FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1761
Ei ole kyllä mitenkään tekosyy. Ralli on autonvalmistajille edelleen vain ja ainoastaan markkinointikanava.
Kyllä kyllä, mut missasit pointin. Vetäytyminen täytyy tehdä kunniakkaasti kasvot säilyttäen Aasiassa joten syy vetäytymiselle täytyy hakea jostain muusta kun esim omasta menestymättömyydestä ja vihreä teemä tarjoaa tähän mahdollisuuden.


esim Kanarian ralli oli Huyndaille markkinoinnillisesti painajainen, mutta eihän sitä voi ääneen sanoa ja pelkona heillä lienee, että lisää tätä olisi luvassa.....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1761
Kuusakosken kierrättämistä alumiinisista Karjala-tölkeistä ja vaneerista luulenma.
Off Topic, mutta Brittiläinen Marcos teki urheiluautoja joskus 60-70 luvulla siten että runko oli vanerista liimattu kehikko joka joidenkin tietojen mukaan oli jäykkä ja kevyt.....
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10112
Sijainti
Helsinki
YLE:n artikkelissa Fia:n tekninen johtaja Xavier Mestelan Pinon puolustaa polttiksen käyttöä ja suosittelee autoliiton muita sarjoja Hyundaille.

– Jos joku autonvalmistaja haluaa markkinoida sähköautoteknologiaa, hybridiä tai vetymoottoria, meillä on muita sarjoja sille. FIA:lla on laaja valikoima eri mestaruussarjoja. Nyt ajattelemme, että rallin tulevaisuus on puhtaasti polttomoottori.
Hyundai osallistuu ensi kaudesta lähtien Genesis-brändillään kestävyysautoilun mm-sarjaan (WEC), jonka hypercar-luokassa ajetaan hybridikoneilla.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
532
YLE:n artikkelissa Fia:n tekninen johtaja Xavier Mestelan Pinon puolustaa polttiksen käyttöä ja suosittelee autoliiton muita sarjoja Hyundaille.



Hyundai osallistuu ensi kaudesta lähtien Genesis-brändillään kestävyysautoilun mm-sarjaan (WEC), jonka hypercar-luokassa ajetaan hybridikoneilla.
Kummallinen lausunto, ainakin rallin näkökulmasta. Ilmeisesti rallin ajautuminen marginaalilajiksi ei häntä haittaa. Ja niinhän tulee tapahtumaan jos rallissa roikutaan kiinni tekniikassa, joka ei edusta tulevaisuutta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1761
Kummallinen lausunto, ainakin rallin näkökulmasta. Ilmeisesti rallin ajautuminen marginaalilajiksi ei häntä haittaa. Ja niinhän tulee tapahtumaan jos rallissa roikutaan kiinni tekniikassa, joka ei edusta tulevaisuutta.
Ei Nascar, Dakar, MotoGp, F1, Aussi V8 supercar edusta tulevaisuuden tekniikkaa myöskään, näyttääkö ne marginaalilajeilta. en ole monenkaan kuullut ennustavan näiden lajien kuolemaa. Ainoastaa vain ralli on erillinen saareke monen mielestä ja kuolee, ellei sitä ajeta sähköllä. Rallia voidaan ajaa ilman autotehtaiden tukeakin, tosin ei siinä muodossa mitä se nyt on. Ainut mika on varmaa: extreme-e on kuollut ja se edusti tulevaisuutta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1761
Ja tästä päästään kysymykseen: miksi näin? Miksi ralliautoilu on koko olemassaolonsa ajan ollut pieni, marginaalilaji? Eikö sitä ole osattu tai edes haluttu markkinoida oikein?
Kyllä FIAssa ralli on ollut aina lapsipuolen asemassa. Ehkä he ovat nähneet, että sen potentiaalia on liian kallista ja vaikeaa hyödyntää. ralli on vaikeasti televisioitava laji joka vaikuttaa paljon vrt F1/ Motogp joka on sunnuntain primessä esitettävä kahden tunnin stadion show vrt 5 päivää kestävään vanhanajan safariralliin. Lisäksi ralliin tarvittaisiin enemmän kansallisuuksia mukaan pääluokan voittotaisteluun. Viimevuodet huipulla on ollut vain ranskiksia ja härmäläisiä enimmäkseen. On liian paljon maita joiden media ei seuraa lajia. Tarvittais 35 autoa viivalle jossa olisi mahdollisimman paljon eri kansalaisuuksia.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
592
Sijainti
pk.seutu
No 35 autoa on ehkä vähän liioittelua, mutta totta on että lisää kaivattaisiin. Jos olisi edes se viisikin tallia, joista jokainen toisi viivalle sen 3-4 autoa. Se olisi jo huima harppaus eteenpäin.
On totta sekin, että rallikilpailu, usealle päivälle jakautuvana tapahtumana asettaa omat haasteensa televisioinnille. Mitä intensiivisempi kilpailu, sitä parempi television kannalta. Nykyajan, jatkuvaan hektisyyteen ja "heti mulle kaikki nyt" asenteen omaksunut ihminen ei jaksa odottaa neljää päivää ennen kuin kilpailun voittaja on selvillä. Ei TV:stä seuraten, eikä eri media ja uutiskanavistakaan.
Kyllähän formula ykköset on aina ollut se FIA:n lempilapsi. Etenkin tämä näkyi Max Mosleyn aikakaudella 1991-2009. Ykkösillä on ollut se kuninkuusluokka status, jota on varjeltu ja josta on haluttu pitää kiinni.
Mutta tuntuu siltä, että ralliväki itsekin on halunnut aina olla vähän vaatimattomalla linjalla lajin suosion ja näkyvyyden suhteen. Ralliin ei ole haluttu samanlaista glamouria ja jet Set meininkiä kuin ykkösissä. Ollaan itsekin tyydytty siihen pikkuserkun asemaan. Tämä on saattanut olla ihan realismiakin. On ymmärretty että kilpasille formula ykkösten kanssa suosiossa ei kannata lähteä. Mutta oltaisiin tehty asioita sen eteen (sekä FIA, että ralliväki itse) että laji olisi edes kakkos paikalla kaikista moottoriurheilulajeista mitä siosioon ja näkyvyyteen tulee, että se olisi houkutteleva paikka autotehtaille ja että yhä useampi uraansa aloitteleva kuljettaja valitsisi rallin, radan sijaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9416
Jotenkin nurinkurista, että kovemman luokan autoja oli silloin eniten, kun pisteitä jaettiin pienemmälle määrälle kuskeja.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
168
Jotenkin nurinkurista, että kovemman luokan autoja oli silloin eniten, kun pisteitä jaettiin pienemmälle määrälle kuskeja.
Kieltämättä näin. Nykytilanteessa tehdastiimien kuskit eivät riitä miehittämään kaikkia pistesijoja, vaikka jokainen saapuisi maaliin. Vuosituhannen vaihteessa taas oli useita vuosia, jolloin joku tehdastiimeistä jäi matemaattisesti väkisinkin pistesijojen ulkopuolelle, vaikka kultakin tiimiltä maaliin olisi saapunut vain yksi autokunta.

Nyt, jos koskaan, olisi aika siirtyä takaisin käyttämään 10-6-4-3-2-1 -pistelaskua.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4721
Sijainti
Salo
Ja tästä päästään kysymykseen: miksi näin? Miksi ralliautoilu on koko olemassaolonsa ajan ollut pieni, marginaalilaji? Eikö sitä ole osattu tai edes haluttu markkinoida oikein?
Varmaan yksi syy on jokamiehen oikeudet. Tai niiden puute, mikä selittää mm. marginaalisen aseman Saksassa ja miksi siellä ajetaan käytännössä kaikki kilpailut assulla.

Saksassa vierailla mailla samoilu on pahimmillaan linnakeikka. Ja jos soratien onnistuu löytämään, tavallinen kansalainen on silloin aivan väärässä paikassa. Saksalainen kun AirBnB-osoitetta etsiessään huomaa soratien alkavan, lyö jarrut pohjaan ja kääntyy takaisin
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2206
Marginaalilajihan se on ollut oikeastaan koko olemassaolonsa ajan Suomi poislukien.
Poislukien ne maat, missä se ei ole marginaalilaji. Tai ainakin minä jaksaisin väitellä sitä vastaan, että ralli olisi marginaalilaji Ranskassa, Espanjassa, Tshekeissä, ... Joo, ei oo futista, mutta kyllä tuolla lajikulttuuria ja -historiaa löytyy.
 
  • Like
Reaktiot: DC

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10112
Sijainti
Helsinki
No 35 autoa on ehkä vähän liioittelua, mutta totta on että lisää kaivattaisiin. Jos olisi edes se viisikin tallia, joista jokainen toisi viivalle sen 3-4 autoa. Se olisi jo huima harppaus eteenpäin.
On totta sekin, että rallikilpailu, usealle päivälle jakautuvana tapahtumana asettaa omat haasteensa televisioinnille. Mitä intensiivisempi kilpailu, sitä parempi television kannalta. Nykyajan, jatkuvaan hektisyyteen ja "heti mulle kaikki nyt" asenteen omaksunut ihminen ei jaksa odottaa neljää päivää ennen kuin kilpailun voittaja on selvillä. Ei TV:stä seuraten, eikä eri media ja uutiskanavistakaan.
Kyllähän formula ykköset on aina ollut se FIA:n lempilapsi. Etenkin tämä näkyi Max Mosleyn aikakaudella 1991-2009. Ykkösillä on ollut se kuninkuusluokka status, jota on varjeltu ja josta on haluttu pitää kiinni.
Mutta tuntuu siltä, että ralliväki itsekin on halunnut aina olla vähän vaatimattomalla linjalla lajin suosion ja näkyvyyden suhteen. Ralliin ei ole haluttu samanlaista glamouria ja jet Set meininkiä kuin ykkösissä. Ollaan itsekin tyydytty siihen pikkuserkun asemaan. Tämä on saattanut olla ihan realismiakin. On ymmärretty että kilpasille formula ykkösten kanssa suosiossa ei kannata lähteä. Mutta oltaisiin tehty asioita sen eteen (sekä FIA, että ralliväki itse) että laji olisi edes kakkos paikalla kaikista moottoriurheilulajeista mitä siosioon ja näkyvyyteen tulee, että se olisi houkutteleva paikka autotehtaille ja että yhä useampi uraansa aloitteleva kuljettaja valitsisi rallin, radan sijaan.
Viime vuosina on FIA:n hierarkiassa tapahtunut rallin putoaminen kolmoslajiksi, kun autotehtaat ryntäävät WEC-sarjaan. Tietysti tähän vaikuttaa Le Mansin pr-arvo, mutta myös symbioosi F1:sten kanssa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1761
Poislukien ne maat, missä se ei ole marginaalilaji. Tai ainakin minä jaksaisin väitellä sitä vastaan, että ralli olisi marginaalilaji Ranskassa, Espanjassa, Tshekeissä, ... Joo, ei oo futista, mutta kyllä tuolla lajikulttuuria ja -historiaa löytyy.
Minä väitän, että tällähetkellä ralli on marginaalilaji kaikissa noissa maissa. Joo kyllä kansallisissa kisoissa penkat on täynnä populaa. Marginaalilaji se on jos media ei kirjoita eikä elävää kuvaa näytetä MM-sarjan kilpailuista. Sebien aikaan ja esim Sainzin menestysvuosina ralli on ollut pinnalla heidän kotimaansa mediassa, mut väittäisin että ei enään. Vain Suomessa ralli ei ole marginaalilaji
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4721
Sijainti
Salo
Minä väitän, että tällähetkellä ralli on marginaalilaji kaikissa noissa maissa. Joo kyllä kansallisissa kisoissa penkat on täynnä populaa. Marginaalilaji se on jos media ei kirjoita eikä elävää kuvaa näytetä MM-sarjan kilpailuista. Sebien aikaan ja esim Sainzin menestysvuosina ralli on ollut pinnalla heidän kotimaansa mediassa, mut väittäisin että ei enään. Vain Suomessa ralli ei ole marginaalilaji
Esim. Espanjassa mielestäni moottoripyörillä urheilu kaikissa muodoissaan on suositumpaa kuin ralli. Paitsi MotoGP, myös motocross ja trial. Hulluimpina vuosinahan MotoGP-kalenterissakin on ollut 4 osakilpailua Espanjassa.
 
Ylös