Tämä viikonloppu huilitaan Formula 1:stä, mutta viikon päästä ajetaan sitten Itävallassa.
Kyseessä on legendaarinen rata, jolla ajettiin jo Keke Rosbergin aikaan. Rata on muuttanut nimeään historian aikana kolmesti alunperin rata oli nimeltään Österreichring, sen jälkeen A1-Ring, ja nykyään RedBull-ring.
Suomalaisittain radalla ollaan juhlittu voittoa neljä kertaa; Häkkinen oli paras vuosina 1998 ja 2000, Valtteri Bottas puolestaan vuosina 2017 ja 2020.
Itävallalla on repaleinen historia osana F1-sarjan kisakalenteria. Ensimmäisen kerran maassa ajettiin 1964, seuraavan koitoksen ollessa 1970.
Ensimmäinen Itävallan GP ajettiin kuljettajien tylsäksi haukkumalla Zeltwegin radalla, mutta kausilla 1970-1987 näyttämönä toiminut Österreichring oli kaikkea muuta. Kovavauhtinen useita haastavia, nopeita mutkia sisältänyt rata nousi kuljettajien suursuosikiksi, sillä hyvän kierrosajan saavuttaakseen kuskin täytyi osoittaa rohkeutta lukuisissa radan kohdissa.
Kauden 1982 Itävallan GP:ssä nähtiin yksi F1-historian tiukimmista voittotaistoista, kun Lotuksen
Elio de Angelis voitti Williamsin
Keke Rosbergin vain 0,050 sekunnilla.
Tiputtuaan kisakalenterista Itävalta pysyi pois F1-karkeloista kauteen 1997 saakka. Tuolloin kilpailu palasi tuttuun Spielbergin kylään, mutta vanha rata oli pantu täysin uusiksi.
Kolmionmallinen rata sisältää lukuisia pitkiä suoria ja tiukkoja 90 asteen käännöksiä. F1-kauden toiseksi lyhyin rata ei ole kuljettajille edeltäjänsä kaltainen haaste, mutta tiukat jarrutukset ja kiihdytykset kysyvät auton suorituskyvyltä paljon.
Itävaltalaisyritys Red Bullin panostuksella rata palasi kisakalenteriin kaudeksi 2014. Sen jälkeen radalla on juhlittu kahdesti suomalaisvoittoa, kun
Valtteri Bottas ajoi ykköseksi kausilla 2017 ja 2020. Bottas on ollut radalla vireessä, sillä hän on napannut paalupaikan kausina 2017, 2018 sekä 2020.
Myös
Mika Häkkinen on juhlinut Itävallassa, kahteenkin otteeseen. Voitot tulivat 1998 ja 2000. Myös lähes kaikilla radoilla voittoennätystä hallussaan pitävä
Michael Schumacher onnistui niin ikään voittamaan Itävallassa kahteen otteeseen.
Voitot ovat jakaantuneet tasaisesti, sillä eniten voittoja keränneellä
Alain Prostillakin on niitä vain kolme kappaletta.
Eniten palkintopallille Itävallassa on ajanut hieman yllättäen
David Coulthard, viidesti. Valtteri Bottas nappasi kauden 2014 kilpailusta uransa ensimmäisen palkintopallisijoituksen.
Itävallan GP on vaatinut historiansa saatossa yhden kuolonuhrin. Amerikkalaiskuljettaja
Mark Donohue menehtyi kauden 1975 kisaviikonloppuna ulosajossa saamiinsa vammoihin. Donohue pystyi nousemaan onnettomuuden jälkeen autostaan omin voimin ja palaamaan varikolle, mutta pian hänen vointinsa heikkeni ja hän menehtyi aivoverenvuotoon.
Kuolettava vamma syntyi ilmeisesti ratatolpan osuttua hänen päähänsä onnettomuustilanteessa.
Koronan sävyttämällä kaudella 2020 Itävallassa ajettiin kaksi osakilpailua peräkkäisinä viikonloppuina. Toinen osakilpailu kulki virallisesti Steiermarkin GP -nimellä. Bottas juhli voittoa ensimmäisenä viikonloppuna ja tallikaveri
Lewis Hamilton seuraavana.
Myös kaudella 2021 Itävallassa ajettiin kaksi osakilpailua, joista toinen kulki Steiermarkin GP -nimellä. Molempien voittoon ajoi
Max Verstappen, joka nousi voittojen myötä menestyneimmäksi kuljettajaksi Itävallassa.
Kaudella 2022 Verstappenin ylivoima näytti jatkuvan, kun mies voitti ensin aika-ajot ja perään sprinttikilpailun.
Varsinaisessa kilpailussa Ferrarin
Charles Leclerc oli kuitenkin ykkönen, ja Verstappen joutui tyytymään kakkossijaan. 2023 Verstappen korjasi kauneusvirheen ja voitti kaiken. -lähteenä käytetty muun muassa Suomif1.com
Mitä muistoja teiltä löytyy Itävallan kilpailuista?
Itse muistan erittäin hyvin tämän Häkkisen ja Schumacherin taistelun kaudella 1998. Mahtavaa ja puhdasta kilvanajoa.
Itse olin tuolloin kesämökillä, jossa kisa tuli seurattua jännityksellä oman isäukon kanssa.
Hyviä muistoja siis.
