CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15768
Peter Wright oli tunnettuja Lotuksen ja myös BRM:n miehiä ennen kuin hänestäkin 'aika jätti' eilen.
Murheellisella tavalla ja sinänsä melko odottamatta yllättävänkin terveeseen, mutta jo iäkkääseen ihmiseen ajatellen.
Wright tosiaan oli suunnittelijapuolen ja insinööripuolella melkoisenkin vahva Colin Chapmanin 'oikea käsi' tai 'vasen käsi' milloin oli Peter Warr tallissa mukana.
Wright oli itsekin olla ikään kuin tallipäällikkö monta kertaa urallaan ja sinänsä tilapäisesti lyhyitä aikoja saattoi ollakin. Vähän kuin miten Ron Tauranac hetken aikaa oli Brabhamin tallipäällikkö ennen kuin vähemmän yllättäen myi tallin Bernie Ecclestonelle.
Virkaatekevä tallipäällikkö Wright tosiaan oli alkuperäisen Lotuksen viimeisinä loppuaikoina ja silloin kuin myös jo Peter Warr oli tallin johtajuudesta poistunut.
Sittemmin toki vähän myöhemmin aikansa 'uudemman' Lotuksen johtaja hän ei enää ollut kun tuolloin se oli enemmänkin jo Peter Collinsin talli.
Wrightista puhuen hänhän oli se mies joka sai Chapmaninkin innostumaan ainakin hyvin vakavasti edes koettamaan maaefektiä F1-autossa ja siitä sitten tulikin menestys ja taakka ennen pitkää!
Kuten vähän kaikista suurista keksinnöistä F1:ssä on tullut joissakin vaiheissa niiden tuojille tai jopa kokonaan keksijöillekin.
Hiilikuitu oli elintärkeää tuoda lajiin edes osamuodossaan siksi kuin oli. Etenkin kun ne sen ajan muokkautuvat F1-autot eivät voineet vain enää kestää niitä mutkien yleisnopeuksia tai rajuja sivuittaisvirtauksia ja Lotuksella osamuodossaan onneksi kyettiin tuomaan sitä taivutettavaksi suojaamaan auton runkoa.
Pitkäänhän tuo oli vain kokeilutasoa tai vain osamuotoiseen tasoon tyytymistä. Siksikin Lotus ei edelläkävijänä silti saanut täysin sitä tuoduksi lajiin. Kuten ei saanut Brabhamkaan vaan lopulta sen sitten teki täysiverisenä McLaren.
Tosin mikäli hiilikuitua ei olisi kyetty tuomaan lajiin vähintään sen jälkeen kun sen eräänlaiset 'taivutusominaisuudet' kyettiin havainnollistamaan ja tekemään oikein tai vaihtoehtoisesti se vain ei olisi kestänyt kuten ei kaikissa aikansa kokeiluissakaan aina kestänyt niin kyllä olisi F1:ssä turvattomuus lajissa saattanut jatkua melkoisenkin kauan vielä ja ruumiita tulla!
Vaikka eihän edeltäviäkään turvallisuusvaihtoehtoja aina voinut kolareista syyttää. Tai kestämättömyydestä kun se vaara oli vähemmän yllättäen 1970-luvulle asti myös niissä aivan liian monta bensatankkia ja todella, todella syttymisherkkää polttoainetta sisältävissä autoissakin!
Puhumattakaan siitä, että muun muassa hiilikuituautojen tuleminen lajiin jo ehkä reilusti aiemminkin estyi juurikin kuvitelmiin niiden muka oletetusta liikakalleudesta.
Lopulta oli jopa monellakin eri tapaa halvempaa tuottaa se hiilikuituauto kun Tyrrell-tallin tyyliin haaskata rahaa kuusipyöräisen F1-auton kehitystasolla!
Murheellisella tavalla ja sinänsä melko odottamatta yllättävänkin terveeseen, mutta jo iäkkääseen ihmiseen ajatellen.
Wright tosiaan oli suunnittelijapuolen ja insinööripuolella melkoisenkin vahva Colin Chapmanin 'oikea käsi' tai 'vasen käsi' milloin oli Peter Warr tallissa mukana.
Wright oli itsekin olla ikään kuin tallipäällikkö monta kertaa urallaan ja sinänsä tilapäisesti lyhyitä aikoja saattoi ollakin. Vähän kuin miten Ron Tauranac hetken aikaa oli Brabhamin tallipäällikkö ennen kuin vähemmän yllättäen myi tallin Bernie Ecclestonelle.
Virkaatekevä tallipäällikkö Wright tosiaan oli alkuperäisen Lotuksen viimeisinä loppuaikoina ja silloin kuin myös jo Peter Warr oli tallin johtajuudesta poistunut.
Sittemmin toki vähän myöhemmin aikansa 'uudemman' Lotuksen johtaja hän ei enää ollut kun tuolloin se oli enemmänkin jo Peter Collinsin talli.
Wrightista puhuen hänhän oli se mies joka sai Chapmaninkin innostumaan ainakin hyvin vakavasti edes koettamaan maaefektiä F1-autossa ja siitä sitten tulikin menestys ja taakka ennen pitkää!
Kuten vähän kaikista suurista keksinnöistä F1:ssä on tullut joissakin vaiheissa niiden tuojille tai jopa kokonaan keksijöillekin.
Hiilikuitu oli elintärkeää tuoda lajiin edes osamuodossaan siksi kuin oli. Etenkin kun ne sen ajan muokkautuvat F1-autot eivät voineet vain enää kestää niitä mutkien yleisnopeuksia tai rajuja sivuittaisvirtauksia ja Lotuksella osamuodossaan onneksi kyettiin tuomaan sitä taivutettavaksi suojaamaan auton runkoa.
Pitkäänhän tuo oli vain kokeilutasoa tai vain osamuotoiseen tasoon tyytymistä. Siksikin Lotus ei edelläkävijänä silti saanut täysin sitä tuoduksi lajiin. Kuten ei saanut Brabhamkaan vaan lopulta sen sitten teki täysiverisenä McLaren.
Tosin mikäli hiilikuitua ei olisi kyetty tuomaan lajiin vähintään sen jälkeen kun sen eräänlaiset 'taivutusominaisuudet' kyettiin havainnollistamaan ja tekemään oikein tai vaihtoehtoisesti se vain ei olisi kestänyt kuten ei kaikissa aikansa kokeiluissakaan aina kestänyt niin kyllä olisi F1:ssä turvattomuus lajissa saattanut jatkua melkoisenkin kauan vielä ja ruumiita tulla!
Vaikka eihän edeltäviäkään turvallisuusvaihtoehtoja aina voinut kolareista syyttää. Tai kestämättömyydestä kun se vaara oli vähemmän yllättäen 1970-luvulle asti myös niissä aivan liian monta bensatankkia ja todella, todella syttymisherkkää polttoainetta sisältävissä autoissakin!
Puhumattakaan siitä, että muun muassa hiilikuituautojen tuleminen lajiin jo ehkä reilusti aiemminkin estyi juurikin kuvitelmiin niiden muka oletetusta liikakalleudesta.
Lopulta oli jopa monellakin eri tapaa halvempaa tuottaa se hiilikuituauto kun Tyrrell-tallin tyyliin haaskata rahaa kuusipyöräisen F1-auton kehitystasolla!