Formula 1 - 2025 - 13 - Belgian GP

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6254
Meni kaikki mielenkiinto huomisesta kisasta, kun, Vertappen sössi kierroksensa. Nelosruudusta on liian pitkä matka lähteä hämmentämään lähdössä. Ehkäpä sitä vettä nyt ripsii jonkin verran, niin on jotain jännitettävää.
Jos tulee märkää varsinkin kesken kisan niin peli on auki ja nyt kun Verstappenilla pitäisi olla normisetuppi eikä mitään kuivan kelin Monzasetuppia niin ehkä kisakin saataisiin aikaseksi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6672
Ei pidä olla pessimistinen. Kisojen peruuntuminen sateen vuoksi historian saatossa lasketaan promilleissa. Sama kun pelkäisi vesiliirtoa liikenteessä joka kerta kun hyppää märällä kelillä rattiin ja sitten kun se sattuu niin tulee kammo.
Toki tiedät itsekin että kisa voi kestää 2 kierrosta SCn takana tai sitten 15 kierrosta turva-auton takana että rata on ”intteri-kuiva”.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6133
Minä en tajunnut viime kisassakaan, että miksi turva-auto laitettiin radalle kesken parhaan kisaamisen. Belgiassa ei liene pienintäkään tsäänssiä ajaa kisaa, jos tulee sadetta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6133
Tsunodan ajoa voitaneen pitää onnistumisena kun oli sentään Lawsonin edellä. Kaikki RB-autot selvisivät Q3:een ensimmäistä kertaa lie miten pitkään aikaan.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1202
Aika koomista nyky F1 on kuten Silverstonessa otetaan SC radalle kun kuljettajat ajaa vielä välikelin renkailla. Periaatteessa SC pitäisi ottaa radalle vasta kun täydellä sadekelin renkaalla on vesiliirron riski esimerkiksi spassa kemmelin suoralla. Sitä ennen SC ei pitäisi ottaa ellei satu onnettomuutta jonka siivoaminen sitä vaatii.

Vai onko joku erimieltä? Ei näkyvyys tai mikään muu keinotekoinen syy voi olla peruste jos kerran täydet välikelin renkaat on olemassa kovempaa sadetta varten.
 

Leija-La

New member
Liittynyt
26.7.2025
Viestit
1
Aika koomista nyky F1 on kuten Silverstonessa otetaan SC radalle kun kuljettajat ajaa vielä välikelin renkailla. Periaatteessa SC pitäisi ottaa radalle vasta kun täydellä sadekelin renkaalla on vesiliirron riski esimerkiksi spassa kemmelin suoralla. Sitä ennen SC ei pitäisi ottaa ellei satu onnettomuutta jonka siivoaminen sitä vaatii.

Vai onko joku erimieltä? Ei näkyvyys tai mikään muu keinotekoinen syy voi olla peruste jos kerran täydet välikelin renkaat on olemassa kovempaa sadetta varten.
Nii no kyllä se näkyvyys pitää olla syy ottaa sc kehiin, mutta silloin tosiaan niitä sadekelin renkaita ei tarvita mihinkään, koska välikelin renkailla voidaan ajaa "tarpeeksi" vaarallisissa olosuhteissa
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1647
F3-kisa meni sateen vuoksi grande casinoksi jo lämmittelykierroksella turva-auton takana. Voi rähmä…
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1202
Nii no kyllä se näkyvyys pitää olla syy ottaa sc kehiin, mutta silloin tosiaan niitä sadekelin renkaita ei tarvita mihinkään, koska välikelin renkailla voidaan ajaa "tarpeeksi" vaarallisissa olosuhteissa
Ilmeisesti rimaa on laskettu näkyvyyden osalta kun ennen pystyttiin ajamaan täyden sadekelin olosuhteissa. Tavallaan se on normaalia, ettei niissä olosuhteissa näe mitään, mutta toisaalta se riski kuuluu lajiin. Ilmeisesti tämä riski on haluttu kitkeä pois kun pelätään, että joku kuolee.

Voisi jollain tavalla rinnastaa, että jos motogpssä kaadut toisen eteen ja kaveri ajaa yli niin voi näydä huonosti. Sama jos sateessa pyörähdät keskelle mutkaa ja näkyvyys on nolla niin joku voi ajaa päälle ja voi käydä huonosti. Nykyään tätä ei pidetä lajiin kuuluvana vaan heti liputetaan sc kun näkyvyys heikkenee.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5033
Eilinen meni itseltä täysin harakoille ja mitähän käy tänkin päivän kanssa.. F3 ei ajettu yhtä ainutta kisakierrosta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3078
Ilmeisesti rimaa on laskettu näkyvyyden osalta kun ennen pystyttiin ajamaan täyden sadekelin olosuhteissa. Tavallaan se on normaalia, ettei niissä olosuhteissa näe mitään, mutta toisaalta se riski kuuluu lajiin. Ilmeisesti tämä riski on haluttu kitkeä pois kun pelätään, että joku kuolee.

Voisi jollain tavalla rinnastaa, että jos motogpssä kaadut toisen eteen ja kaveri ajaa yli niin voi näydä huonosti. Sama jos sateessa pyörähdät keskelle mutkaa ja näkyvyys on nolla niin joku voi ajaa päälle ja voi käydä huonosti. Nykyään tätä ei pidetä lajiin kuuluvana vaan heti liputetaan sc kun näkyvyys heikkenee.
Niin hyvää viihdettä kun sadekelin kisat parhaimmillaan tarjoaakin, niin täytyy sanoa että en kyllä näitä "lajiin kuuluvia" kuolemantapauksia kaipaa yhtään enempää. Ihan ymmärrettävää sikäli että 0-näkyvyydellä ei enää autoja päästetä kisaamaan. Nykyautot ja niiden aerodynamiikka on toki aiheuttanut sen että tuo tilanne tulee vastaan turhan helposti.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5033
Niin hyvää viihdettä kun sadekelin kisat parhaimmillaan tarjoaakin, niin täytyy sanoa että en kyllä näitä "lajiin kuuluvia" kuolemantapauksia kaipaa yhtään enempää. Ihan ymmärrettävää sikäli että 0-näkyvyydellä ei enää autoja päästetä kisaamaan. Nykyautot ja niiden aerodynamiikka on toki aiheuttanut sen että tuo tilanne tulee vastaan turhan helposti.
Olikohan 60 litraa/sekunti/300kmh, jonka täys sadekelin kumi nostaa sumuna ilmaan ja interit joku 30l, jos en väärin muista.


Edit: Fullwet 85 litraa... 330l per auto. Sumua riittävästi
https://www.motorsport.com/f1/news/what-pirelli-wants-to-change-about-the-f1-tyre-nobody-ever-uses-/10735569/#:~:text=At racing speeds, one of,litres of water per second.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6254
Starttiin vyörymässä tsunami. Sen jälkeen helpottaa eli saataisiin odottelun jälkeen turva-autostartti full weteillä ja sitten alkaa rengasruletti. Tai joku pihalle ensimmäisillä kierroksilla ja punaiset liput ja startti paikaltaan intereillä. Kuka jää roikkumaan full weteillä saadakseen ilmaiset interit punaisten lippujen jälkeen, taktiikka elää.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5033
Alo, Ham ja Antonelli aloittamassa varikolta.

Ja Sainz
 
Viimeksi muokattu:
Ylös