Formula 1 - 2025 - 12 - Britannian GP

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2041
Itse ihmettelen lähinnä, että miksi nyt annettiin rangaistus, kun Russel ei sitä saanut Kanadassa, vaikka Russel teki sen täysin tahallaan kalastellakseen Verstappenille kilpailukieltoa. Toki riskialttiinpaa märällä radalla, mutta eihän näissä pärstäkerroin/kansallisuus perusteisissa rankuissa mitään järkeä ole.
Oliko muuten tuosta Russellin jarruttelusta julkaistu mitään tietoja, mitenkä paljon oli painanut jarrua jne?
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5107
Sijainti
Vantaa
Haas -tallin kuljettajien pariluistelu oli kyllä komeaa katsottavaa. Harvoin näkee noin hienoa suoritusta. Lisäksi Russelin tupla kolmekuuskymppinen nopeissa mutkissa oli erittäin näyttävä suoritus. Verstappenille miinus, kun ei tehnyt kolmekuuskymppistä, vaan jätti puolitiehen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Verstappenilla oli tänään melkoinen ajopäivä ja osin onneakin mukana.

Tämä siis siinä, että hänelle ei siis tullut tuplakeskeytystä.

Tuplakeskeytys olisi ollut ikävä juttu, mutta Verstappenin ajoasenteella tietäen on hänellä onnea ollut matkassakin ja hyötymistäkin.

Muutoin niitä olisi taitanut tulla joskus vähän enemmänkin näinä vuosina.

Mikäli hän kuitenkin olisi keskeyttänyt Silverstonessa Red Bull Ringin tapaan niin se olisi ollut hänelle ensimmäinen tuplakeskeytys sitten nk. Korona-ajan ja vuoden 2020 eli viisi vuotta sitten Monzassa ja Toscanassa/Mugellossa oli tuolloin keskeytykset viimeksi peräjälkeen!

Verstappen on toki näiden viiden vuoden aikana keskeytellyt satunnaisesti useamminkin milloin minkäkin vuoden aikana keskellä välillä hyvin kyseenalaista ja tietyin osin ansaitsematonta menestystään, mutta ei koskaan peräjälkeen välillä kovin mainostetuissa 'kriisiajoissakaan' eikä itse asiassa yleensäkään kolmea kertaa enempää millään mittakaavalla käsittäen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Red Bull-tallin kohdalla voisi savua päästellä ulos koko loppuillan, huomisen ja vaikka lähipäivät koskien tuon kyseisen tallin taktista perseilyä kerta toisensa jälkeen Yuki Tsunodan kisoja.

En kuitenkaan viitsi näin tehdä kun höyryjä on jo päästelty menettelevän riittävästi näinä viime viikkoina ja kisoina yhteensäkin.

Lähes ainoa hyvä asia koko tästä mustasta viikonlopusta taas kerran verraten lupaavalta näyttäneelle Tsunodalta oli viimeisessä harjoituksessa olla peräti kovinkin korkealla eli viidentenä tämänkin jouduttua melkoisen jos ei herjailun niin mittavan vähättelyn kohteeksi. Ikään kuin sitten niitä muita yleensä aina Tsunodan epäonnesta hyötyneitä tahoja olisi kohdannut joku niin kamala epäonni sitten juuri tuolloin.

Kuten myös vielä aika-ajo ei ollut aivan niin synkkä kuin mitä viime aikoina on ollut ja etenkin miten verraten hyvin surkea varsinkin Red Bull Ring oli, mutta olisi kyllä siinäkin tallin ollut vara katsoa peiliin sitä ajovälipäästöään. Oli verraten liian lähellä jäädä ulos jo ykkösosiossakin taas sen ajosijoittelun takia.

Viimeinen hyvä asiana ainoana tähän kisaan oli Tsunodaa kohtaan tallilta seuraava:

Ainakin päätös aloittaa välikelinrenkailla oli tallilta oikea ja tässä ei sentään mokattu laittamalla eräiden kuskien järkyttävän typeriä kuivankelin renkaita niin märkään keliin kuin oli paikkoineen radalla!

Toisaalta sitten on suorastaan käsittämätöntä, että miten taas sitten kisassa tämän päätöksen jälkeen mokattiin taas melko selvät tai lähtökohtaisen vauhtitasossa selvät jäännöspisteet mahdollisesti parempaankin päästen ennen kaiken menemistä sitten niin synkästi kuin meni.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10443
Sijainti
Helsinki
Tuo voi todellakin olla hyvä huomio. Etenkin mikäli siellä siis ohiteltiin Maxia todellakin! Max itse muuten ohitti, mutta taisi tai mielestäni päästi kyllä Piastrin tai Norrisin siihen itse eteen eli siitä kiitos välittömän luopumisen ei voi tällä kertaa hollantilaista syyttää. Muista jutuista ehkä kyllä, mutta ei tuosta.

Mikäli noihin tartutaan niin siinä voisi olla melkoisesti protestin ja rangaistusten paikkaa kun ei tietysti enää voisi mitään muita erillisaikarangaistuksia tai hylkäyksiä tulla.

Eri asia toki, että tartutaanko. Kun ainahan näitä ja välillä jopa ihan tuoreiltakin nykyvuosilta jää huomaamatta tuomaristoilta ja vähän ihan lajin seuraajilta aina itseänikin myöten noita tiettyjä yksityiskohtia joista voisi olla vuoteen vaikutusta.

Etenkin kun tämä vuosi on vieläkin nyt formuloiden ensimmäiselle nk. Kesälomalle lähdettäessä vuoden puolivälissä niin kesken ja ainahan kisoista voi tarpeen mukaan valittaa. Aina vuoden loppuun asti jos haluaa.
Onko tätä sääntöä enää olemassa? Nykyään tallin pitää jättää protesti kilpailun lopputuloksista 96 tunnin (4 vrk) sisällä, jotta FIA voi ottaa ne käsittelyyn.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Onko tätä sääntöä enää olemassa? Nykyään tallin pitää jättää protesti kilpailun lopputuloksista 96 tunnin (4 vrk) sisällä, jotta FIA voi ottaa ne käsittelyyn.
Siis eräänlainen välittömän käsittelyn selkeämpi aikaraja lähtökohtaisesti on tuo mainitsemasi, mutta mielestäni ellei todella voimakkaasti ole noita kaikkia pykäliä muutettu myös ihan koko kalenterivuotta koskien niin mielestäni tuo vuosisääntö kunhan vain ehtii ja haluaa (Riittävän painavin perustein mikäli todella halutaan valittaa vaikka kauden ensimmäisenkin kilpailun tilanteista, mutta yleensä aina mitä lähempi niin sen parempi ja järkevämpi.) niin kyllähän niistä voi valittaa ja vedota.

Yleensä toki näin halutaan ja voidaan tehdä, että ei valiteta vaan keskitytään yleensä mieluummin seuraavaan kisaan.

Ellei sitten tietysti moni muukin talli valita tai tuomaristo itse ole syyllinen aiheutuneeseen kohuun tai halua silti muuttaa jotakin tiettyä tilannetta.

Milloin tuota vuosisäännön pykälää (Jos edes on muutettu.) olisi edes muutettu eli missä välin näin olisi ehditty tehdä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Mietin tuossa huvin vuoksi vuoksi, että mitä miettii Nico Hülkenbergin palkinnosta muuan Sebastian Vettel?

Saksalainen sai viimein uran ensipalkintonsa, mutta maanmies on saman ikävuoden edustaja vastoittain eli kolme päivää sitten 38 vuotta täyttänyt. Kuten myös ymmärrettävästi 'hieman' menestyneempi monilla mestaruuksilla ja kaikella sillä kuorrutuksella päälle mitä voi välillä myöskin urallaan kyseenalaisena huippukuskina ollut kaveri saavuttaa.

Vettelin mietteet voivat olla maanmiehen jutuista pienempiä, mutta harmillista tosiaan sinänsä ajatellen hänen pysymisensä eläkkeellä ikään kuin ajatellen kaikkea.

Mahtaako ajatella mielessään sittenkin aavistuksen harmitellen uransa lopettamista ehkä sittenkin vähän liian aikaisin kaiken sen jälkeen mitä Ferrarilla tapahtui ja kovin äkkiä Aston Martinillakin sinänsä lopettaen?

Ja varsinkin viime aikoina ollut Aston Martin-tallin tiettyä uutta nousua toki myös hirvittävän taktisista tuurisijoituksista pisteineen hyötyen toisten tallien ja etenkin Red Bull-tallin Yuki Tsunodan kroonisen epäonnen kustannuksella.

Sinänsä ivallista kun saksalaismediat valittelivat pitkään ja hartaasti lähivuosina, että Vettelin jälkeen muka mitään palkintoa ei tuntuisi tulevan enää lainkaan saksalaisille ja formulakiinnostus on Saksassa muutenkin surkeimmillaan hiponut tavallaan pohjalukemia aikoihin.

Huolimatta Mersun menestyksestäkin, mutta kun siinä tallissa tietysti on muutakin omistajapohjaa ja eihän se juuri nyt ole missään aivan suurmenestyksessä muutenkaan ollut enää hetkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Vaikka ei nyt pitäisi niin miettiä kieltämättä myöskään Viaplayn pihalla olevaa kotimaista selostusta niin Niki Juuselalla tähän nyt olevaan Silverstonen kisaan tuli kieltämättä yksi erikoinen toteamus Silverstonesta:

Saa nähdä, että olisiko tällä brittien kisalla siltikään tämän hetken formulamenestyksen ja Lando Norrisin nyt osuneen kotikisan voittoon upealla tavalla kuitenkaan nyt ihan kymmeniä miljoonia ja saati nyt hyvä jos sitten edes kymmenen miljoonaa katsojaa?

TV-katsojaluvuissa siis puhuen kun ei ihan hetkeen ole olleet mitään järin suuria ja edellinen todella mittavasti briteissä seurattu kisa TV-katsojaluvuissa oli vain Hamiltonin mestaruudenratkaisuyritys Abu Dhabissa 2021 sen kuohuntoja enempää tällä kertaa tähän kertomatta.

Olisin itse kyllä hyvin yllättynyt mikäli ennen pitkää tosiaan vaikka McLaren-tallin ja Norrisin ehdoton kamppailu maailmanmestaruudesta tällä hetkellä ansioksi lasketaankin niin nähdä tuo oletettu 10 miljoonan tai paremman määrän ylittävä TV-katsojaluku.

Huomioiden myös nykypäivän yleisenkin tilanteen sellaisenaan.

Norrisin aiemmat ongelmat ja kehittyminen kohti mestaruustason tilanteita eivät olleet niin älyttömän seurattuja briteissä ja jos olivat niin olivat perin varovaisia ja enemmän jopa Hamiltonin viimeinen Mercedes-voitto tuntui nostattavan kehutunnelmaa kuin verraten melkein tähän asti ollut mikään Norrisin voitto.

Ehkäpä juuri tämä tärkeä kotivoitto avaa Norrisin omia henkisiä lukkoja entistä enemmänkin auki ja tästä eteenpäin sitten tuo brittien seuraajia enemmän TV-ruutujen äärelle tuottamaan hyvää sitten esimerkiksi Channel 4:n TV-katsojalukujen parissa!
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4272
Horner kertoi että Red Bull oli liikenteessä Monza tason siivillä. Ei ihme että meni luisteluksi märällä!

Hulk oli ansaitusti DOTD. Nyt ei ratti väpättänyt tosipaikassa ja siitä tuli palkinto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Briteissä oli tänään ainesta ihan kunnonkin sadekelinkisaksi ja märällä radalla ajettiin, mutta tietenkin nykysäännöt ymmärtäen ei taida paljon märempiin keleihin ajoineen olla asiaa.

Turvallisuustekijät ja niin edespäin kaiketi.

Oli kyllä toisaalta vähän huonoakin onnea tai erikoisuuttakin mitä nyt odotettiin toki märän kelin kisaa viimein jotenkin hetkeen:

Silverstonen lähialueilla kuten itse radalla satoi vettä, mutta odotettua vähemmän kun ihan pahimmat sadealueet muutenkin ehtivät väistää radan muualle siirtyen!

Briteissä itsessään on joillakin alueilla ollut hurjimmillaan jopa viime vuoden marraskuusta lähtien reippaasti vähemmän yleensäkin sateita tai sadealueita ja joillakin alueilla siis on pikemminkin ollut yllättävänkin pitkä kuivuuskausikin.

Eli sillä tapaa yleensä leikinlaskut brittien muka vaihtelevasta kesäsäästä eivät pidä tai ole pitäneet ainakaan tänä vuonna paikkaansa. Toisaalta ei viime vuonnakaan kun joillakin alueilla oli myös jo aika kuivaa tai tavallista lämpimämpää, mutta joka tapauksessa tänä vuonna:

Itäiseen, eteläiseen ja kaakkoiseen osaan Englantia on ollut hurjimmillaan myös jo viiden viikonkin mittainen tavallista lämpimämpi ajanjakso ollut meneillään niillä seuduin ja jopa Silverstonekin on saanut nauttia ennen tätä päivää tai aivan viime päiviä jatkuvan jatkuvista paahtavista helteistä.

Hieman huvittavasti muutenkin kun miettii näitä kotimaan säitä niin nähtävästi olemme sitten varastaneet ehkä brittien tyypilliset kesäsateet sitten tänne!
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
654
Ihan oikeesti hei, miten voi olla että kukaan muu ei RedBullilla pärjää kun Verstappen? Onko niin, että Perez pysyi parhaiten perässä kuitenkin? Toihan on ihan hirveetä, että toinen kärkikahinoissa koko ajan ja toinen ei pääse edes pisteille. Miten jotkut on heti nopeita uuden auton kanssa? Russel sai kokeilla Mercedestä ja näytti sillon heti Valtterille miten ajetaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Ihan oikeesti hei, miten voi olla että kukaan muu ei RedBullilla pärjää kun Verstappen? Onko niin, että Perez pysyi parhaiten perässä kuitenkin? Toihan on ihan hirveetä, että toinen kärkikahinoissa koko ajan ja toinen ei pääse edes pisteille. Miten jotkut on heti nopeita uuden auton kanssa? Russel sai kokeilla Mercedestä ja näytti sillon heti Valtterille miten ajetaan.
Paljon mokasi taas kerran talli tänään Tsunodan kisalta ihan alkua huolimatta kun siinä sentään kisaan lähdettiin välikelinrenkailla ja ei lopullisen kantakirjaidioottimaisesti kuivan kelin renkailla!

Sen jälkeen mokattiin sitten niin hirvittävällä tavalla, että ei paljon kohta enää selityksiä löydy tämän tallin jatkuvan pisteiden hukkaan heiton osalta.

Lähellä oli tänään Verstappeninkin keskeytys tänään huonoimmillaan ajatellen tuplaten peräjälkeen ensi kertaa siis Verstappenin mairean onnesta hyötymisen ja saavutukset tietäen viiteen vuoteen sitten Monzan ja Mugellon 2020!

Perezin osalta puhuen loppuaika oli äärettömän heikkoa ja välillä sitä ennenkin koko ajan heikentyen. Toisaalta kaikkea tätä vuotta vasten niin Tsunodan kuin tätä ennen Lawsonin tilannetta vasten olisi ihan oikeasti järkevällä tavalla pitänyt Red Bullin heittää Perez ulos, mutta vasta ehkä tietyn alkukauden lopullisen viimeisen tilaisuuden myötä annettavan ajan (Olkoon se ollut vaikka 5-6 kisaa mikäli näin olisi tehty.) niin sen jälkeen tai vähän vaikka vähemmän eli se 2-3 kisaa olisi pitänyt vielä antaa Perezille aikaa ajaa kisoja.

Perez olisi ollut hidas, mutta auto olisi ollut tuttu toisin kuin Lawsonille ja kesken kauden nostetulle Tsunodalle. Toki tämä Lawson-Tsunoda-sotku alkujaankin ihan täysin typerästi päättäen Lawsonin eduksi oli myös päänpuistelun arvoinen juttu. Lawsonin osalta ehkä enintään ulosheittoa olisi voitu lykätä Sakhirin kisan vielä antaen yrittää kun se rata olisi ollut hyvä Lawsonille testien perusteella, mutta yhtään sen pidemmälle ei sitten enää olisi kyllä hänenkään ulosheittoa pitänyt lykätä.

Sittemmin on tuurihyötyjänä ollut muutamassa Racing Bullin kilpailutaktisessa ihmekisassa ja siksi on pisteissä Tsunodan edellä.

Toisaalta tuossa tallissa eli Red Bullilla kaikki palikat tuntuu olevan sekaisin tällä hetkellä. Kilpailutaktisesti etenkin, mutta osin muutenkin.

Yhtä toisaalta ainakin joiltakin osin nyt on kaikkein synkimpiin mahdollisiin tilanteisiin nähden uusien osien myötä Tsunodalla suunta kokonaisviikonloppua ajatellen vähän parempi kiitos uusien osien. Päätösharjoituksissa oltiin viidensiä ja paljon ei jääty päätösosiosta ulos aika-ajoissa mitenkään erityisen häiritsevän paljon mitä nyt talli oli senkin mokata jo ykkösosioon kun taas pahuksen huonoon väliin laskettiin Tsunoda radalle eikä sallittu ajaa edes muita parempia välien parempaa yrityskierrosta!

Red Bull Ringin kirjaimellisessa katastrofissa ei mennyt osin edes näinkään hyvästi millään tapaa Verstappenin tuolloin tosiaan keskeytettyäkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Juuri ennen tuota edellistä vastaustani olin kirjoittamassa, että aikamoinen jarrujuttu oli tämä Oscar Piastrin temppu sitten tänään Silverstonessa.

Ei siinä mitään muuta virhettä tai ehkä rangaistuksen arvoista olisi ollut, mutta toisaalta verraten erittäin huomattava vauhdinpoisotto oli juurikin siihen rangaistukseen oikeuttava teko.

Tiettävästi 218 kilometristä eli noin menettelevän kovasta sääntöjen sanelemasta oletetusta turva-auton aikana tehtävästä nopeudesta laittoman hitaaseen eli sinne noin 52 kilometrin nopeuteen hitaimmillaan kuten vähän ennen tätä oli ollut parissa mutkassa estelyksi tulkittavaa toimintaa.

Verstappen olisi myös samassa tuomariston tulkinnassa saanut rangaistuksen, mutta huomattavana poikkeuksena joihinkin vähän samanlaisiin temppuihin Verstappenin uralla Verstappen poikkeuksellisen välittömästi heti rikottuaan antoi sijan takaisin ja siten välttyi rangaistukselta ja jos Verstappenia olisi rangaistu edes ajatuksella tästä huolimatta niin se olisikin ollut äärimmäisen pitkään aikaan ihan oikeastikin täysin kohtuuton ja väärä rangaistus Verstappenia kohtaan!

10 sekuntia silti melko kova temppu kuitenkin Piastrille.

Etenkin kun aivan hiljattain tuomaristot kisoista riippumatta näyttävät koventaneen asennettaan näihin eri rikkeisiin ja nykyään tai ainakin juuri näissä lähikisoissa on äärimmäisen pitkästä aikaa todella helposti tullut 10 sekunnin aikarangaistuksia aivan verraten naurettavankin pienestä ja joskus todella kyseenalaisin kysymysmerkein.

Kuten Tsunodalle käytännössä oikeusmurhana pitäen 10 sekuntia pienestä osumasta toisin kuin Red Bull Ringillä missä kolari olisi ollut ehkä sinällään paljon helpommin vältettävissä niin nyt märällä kelillä huonossa näkyvyydessä!

Tuonkin olisi pitänyt jo vaikuttaa kokonaan rankaisematta jättämiseen tai vain 5 sekunnin aikarangaistuksen enintään tuottaen.

Yhtään en ihmettele jos vaikka Lando Norris, Oscar Piastri (Mitä nyt Piastri sai rangaistuksen, mutta eri tilanteesta eri tavalla.) tai Max Verstappen olisivat tehneet kuin Tsunoda tänään tai ollut samassa tilanteessa niin varmasti olisivat selvinneet jo rangaistuksetta tai viidellä sekunnilla.

Norrisin osalta on välillä taas hieman kuohunut hänestä pitämättömien henkilöiden leirissä ja vihjailua on muka tullut tuomariavustuksista kotikisaan hänen voittoaan ajatellen.

Sakeaa soppaa kyllä siellä osastolla kun toisaalta siellä kyllä ihan muut kuskit mokailivat tänään urakalla ja olisi Norris itsekin mokata oman kotikisan voittonsa ja sateella tai märissä oloissa Lando itse on urallaan mokannut jo ainakin yhden voiton näissä oloissa jos ei ehkä useammankin.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
654
Paljon mokasi taas kerran talli tänään Tsunodan kisalta ihan alkua huolimatta kun siinä sentään kisaan lähdettiin välikelinrenkailla ja ei lopullisen kantakirjaidioottimaisesti kuivan kelin renkailla!

Sen jälkeen mokattiin sitten niin hirvittävällä tavalla, että ei paljon kohta enää selityksiä löydy tämän tallin jatkuvan pisteiden hukkaan heiton osalta.

Lähellä oli tänään Verstappeninkin keskeytys tänään huonoimmillaan ajatellen tuplaten peräjälkeen ensi kertaa siis Verstappenin mairean onnesta hyötymisen ja saavutukset tietäen viiteen vuoteen sitten Monzan ja Mugellon 2020!

Perezin osalta puhuen loppuaika oli äärettömän heikkoa ja välillä sitä ennenkin koko ajan heikentyen. Toisaalta kaikkea tätä vuotta vasten niin Tsunodan kuin tätä ennen Lawsonin tilannetta vasten olisi ihan oikeasti järkevällä tavalla pitänyt Red Bullin heittää Perez ulos, mutta vasta ehkä tietyn alkukauden lopullisen viimeisen tilaisuuden myötä annettavan ajan (Olkoon se ollut vaikka 5-6 kisaa mikäli näin olisi tehty.) niin sen jälkeen tai vähän vaikka vähemmän eli se 2-3 kisaa olisi pitänyt vielä antaa Perezille aikaa ajaa kisoja.

Perez olisi ollut hidas, mutta auto olisi ollut tuttu toisin kuin Lawsonille ja kesken kauden nostetulle Tsunodalle. Toki tämä Lawson-Tsunoda-sotku alkujaankin ihan täysin typerästi päättäen Lawsonin eduksi oli myös päänpuistelun arvoinen juttu. Lawsonin osalta ehkä enintään ulosheittoa olisi voitu lykätä Sakhirin kisan vielä antaen yrittää kun se rata olisi ollut hyvä Lawsonille testien perusteella, mutta yhtään sen pidemmälle ei sitten enää olisi kyllä hänenkään ulosheittoa pitänyt lykätä.

Sittemmin on tuurihyötyjänä ollut muutamassa Racing Bullin kilpailutaktisessa ihmekisassa ja siksi on pisteissä Tsunodan edellä.

Toisaalta tuossa tallissa eli Red Bullilla kaikki palikat tuntuu olevan sekaisin tällä hetkellä. Kilpailutaktisesti etenkin, mutta osin muutenkin.

Yhtä toisaalta ainakin joiltakin osin nyt on kaikkein synkimpiin mahdollisiin tilanteisiin nähden uusien osien myötä Tsunodalla suunta kokonaisviikonloppua ajatellen vähän parempi kiitos uusien osien. Päätösharjoituksissa oltiin viidensiä ja paljon ei jääty päätösosiosta ulos aika-ajoissa mitenkään erityisen häiritsevän paljon mitä nyt talli oli senkin mokata jo ykkösosioon kun taas pahuksen huonoon väliin laskettiin Tsunoda radalle eikä sallittu ajaa edes muita parempia välien parempaa yrityskierrosta!

Red Bull Ringin kirjaimellisessa katastrofissa ei mennyt osin edes näinkään hyvästi millään tapaa Verstappenin tuolloin tosiaan keskeytettyäkin.
Itse olen kuitenkin tottunut siihen, että tallikavereiden ero tällä tasolla ei ole näin suuri. Vähän vaikuttaisi, että Verstappen on F1 jumala, siellä jo aika monta käyny hänen tallikavereinaan kokeilemassa. Enkä ole mikään Verstappen fani.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6100
Lämmitti jarrujaan ensimmäisiä mutkia varten, kun jäähtyneet turva-auton takana. Taisi unohtaa pitää niistä huolta tai skarppasi liikaa ja polkaisi hieman turhan kovaa.
Veikkaan Mäkin valittavan rankusta, jos jarrvoima ei vetänyt vertoja Russellin aiemmalle vastaavalle, josta tämä pääsi ilman ra kkya
PIastri on baitannut ihan samalla tavalla joka ikinen kerta, kun hän johtaa turva-auton takana. Tässäkin kisassa kokeili jo aiemmin ensimmäisen turva--auton aikana. Rankkua on vähän kerjännyt ja nyt sitä viimein sai.

EI tämä mikään tulkintakysymys ole. Verstappen tuli melkein konttiin ja tosi lähellä oli myös Landokin tulla. Jos kaksi kuskia meinaa tulla päälle jarrutestin seurauksena, niin siitä on saatava iso rangaistus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Ai niin ja vaikka Tsunodasta ei pitänyt enää puhua niin oikeusmurha tänään oli tosiaan rangaista Tsunodaa sen rangaistuksen arvoisesti kuin minkä sai ja toisaalta muuan Oliver Bearman viikonlopun yleisenä koheltajana ja kolarisankarina useammin osuneena ei saanut rangaistusta.

Bearman teki tänäänkin piruetteja useamman kerran kisaan osuen kahdestikin toisiin kuljettajiin ja ei mitään rangaistusta.

Ei edes 5 sekunnin rangaistusta!

Siitä taas näkee, että tuomaristo se vain nukkuu 'kauneusuniaan' eräiden kuskien kohdalla sitten loputtomiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Itse olen kuitenkin tottunut siihen, että tallikavereiden ero tällä tasolla ei ole näin suuri. Vähän vaikuttaisi, että Verstappen on F1 jumala, siellä jo aika monta käyny hänen tallikavereinaan kokeilemassa. Enkä ole mikään Verstappen fani.
Ei ole vaan tallin ykköskuskina hänellä on sen mukainen kohtelu ja talli kaikkiaan takanaan kuten myös hänen ajotyylilleen täysin suunniteltu auto.

Hyvin paljon samaa makua Verstappenista jossain määrin on kuin ikään kuin nykypäivään päivitettynä versiona appiukkonsa Nelson Piquetin Brabham-päivistä 1980-luvulta puhuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Kun tässä on tullut päiviteltyä Yuki Tsunodan kovin kroonista epäonnea niin ehkä muilla tavoin tämän päivän epäonnekkain kuljettaja on verraten ehkä näkymättömin sellainen ja samalla siis kuljettaja jonka historiankirjoissa tullaan varmasti joskus päivittelemään, että pääsikö hän tähän kisaan koskaan lähtemään vai ei mahdollisesti uransa viimeisenä sellaisena?

Hän oli Argentiinan viime aikojen kolarisankari Franco Colapinto.

Colapintolla sattui siis mitä ilmeisimmin nolo moka eli jostakin syystä joko omaa tai tallinsa auton tiedettyä teknistä murhetta vasten vaihdelaatikko sanoi sopimuksensa irti juuttuen siis kiinni kesken oletetun renkaanvaihdon ja kai varikolta lähdön kisaan. Ja mikäli lähtikin äärimmäisen hitaasti niin auto sammui siihen eikä sitä enää saatu vaihteineen oikaistua ja korjattua muutoin kisakuntoon 7 ensimmäiseen kierrokseen mennessä.

Sitten ei olisi vaikka radalle olisi lähtenyt niin enää saanut tulostakaan ruutulipulla ja peli olisi ollut siis sillä selvä.

Colapintolle tämä on noloa siksi, että Alpinella ajaessaan hänelle näin on käynyt jo toisen kerran.

Tosin edellisellä kerralla hän vielä silloin selvisi siitä ihan kisaankin ajamaan, mutta hänellä ei tuolloin mennyt tietty vaihde kunnolla enää päälle missään vaiheessa kisaa eikä hän siis kunnolla tuossa 'selviämisen kisassa' saanut tulla varikolle enää koko kisan aikana tai hän olisi keskeyttänyt silloin.

Nyt sitten keskeytti ja elleivät Argentiinan sponsorit maksa entistä tuntuvampaa summaa yhtään sanotaanko Hungaroringin kisaa pidemmälle niin ei taida häntä näkyä tänä vuonna ainakaan enää kisoissa.

Näkyykö enää muutenkaan niin jää nähtäväksi.

Muutoin pelastanee hänen uransa vain tuo taianomainen nuoruus ja rahat.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
654
Ei ole vaan tallin ykköskuskina hänellä on sen mukainen kohtelu ja talli kaikkiaan takanaan kuten myös hänen ajotyylilleen täysin suunniteltu auto.

Hyvin paljon samaa makua Verstappenista jossain määrin on kuin ikään kuin nykypäivään päivitettynä versiona appiukkonsa Nelson Piquetin Brabham-päivistä 1980-luvulta puhuen.
Olen käsittänyt että Alonsolla poikkeuksellinen ajotyyli, tykkää aliohjautuvasta autosta ja tallikavereiden ollut vaikea pysyä perässä. Tosin Hamilton pisti Alonson tulokas kaudellaan heti koville McLarenilla. Molemmat oli uudessa tallissa, joten ei ehditty rakentamaan autoa kummallekkaan sopivaksi.

Onko Verstappenin ajotyylissä jotain poikkeuksellista?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4508
Piastrille tarjoiltiin 10s rankku, jotta saatiin brittivoittaja brittigp:hen. Palkintopallilla Norris kiitteli Ben sulemaita.
 
Ylös