Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15801
Adelaiden 1994 kisasta Australiasta puhuen täyttää tosiaan tänään 31 vuotta tapahtumaltaan.

Se oli myös täten yhtälailla puhuen Nigel Mansellin uran viimeinen F1-voitto ja uran 32:nen paalupaikkakin oli kisaan liiennyt. Kisan nopeinta kierrosta ei viiksekäs britti harmittavasti nimiinsä saanut kun sen vei nimiinsä lopulta kohututkinnan jälkeen joskin kovin lyhytaikaisena sellaisena maailmanmestari ennen pitkää eli Michael Schumacher.

Schumacher ja Damon Hill kolaroivat mestaruuden ratkaisevasti ja Hill oli kolarissa kaikkea muuta kuin Hannu Hanhi. Ehkä vähän löysäämällä, varmasti tietämällä, että Schumi osui seinään keskeytysvarmasti niin sitten ehkä tämänkin jälkeen vain auton täytyessä kestää niin maaliin.

Valitettavasti autovauriolla kolarissa ei voinut edes yrittää Hockenheimin 1994 uusintaa vaan täytyi keskeyttää.

Mansell siis voitti, Gerhard Berger oli toinen ja Martin Brundle murheellisesti viimeisessä McLaren-kisassaan Ron Dennisin aivoitusten ollessa mitä oli perin typerästikin vaikeasti käyttäytyvän McLaren-automallinkin ongelmat huomioiden oli kolmas.

Rubens Barrichello oli neljäs, Oliver Panis oli viides ja Jean Alesi oli kuudes ja viimeinen pistemies kun pisteittä jäi melko ansaitustikin Heinz-Harald Frentzen.

Frentzen siksikin, että kolaroi Mark Blundellin kanssa estellen tätä ja samalla esteli Bergeriä minkä ehti. Frentzen-Blundell-kaksikko tulivat ottamaan yhteen Adelaidessa silloisen vuoden päästä taas kerran. Viimeistä kertaa, mutta eihän sitä voinut silloin tietää!

Lisäksi viimeistä kertaa näihin päiviin mukana oli kerralla kolme suomalaista kuljettajaa eli Mikat Häkkinen ja Salo kun Salo sai ajaa sittenkin myös Adelaidessa ehkä varmaan kiitos varovaisen onnistuneen debyyttiajon Suzukassa ja JJ Lehto vielä kerran uransa päätteeksi Sauberia. Pääsi vielä McLarenin moottoritestaajaksi omalla tavallaan, mutta siihen jäikin vuoden 1995 jälkeen vähän muutenkin ajatuksellinenkin F1-ura Järvilehdolta puhuen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15801
Adelaiden 1988 muuna muistona siitä tuleekin tänään täyteen 37 vuotta tapahtumiltaan!

Adelaidea kun mietti niin turbojen jäähyväiskilpailussa myös useampi vapaasti hengittävä autokin jäi kuljettajineen radan varteen tai oli ongelmissa bensapulasta johtuen.

Kiitos radan uudelleen asvaltoinnin ei rata oikeastaan lopullisesti puhuen juuri koskaan kuluttanut renkaita. Jarruja sen sijaan radan historian loppuun asti.

Turboajan lopuksi osuvaa oli, että viimeisen voitonkin otti yhtä osuvasti sille ajalle paras sillä ainakin tuloksia katsoen yleensä eli Ranskan Alain Prost. Prost ajoi myös kisan nopeimman kierroksen, mutta paalupaikalta lähti Brasilian Ayrton Senna. Senna oli kisassa toinen Prostin voittaessa ja Nelson Piquet viimein hyvin koettelevan vuoden päätteeksi oli taas kolmas. Hyvin pitkästä aikaa ja liikaakin Piquetin itsensä mielestä. Lotus-vuodesta 1989 tuli vielä onnettomampi kun Honda ei pientä Satoru Nakajiman tukemista huolimatta halunnut enää toimittaa moottoreita Lotukselle.

Riccardo Patrese oli neljäs, Thierry Boutsen oli viides ja Ivan Capelli oli kuudes ja viimeinen pistemies kun Minardin Pierluigi Martini jäi pisteettömälle seiskapaikalle.

Erikoisuutena kisaan karsiutui Pierre-Henri Raphanel pitkälti siitä syystä, että hän hyvin pitkänä kaverina kaikkien muiden ongelmien jälkeen ei voinut enää mahtua tallinsa eli Lola-Larroussen toiseen eri mitoille sovitettuun autoon!
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
172
Hajosikohan Schumacherin auto seinäosumassa Adelaidessa? Mitään luotettavaa arviota en ole koskaan oikein löytänyt, videoiden perusteella hankala sanoa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11075
Sijainti
Helsinki
Hajosikohan Schumacherin auto seinäosumassa Adelaidessa? Mitään luotettavaa arviota en ole koskaan oikein löytänyt, videoiden perusteella hankala sanoa.
Ensimmäisestä seinäosumasta vaurioitui, sillä hänen oli vaikea puolustaa Hilliä vastaan. Osatekijä oli myös radalta lipeäminen. Jälkimmäisestä osumasta auto meni vielä pahemmin hajalle, kun renkaat osui ja Scumi meni Benettonillaan rengasvalliin. Auton hajoamisesta tai ainakin sen kaltaisesta mainitsi BBC:n asiantuntija Jonathan Palmer, kun kolari näytettiin uusintana.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11075
Sijainti
Helsinki

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2067
Hajosikohan Schumacherin auto seinäosumassa Adelaidessa? Mitään luotettavaa arviota en ole koskaan oikein löytänyt, videoiden perusteella hankala sanoa.
Tarkkaan kun katsoo kuskista katsoen oikeaa takarengasta niin voi huomata, että rengas on vinossa eli auto oli keskeytyskunnossa jo tuon ekan seinäosuman jälkeen.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
700
Sijainti
Västra Götaland
Hill ajoi fantastisesti niin Japanissa (hieno voitto sadekelillä), kuin Australiassakin (ei päästänyt Schumia karkuun), mutta kyllähän se mestaruus ihan oikealle miehelle meni. Schumacherhan hylättiin Belgiassa liikaa kuluneen pohjalevyn vuoksi ja oli Italian ja Portugalin kisojen ajan penalty boxissa Silverstonen tapahtumien vuoksi (ohitus Hillistä lämppärillä ja tottelemattomuus stop and go penaltyyn ja mustaan lippuun). Ilman noita edellämainittuja mestaruus olisi todennäköisesti ratkennut jo ennen Japania.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5041
Katselin Magny-Coursin aika-ajoja vuodelta 1999 aikani ratoksi. Todellinen monsuuni-keli tuolloin.

Samalla mieleeni heräsi kysymys siitä, että mahdettaisiinko enää nykyään ajaa tuollaisella säällä? Varmaankin punaisella lipulla keskeytettäisiin sessio.

Tämä on sääli, sillä se estää mahdolliset yllätykset.

Kauden 1999 Magny-Coursissahan paalupaikalla oli Stewartin Barrichello, toisena Sauberin Alesi ja kolmantena Prostin Panis


Alla tunnelmaa Magny-Coursin aika-ajoista 1999.

 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
172
Hill ajoi fantastisesti niin Japanissa (hieno voitto sadekelillä), kuin Australiassakin (ei päästänyt Schumia karkuun), mutta kyllähän se mestaruus ihan oikealle miehelle meni. Schumacherhan hylättiin Belgiassa liikaa kuluneen pohjalevyn vuoksi ja oli Italian ja Portugalin kisojen ajan penalty boxissa Silverstonen tapahtumien vuoksi (ohitus Hillistä lämppärillä ja tottelemattomuus stop and go penaltyyn ja mustaan lippuun). Ilman noita edellämainittuja mestaruus olisi todennäköisesti ratkennut jo ennen Japania.
Täysin samaa mieltä kyllä. Vaikka Hilliä kannatinkin, niin väärä mies olisi voittanut jos Schumacher ei olisi ollut mestari. Hill tosiaan nousi kisaan mukaan pitkälti Schumacherin sinällään ansaittujen rangaistusten myötä. Schumacher oli ihan loppukautta lukuunottamatta kuitenkin nopeampi koko kauden. Muutenkin 1994 oli Williamsille vaikea (auto oli alkukauden todella hankala, Hillistä tuli yhtäkkiä ykköskuljettaja). Enemmän sanoisin että 1995 oli Hillille se menetetty vuosi, auto oli Benettonia parempi vaikka se ei pistetilastossa näykään.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9516
Tuo Magny-Coursin aika-ajohan oli sikäli mielenkiintoinen, että olosuhteet olivat parhaimmillaan ihan session alussa. Mutta suurin osa odotti parempaa säätä session lopussa, joten vain neljä kuskia uskaltautui radalle. Loppujen lopuksi kärkikolmikko muodostui noista kuskeista.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11075
Sijainti
Helsinki
Hill ajoi fantastisesti niin Japanissa (hieno voitto sadekelillä), kuin Australiassakin (ei päästänyt Schumia karkuun), mutta kyllähän se mestaruus ihan oikealle miehelle meni. Schumacherhan hylättiin Belgiassa liikaa kuluneen pohjalevyn vuoksi ja oli Italian ja Portugalin kisojen ajan penalty boxissa Silverstonen tapahtumien vuoksi (ohitus Hillistä lämppärillä ja tottelemattomuus stop and go penaltyyn ja mustaan lippuun). Ilman noita edellämainittuja mestaruus olisi todennäköisesti ratkennut jo ennen Japania.
Näin olisi käynyt. Ennen Silverstonen hylkäystä Schumi johti Hilliä pistein 66-29, toisin sanoen kolmen osakilpailuvoiton verran. Schumin kahden kisan bännin ansiosta Hill pystyi kuromaan eron umpeen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11075
Sijainti
Helsinki
Täysin samaa mieltä kyllä. Vaikka Hilliä kannatinkin, niin väärä mies olisi voittanut jos Schumacher ei olisi ollut mestari. Hill tosiaan nousi kisaan mukaan pitkälti Schumacherin sinällään ansaittujen rangaistusten myötä. Schumacher oli ihan loppukautta lukuunottamatta kuitenkin nopeampi koko kauden. Muutenkin 1994 oli Williamsille vaikea (auto oli alkukauden todella hankala, Hillistä tuli yhtäkkiä ykköskuljettaja). Enemmän sanoisin että 1995 oli Hillille se menetetty vuosi, auto oli Benettonia parempi vaikka se ei pistetilastossa näykään.
Ehkä Hill ei pysynyt vielä käsittämään tilannetta mihin hän joutui. Nousu tallin ykköskuskiksi ja häneen kohdistuneita odotuksia. Kauden 1995 mestaruustaistelun ratkaisuna voidaan pitää Saksan kisoja, sillä Schumi voitti molemmat, kun taas Hill keskeytti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5041
Ehkä Hill ei pysynyt vielä käsittämään tilannetta mihin hän joutui. Nousu tallin ykköskuskiksi ja häneen kohdistuneita odotuksia. Kauden 1995 mestaruustaistelun ratkaisuna voidaan pitää Saksan kisoja, sillä Schumi voitti molemmat, kun taas Hill keskeytti.
Ja molemmissa Damon Hill keskeytti omaan ajovirheeseen vieläpä hyvistä asemista.

Hillillä ei tainnut hermot kestää.

Vaikea sitten sanoa, miten paljon parempi Williamsin kalusto oli tuona vuonna kuin Benettonilla.
 
Ylös