Le Mans 2025 14-15.6.

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
86
Le Mans 24h 2025 lähestyy ja voinee odottaa yhtä mielenkiintoista kilpailua kuin viime vuonnakin. Varsinainen startti on lauantaina 14.6 klo:16.00 ja maali odottaa 15.6 sunnuntaina samaan aikaan. Lauantai on täynnä ohjelmaa seremonien, varikkoesittelyjen ja warm upien johdosta. Aika-ajot ajetaan torstaina. Lisäksi on omat kilpailunsa Porsche Challenge, Ford Mustang Challenge ja Ligier European Series. Viralliset kisasivut löytyvät https://www.24h-lemans.com/en

Le Mans 2025 näkyy suorana Eurosport1 -kanavalta ja tietysti FIA WEC TV:stä, You Tubesta löytyy myös tallien omia lähetyksiä.

Rata on 13,6km pitkä ja eniten kierroksia tähän mennessä on ajettu vuonna 2010 Audi R15 Plus Tdi (Rockenfeller-Dumas-Bernhard), 397 kierrosta. Le Mansin rata on legendaarinen ja sisältää legendaarisia paikkoja (Mulsanne Straight (5,5km pitkä suora, johon lisättiin kaksi hidastus shikaania nopeuksien noustessa järjettömiksi), Dunlop Bridge and Curves, The Hump and Mulsanne Corner, Tertre Rouge Corner, Porsche Curves, Forest Esses (pysynyt samana vuodesta 1932 lähtien), Indianapolis Corner (alkuperäistä rataa vuodelta 1923) ja Arnage Corner.

Le Mans kilpailuluokat ovat Hypercar eli FIA World Endurance Championship -luokitus ja myös amerikkalaisen vastaavan IMSA WeatherTech SportsCar Championship -luokituksen mukaiset autot hyväksytään. Rengastoimittaja on Michelin, hybridi voimanlähde sallitaan etuakselilla, max. 671hv, minimi paino 1030kg.

Toinen pääluokka on Le Mans Prototype 2 (LMP2). Luokitus on Le Mans -sarjan kilpailuihin ja USA:n IMSA -sarjaan. Luokassa on neljä runkotoimittajaa, mutta tänä vuonna kaikki ajavat Le Mansissa Orecan toimittamalla rungolla. Moottori on kaikissa sama eli Gibsonin vapaasti hengittävä V8. Autolle on määritelty hinta ilman moottoria ja perussähköjärjestelmän kanssa, 483.000e. Gibsonin 4.2 -litrainen V8 tuottaa 600hv, auton minimipaino on 930kg, polttoainetankin max. tilavuus on 75 litraa. Rengastoimittaja on Goodyear.

Kolmas pääluokka on LMGT3. Luokitus on FIA WEC GT -luokan mukainen. Autoja on luokituksen saamiseksi pitänyt tehdä 2.500 kappaleen sarja katukäyttöön. Moottorin max. rajat 5.0 -litraa vapaasti hengittävänä tai 4.0 -litraa ahdettuna. Tehoja ei ole rajoitettu. Huippunopeus on rajoitettu 300km/h. Minimipaino on 1.245kg, Polttoainetankin max. koko on 90 litraa. Rengastoimittaja on Goodyear.

Osallistujat

Hypercar
Porsche Penske Motorsport, Porsche 963, kolme autokuntaa
Toyota Gazoo Racing, Toyota GR010-hybrid, kaksi autokuntaa
Aston Martin Thor Team, Aston Martin Valkyrie, kaksi autokuntaa
Cadillac Hertz Team Jota, Cadillac V-Series.R, kaksi autokuntaa
BMW M Team WRT, BMW M Hybrid V8, kaksi autokuntaa
Alpine Endurance Team, Alpine A424, kaksi autokuntaa
Ferrari AF Corse, Ferrari 499P, kaksi autokuntaa
AF Corse, Ferrari 499P, yksi autokunta
Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9X8, kaksi autokuntaa
Proton Competition, Porsche 963, yksi autokuntaa, yksityisteam
Cadillac WRT, Cadillac V-Series.R, yksi autokunta
Cadillac Whelen, Cadillac V-Series.R, yksi autokunta

LMP2
Iron Lynx-Proton, Oreca 07 - Gibson
Proton Competition, Oreca 07 - Gibson
RLR M Sport, Oreca 07 - Gibson
Idec Sport, Oreca 07 - Gibson, kaksi autokuntaa
United Autosport, Oreca 07 - Gibson, kaksi autokuntaa
Nielsen Racing, Oreca 07 - Gibson
Algarve Pro Racing, Oreca 07 - Gibson,kaksi autokuntaa
TDS Racing, Oreca 07 - Gibson
Inter Europol Competition, Oreca 07 - Gibson, kaksi autokuntaa
CLX-Pure Rcing, Oreca 07 - Gibson
VDS Panis Racing, Oreca 07 - Gibson
AF Corse, Oreca 07 - Gibson
AO BY TF, Oreca 07 - Gibson

LMGT3
Racing Spirit of LeMans, Aston Martin Vantage AMR
AWA Racing, Corvette Z06
Vista AF Corse, Ferrari 296, kaksi autokuntaa
Heart of Racing Team, Aston Martin Vantage AMR
The Bend Team WRT, BMW M4
TF Sport, Corvette Z06, kaksi autokuntaa
Team WRT, BMW M4
Kessel Racing, Ferrari 296
United Autosport, McLaren 720S, kaksi autokuntaa
Iron Lynx, Mercedes-AMG GT3, kolme autokuntaa
Proton Competition, Ford Mustang GT3, kaksi autokuntaa
Akkodis ASP Team, Lexus RC F, kaksi autokuntaa
Iron Dames, Porsche GT3 R
Manthey, Porsche GT3 R
Manthey 1st Phorm, Porsche GT3 R
Richard Mille AF Corse, Ferrari 296
Ziggo Sport Tempesta, Ferrari 296
 
  • Like
Reaktiot: jjv

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10344
Sijainti
Helsinki
Le Mans on jäänyt forumilla pieneen seurantaan, että keskustelut kilpailuun liittyen on viime vuosina käyty GT/Protot-toikissa. Saahan sitä kilpailua varten avata oman keskustelun.
 
Viimeksi muokattu:

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
86
Sori en tuota huomannut, pitää käydä varmaan optikolla. Tuohan voisi joku fiksu siirtää oikeeseen ryhmään.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1446
Antaa olla omanansa.
Onko suomalaisia ajamassa?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10344
Sijainti
Helsinki
FP1, nopeimmat
Hypercar: Cadillac #38
Gt3: Lexus #78
Lmp2: #16 RLR Sport

Aika-ajot ovat parhaillaan käynnissä. Näiden parhaat huomiseen hyperpole-sessioon, missä ratkaistaan paalupaikan kohtalo

This year, in order to offer competitors and spectators an ever more spectacular show on the track, the format of qualifying is changing.

On Wednesday, June 11, after an initial Free Practice session, the competitors entered in LMP2 and LMGT3 will set off for 30 minutes of Qualifying. The challenge? Only the 12 best cars in these respective categories will be able to take part in the Hyperpole sequence the following day. A few minutes later, the Hypercars will take to the track for a session of a similar duration. The 15 best prototypes will take part in the following day's session.

On Thursday, June 12, not one but two sessions (Hyperpole 1 and Hyperpole 2) are on the program as part of Hyperpole!

On the LMGT3 and LMP2 side, the 24 cars qualified the day before (2x12) will first take part in 15 minutes of on-track battle during H1. Only the top 8 cars in these respective categories will advance to H2, which will determine the starting grid after a new 15-minute session

In Hypercar, the principle is similar. The 15 prototypes qualified the day before will compete in H1 to determine the 10 competitors who will take part in H2. This will be followed by 15 epic minutes where the favorites will try to lower the times to start in the best conditions on Saturday.
https://www.24h-lemans.com/en/info/the-race
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
86
Ferrarilla on voitettu Le Mans 24h kahdesti peräkkäin ja viime vuoden kolmikko (Nielsen-Fuoco-Molina) on samalla autolla taas liikkeellä, numero 50 Ferrari AF Corse. Kannattaa seurata. Mielestäni Cadillacien ongelma viime vuonna oli suora nopeus ja päälle vielä muut ongelmat niin viime vuosi meni vähän penkin alle. Ferrarit on vahvoja ja Toyota on aina varteen otettava kun puhutaan 24h tunnin kisassa. Leikkisästi sanottuna Toyotalla voi painaa 24h kaasu pohjassa, se luotettavuus. Toyota on musta hevonen. Porschet ovat myös nopeita ja Pensken talli toimii laskutikun tarkkuudella. Le Mansissa aika-ajossa monet pitävät asioita piilossa, eivätkä aja täysillä (esim. Ferrarit). GT3 voisi veikata kisaa lähinnä Porsche Teamien (Mantheyn teamit) ja BMW:n WRT Teamin kesken.. Viime vuonnahan yön rankkasade aiheutti sen, että turva-auton perässä köröteltiin monta tuntia.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
86
Vajaa 7 tuntia jäljellä ja Ferrareilla kolmoisjohto! hypercar -luokassa, ilman teknistä vikaa tai spinnausta tai ulosajoa kolmoisohto säilyy. Neljäntenä oleva Penske Porsche ei pysy kyydissä. Pensken Porschen Team on merkittävästi nopeammin tekemään pitstopit, mutta jää radalla. Ferrari alkoi antamaan jo tallimääräyksiä, AF Ferrari Teamin Robert Kubica saavutti koko ajan kärjessä ajavaa Giovinnazzia. Ferrari käski Kubicaa pitämään väliä Giovinazziin. Asiasta käydään aika rajua keskustelua Ferrari Teamien kesken. Syy lienee se, että AF Corse Ferrari Team on yksityistalli ja AF Ferrari on tehdastalli. Saa nähdä nostetaanko vielä kolmantena tuleva AF Ferrari (no: 50 pitkään alussa hallinnut Molina-Nielsen-Fuoca) lopussa toiseksi? Ja onhan AF Corsen Ferrari vielä keltainen! GT3 -luokassa Manthey Porsche ajanee voittoon niin vaikuttavaa on meno. Ainahan Motorsportissa sattuu, mutta Manthey Porschet tiedetään nopeiksi ja vahvoiksi.

Cadillac lähti hakemaan voittoa, haaveksi jää. Aston Martinille iso pettymys myös. Peugeotin kuski sanoi suoraan, että he odottavat uutta autoa vielä tämän vuoden kisoihin.

Nopeuksia Mulsannen suoralla. Hypercar Ferrari 499P, 369 km/h. GT3 Lexus, 276 km/h

Matkaa on vielä, mutta valoisaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10344
Sijainti
Helsinki
Ferrarien tiimipeli jatkuu, kun alle viisi tuntia jäljellä. Nyt on AF Corsen #83 Ferrari kärjessä, mutta luultavimmin tehdastallin #50 päästetään takaisin kärkeen. #43 Inter Europol johtaa Lmp2-luokkaa ja GT3:sten kärjessä on #92 Manthey Porsche.

Saksalaismerkille edes jotain lohtua viikonlopusta tulossa, vaikka se kirkkain jää tällä kertaa uupumaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10344
Sijainti
Helsinki
Ferrarille kolmas Le Mans voitto putkeen, voiton otti #83 AF Corse. Voittavan autokunnan muodostivat Robert Kubica, Yifei Ye sekä Phil H#6 Porsche Penske Motorsport oli toinen ja kolmanneksi ajoi Ferrarin tehdastallin #51 autokunta.

Gt3-luokan voitti #92 Porsche Manthey ja Lmp2-luokan #43 Inter Eurool Competition.

Tulokset: https://www.fiawec.com/en/resultats-1/56
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
364
Harmi ettei Härmästä löydy mitat täyttävää kuskia a la JJ joka kykenis ajamaan yleiskisan voitosta.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
86
Kisaanhan antaa oman mausteensa, kun kaikki luokat lähtevät yhtäaikaa ja Le Mansin aikataulussa kauan mene kun hypercart ottavat kierroksella kiinni hitaampia GT3 -autoja ja alkaa armoton ohittelu. Monia läheltä piti tilanteita ja myös kolareita tuon seurauksena. Lopussa huomasi, että väsymys alkaa painamaan joitakin, kun jarrutukset jäivät myöhään ja tiedossa oli ulkoilua. Väsymys saattoi painaa myös sitä Toyota mekaanikkoa, joka jätti Hiragawan Toyotan etupyörän mutterit löysälle....Yöllä, kun katsoi tuota cockpit kuvaa niin ei ne valot kauas näytä, kun vauhtia on yli 360km/h. Hieno kisa!
 
Ylös