Formula 1 - 2025 - 8 - Monacon GP

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10254
Sijainti
Helsinki
Ymmärrän, että olet tottunut tällaiseen perseilyyn jenkkisarjoissa. Ne onkin tälläistä keinotekoista paskaa.
Olet siis vilkaissut Forumin Indycar-toikkia. Eurosentrisestä näkökulmasta ne voi olla tylsiä, jos ei ole tutustunut aiheeseen.

F1:sen dna:han kuuluu ohittamisen vaikeus ja Monacon tylsät kisat. Kuskit valitteli Monacon hankaluudesta jo 60-luvulla ja silti siel vielä ajetaan.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5909
Lawsonkin sai pistetilin avattua tälle kaudelle. Laitanpa ihan kiusallani tähän neljän RB-kuljettajan parhaan sijoituksen tällä kaudella, autosta riippumatta:

Verstappen 1.
Hadjar 6.
Lawson 8.
Tsunoda 9.
Järki sanoisi että Hadjar pitäisi nostaa Tsunodan tuolille joka alisuorittaa "kärkiautolla", mutta sitä ei tehdä koska tiedetään auton hankaluus. Veikkaanpa silti että Tsunoda tulee saamaan jatkosopparin ja Lawson kenkää sarjasta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5998
Kyllä on Monacon aika ohi, ainakin niin kauan kun autot ovat näin isoja.
No ne autothan pienenevät jo seuraavaan Monacon GP:hen, kun ensi kaudella on uudet säännöt ja uudet autot. Mutta onhan Monaco nyt ollut kuolettavan tylsä jo 90-luvun alkupuoliskolla. Ainoa stressitekijä on ollut turva-auton tiheys yhdistettynä toki vapaaseen tankkaamiseen. Joku toki kerkesikin jo mainita, ettei Monacossa ole kisassa kukaan ajanut seinään ajovirheestä johtuen kohta kymmeneen vuoteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15275
Järki sanoisi että Hadjar pitäisi nostaa Tsunodan tuolille joka alisuorittaa "kärkiautolla", mutta sitä ei tehdä koska tiedetään auton hankaluus. Veikkaanpa silti että Tsunoda tulee saamaan jatkosopparin ja Lawson kenkää sarjasta.
Kahden tuurisuorituksen ja Racing Bull-tallin yhden ainoan tuurikisan takiako Hadjar pitäisi nostaa noin äkkiä Tsunodan tuolille? Ei ole kyllä Tsunoda sinänsä alisuorittanut. Ei etenkään huomioiden juuri tuo auton hankaluus ja siihen päälle tosiaan melkoisen hirvittävä epäonnen määrä mitä hänellä on ollut koko lyhyellä Red Bull-uran aikana tähän asti.

Ei vieläkään ole edes kovin monta kisaa takana tallin riveissä ja lisäksi oli taas joutua Pierre Gaslyn kolaroimaksi kokonaan pois kisasta kuten Jeddah-Cornichessa tuolloin erittäinkin hyvän aika-ajon jälkeen. Gasly tosiaan siis kaksi kertaa vaikeuttanut japanilaisen kisaa toisen tuhoamalla kokonaan ja tälläkin kertaa toisen osalta todennäköisesti vaurioittaen autoa siinä kolarissa kun ei enää entisensä ollut samalla tapaa kuin ennen kaikkea. Juuri alkukauden noissa kisoissa missä oli tulla erittäinkin hieno pistepotti ilman enemmän tai vähemmän tuttua tallinsa taktista perseilyä tai muuta pelkuruutta ei puhuttaisi taas tästäkään kisasta syyttäen ikään kuin kaikki olisi vain Tsunodan omaa vikaa vähän väliä.

Sitten oli tietysti Lawson vielä ihan alkukaudesta täysin tarpeettomasti Tsunodan sijaan ajamassa Red Bullilla. Hänen osaltaan korkeintaan olisi voitu antaa vielä yksi viimeinen tilaisuus ajaa sellaisella radalla missä Lawson todella ajoi hyvin ainoan kerran nyt Monacoa huomioimatta koko vuodesta eli Sakhirissa ja sen jälkeen se olisi ollut siinä ilman sitten sitä 'huipputulosta' eli ihan todella merkittävää suoritusta lähes yhtä valtavilla pisteillä, melkein palkintosijan ääressä kuten vaikka Tsunoda oli Abu Dhabin 2021 kisaan mikä valitettavasti muistetaan muista asioista.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4032
Onhan Tsunoda ollut huono. Nyt on kyllä vahvat fanilasit päässä jos muuta sanoo. Auto on ollut vaikea, mutta nopea se silti on. Mielenkiintoista dumata Lawson huonoksi (mitä olikin) ja sitten ummistaa Yukin ongelmat samalla kalustolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15275
Onhan Tsunoda ollut huono. Nyt on kyllä vahvat fanilasit päässä jos muuta sanoo. Auto on ollut vaikea, mutta nopea se silti on. Mielenkiintoista dumata Lawson huonoksi (mitä olikin) ja sitten ummistaa Yukin ongelmat samalla kalustolla.
Ehkä jos vain pelkän pelkkiä pisteitä katsoo ja jättää aivan kaikki tai lähes aivan kaikki muut vaikuttavat seikat huomioimatta kisoista niin sitten voisi huudella näin pelkkien tulosten perusteella.

Lawson kun ei järin suuria esittänyt silloin viime vuonna vaan niin vain toimi lobbaus paremmin jostain uskomattomasta typeristä syistä viime vuonna.

Itse en ole ummistanut vaan minä niitä olen koettanut sanoa ja taustoittaa aika paljonkin näihin eri kisoihin mitä toistaiseksi on ehtinyt Tsunoda ajaa Red Bullilla tai tätä ennen Racing Bullilla. Myös viime vuonna, toissa vuonna kuten etenkin kolme vuotta sitten milloin Tsunodalla ihan oikeastikin oli aika milloin hänellä meni vallan oikeastikin onnettoman huonosti.

Ehkä jos sitten olisi jäänyt sille tasolle mitä oli kolme vuotta sitten niin varmaan itsekin huutelisin tai olisin hänet halunnut jo laittaa F1:stä jopa pihalle. Vaan on kehittynyt niistä päivistä. Ainoa keskeytyskin mikä tällä kaudella tuli niin on ollut vain Pierre Gaslyn suorittama kolarointi Jeddah-Cornichessa ja olisi voinut olla tänäänkin Monacossa taas saman fransmannin toimesta.

Lisäksi vaikka nyt Red Bullilla esimerkiksi varikkopysähdykset sentään ovat olleet nopeampia kuin mitä vertaa Racing Bull-ajan sirkusapinatason pelleilyyn niin välillä taktiset välit ovat silti useimmiten olleet perin huonoja ja itsepäisiä. Monacossa kaiken mikäli puhutaan nyt tuoreeltaan osin pilasi jo huono, tallin mokaama aika-ajon aikana radalle lähettämisen väli jo alkujaankin.

Lopuksi tietty juuri kun ei saanut sitä toista pakollista pysähdystä suorittaa haluamaansa väliin lähemmäksi Racing Bullin kuljettajia.

Seuraan ja olen aina seurannut kärkikuskien ohella myös niitä keskikastin ja häntäpäänkin kuljettajia aika tarkoin. Moni muu näistä 'oikeintietäjistä' ei oikein itse seuraa mitään muuta kuin joko suomalaiskuskeja tai sitten kärkikuskeja pelkästään ja vain hyvin harvoin jos milloinkaan niin keskikastin kuljettajia.

Sitten lähdetään aivan liian helposti mukaan kotimaisten tai ulkomaisten selostajien huuteluihin ja soppa on valmis.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4032
Siis häh? Onhan Yukilla ollut kolareita ja vaikka mitä, mutta järjettömän paljon tullut takkiin ihan ajamallakin usein. Ja vaikka välillä vauhtia onkin niin mitä väliä kun yhtään ehjää viikonloppua ei ole. Onhan hän potentiaalinen kuski, mutta aivan liikaa kaikkea sekoilua ja virheitä toistaiseksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15275
Siis häh? Onhan Yukilla ollut kolareita ja vaikka mitä, mutta järjettömän paljon tullut takkiin ihan ajamallakin usein. Ja vaikka välillä vauhtia onkin niin mitä väliä kun yhtään ehjää viikonloppua ei ole. Onhan hän potentiaalinen kuski, mutta aivan liikaa kaikkea sekoilua ja virheitä toistaiseksi.
Eihän tuolla nyt muita sellaisia kolarina pidettävänä ole ainakaan vakavana sellaisena kuin tämä yksi nyt ollut Imolan aika-ajon kolari. Tältä vuodelta puhuttaessa siis ja hänet on kolaroitu kisoissa tällä kaudella jo vähintään joka tapauksessa tuoreeltaan pois kokonaan kisasta tai kisaan tuhoisan vaikuttavasti kaksi kertaa ihan muiden kuskien taholta kuin itsensä eli juurikin Pierre Gaslyn taholta.

Nuo 'liiat sekoilut ja virheet' taitavat mielikuvana tulla niistä tosiaan jo kertomistani kolmen vuoden ja ehkä varauksella parin vuoden takaisesta ikävästä vaiheesta mikä Tsunodalla kesti varovaisen ja parhaimmillaan todella hyvänkin debyyttivuoden jälkeen melkoisenkin pitkään ennen sen vaiheen talttumista viimein viime vuoden aikana.

Ajamalla on toisinaan aika hankala paikata niitä asioita kisoissa mitkä muun muassa talli on jo pilannut omilla varikkotaktisilla perseilyillään etenkin Racing Bull/Toro Rosso/Alpha Tauri-aikoina mistä Tsunoda sai kärsiä lukemattomia kertoja ja toki kärsi tiimikaveritkin, mutta yleensä reilusti vähemmän.

PS. Aika-ajo lisätty mukaan Tsunodan kolarissa varmuuden vuoksi vaikka varmaankin oli tiedossa niin liitinpä vain.
 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1160
Miten ihmeessä Monacossa voisi olla kilpailu missä ajetaan kovaa alusta loppuun? Ei mielestäni mitenkään.

Voisiko formaatti olla Monacossa jotenkin toisenlainen. Ajettaisiin jollain erittäin kuluvilla renkailla, että olisi pakko tulla varikolle 15-20 kierroksen välein tai renkaat olisi jo 10sek/kierros hitaammat kuin uudet. Lisäksi autot pienenee ensi kaudeksi niin vie tilannetta lähemmäksi 2010 taitetta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15275
Miten ihmeessä Monacossa voisi olla kilpailu missä ajetaan kovaa alusta loppuun? Ei mielestäni mitenkään.

Voisiko formaatti olla Monacossa jotenkin toisenlainen. Ajettaisiin jollain erittäin kuluvilla renkailla, että olisi pakko tulla varikolle 15-20 kierroksen välein tai renkaat olisi jo 10sek/kierros hitaammat kuin uudet. Lisäksi autot pienenee ensi kaudeksi niin vie tilannetta lähemmäksi 2010 taitetta.
Ennen oli hyvinkin, mutta ajat toki olivat toiset. Silloin ironisesti Monacossa saattoi joskus hyvinkin olla 'täysillä alusta loppuun'-luokan kisoja siksi, että ei tarvinnut pelätä polttoaineenkulutusta ja pystyi ottamaan kisaan jopa tavallista vähemmänkin polttoainetta verrattuna oikeastaan mihinkään muuhun kalenterin kisaan nähden.

Kaiteet tosin olivat aina lähellä rajoittaen jossain määrin sitä vauhti-intoa, mutta kyllä sitäkin riitti!

Mielenkiintoista, mutta tiedä sitten turvallisuushommista ja tavallaan tiedä noista pakkopysähdyskierroksista. Sitten vain nähtäisiin ajatustasolla varmaan sellaisia vanhempien päivien tyylisiä massarenkaanvaihtojen pysähdyksiä kuten eräillä radoilla nähtiin tilanteiden mukaan vaihdellen vuosittain.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3013
Autokilpailu, jossa ohittaminen on täysin mahdotonta ei vaan toimi vaikka mitä kikkakolmosia yrittäisi keksiä mausteeksi. Varsinkaan kun kyse on vieläpä joukkuelajista, jolloin pystyy ja kannattaa hidastella tarkoituksella kuten tänään nähtiin.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4400
Olipa tympeää kisailua. Kaksi pakollista stoppia oli farssi. Yhdellä ei ihan niinnrajusti olisi pystynyt kikkailemaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15275
Olipa tympeää kisailua. Kaksi pakollista stoppia oli farssi. Yhdellä ei ihan niinnrajusti olisi pystynyt kikkailemaan.
Juurikin näin. Eli mikäli välttämättä kerran vielä tuota kokeilisi koeluontoisesti niin sen pitäisi tapahtua mieluummin 'normaaleilla' radoilla ja ei todellakaan tämän jälkeen enää Monacossa. Mieluummin ei ollenkaan, mutta mikäli ihan välttämättä kerran vielä niin sitten jollakin radalla missä voi myös ohittaa paremmin tai mikä on tunnettu paremmin ohituksistaan ja sen mahdollisuuksista ohituksiin.
 

Fredrik

Well-known member
Liittynyt
12.8.2024
Viestit
50
Taas yksi Snoozefest. Olisin iloinen, jos Monaco poistuisi aikataulusta, mutta en ole varma, onko se mahdollista.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5909
Onhan Tsunoda ollut huono. Nyt on kyllä vahvat fanilasit päässä jos muuta sanoo. Auto on ollut vaikea, mutta nopea se silti on. Mielenkiintoista dumata Lawson huonoksi (mitä olikin) ja sitten ummistaa Yukin ongelmat samalla kalustolla.
Mihin verrattaan, Verstappeniin? Pitää ottaa huomioon olosuhteet. Jos verrataan Perezin loppukauteen ja Lawsoniin niin kyllä tuon jopa pienenä upgradena näkee. Vasta kerran laittanut auton kunnolla nippuun omatoimisesti.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4032
Mihin verrattaan, Verstappeniin? Pitää ottaa huomioon olosuhteet. Jos verrataan Perezin loppukauteen ja Lawsoniin niin kyllä tuon jopa pienenä upgradena näkee. Vasta kerran laittanut auton kunnolla nippuun omatoimisesti.
No, onhan se verrokkeihin paremmin, mutta ei silti hyvin. Onhan tosiaan vastus varmaan kovin tällä hetkellä, mutta pitäisi saada ehjiä viikonloppuja ja tuloksia jo pikkuhiljaa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5909
No, onhan se verrokkeihin paremmin, mutta ei silti hyvin. Onhan tosiaan vastus varmaan kovin tällä hetkellä, mutta pitäisi saada ehjiä viikonloppuja ja tuloksia jo pikkuhiljaa.
Vähän tekemätön paikka tuo on Red Bullilla. Eivät osaa tehdä autoa, jota osaisi kumpikin kuskata. Yhden kuskin kohdalla voitaisi todeta kuskin olevan lapanen, mutta nyt on lyhyen ajan sisällä menossa jo kolmas kuski jonka kohdalla törmätään samaan ongelmaan, joten asia liittyy auton ongelmaan. Verstappen on vaatinut helpompaa autoa siinä missä kakkoskuskitkin ja itse tallikin että autolla pitäisi olla parempi säätöikkuna, mutta tämä taas vaikuttaisi nopeuteen.

Sainzia oltiin viemässä Red Bullille, mutta olisi tämäkin saanut elämänsä selkäsaunan kun jo pelkästä moottorinvaihdosta hemmo oli aivan huuli pyöreänä ja jäi Albonin jalkoihin. Tähän kun olisi lisännyt vielä Red Bullin auton hankaluuden niin aivan yössä olisi ollut siinä missä Perez, Lawson ja Tsunoda.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10254
Sijainti
Helsinki
Ei tämä kisa nyt sinänsä tylsä ollut. Saihan tuossa jännittää kuka voittaa jne. Se jännitys vaan tulee ihan vääristä syistä. Jos tätä farssia on pakko vaan ikuisesti roikuttaa kalenterissa mukana niin saisi vaan jakaa ne pisteet aika-ajon jälkeen.
Yrjö on lukenut forumia.

https://www.autosport.com/f1/news/russell-f1-should-make-monaco-gp-a-qualifying-race/10726864/

"For all of the drivers, qualifying is the most exhilarating moment of the weekend. Do we accept that? There should be no race, and it's a qualifying race. You do one on Saturday, one on Sunday. The guy who qualifies pole gets some points and gets a little trophy, and the one on Sunday gets some more points.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4796
Sellainen harvinaisuus tapahtui kisan aikana, että RB munasi taktiikan täysin Maxin osalta roikottamalla tätä liian pitkään kuluneella renkaalla, kun muut vaihtoivat uuteen ja ajoivat monta sekuntia nopeampia kierroksia. Mikä lie oli siinäkin ideana.
 
Ylös