Formula 1 - 2025 - 8 - Monacon GP

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3781
Sijainti
F1-fanikatsomo
Se olisi mielenkiintoinen näky kun letka kurvaa ekalta kierrokselta varikolle. Voisi toimia talleille joilla autot ovat kohtuullisen etäällä lähdössä, mm.Ferrari, RB, Aston, VCARB, Haas kun taas kärsijöinä puolet pakasta kun autot liian lähellä toisiaan letkassa
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4837
Lerkki on Monaco-spesialisti ja tämä oli häneltä puhdasta hanskaa että ei tämä nyt niin yllätys ollut. Hamilton ehkä normaalia korkeammalla P4 yli +0.4sek erolla kärkeen kun Russell puuttui ja Verstappenilla ei kulkenut.
Ei oo enää. Sai 3 ruudun rankun siitä Adamin sanoilla sekoilusta
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Eipä tuo Tsukikaan mikään toivo ja tuki ole Red Bullille. Säälittävää räpellystä.
"Minä olen valmis haastamaan Maxin!"
Missä lajissa? Kumpi on kevyempi-kisassa?
No jaa.

Tänään ajoi kierroksensa ties monennenko kerran kaudella aika-ajossa huonoon väliin ja lisäksi onnea oli, että auto ei romuttunut sunnuntaille.

Auto kun hipaisi kaidetta osuen ja ei tuhoisasti, mutta kierroksen pilaten.

Ei olisi silti etenkin yliohjauksen takia Maxia haastanut, mutta olisi ollut edes jatkossa tai muutoin parhaimmillaan molempien Racing Bullsin kuljettajien edellä. Jostain syystä juuri Monaco juuri nyt sopii paremmin juuri heille vaan ei oikein juuri Red Bullille.

Onneksi pisteet jaetaan sunnuntaina eli myöhemmin tänään. Kunhan ei joudu vaikkapa urpo-Gaslyn kolaroimaksi ja muutoin säilyy vahingoitta niin kisa on todella avoin.

Lisäksi on pari pysähdystä pakko tehdä kisaan eli kunhan ei keskeytä niin mahdollisuuksia on vaikka mihin.

Korjauspysähdyksellä (Toivottavasti ei tule, mutta jos tulee niin sillä eletään.) riittävän aikaisessa vaiheessa mitään ei menetä ja lisäksi lähtee toinen pakollisista varikkopysähdyksistäkin pois.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Ja vaikka ei pitänyt Tsunodasta enää jatkaa niin tärkeintä on jatkaa myös pistepotin kartuttamista keinolla millä hyvänsä.

Muutoin kisa Monacoon mielenkiintoinen. Norrisille voitto on enemmän kuin tarpeen vaikka seuraava kisa onkin Barcelonassa heti viikon päästä. Piastri tosin tasainen ja kotikisaan myös Leclerc haastaa. Ei Hamiltoniakaan ihan voi kokonaan myöskään unohtaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6504
Mikäs ois Russelille optimi taktiikka huomiselle?

Oisko niinkin raju, että eka kierrokselta sisään, sitten tyhjällä radalla kunnes saavuttaa letkan ja sitten toinen stoppi ja sitten katsoa miten kisa kehittyy. Veikkaan, että kärjessä kuitenkin holdataan jotta takana oleville ei avaudu undercut pit window. Siellä ei kovia ukkoja ole takajoukoissa muita kun Russel.

Tällöin Russelilla voisi olla molemmat stopit tehtynä kun kärjessä ei ole tehty ensimmäistäkään.
Vaikka näin. Kovilla pystyy ajamaan ja pehmeät on liian pehmeät kisaan eikä edes nopein kisarengas. Pehmeillä startti ja sisään. Sitten letkassa kovilla turva-autoon asti ja mediumeilla maaliin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4837
Russellilla on kaikkia renkaita jäljellä. Ehkä näistä voisi ajatella, että mediumilla ja kovalla mennään.
Lähtö lienee paras paikka parantaa sijoituksia, niin ei pehmeäkään liene ihan poissuljettu,, kun 2 stoppia.

Sinänsä tältä tullut hauskoja ulostuloja taas viikonlopun aikana, kun aika-ajoon saakka autossa jotain vialla ja ollaan järjettömän hitaita. Nyt ois ollut sitten jopa paalulla ilman vikaa

https://www.f1technical.net/news/26906

1000020938.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1595
Kolmen rengassetin käyttöpakko ja mersujen kyykkääminen aika-ajoissa luo ennakko-odotuksia, että tänään voitaisiin nähdä viihdyttävä kisa.

Conin esittämä taktiikka Russellille tuntuu jopa loogiselta. Pitäisikö sitten Antonellin kanssa tehdä päinvastoin, eli pidetään radalla mahdollisimman pitkään ja odotetaan turva-autolottoa.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
56
Tuo taulukko voi ehkä selittää osin Alpine -tallin luokattoman aika-ajon? Gaslylla ja Colapintolla on molemmilla 3 settiä soft -renkaita jäljellä. Alpine tallin sivuilla ei plaon aika-ajoista puhuttu, sitä normaalia F1 höpötystä....
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3781
Sijainti
F1-fanikatsomo
Oma oletus kisasta on että kärkiauto matelee ja koko pakka pysyy kasassa, kun joku top 10sta kurvaa varikolle, ruuvataan turboruuvia ja otetaan kaikki irti kärkiautoksi toimesta jotta tullaan nopeasti tekemään oma stoppi ja kaikki muut seuraa perästä - parilla poikkeuksella sijoilla 8-10 kun toivovat SC tulevan just siihen hetkeen.
Tätä kuviota rikkoisi jos joku sijoilta 11-20 tekee ne pari stoppia heti alkuun ja ajaa letkan kiinni, jolloin kärki ei voi pitää pakkaa kasassa
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6504
Oma oletus kisasta on että kärkiauto matelee ja koko pakka pysyy kasassa, kun joku top 10sta kurvaa varikolle, ruuvataan turboruuvia ja otetaan kaikki irti kärkiautoksi toimesta jotta tullaan nopeasti tekemään oma stoppi ja kaikki muut seuraa perästä - parilla poikkeuksella sijoilla 8-10 kun toivovat SC tulevan just siihen hetkeen.
Tätä kuviota rikkoisi jos joku sijoilta 11-20 tekee ne pari stoppia heti alkuun ja ajaa letkan kiinni, jolloin kärki ei voi pitää pakkaa kasassa
Tunnelin ja pääsuoran jälkeen ainoat ohituspaikat ja tunnelissa ei edes ole DRS:ää. Eli patterilla voi suojata nuo kohdat suht' helposti.
Saattaa itse asiassa 2026 tulla enemmän paikkoja ohituksiin, jos patterin riittävyys koko suoralle on uhkana.
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
135
Voin olla väärässä, mutta mikä tarve Norrisille kärjessä olisi hidastella, mikä se hyöty olisi joka hidastelemalla saadaan? Alusta asti vain täysiä niin se on ihan sama mitä takana tapahtuu ja miten turva-autot yms. menee, stoppeja pakko kuitenkin tehdä se 2 niin mitään huolta renkaista ei ole. Esimerkiksi Mersujen yrittäessä jotain speciaalitaktikkaa ja sen osuessa nappiin, hidastelemalla kärki altistaa itsensä tuolle uhalle, kun taas normaalisti ajamalla millään taktiikalla tuolta ei edelle nousta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6504
Villi veikkaus että Alonso oikaisee kurvin. 😅
Ei sillä tosin ole uusia renkaitakaan kisaan.

Nähdäänkö kisassa yhtään stinttiä pehmeillä?
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
321
Sijainti
Sonkajärvi
Vapaita Harjoituksia jälleen ajetaan!

Kolmansia ja viimeisiä sellaisia.

Edelleenkin ihannesäässä ajetaan. Viimeksi katsottaessa Lawson oli kärjessä ja Colapinto oli toisena, mutta ollaan hyvin alussa sessiota ja juuri kukaan ei ole ajanut aikaa lainkaan tai ei ainakaan todella mainittavaa aikakierrosta. Eli mikäli ovat enemmistön määrät ajaneet niin suurin osa vie vain auton varikolle takaisin odottamaan parempaa väliä.

Ajamattomien/vain radalla piipahtaneisiin kuljettajien joukkoon kuuluvat myös Red Bullin Verstappen ja Tsunoda.

Paha sanoa, että miten käy. Racing Bull-kuskit ovat ajaneet poikkeuksellisen hyvin, mutta Monacon rata syystä tai toisesta taitaa myös sopia heille. Hadjar tosin kolaroinut jo kahdesti viikonloppuna.

Colapintokin jatkanut kolarisankarointejaan paitsi juuri nyt tietenkin toistaiseksi ajaen hyvin.

Ei mitään tai ainakaan melkein mitään järkeä hänen tuonnissaan mielestäni rattiin kesken kauden tätä menoa. Loppukaudesta ehkä tai sitten olisi pitänyt olla enemmän ajettavia kisoja vailla turhia paineita. Imola meni penkin alle ja huolimatta juuri tämän hetken hyvää suoritetta vaikuttaisi menevän Monacokin penkin alle.

Monaco vielä kun on niin ahdas ja edelleenkin tämä poika kuuluu 'Formula Junnu-sarjan' edustajiin niin rumaa on jälki odotusten ollessa epätodellisuusmukaisia ja liian pilvissä suhteessa siihen, että miten oikeasti pitäisi kaveria käsitellä.

Turhaa keskisormen näyttöä henkisesti myöhemmin Doohanille sitten mikäli testipuolelta joutuu palaamaan takaisin kun ottaa taas aikaa tottua tilanteisiin.
Näitä on hauska lukea sellaisella yli-innostuneella Matti Kyllösen selostusäänellä :)
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3032
Voin olla väärässä, mutta mikä tarve Norrisille kärjessä olisi hidastella, mikä se hyöty olisi joka hidastelemalla saadaan? Alusta asti vain täysiä niin se on ihan sama mitä takana tapahtuu ja miten turva-autot yms. menee, stoppeja pakko kuitenkin tehdä se 2 niin mitään huolta renkaista ei ole. Esimerkiksi Mersujen yrittäessä jotain speciaalitaktikkaa ja sen osuessa nappiin, hidastelemalla kärki altistaa itsensä tuolle uhalle, kun taas normaalisti ajamalla millään taktiikalla tuolta ei edelle nousta.
Pitää pakan kasassa niin ei pääse Leclerc ja kumppanit tulemaan undercutilla ohi. Tuotahan se on viime vuodet tainnut Monacossa olla. Saapa nähdä miten tiimin tietokoneet on tämän taktiikan nyt laskeskellut. Toivottavasti tosiaan nuo kaksi pakollista stoppia ja mersut jne pakottaa ajamaan "täysillä'.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
796
Veikkaukseni, etä fiksulta kuulostava kahden pakollisen stopin sääntö kyseenalaistetaan kilpailun jälkeen. Osittain jo kilpailun aikana. Hyötyjät toki kehuvat.

Tietysti peräpäässä kannattaa ottaa joidenkin kuljettajien heti ensimmäinen pysähdys ensimmäisen kierroksen täytyttyä varsinkin, jos turva-autoa ei tule heti radalle. Ainakin toinen tai jopa molemmat Mersut ja Alpinet saavat siitä teoreettisen lottokupongin, joka voi sopivissa olosuhteissa johtaa, jopa merkittävään etulyöntiasemaan. Strollin kannattaisi myös tulla heti sisään ja tallin toivoa, että voivat tulpata myöhemmin rataa Alonson eduksi. Kyllä tästä vielä viihdyttävä soppa syntyy...
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
796
Tämä on siitä poikkeuksellinen rata, että sopivassa tilanteessa, jopa radalle jättäytyminen turva-autotilanteessa saattaa auttaa oman tiimin toista kuljettajaa. Reakoinnin nopeus on avainasemassa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6504
Mersut kovilla liikkeelle. Varmaan odottavat kiltisti turva-autoa.
Samoin Max. Tsuki pehmeillä.
 
Ylös