Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1613
Skottikypärästä ensin tuli mieleen Coulthard, mutta se ei tunnu kummoiselta arvoitukselta. Eipä niitä skotteja kovin montaa F1-piireissä tuohon aikaan ollut, joten Dario Franchitti lienee oikea vastaus.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Skottikypärästä ensin tuli mieleen Coulthard, mutta se ei tunnu kummoiselta arvoitukselta. Eipä niitä skotteja kovin montaa F1-piireissä tuohon aikaan ollut, joten Dario Franchitti lienee oikea vastaus.
Kyllä. Ajattelinkin, että moni luulisi kyseessä olevan David Coulthardin.

Dario Franchitti käytti samanlaista skotti-väritystä kypärässään kuin Coulthard. Ja ajoi testiä McLarenilla 1990-luvulla.

Voitettuaan McLaren Autosportin nuoren kuljettajan palkinnon 1990-luvun puolivälissä Franchitti pääsi koeajamaan vuoden 1995 McLaren-Mercedes MP4/10:tä, minkä seurauksena hänelle tarjottiin liittyä Wokingiin kolmanneksi kuljettajaksi.

Täällä lisää juttua niistä lahjakkaista kuljettajista, jotka eivät kuitenkaan ajaneet F1:ssä urallaan.

https://www.planetf1.com/features/five-top-racing-drivers-who-never-raced-in-formula-1
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Tämä viikonloppu huilitaan Formula 1:stä, mutta viikon päästä ajetaan sitten Itävallassa.

Kyseessä on legendaarinen rata, jolla ajettiin jo Keke Rosbergin aikaan. Rata on muuttanut nimeään historian aikana kolmesti alunperin rata oli nimeltään Österreichring, sen jälkeen A1-Ring, ja nykyään RedBull-ring.

Suomalaisittain radalla ollaan juhlittu voittoa neljä kertaa; Häkkinen oli paras vuosina 1998 ja 2000, Valtteri Bottas puolestaan vuosina 2017 ja 2020.


Itävallalla on repaleinen historia osana F1-sarjan kisakalenteria. Ensimmäisen kerran maassa ajettiin 1964, seuraavan koitoksen ollessa 1970.
Ensimmäinen Itävallan GP ajettiin kuljettajien tylsäksi haukkumalla Zeltwegin radalla, mutta kausilla 1970-1987 näyttämönä toiminut Österreichring oli kaikkea muuta. Kovavauhtinen useita haastavia, nopeita mutkia sisältänyt rata nousi kuljettajien suursuosikiksi, sillä hyvän kierrosajan saavuttaakseen kuskin täytyi osoittaa rohkeutta lukuisissa radan kohdissa.


Kauden 1982 Itävallan GP:ssä nähtiin yksi F1-historian tiukimmista voittotaistoista, kun Lotuksen Elio de Angelis voitti Williamsin Keke Rosbergin vain 0,050 sekunnilla.
Tiputtuaan kisakalenterista Itävalta pysyi pois F1-karkeloista kauteen 1997 saakka. Tuolloin kilpailu palasi tuttuun Spielbergin kylään, mutta vanha rata oli pantu täysin uusiksi.


Kolmionmallinen rata sisältää lukuisia pitkiä suoria ja tiukkoja 90 asteen käännöksiä. F1-kauden toiseksi lyhyin rata ei ole kuljettajille edeltäjänsä kaltainen haaste, mutta tiukat jarrutukset ja kiihdytykset kysyvät auton suorituskyvyltä paljon.

Itävaltalaisyritys Red Bullin panostuksella rata palasi kisakalenteriin kaudeksi 2014. Sen jälkeen radalla on juhlittu kahdesti suomalaisvoittoa, kun Valtteri Bottas ajoi ykköseksi kausilla 2017 ja 2020. Bottas on ollut radalla vireessä, sillä hän on napannut paalupaikan kausina 2017, 2018 sekä 2020.
Myös Mika Häkkinen on juhlinut Itävallassa, kahteenkin otteeseen. Voitot tulivat 1998 ja 2000. Myös lähes kaikilla radoilla voittoennätystä hallussaan pitävä Michael Schumacher onnistui niin ikään voittamaan Itävallassa kahteen otteeseen.
Voitot ovat jakaantuneet tasaisesti, sillä eniten voittoja keränneellä Alain Prostillakin on niitä vain kolme kappaletta.

Eniten palkintopallille Itävallassa on ajanut hieman yllättäen David Coulthard, viidesti. Valtteri Bottas nappasi kauden 2014 kilpailusta uransa ensimmäisen palkintopallisijoituksen.
Itävallan GP on vaatinut historiansa saatossa yhden kuolonuhrin. Amerikkalaiskuljettaja Mark Donohue menehtyi kauden 1975 kisaviikonloppuna ulosajossa saamiinsa vammoihin. Donohue pystyi nousemaan onnettomuuden jälkeen autostaan omin voimin ja palaamaan varikolle, mutta pian hänen vointinsa heikkeni ja hän menehtyi aivoverenvuotoon.
Kuolettava vamma syntyi ilmeisesti ratatolpan osuttua hänen päähänsä onnettomuustilanteessa.


Koronan sävyttämällä kaudella 2020 Itävallassa ajettiin kaksi osakilpailua peräkkäisinä viikonloppuina. Toinen osakilpailu kulki virallisesti Steiermarkin GP -nimellä. Bottas juhli voittoa ensimmäisenä viikonloppuna ja tallikaveri Lewis Hamilton seuraavana.
Myös kaudella 2021 Itävallassa ajettiin kaksi osakilpailua, joista toinen kulki Steiermarkin GP -nimellä. Molempien voittoon ajoi Max Verstappen, joka nousi voittojen myötä menestyneimmäksi kuljettajaksi Itävallassa.
Kaudella 2022 Verstappenin ylivoima näytti jatkuvan, kun mies voitti ensin aika-ajot ja perään sprinttikilpailun.

Varsinaisessa kilpailussa Ferrarin Charles Leclerc oli kuitenkin ykkönen, ja Verstappen joutui tyytymään kakkossijaan. 2023 Verstappen korjasi kauneusvirheen ja voitti kaiken. -lähteenä käytetty muun muassa Suomif1.com

Mitä muistoja teiltä löytyy Itävallan kilpailuista?

Itse muistan erittäin hyvin tämän Häkkisen ja Schumacherin taistelun kaudella 1998. Mahtavaa ja puhdasta kilvanajoa.

Itse olin tuolloin kesämökillä, jossa kisa tuli seurattua jännityksellä oman isäukon kanssa.

Hyviä muistoja siis.🏁


Hakkinen-leads-Schumacher-Austrian-GP-F1-1998-Photo-McLaren.jpg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5091
Sijainti
Vantaa
Ei mennä vielä Itävallan kisaan eikä Itävallan viiniskandaaliin, vaan muistellaan Kanadan kilpailuja ja Kanadaa. Williams-Renaultin sponsorina oli ysärillä kanadalainen panimo Labatt. Mitä muistoja on tuosta kyseisestä panimosta ja sen oluista? Itse en ole maistellut, mutta joskus varmaankin tulen maistelemaan.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4467
Ei mennä vielä Itävallan kisaan eikä Itävallan viiniskandaaliin, vaan muistellaan Kanadan kilpailuja ja Kanadaa. Williams-Renaultin sponsorina oli ysärillä kanadalainen panimo Labatt. Mitä muistoja on tuosta kyseisestä panimosta ja sen oluista? Itse en ole maistellut, mutta joskus varmaankin tulen maistelemaan.
Ei mitään muistoja kyseisistä oluista. Sen sijaan Kanadan GP:tä vuosituhannen vaihteessa sponsoroineesta Fosters oluesta on muistoja. Varikolla oli kauniita varikkotyttöjä Fosters asuissaan, jonka johdosta lienen Fosters olutta itsekin maistellut, tosin en enää muista miltä maistui.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5091
Sijainti
Vantaa
Kisat oli silloin parempia kun varikkotytöt olivat kuvioissa mukana. Aivan turhaa ylireagointia kieltää varikkotytöt. Ehkä tämä on vaan tätä nykyaikaa, että viina, rööki ja naiset eivät kuulu formuloihin. Sen sijaan ählämit näyttävät kuuluvan erottamattomasti nykyään formuloihin. Valitettavasti. Mahtoiko juuri tuo olla syynä varikkotyttöjen kieltämiseen, kun ählämimaissa ei sellaisista tykätä? FIA:n puheenjohtajanakin on sellainen henkilö. Ihan surkeeta on nykymeno verrattuna ysäriin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
893
Kyllä. Ajattelinkin, että moni luulisi kyseessä olevan David Coulthardin.

Dario Franchitti käytti samanlaista skotti-väritystä kypärässään kuin Coulthard. Ja ajoi testiä McLarenilla 1990-luvulla.
Franchittin kypärässä oli päällä skottiristi, mutta sen alapuolella Italian trikolori vaakaviivoina punainen ylimpänä. Sitä punaista näkyy tuossakin kuvassa kypärässä vähän.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4467
Kisat oli silloin parempia kun varikkotytöt olivat kuvioissa mukana. Aivan turhaa ylireagointia kieltää varikkotytöt. Ehkä tämä on vaan tätä nykyaikaa, että viina, rööki ja naiset eivät kuulu formuloihin. Sen sijaan ählämit näyttävät kuuluvan erottamattomasti nykyään formuloihin. Valitettavasti. Mahtoiko juuri tuo olla syynä varikkotyttöjen kieltämiseen, kun ählämimaissa ei sellaisista tykätä? FIA:n puheenjohtajanakin on sellainen henkilö. Ihan surkeeta on nykymeno verrattuna ysäriin.
Mielestäni voitaisiin hoitaa hommat niin, että ählämimaissa olisi niitä kaaputyttöjä ja länsimaissa perinteisiä lateksiasuisia varikkotyttöjä olutmainoksineen. Tupakki nyt ei enää ole tätä päivää mutta sitä ehkä voisi ählämimaissa mainostaa kun paikallisille ählämeille näyttää maistuvan täällä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Itävallan GP:ssä vuosimallia 2015 sattui erikoinen kolari kahden maailmanmestarin, Kimi Räikkösen ja Fernando Alonson, välillä.

Tilanteesta tekee erikoisen ja epäselvän se, ettei ilmeisesti koskaan saatu varmistusta siitä, että osuiko Alonson McLaren Kimin Ferrariin ennen tämän auton hallinnan menetystä, vaiko ei.

Eli toisinsanoen menettikö Kimi auton hallinnan Alonson osuttua häneen, vaiko ennen sitä? Syy vai seuraus?

Alonson on-board-kameraa ei koskaan näytetty televisio-lähetyksessä, mistä asia olisi varmistunut.


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Mielenkiintoinen artikkeli Mika Häkkisen Williams-kuvioista kaudelle 1993.

Nykyään Häkkinen pitää vaan hyvänä asiana, että menikin mieluummin McLarenille.

Omasta mielestään nimittäin ei välttämättä olisi ollut valmis Alain Prostin tiimikaveriksi vielä tuolloin.

Miten itse olisit ajatellut tässä käyvän? Olisiko Häkkinen päihittänyt Prostin, tai antanut edes Damon Hilliä kovemman vastuksen Prostille?

Jokatapauksessa Häkkinen voitti sitten kaksi maailmanmestaruutta McLarenilla, joten siinä mielessä asiat meni hyvin.

https://www.is.fi/formula1/art-2000010678773.html

0ede98a789eae4d9d15f5d667cc33b26.jpg.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1613
Itävallan GP:ssä vuosimallia 2015 sattui erikoinen kolari kahden maailmanmestarin, Kimi Räikkösen ja Fernando Alonson, välillä.

Tilanteesta tekee erikoisen ja epäselvän se, ettei ilmeisesti koskaan saatu varmistusta siitä, että osuiko Alonson McLaren Kimin Ferrariin ennen tämän auton hallinnan menetystä, vaiko ei.

Eli toisinsanoen menettikö Kimi auton hallinnan Alonson osuttua häneen, vaiko ennen sitä? Syy vai seuraus?

Alonson on-board-kameraa ei koskaan näytetty televisio-lähetyksessä, mistä asia olisi varmistunut.


Eikös tuossa käynyt niin, että kiihdytyksessä Räikköseltä karkasi auto käsistä hieman kostealla radalla, eikä Alonso ehtinyt reagoimaan.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5091
Sijainti
Vantaa
Kanadan kisassa vuonna 1998 Schumi tuli varikolta Frentzenin eteen ja Frentzen ajautui ulos radalta ja joutui keskeyttämään. Schumi katsoi peilistä, että latu on vapaa ja valitsi linjansa mutkaan. Tällöin Frentzen joutui väistämään ja ajautui ulos radalta. Yleinen mielipide on, että Schumi tahallaan kiilasi Frentzenin ulos radalta, mutta voiko olla niin, että Schumi ei vain oikeasti nähnyt Frentzeniä kuolleen kulman takia? Jokainen autoa ajanut tietää, että se kuollut kulma on olemassa ja siinä olevaa ajoneuvoa ei vaan kerta kaikkiaan näe vilkaisemalla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9448
Vasta tuon tapauksen jälkeen alettiin piirtämään varikon ulostuloon viivoja, joita ei saanut ylittää.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Itävallan GP vuosimallia 1997 oli klassikko.

Kilpailua johti vuorollaan niin McLarenin Mika Häkkinen, kuin myös Prostin Jarno Trulli.

Kumpikin joutui kuitenkin keskeyttämään tekniseen vikaan.

Eikös tämä myös ollut GP, jossa McLarenin kolmas poljin havaittiin kuvaajan johdosta, kun Häkkinen jätti keskeyttäessään ratin laittamatta paikoilleen? Näin ainakin muistelisin.

Kilpailun voitti Williamsin Jacques Villeneuve, David Coulthard oli toinen, ja Villeneuven tiimikaveri Heinz-Harald Frentzen kolmas.

Kilpailussa nähtiin myös kiistanalainen tilanne, kun Ferrarin Michael Schumacher ohitti Frentzenin keltaisten lippujen ollessa voimassa. Schumacher sai tilanteesta rangaistuksen.

Mutta taisi Frentzen tahallaan päästää Schumacherin edelleen tehden tiimilleen ja tiimikaverilleen palveluksen.

Alla Itävallan GP kaudelta 1997.🏁


GP-Austria-1997-incidente.jpg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5091
Sijainti
Vantaa
Kanadan GP vuonna 1990 oli siinä mielessä merkittävä, että palkintokorokkeella oli kolme kuljettajaa, joiden moottoreissa oli kaikissa eri määrä sylintereitä. Ihan hirveän usein tuollaista ei tapahtunut.

Pierluigi Martini kolaroi heti alussa ja sai ajettujen kierrosten lukumääräksi pyöreät nolla. Sekin on aika huikea saavutus.

Kyseisen kilpailun aika-ajon esikarsinnassa Claudio Langes ITA hävisi tallitoverilleen Roberto Moreno BRA rapiat 18 sekuntia. Mikä mahtaa selittää noin suuren eron Eurobrun - Judd -tallitoverusten kesken?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13832
Mielenkiintoinen artikkeli Mika Häkkisen Williams-kuvioista kaudelle 1993.

Nykyään Häkkinen pitää vaan hyvänä asiana, että menikin mieluummin McLarenille.

Omasta mielestään nimittäin ei välttämättä olisi ollut valmis Alain Prostin tiimikaveriksi vielä tuolloin.

Miten itse olisit ajatellut tässä käyvän? Olisiko Häkkinen päihittänyt Prostin, tai antanut edes Damon Hilliä kovemman vastuksen Prostille?

Jokatapauksessa Häkkinen voitti sitten kaksi maailmanmestaruutta McLarenilla, joten siinä mielessä asiat meni hyvin.
Ei varmaan olisi päihittänyt Prostia, mutta olisi Hilliä parempana ollut MM-2. sekä tulevina vuosina mahdollisesti mestari siinä tallissa. Mutta sama se, kun kumminkin McLarenillakin menestyi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13832
Kanadan kisassa vuonna 1998 Schumi tuli varikolta Frentzenin eteen ja Frentzen ajautui ulos radalta ja joutui keskeyttämään. Schumi katsoi peilistä, että latu on vapaa ja valitsi linjansa mutkaan. Tällöin Frentzen joutui väistämään ja ajautui ulos radalta. Yleinen mielipide on, että Schumi tahallaan kiilasi Frentzenin ulos radalta, mutta voiko olla niin, että Schumi ei vain oikeasti nähnyt Frentzeniä kuolleen kulman takia? Jokainen autoa ajanut tietää, että se kuollut kulma on olemassa ja siinä olevaa ajoneuvoa ei vaan kerta kaikkiaan näe vilkaisemalla.
Kuollutta kulmaa veikkaan, tarkoituksellisessa kiilaamisessa kolaririski.
 
Ylös