F1-uutisia 2025

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6444
Lando Norris ei välttämättä halua jatkaa F1-uraansa kovin pitkälle. Vain yksi maailmanmestaruus riittäisi hänelle. Kaikuja Kimi Räikkösestä ja Nico Rosbergista?


"
Norris viittaa puheessaan Nico Rosbergiin, joka vuosien yrityksen jälkeen voitti F1-mestaruuden 2016 ja lopetti heti sen perään uransa.

– Joskus on hyvä lähteä pois silloin, kun olet voittanut, kuten Nico teki, Norris pohti.

– Vain yksi mestaruus. Ei sen jälkeen tarvitse jatkaa. Olet saavuttanut jo pienen tavoitteen ja voit alkaa elämään uskomatonta elämää."


Lähde:https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lando-norris-uhkaa-lopettaa/9213704
Norris puhelee lämpimikseen höpöjä. Norris ei varmasti lopettaisi nyt yhteen mestaruuteen 25-vuotiaana ja perheettömänä. Mitä hän sitten rupeaisi tekemään, pelaamaan racing pelejä Maxin kanssa? Se on erittäin harvinainen yksilö joka pystyy tekemään päätöksen lopettamalla dominoivassa tallissa kesken sopimuksen. Norriksella ei ole kasseja siihen.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10773
Sijainti
Helsinki
FIA ja F1 aikovat keskustella Lontoossa 11.9 paluusta V8-moottoreihin.

https://www.autosport.com/f1/news/fia-and-f1-manufacturers-to-discuss-v8-engine-proposal/10756133

It is understood the main proposal on the table is a move towards a simplified 2.4-litre V8 engine - with or without turbocharger - using sustainable fuels, complemented by a much smaller and simplified KERS-style hybrid component compared to the current MGU-K system
Portugali, Turkki ja Saksa hamuavat paluuta kisakalenteriin.

https://www.autosport.com/f1/news/f1-confirms-interest-turkey-germany-portugal/10756102
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6222
Kauden 2010 autot eivät olleet pieniä. Vettel kutsui niitä aikanaan linja-autoiksi, koska ne olivat niin paljon aiempaa suurempia.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3104
Eihän tuo edes mitään nostalgisoi vaan sanoo että pienemmät ja kevyemmät autot parantaisi kisailua, mihin nyt varmaan kuka tahansa voi yhtyä. Nuo viidentoista vuoden takaiset autotkin oli pieniä nykyisiin laivoihin verrattuna.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5131
Tombazis kertoo, että ensi vuonna tulee olemaan isoja eroja ja moni talli ei ole valmis kauteen.
RB voi hyvin olla yksi näistä. Kilpailukykyisen moottorin rakentaminen itse ei ole homma, joka on millään tavalla helppoa. Esim Rellu on hyvä esimerkki ja on sentään yksi pallon suurimmista autonvalmistajista ja harjoitellutkin jo hyvän tovin.


https://www.funoanalisitecnica.com/2025/09/f1-fia-tombazis-caos-2026.html#goog_rewarded
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10773
Sijainti
Helsinki
Tombazis kertoo, että ensi vuonna tulee olemaan isoja eroja ja moni talli ei ole valmis kauteen.
RB voi hyvin olla yksi näistä. Kilpailukykyisen moottorin rakentaminen itse ei ole homma, joka on millään tavalla helppoa. Esim Rellu on hyvä esimerkki ja on sentään yksi pallon suurimmista autonvalmistajista ja harjoitellutkin jo hyvän tovin.


https://www.funoanalisitecnica.com/2025/09/f1-fia-tombazis-caos-2026.html#goog_rewarded
Tässä voisi siis käydä, kuten edeltävillä autojen uudistuskerroilla. Yksi talli on muita edellä kehityksessä ja se näkyy dominointina seuraavat 2-3 kautta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9498
Mersun ylivoimaa hybridiaikakauden alussa vauhditti se, että alkujaan oli tehty todella tiukat rajat voimayksiköiden kehittämiselle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4911
Alpine ja Renault vakuuttavat sitoutumistaan F1:iin jatkossakin.

Omasta mielestäni erikoista, että täysiverinen tehdastiimi käyttää kilpailijan moottoreita jatkossa. Sehän olisi aivan sama, jos Mercedes käyttäisi vaikkapa Ferrarin moottoreita, ja vakuuttaisi olevansa lajissa täysillä mukana.

Asiakas-tiimit sitten erikseen.


"Pitkään lähtöä Formula 1:stä tehnyt ranskalaisvalmistaja Renault on uuden toimitusjohtajansa Francois Provostin mukaan sitoutunut jatkamaan sarjassa.

Kesällä tehtävässään aloittanut Provost kertoi suunnitelmistaan ranskalaiskanava Canal+:lle. Toimitusjohtaja vieraili viikonloppuna paikan päällä Italian F1-kisan varikolla.

– Vierailuni tarkoituksena on pääasiassa vahvistaa, että olemme jatkamassa Formula 1:ssä, Provost ilmoitti.

Lähes 50 vuoden historian lajissa omaavan Renault’n panostus formula ykkösiin on viimeisen vuosikymmenen aikana vähentynyt selvästi. Se pyörittää yhä omaa Alpine-talliaan, joka on kuitenkin siirtymässä ensi kaudesta alkaen Mercedeksen moottoriasiakkaaksi. Muita asiakkaita ei Renault’lla nykyisin sarjassa ole.

Vain vuosi sitten Renault ajoi alas F1-moottorien valmistuksen Pariisin lähellä sijaitsevassa Viry-Chatillonin tehtaassaan.

Alpine tiedotti perjantaina, että sen ranskalaiskuljettaja Pierre Gasly jatkaa tiimissä monivuotisella sopimuksella. Talli on viime aikoina vahvistanut myös johtoporrastaan Steve Nielsenin palattua talliin toimitusjohtajan tehtävään.

– Siirrymme uuteen aikakauteen, jossa kysymys on myös suorituskyvystä mutta ennen kaikkea vakauden aikakaudesta. Pierren sitoutuminen kuvaa sitä hyvin, Provost lupasi."


Lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tayskaannos-autojatti-sitoutunut-f1-sarjaan/9219324
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
220
Alpine ja Renault vakuuttavat sitoutumistaan F1:iin jatkossakin.

Omasta mielestäni erikoista, että täysiverinen tehdastiimi käyttää kilpailijan moottoreita jatkossa. Sehän olisi aivan sama, jos Mercedes käyttäisi vaikkapa Ferrarin moottoreita, ja vakuuttaisi olevansa lajissa täysillä mukana.

Asiakas-tiimit sitten erikseen.


"Pitkään lähtöä Formula 1:stä tehnyt ranskalaisvalmistaja Renault on uuden toimitusjohtajansa Francois Provostin mukaan sitoutunut jatkamaan sarjassa.

Kesällä tehtävässään aloittanut Provost kertoi suunnitelmistaan ranskalaiskanava Canal+:lle. Toimitusjohtaja vieraili viikonloppuna paikan päällä Italian F1-kisan varikolla.

– Vierailuni tarkoituksena on pääasiassa vahvistaa, että olemme jatkamassa Formula 1:ssä, Provost ilmoitti.

Lähes 50 vuoden historian lajissa omaavan Renault’n panostus formula ykkösiin on viimeisen vuosikymmenen aikana vähentynyt selvästi. Se pyörittää yhä omaa Alpine-talliaan, joka on kuitenkin siirtymässä ensi kaudesta alkaen Mercedeksen moottoriasiakkaaksi. Muita asiakkaita ei Renault’lla nykyisin sarjassa ole.

Vain vuosi sitten Renault ajoi alas F1-moottorien valmistuksen Pariisin lähellä sijaitsevassa Viry-Chatillonin tehtaassaan.

Alpine tiedotti perjantaina, että sen ranskalaiskuljettaja Pierre Gasly jatkaa tiimissä monivuotisella sopimuksella. Talli on viime aikoina vahvistanut myös johtoporrastaan Steve Nielsenin palattua talliin toimitusjohtajan tehtävään.

– Siirrymme uuteen aikakauteen, jossa kysymys on myös suorituskyvystä mutta ennen kaikkea vakauden aikakaudesta. Pierren sitoutuminen kuvaa sitä hyvin, Provost lupasi."


Lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tayskaannos-autojatti-sitoutunut-f1-sarjaan/9219324
Tuo Alpine Renault F1 -kuvio on mielestäni totaalisen sekaisin, jotain kertoo jo porukan vaihtuvuus ja Briatore on vielä kaivettu "unohduksien kirjasta" soppaan neuvonantajaksi. WEC eli endurance -sarjassa Alpinet ajavat Mecachromen moottoreilla ja Mecachrome toimitti itseasiassa ne aikojen Renault F1 -moottorit ja onhan vuoden 2025 Alpine A525 F1:sen moottori Mecachromen rakentama, mutta se on suunniteltu Renaultin Viry-Chatillionissa plus Renaultin osuus on ollut hybrid -yksikkö alusta loppuun. WEC -sarjassa ajavat Alpinet käyttävät kuitenkin Mecachromen moottoreita jatkossakin (siitä on erillinen sopimus).

Ehkä koko Alpine F1 -tallin sotkuista tilaa kuvaa tuo moottori sopimus Mercedeksen kanssa. Renault omistaa määräenemmistön Alpine F1 -tallista, toiseksi suurin omistaja on amerikkalainen Otro Capital 24%, jonka takaa löytyvät sellaiset sijoitusyhtiöt RedBird Capital Partners ja Maximum Effort Investmenta ja niminä näyttelijät Ryan Reynolds ja Rob McElhenney (Sunny in Philadelphia, Wrexham...) ja pari NFL -pelaajaa....
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6882
Binotto nappaamassa entisiä alaisiaan Audille?
.
Italiassa kuiskitaan nyt nimittäin, että talli on menettämässä kaksi tärkeää nimeä voimayksikköosastoltaan. Autoracer ja Corriere dello Sport kirjoittavat aiheesta.

Lehtien mukaan Wolff Zimmermann jaLars Schmidt ovat jättämässä tallin. He ovat lähdössä Audille (nykyinen Sauber).

Zimmermann toimii Ferrarin voimayksikköprojektin, ja häntä pidetään kovana tekijänä. Schmidt taas on ollut polttomoottorin suorituskyvyn kehityksen pääinsinööri.

Kaappausten taustalla lienee nykyään Audilla työskentelevä Mattia Binotto, joka muistetaan Ferrarin entisenä tallipäällikkönä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10773
Sijainti
Helsinki
Väliviikon juttuja Autosportilta.

Ede. mainitun sivuston kirjoittajien mielestä käännetty lähtöjärjestyksen tuoma sattumanvaraisuus saa ristiriitaisen vastaanoton. Sprintti toimisi paremmin, jos se olisi lauantain viimeinen kisatapahtuma.

https://www.autosport.com/f1/news/does-f1-need-to-shake-up-its-weekend-format-and-if-so-how-our-writers-debate/10758809

There are no concrete plans yet, but Stefano Domenicali’s recent comments have reignited debate about possible changes to Formula 1’s grand prix format
Stefano Domenicalin mukaan sprinttejä voisi olla kymmenen kappaletta 2027.

https://www.autosport.com/f1/news/f1-could-get-around-10-sprint-races-by-2027-as-promoters-embrace-their-value/10758923

“I have to say that aside from some older die-hard fans, everyone wants sprint weekends," Domenicali told Autosport and other media ahead of last week's Italian Grand Prix. “Promoters push for this format and now the drivers are interested as well.
Kuusi on jo tarpeeksi ja tämä on tehty vain Netflix-efektin hyödyntämiseksi.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6539
Kerrankin voi todisteiden valossa sanoa tuomariston olleen nuijia. Lakki käteen ja korjaamaan töhöilyt

Sainzin rangaistus oli täyttä hevonpaskaa sen mukaan, miten minä olen kisaamista koko elämäni ymmärtänyt. Mutta eikö Lawson tässä toiminut juuri niinkuin FIA on viime vuosina kertonut olevan oikein, että mutkan apexissa edellä oleva saa tehdä aivan mitä huvittaa ja se on toisen vastuulla väistää?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10773
Sijainti
Helsinki
Jo aiemmin ilmoitetun Bakun lauantaikisan lisäksi Kanadan GP alkaa myöhemmin, jotta vältetään päällekkäisyys Indy 500-ajojen kanssa. Kilpailu alkaa klo 11 suomen aikaan eli tämänkin menee Miamin tapaan maanantai-uusinnan katsomiseksi.

 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6444
Meni sprintit nyt huonosti ensi vuonna omalta osaltani. Zandvoorttiin ei viitsisi uudestaan mennä ja sprintti näköjään nostanut lippujen hintaa. Ostin sitten kompromissina Spahan liput jossa sentään on myös F2 ja F3, mutta harmikseni ei ole sprinttiviikonloppu tällä kertaa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6539
Meni sprintit nyt huonosti ensi vuonna omalta osaltani. Zandvoorttiin ei viitsisi uudestaan mennä ja sprintti näköjään nostanut lippujen hintaa. Ostin sitten kompromissina Spahan liput jossa sentään on myös F2 ja F3, mutta harmikseni ei ole sprinttiviikonloppu tällä kertaa.
Päivittäin autoilu radalle vai meneekö telttailuhommiksi? Jälkimmäinen on vielä itsellä kokeilematta, mutta ämpärilistalla on lähteä joku vuosi toteuttamaan Belgiaan tai Itävaltaan. Tuo Eau Rougen katsomo houkuttelisi.
 
Ylös