Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15800
Adelaiden 1994 kisasta Australiasta puhuen täyttää tosiaan tänään 31 vuotta tapahtumaltaan.

Se oli myös täten yhtälailla puhuen Nigel Mansellin uran viimeinen F1-voitto ja uran 32:nen paalupaikkakin oli kisaan liiennyt. Kisan nopeinta kierrosta ei viiksekäs britti harmittavasti nimiinsä saanut kun sen vei nimiinsä lopulta kohututkinnan jälkeen joskin kovin lyhytaikaisena sellaisena maailmanmestari ennen pitkää eli Michael Schumacher.

Schumacher ja Damon Hill kolaroivat mestaruuden ratkaisevasti ja Hill oli kolarissa kaikkea muuta kuin Hannu Hanhi. Ehkä vähän löysäämällä, varmasti tietämällä, että Schumi osui seinään keskeytysvarmasti niin sitten ehkä tämänkin jälkeen vain auton täytyessä kestää niin maaliin.

Valitettavasti autovauriolla kolarissa ei voinut edes yrittää Hockenheimin 1994 uusintaa vaan täytyi keskeyttää.

Mansell siis voitti, Gerhard Berger oli toinen ja Martin Brundle murheellisesti viimeisessä McLaren-kisassaan Ron Dennisin aivoitusten ollessa mitä oli perin typerästikin vaikeasti käyttäytyvän McLaren-automallinkin ongelmat huomioiden oli kolmas.

Rubens Barrichello oli neljäs, Oliver Panis oli viides ja Jean Alesi oli kuudes ja viimeinen pistemies kun pisteittä jäi melko ansaitustikin Heinz-Harald Frentzen.

Frentzen siksikin, että kolaroi Mark Blundellin kanssa estellen tätä ja samalla esteli Bergeriä minkä ehti. Frentzen-Blundell-kaksikko tulivat ottamaan yhteen Adelaidessa silloisen vuoden päästä taas kerran. Viimeistä kertaa, mutta eihän sitä voinut silloin tietää!

Lisäksi viimeistä kertaa näihin päiviin mukana oli kerralla kolme suomalaista kuljettajaa eli Mikat Häkkinen ja Salo kun Salo sai ajaa sittenkin myös Adelaidessa ehkä varmaan kiitos varovaisen onnistuneen debyyttiajon Suzukassa ja JJ Lehto vielä kerran uransa päätteeksi Sauberia. Pääsi vielä McLarenin moottoritestaajaksi omalla tavallaan, mutta siihen jäikin vuoden 1995 jälkeen vähän muutenkin ajatuksellinenkin F1-ura Järvilehdolta puhuen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15800
Adelaiden 1988 muuna muistona siitä tuleekin tänään täyteen 37 vuotta tapahtumiltaan!

Adelaidea kun mietti niin turbojen jäähyväiskilpailussa myös useampi vapaasti hengittävä autokin jäi kuljettajineen radan varteen tai oli ongelmissa bensapulasta johtuen.

Kiitos radan uudelleen asvaltoinnin ei rata oikeastaan lopullisesti puhuen juuri koskaan kuluttanut renkaita. Jarruja sen sijaan radan historian loppuun asti.

Turboajan lopuksi osuvaa oli, että viimeisen voitonkin otti yhtä osuvasti sille ajalle paras sillä ainakin tuloksia katsoen yleensä eli Ranskan Alain Prost. Prost ajoi myös kisan nopeimman kierroksen, mutta paalupaikalta lähti Brasilian Ayrton Senna. Senna oli kisassa toinen Prostin voittaessa ja Nelson Piquet viimein hyvin koettelevan vuoden päätteeksi oli taas kolmas. Hyvin pitkästä aikaa ja liikaakin Piquetin itsensä mielestä. Lotus-vuodesta 1989 tuli vielä onnettomampi kun Honda ei pientä Satoru Nakajiman tukemista huolimatta halunnut enää toimittaa moottoreita Lotukselle.

Riccardo Patrese oli neljäs, Thierry Boutsen oli viides ja Ivan Capelli oli kuudes ja viimeinen pistemies kun Minardin Pierluigi Martini jäi pisteettömälle seiskapaikalle.

Erikoisuutena kisaan karsiutui Pierre-Henri Raphanel pitkälti siitä syystä, että hän hyvin pitkänä kaverina kaikkien muiden ongelmien jälkeen ei voinut enää mahtua tallinsa eli Lola-Larroussen toiseen eri mitoille sovitettuun autoon!
 
Ylös