisen kauden jälkeen on mielestäni turha ihmetellä mihin mestaruus meni, vaikka auto olisi kuinka nopea
Taisi Suzukassa sekä Hill että Coulthard ajaa samassa paikassa vielä ulos. Ja oliko kierros väliä näissä tapahtumissa?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Varmaankin Williams oli Benettonia nopeampi aika-ajoissa kaudella 1995, eli tyhjillä tankeilla ajettaessa.

Mutta kisassa puntit taisi mennä aika lailla tasan, mistä kertoo myös tiimien kakkoskuskien, Coulthardin ja Herbertin, suorittaminen.

Coulthard voitti Herbertin taistelussa kuljettajien pronssista vain neljällä pisteellä. Herbert otti kuitenkin kaudella kaksi GP-voittoa, kun taas Coulthard yhden GP-voiton.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Tykkäsin silloin enemmän, ja että oli selvästi tehottomampia pikkutalleja. Nykyään "reguloitu" tehot liki samaan. Myös joo keskeytyksiä saisi olla enemmän.
Soisin myös ulosajoista rangaistavan, nyt kentillä voi vaan palata radalle ja kisan aikana 4 kertaa ulosajanut hyvän auton kuljettaja saa olla "juhlittu sankari" verrattuna hitaamman auton virheettömään kuskiin.
tätä myös itse kaipaan. Tälläisiä pikkutiimejä, joilla ei ollut mahdollisuus voittaa, mutta pisteille kyllä välillä pääsivät. Kun näitä pikku-tiimejä oli riittävästi, niin kävivät kuitenkin keskinäistä taistelua valmistajien puolellakin.

Ja kun pikkutiimin kuski erottui muista, niin hänellä oli mahdollisuudet päästä urallaan myös huipputiimiin aikanaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Mitä teille tulee mieleen F1-kaudesta 1994? Vaikka ehkä harvalla meistä on tästä kaudesta ikäänkuin "live"-muistoja, niin varmasti tiedetään kaikki, mitä tuolla kaudella tapahtui.

Ayrton Senna liittyi Williamsin tiimiin ajatuksenaan voittaa uran neljäs maailmanmestaruus Alain Prostin tapaan.

Williams oli hallinnut kaudet 1992 ja 1993 ylivoimaisesti, joten Sennan ajatukselle oli pontta.

Valitettavasti maailmanmestaruus-taistelua Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin välillä emme päässeet näkemään Sennan menehdyttyä traagisesti Imolassa. Myös Roland Ratzenberger menehtyi samana viikonloppuna.

Imolan musta viikonloppu oli kyllä ihmeellinen. Sennan ja Ratzenbergerin kuoleman lisäksi viikonloppuna tapahtui Rubens Barrichellon raju ulosajo, sekä Alboreton varikko-onnettomuus.

Sennan kuoltua Damon Hillistä tuli Williamsin ykköskuljettaja, joka haastoi Benettonin Michael Schumacherin. Ratkaisu nähtiin vasta kauden päätöskisassa Adelaiden radalla Australiassa.

Schumacher voitti uransa ensimmäisen tittelinsä dramaattisella tavalla kolaroituaan Hillin kanssa. Kummatkin joutuivat keskeyttämään kilpailun, ja Schumacher voitti maailmanmestaruuden pisteen erolla Hilliin.

Williams voitti valmistajien maailmanmestaruuden neljän eri kuljettajan turvin, sillä Sennan ja Hillin lisäksi Williamsin puikoissa olivat kauden aikana myös Mansell ja Coulthard.

Suomalais-asetelmat kauteen lähdettäessä olivat herkulliset, sillä JJ.Lehto ajoi Benettonilla ja Mika Häkkinen McLarenilla. Eli kahdessa huipputiimissä. Valitettavasti JJ. Lehto loukkaantui testeissä Silverstonessa, eikä enää sen jälkeen ollut entisellään.

Häkkinen ajoi podium-sijoituksia, ja Suzukassa oli ensimmäistä kertaa tilanne, että peräti kolme suomalaista kuljettajaa oli lähtöruudukossa. JJ. Lehdon, ja Häkkisen lisäksi myös Mika Salo teki F1-debyytin Lotuksella.

Mitä haluat tuoda esille tästä kaudesta?

Alla kauden 1994 season review 🏁:


FB_IMG_1737555826155.jpg
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18492
Tosiaan 1994 kaudesta livenä TV:stä kerkesin katsoa vain kaksi viimeistä kisaa, eli Suzukan ja Adelaiden, hyvin hämärästi jos ollenkaan muistan mitään tuolta kaudelta ennen näitä kisoja. Suzuka oli itselleni mieleenpainuva ensimmäiseksi GP kisaksi, kunnon sadekeli, kisa keskeytettiin kerran, suomalaisista JJ:n homma jäi eka kiekalla kesken, ja useita ulosajoja nähtiin, toki myös ensimmäistä kertaa historiassa kolme suomalaista mukana samassa kisassa. Adelaidesta jäänyt mieleen toki Schumi vs Hill yhteentörmäys, ja 40-vuotiaan Mansellin voitto, muistan vielä silloin ajatelleeni ajaakohan seuraavana vuonna mies mestaruudesta.

Mikä hienointa tuohon aikaan kilpailussa oli autoja mukana jopa 28 kappaletta, pitkän uran tehneen Michele Alboreton viimeiseksi kisaksi ykkösissä jäi tämä.

Mikäs on itsekunkin foorumilaisen historia täällä foorumissa?

Milloin siis itse löysit tänne foorumille? Loitko heti tunnukset, vai seurailitko sivusta?
Vastataan myöhässä, olen myös lueskellut alusta saakka vaikken registeröitynyt kun vasta 2009 tällä nikillä, tosin olin aiemmin 2006 tullut eri nikilläkin, mutta ei tullut sillä kirjoiteltua mitään.
Muistan tuon F1racing.net. Tuohon aikaan tuli suomenkielellä myös F1racing-lehti. Harmi, kun suomalaisten isoin innostus laantui Häkkisen lopettaessa uransa. Toki Räikkönen paikkasi Häkkisen asemaa vielä hyvin omina huippuvuosinaan.
Muistan myös sivuston, mutta muualla en ole ollut registöröitynä kuin täällä, about 07-09 aikana oli myös ns "F1-Forumin" kilpaileva sivustokin, nyt en saa päähän nimeä, mutta kyseessä ei ole F1-Areena joka ilmestyi vasta myöhemmin. Nuista lehdistä, mulle vanhemmat tilasivat niitä, kaikki suomenkieliset F1-Racing, AutoXpress, F1-Maailma, ja Pro Formula lehdet, kuten myös Vauhdin Maailma jota mulle ilmestynyt 1995 eka numerosta alkaen näihin päiviin saakka.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1528
Kauden 1994 omat muistoni ovat hyvin pitkälti yhtäläisiä Dieselmoottorin kirjaamien kanssa. Kaikki gp-viikonloput tuli silloin tarkkaan seurattua, jopa vapaat harjoitukset jotka näki Eurosportin kautta. Vakavista onnettomuuksista johtuen joillain radoilla nähtiin teennäisesti kyhättyjä hidastusmutkia. Mieleen on lisäksi jäänyt Häkkisen hieno Monacon aika-ajo ja eturivin lähtöpaikka. Hill pilasi Häkkisen kisan sitten jo ensimmäisessä mutkassa. Unkarin GP ajettiin ilman suomalaisia. JJ:n korvannut Jos Verstappen pääsi ainoan kerran urallaan vilkuttelemaan podiumille.

Geoff Crammondin Grand prix 2 -peli sijoittui kauteen 1994. Pelin myötä mm. kauden kuskit ja radat tulivat varsin tutuksi. Peliä tahkosin sellaisia määriä, että nykyiset tallien simulaattorikuskitkaan tuskin pystyisivät samaan ;)
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Täysin hypoteettinen kysymys, mutta mitä uskotte, jos Senna olisi selviytynyt Imolan viikonlopusta hengissä ja ehjänä, olisiko mies kyennyt vielä voittamaan maailmanmestaruuden kaudella 1994?

Tietysti Hill pääsi pisteen päähän, mutta tämä kyllä vaati Schumacherin kilpailukieltoja enemmänkin. Muutoin Hill ei tähän olisi pystynyt.

Toinen kysymys liittyy siihen, että onko missään todistettu, että Benettonin toinen auto oli erilainen ykkösautoon (eli Schumacherin autoon) verrattuna? Vai ihan vaan huhuilua tälläiset?

Itse olen kovasti ihmetellyt Schumacherin halua ohittaa Hill lämmittelykierroksella Silverstonessa. Eikö Schumacher sitten tajunnut, että tämä on kiellettyä? Varmaan halusi psyykata Hilliä tämän kotikisassaan.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Unkarin GP ajettiin ilman suomalaisia. JJ:n korvannut Jos Verstappen pääsi ainoan kerran urallaan vilkuttelemaan podiumille.

Geoff Crammondin Grand prix 2 -peli sijoittui kauteen 1994. Pelin myötä mm. kauden kuskit ja radat tulivat varsin tutuksi. Peliä tahkosin sellaisia määriä, että nykyiset tallien simulaattorikuskitkaan tuskin pystyisivät samaan ;)
Benettonin kakkoskuskina tosiaan vuorottelivat JJ.Lehto, Jos Verstappen ja Johnny Herbert. Kukaan heistä ei saavuttanut Schumacherin tasoa. Mielenkiintoista olisi tietää, miten JJ. Lehto olisi pärjännyt ilman onnettomuuttaan.

Verstappen oli Unkarin lisäksi myös Spassa podium-sijoituksella. Oli siellä siellä kolmas niinkuin Unkarissakin.

Itselläni vähän samanlainen kokemus kuin sinulla. Kausi 1995 tuli tutuksi Playstationin ensimmäisen Formula 1-peliä tahkotessani. Silloin kiinnostuin lajista 😄
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2007
Täysin hypoteettinen kysymys, mutta mitä uskotte, jos Senna olisi selviytynyt Imolan viikonlopusta hengissä ja ehjänä, olisiko mies kyennyt vielä voittamaan maailmanmestaruuden kaudella 1994?

Tietysti Hill pääsi pisteen päähän, mutta tämä kyllä vaati Schumacherin kilpailukieltoja enemmänkin. Muutoin Hill ei tähän olisi pystynyt.

Toinen kysymys liittyy siihen, että onko missään todistettu, että Benettonin toinen auto oli erilainen ykkösautoon (eli Schumacherin autoon) verrattuna? Vai ihan vaan huhuilua tälläiset?
Olisi varmasti haastanut. Piste-ero olisi ollut Imolan jälkeen oletettavasti 16 tai 24 pojoa, olettaen että Sennan Williams olisi kestänyt maaliin. Olettaen myös, että nämä kaksi kuskia olisivat olleet täysin eri planeetalta kuin muut, olisi Williamsin mahdolliset tekniset keskeytykset nousseet isoon rooliin, koska Schumilla taisi auto porsia vain kerran ja se oli Hockenheimissa. Tietysti Adelaidessa Schumilla vähän ne mestaruustaiston paineet näkyi kun ajoi Benettonin lunastuskuntoon ensin aika-ajossa ja sitten vielä kisassa osui siihen seinään. Lopputulemana sanoisin, että lähelle Senna olisi varmasti päässyt ja mikäli tilanne olisi ollut sellainen, että Hillin paikalla pisteen päässä Schumista olisi ollut Senna niin Senna olisi tuon mestaruuden voittanut. Toisaalta näiden kahden keskinäiset väännöt radalla olisivat melko varmasti jossain kisassa johtaneet myös kolarointiin, joka taas olisi muuttanut tilannetta.

Benettonin laittomuuksista varmaan lähimpänä on Jykän kommentit miten Monacossa oli nähnyt Schumin painelevan ratissa olevia nappeja sellaisessa järjestyksessä, mistä hän ei tiennyt mitään. Kyseinen "luistonesto" taidettiin kuitenkin todeta jotenkin siten, että mutkat olisi ohjelmoitu valmiiksi moottorikarttaan siten, että se ennakoi mutkat, jonka perusteella sytytystä katkottiin, joka taas ei ollut laitonta tjsp, tästä fiksummat voi kirjottaa sitten lisää.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Damon Hill ajoi kyllä Suzukassa 1994 uransa parhaan kilpailun. Märällä radalla voitti ihan ajamalla sadekelin erikoismiehen Michael Schumacherin.

Myös Interlagosissa 1996 satoi kaatamalla, ja tuolloinkin Hill loisti.

Ehkä Hill on hieman aliarvostettu mestari. Parhaimmillaan erittäinkin hyvä kuljettaja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Joskus tullut tuumailtua, että olikohan Schumacherin auto keskeytys kunnossa Adelaiden kisassa 1994 hänen osuttuaan valliin? Vai oliko kyseessä kuitenkin suhteellisen harmiton osuma, ja Schumacher olisi ajanut maaliin asti.

Sitähän ei saada koskaan tietää Schumacherin ja Hillin kolarin takia.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Joskus tullut tuumailtua, että olikohan Schumacherin auto keskeytys kunnossa Adelaiden kisassa 1994 hänen osuttuaan valliin? Vai oliko kyseessä kuitenkin suhteellisen harmiton osuma, ja Schumacher olisi ajanut maaliin asti.

Sitähän ei saada koskaan tietää Schumacherin ja Hillin kolarin takia.

Erilaisissa osumatutkimuksissa mitä tuon osuman nimissä tuli niin vaurio oli sitä luokkaa, että keskeytys olisi tullut ja joskus jossakin yhteydessä jopa Hill itsekin sadatteli tuota tilannetta.

Eli, että ei oikein kunnolla nähnyt ja saati vain kiihkeällä hetkellä ymmärtänyt Schumin osuman tilannetta.

Kun pudottautumalla vähän taakse vauhdissa ja yksinkertaisesti odottamalla edes hetken aikaa sitä tilannetta pidempään kuin miten kävi niin Schumin auto olisi alkanut hidastua niin paljon, että Hill olisi voinut ajaa ohi heti seuraavassa järkevässä mutkassa tai suoralla ja mestaruuteen siinä vaiheessa.

Vaihtoehtoisesti Schumi ehkä olisi selvinnyt varikolle, mutta tilanne olisi ollut sama kuin Hillille eli ei voinut enää ajaa tai vaihtoehtoisesti korjauksessa olisi mennyt sen lopputuloksiin hyväksyttävyyden kannalta liian pitkään ja ollut suuri riski sinänsä.

Niin Hillillekin murheellista kyllä kävi. Eikä esimerkiksi Hockenheimin 1994 suursankarointiyritysajoon Hillillä ikävä kyllä enää ollut varaa tai pystymismahdollisuutta.

Tuolloin Hill jäi pisteittä, mutta tuon kolarikisan seurauksena olevat reippaasti hitaammat jäännöspistemiehet eivät enää ruutulippuhetkellä olleet enää paljoa mitään enää Hillin suhde-erolla edellä ja vähän siitä edespäin edellä olleet kuljettajat eivät myöskään silloiseen muutamaan kierrokseen pitempään kilpailuun olisi olleet edellä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2562
1994 on painunut tosiaan mieleen monestakin syystä - Imolan lähetystä taisi olla Keke kommentoimassa, ja vaikka siinä hetkessä ei vielä mitään virallista faktaa ollutkaan, niin lähetyksen tunnelma oli jotain sellaista jota ei aiemmin ollut tullut vastaan. Siitä tiesi vähän pienempikin pojankloppi, että nyt oli tapahtunut jotain hyvin poikkeuksellista.

Muutoin kaudesta jäi pieleen - tottakai Häkkinen hyvässä ja pahassa, sekä Mansellin voitokas paluu. Olikohan tämä myös se vuosi, kun Vauhdin Maailman lisäksi päästiin nauttimaan toisesta suomalaisesta moottoriurheilulehdestä - AutoXpressistä - joka oli alkuaikoina painettu sanomalehden muotoon? No ainakin tuon ajan vauhdinmaailmoja on kahlattu moneen kertaan läpi, joista muistan katselleeni kuinka selkeällä erolla Senna oli paalupaikkoja ajanut alkukauden kisoissa. Schumaher oli lähimpänä, ja muut valovuosien päässä.


Geoff Crammondin Grand prix 2 -peli sijoittui kauteen 1994. Pelin myötä mm. kauden kuskit ja radat tulivat varsin tutuksi. Peliä tahkosin sellaisia määriä, että nykyiset tallien simulaattorikuskitkaan tuskin pystyisivät samaan ;)
Tämän pelin kanssa taisi mennä useampikin sen ajan PC-ratti vaihtoon. Hienoja muistoja! Lisäksi peliin sai ihan kaupan hyllyltä nipun uusia ratoja ja muistaakseni kauden 1997 autot - ja toki Internetissä - jos sellaisen noina aikoina omisti - kukoisti iso modausyhteisö tämän pelin äärellä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18492
1994 on painunut tosiaan mieleen monestakin syystä - Imolan lähetystä taisi olla Keke kommentoimassa, ja vaikka siinä hetkessä ei vielä mitään virallista faktaa ollutkaan, niin lähetyksen tunnelma oli jotain sellaista jota ei aiemmin ollut tullut vastaan. Siitä tiesi vähän pienempikin pojankloppi, että nyt oli tapahtunut jotain hyvin poikkeuksellislikohan tämä myös se vuosi, kun Vauhdin Maailman lisäksi päästiin nauttimaan toisesta suomalaisesta moottoriurheilulehdestä - AutoXpressistä - joka oli alkuaikoina painettu sanomalehden muotoon?
Juu oli aluksi sanomalehti muodossa, ylempänä mainitsen minulle ilmestyi myös kyseinen lehti, ja Jukka Mildh siirtyi VM:stä tuolloin Keken junailemaan AutoXpressin miehistöön.
 
Ylös