Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4931
Ajallaan en tosiaan vastannut, mutta nyt viimein löytyy aikaa muistella tätäkin vuotta joillakin huomioilla!

Tästäkin riittäisi roppakaupalla puhuttavaa, mutta pidetään muistelut lyhyempinä joten tässä joitakin muistoja nk. Ranskalaisin Viivoin puhuen:

- Tämä oli siitä hieno vuosi vuoden 1983 tapaan, että kukaan ei voittanut koko vuonna kolmea kisaa enempää vaikka ylivoimaa/mahdollisuuksia voittoon oli eräillä talleilla enemmän!

- Alain Prost oli vuoden 1981 ilmiö siinä missä Nelson Piquet oli myöhemmän tulevaisuuden vävypoika Max Verstappenin tapaan uskomaton ja jopa Verstappeniakin suurempi tuurihaukka tänä vuonna saavuttaen ensimestaruuden välillä tosiaan Verstappenia, Lewis Hamiltonia, Sebastian Vetteliä ja jopa eräitä Michael Schumacherin vuosia brasilialaisen itsensä vihaaman Ayrton Sennankin mestaruusvuosia nyt unohtamatta räikeämmällä määrällä onnea kisoissa!

- Piquet tosiaan oli se tallinsa ehdoton ääriykköskuski ja Hector Alonso Rebaque sai sitten melkein kaikki haukut kaudella niskaansa silloinkin kun ajoi hyvin niin kakkoskuljettajana

- Toisaalta Bernie Ecclestone vastoin sanojaan ja 'lupauksiaan' ei vain voinut koskaan anteeksi antaa Rebaquelle Monacossa karsiutumista vaikka meksikolainen välillä ajoi kaudella varsinkin sen jälkipuoliskolla jo todella hyvin ja olihan ennen Monacoa muun muassa Buenos Airesissa ollut hän toisena heti Piquetin jälkeen ennen teknisiä vaikeuksia ja olisi saattanut mahdollisesti kun eihän Meksikon kisaa ajettu niin Argentiinassa 'kotikisana' hyvällä onnella voittaa kisan siis kaksoisjohdossa ehkä Piquetin hänelle luovuttaessa johtonsa/voittonsa tai sitten ei ja olisi muuten joka tapauksessa ollut siis palkinnoilla kakkosena!

- Alan Jones joidenkin mielestä ajoi jopa paremman vuoden tänä kyseisenä vuotena radoilla mestaruutta puolustaen kuin miten saavuttaessaan maailmanmestaruuden vuonna 1980!

- Jones tosin aivan kuten Carlos Reutemann kärsi myös saamarinmoisesta määrästä epäonnea vuoden 1981 kisoissa mistä hyötyjänä tuntui olevan lähes yksinomaan aina Piquet

- Reutemann tietysti olisi ollut mestari mikäli vain Kyalamin 1981 kisa pisteineen olisi MM-kilvassa huomioon, mutta ei otettu ja murheellisesti ei argentiinalainen sitten mestari ollutkaan

- Keke Rosbergille vuosi oli uran synkin täysin pisteittä tavallaan ja etenkin kun ei ollut suomalaisen edes debyyttivuosi lajissa, mutta synkän vuoden päätteeksi kiitos seisoi Williamsille pääsyn myötä vuodeksi 1982 ja vähäisesti suomalaisen vaikeuksia olisi ehkä kai ymmärretty mikäli olisi 1981 Kyalamin tulokset jäänyt voimaan missä suomalainen ajoi pisteille

- Tänä kyseisenä vuotena YLE:n lisäksi myös HTV näytti formuloita Suomessa hienolla tavallaan mitä nyt tietenkin kovin rajoittuneesti vain näkyvyysalueeltaan

- Urheiluruudussa Suomessa näkyi tuona vuotena muutamaan aiempaan vuoteen nähden formuloita verraten pitkään aikaan oikeastaan aika vähänkin eli vain ihan joitakin kertoja kauteen jos oikein niitäkään, tämä oli selvä ero etenkin vuosiin 1978-1980 verrattuna, jopa oikeastaan vuosiin 1974-1977 nähden ja mahdollisesti saatettiin mennä huonoimmaksi näytöiltään Suomessa sitten 1970-luvun alun vuosien tai ainakin ehkä sitten vuoden 1973!

- Huonompana muistona tänä kyseisenä vuotena viimeisen kerran millään tavalla näinä pitkinä, pitkinä seurantavuosinani tuli hävittyä kisa yöunille ja testikuvalle vuoden 1981 suhteen muun muassa Rioon sitä YLE:n lähetystä miettien kun sen sitten olisi varmaankin ehtinyt nähdä vielä hetkisen pidempään valvoessa
Hyvää muistelua jälleen.👍 varmaan olet joskus kirjoittanutkin, ja varmasti oletkin, mutta muistatko, millaiset tunnelmat olivat Suomessa Keke Rosbergin maailmanmestaruus-vuonna 1982?

Oliko silloin samantyyppinen Keke-buumi päällä, jota myöhemmin esiintyi 1990-luvulla Mikojen Salon ja Häkkisen ajaessa F1:ssä? Ja varsinkin Häkkisen voitettua vihdoin sen ensimmäisen kilpailun, sekä pari maailmanmestaruutta päälle.

Tuolloinhan oli melkoinen F1-buumi päällä Suomen kansalla, ja iso enemmistö istui jännittämässä jopa varhain sunnuntai-aamuna Häkkisen taistellessa maailmanmestaruudesta vuosina 1998-2000.

Entäpä kun Keke voitti sen maailmanmestaruuden 1982. Oliko riemu yhtä iso, kuin Häkkisen voittaessa vuonna 1998?


 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15614
Hyvää muistelua jälleen.👍 varmaan olet joskus kirjoittanutkin, ja varmasti oletkin, mutta muistatko, millaiset tunnelmat olivat Suomessa Keke Rosbergin maailmanmestaruus-vuonna 1982?

Oliko silloin samantyyppinen Keke-buumi päällä, jota myöhemmin esiintyi 1990-luvulla Mikojen Salon ja Häkkisen ajaessa F1:ssä? Ja varsinkin Häkkisen voitettua vihdoin sen ensimmäisen kilpailun, sekä pari maailmanmestaruutta päälle.

Tuolloinhan oli melkoinen F1-buumi päällä Suomen kansalla, ja iso enemmistö istui jännittämässä jopa varhain sunnuntai-aamuna Häkkisen taistellessa maailmanmestaruudesta vuosina 1998-2000.

Entäpä kun Keke voitti sen maailmanmestaruuden 1982. Oliko riemu yhtä iso, kuin Häkkisen voittaessa vuonna 1998?


10.3 tänä vuonna vastasinkin jo tuohon vuositoikkiin mistä silloin itse vähän aiemmin olit puhunut joten en nyt sen enempää puhu siitä, mutta itse tunnelmista Suomessa:

Eroa oli kuin yöllä ja päivällä.

Toden totta kun Keke voitti maailmanmestaruuden kirjaimellisesti Suomesta käsin katsottuna keskellä yötä Yhdysvaltain Las Vegasissa loppupuoleltaankin tulleena television lähetyksenä samoin kuin toisaalta yöradion pidempänä ja suorempana lähetyksenä joten sellainen juhlinta jäi vähemmälle huomiolle toisin kuin miten ehkä olisi käynyt jos Keke olisi voittanut vähän aiemmin samalla kaudella toiseksi viimeisen ja viimeisen Euroopassa ajetun Monzan kisan ihan kunnolla päiväaikaan suomalaisittain ajatellen kun TV-kisaa koosteenakin tulleena jännitti kirjaimellisesti melkoisenkin suuri katsojaluku TV:n ääressä katsellen ja toinen mokoma sitten radion suoraa lähetystä kuunnellen!

Keke oli ollut myös ristiriitainen hahmo etenkin ajalta ennen mestaruutta ja suomalaiset olivat vähän ikään kuin keskellä tuota mestaruuskautta heränneet sellaiseen suurempaan lajiseurantaan ja kannatukseen.

Mikäli tavallaan Kekeä kannatettiin ja jopa mestaruus voitiin jotenkin hyväksyä pitkin hampain tavallaan ikään kuin kaiken jälkeen Rosbergin samalla kertaa nolattua arvostelijansa ja 'paremmin tietäjät' juurikin niiden huonompien vuosien aikana lukkiutuneiden käytäntöjen vuoksi niin sitten se uusi kohu tuli muun muassa olevinaan siitä, että onko F1 urheilua tai etenkin Keken valinnasta Vuoden Urheilijaksi olikin sitten se melkoisen kohumyrskyn aiheuttanut juttu kerran.

Rosbergin osalta olisi tietysti ihan ehdottomasti toivonut sitä toistakin mestaruutta tai reippaan selvästi voittoja enemmän jotta häntä olisi enemmän arvostettu kun vasta ajan kanssa ja vain noin vuodeksi 1985 ja muutoin vasta aivan loppuhetkillä ennen Keken uran loppumista vuodeksi 1986 häntä alettiin arvostaa Suomessa enemmän tai samalla tapaa kuin miten muun muassa Häkkisen Mikaa.

Tämäkin oli tosin vain siksi kun pelättiin, että Keken lopettaessa ei muka enää ketään ikinä tulisi Suomesta F1:siin tai ei ainakaan 10 oletettuun seuraavaan vuoteen eli silloisesti ennen vuotta 1996 kun näkymiä pidettiin niin huonona.

Toisaalta kohtalo onneksi näytti toisin 'Uuden Keken' eli Jyrki 'JJ' Järvilehdon voimin ja elintärkeästi Keke sitten ryhtyi yleensäkin manageriksi niin Järvilehdolle kuin ei paljonkaan tätä myöhemmin Häkkiselle.

Vuosien 1982 ja 1998 välillä urheilu ja urheilun mielikuvat ammattimaistuivat Suomessa ja tämäkin omalta osaltaan auttoi tottumuksessa ja siinä minkä takia kenelläkään muulla aloittaneella suomalaisella F1-kulejttajalla kuin Kekellä ei ole ainakaan aluksi urillaan koskaan ollut enää samanlaista määrää joutua ongelmiin, arvostelun tai pilkan kohteeksi.

Tosin Keken F1-uran aivan alussakin ivallisuus ja pilkka olivat oikeastaan aika harvinainen näky lehdissä tai television mainekuvissa kun ei vain oikein ollut aina tietoakaan siitä, että mikä mies se Rosberg oikein edes on siinä missä vuosiin 1981-1982 mennessä oli jo muotoutunut aiemmin etenkin vallan murheellinen käsityskuva minkä onneksi muu menestys ja mestaruus teki tyhjäksi.

Vaikkakin myötä-ilmiöt jäivät rivien väliin elämään melkein koko Keken uran loppuun asti.

Toisaalta Kekeen myötämielistä suhtautumissa Suomessa varauksella auttoi sekin, että yllättävän moni suomalaisille 'mieluisampi' ja 'oikean urheilun' nimikkourheilija nimenomaan omassa lajissaan tuki Rosbergia ajankuvassa.

Samoin moni ralliautoilija kuten Ari Vatanen tuki Rosbergia. Vaikka formuloita vastustettiin Suomessa kerran tai ne vain nähtiin jotenkin erikoisina ilmiönä Suomeen ikään kuin kuulumattomana niin olihan niitä mutkien kautta seurattu ja kannatettu aiemminkin. Varsinkin kun muuan Ruotsin Ronnie Peterson vielä eli ennen kuolemaansa.

Samoin yllättävän moni perinteisen urheilun kannattaja seurasi ja piti siis noina aikoina rallista. Toisaalta 1970-luvulle asti ja osin sinne 1980-luvun alkuun asti vain oli jostakin kumman syystä rallikin hyväksyttyä tavallaan siksi kun aina se suomalainen voitti rallista puhuen ja kun meidän poika ajaa ja voittaa niin se kelpaa sanottiin!

Mikäli ei rallista olisi voittoja tullut tai suomalaiset olisi jo tottuneet muun muassa Jyväskylän Suurajoihin niin moottoriurheilun vastustus olisi saattanut olla vieläkin kovempaa kuin lopulta olikaan.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
134
Häkkisestä kertovissa kirjoissa on mainittu, että aikoinaan pidettiin hieman kaavoista poikkeavana, että hän valitsi lajikseen rallin sijasta rata-autoilun. Hän itse perusteli valintaa sillä, että rallissa oli jo niin monta suomalaismestaria, ettei häntä kiinnostanut liittyä jonon jatkoksi. F1:ssä oli puolestaan vasta yksi mestari eli Keke. Lisäksi valintaan vaikutti se, että vantaalaisessa lähiössä ei ollut suuremmin harjoittelumahdollisuuksia ralliin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
671
Sijainti
Västra Götaland
Häkkisestä kertovissa kirjoissa on mainittu, että aikoinaan pidettiin hieman kaavoista poikkeavana, että hän valitsi lajikseen rallin sijasta rata-autoilun. Hän itse perusteli valintaa sillä, että rallissa oli jo niin monta suomalaismestaria, ettei häntä kiinnostanut liittyä jonon jatkoksi. F1:ssä oli puolestaan vasta yksi mestari eli Keke. Lisäksi valintaan vaikutti se, että vantaalaisessa lähiössä ei ollut suuremmin harjoittelumahdollisuuksia ralliin.
No, suomalaisista rallikuskeista Markku Alen ja Timo Mäkinen ovat kotoisin Helsingistä. Hannu Mikkola syntyi Joensuussa, mutta vietti nuoruutensa ja kävi koulut Helsingissä. Eli ei se kaupunkimiljöö sinällään mikään este ralliuran aloittamiselle ole.
Keken mestaruusvuodesta muistan sellaisen detaljin, että Suomessa oli kova pöhinä, kähinä, väittely ja riita voidaanko joku moottoriurheilija valita vuoden urheilijaksi. Kun vielä tuolloin ja itseasiassa paljon myöhemminkin vielä, moottoriurheilua ei tässä maassa edes pidetty oikeana urheiluna.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
134
No, suomalaisista rallikuskeista Markku Alen on kotoisin Helsingistä, ja Hannu Mikkola syntyi Joensuussa, mutta vietti nuoruutensa ja kävi koulut Helsingissä. Eli ei se kaupunkimiljöö sinällään mikään este ralliuran aloittamiselle ole.
Keken mestaruusvuodesta muistan sellaisen detaljin, että Suomessa oli kova pöhinä, kähinä, väittely ja riita voidaanko joku moottoriurheilija valita vuoden urheilijaksi. Kun vielä tuolloin ja itseasiassa paljon myöhemminkin vielä, moottoriurheilua ei tässä maassa edes pidetty oikeana urheiluna.
Olihan jo Ari Vatanen voittanut rallin maailmanmestaruuden vuotta ennen Keken F1-mestaruutta. Muistaako tai tietääkö joku, oliko Vatasen kohdalla vastaavanlaista kohua ja väittelyä? Ainakaan hänen vuosi sitten ilmestyneessä elämänkerrassaan ei ollut mitään mainintaa asiasta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
671
Sijainti
Västra Götaland
Olihan jo Ari Vatanen voittanut rallin maailmanmestaruuden vuotta ennen Keken F1-mestaruutta. Muistaako tai tietääkö joku, oliko Vatasen kohdalla vastaavanlaista kohua ja väittelyä? Ainakaan hänen vuosi sitten ilmestyneessä elämänkerrassaan ei ollut mitään mainintaa asiasta.
Eipä tainnut olla. Eikä ollut myöskään Mikkolan (83), Salosen(85), eikä Kankkusen (86, 87) kohdalla. Ainoastaan Keken mestaruus formuloissa synnytti pöhinän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15614
Olihan jo Ari Vatanen voittanut rallin maailmanmestaruuden vuotta ennen Keken F1-mestaruutta. Muistaako tai tietääkö joku, oliko Vatasen kohdalla vastaavanlaista kohua ja väittelyä? Ainakaan hänen vuosi sitten ilmestyneessä elämänkerrassaan ei ollut mitään mainintaa asiasta.
Oli kyllä. Suurin kohu tavallaan periaatteessa siihen asti ja lähimmäksi autourheilijana hän pääsi, mutta kun ei tavallaan kelvannut urheilutoimittajille niin ei. Tai oikeammin kelpasi, mutta kuten Rosbergin tapauksessa niin osa toimittajista äänesti taktisesti antaen enemmän tai vähemmän tahallaan siis aina niitä alempia pistesijoja ihan mielenosoituksellisempien toimittajien ollessa antamatta ääntään ollenkaan.

Kekeen ei toiminut enää sama kikka tai se herätti liikaa kohua, mutta ikävä kyllä vielä suuremmasta äänimäärästä ja muusta huomiosta huolimatta kuin yleensä äänestyksissä muuten aiemmin kuin koskaan siihen asti muihin moottoriurheilijoihin nähden Ari Vataselle huonommin sitten kävi kuitenkin.

Ampumahiihtajä Heikki Ikola valittiin edeltä Vuoden Urheilijaksi sitten kuitenkin vielä jopa tuolloinkin.

Eipä tainnut olla. Eikä ollut myöskään Mikkolan (83), Salosen(85), eikä Kankkusen (86, 87) kohdalla. Ainoastaan Keken mestaruus formuloissa synnytti pöhinän.
Oli kohua tosiaan vielä aiemmin yllä selostetusti. Muista sitten ei enää ollutkaan kun Keken valinta teki lopullisesti sitten moottoriurheilusta omalla tavallaan äänestyskelpoista/salonkikelpoista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4931
Ralliautoilun MM-sarjahan oli vielä 1970-1980-luivuilla ihan varteenotettava kilpailija Formula 1:lle, kun puhuttiin lajin suosiosta.

Isot autovalmistajat panostivat lajiin todella. Vielä 1990-luvullakin, sekä 2000-luvun alussakin, oli sellaisia valmistajia rallissa, kuin Subaru, Toyota, Ford, Seat, Peugeot, Citroën, Mitsubishi jne.

Ja rallikuljettajat olivat F1-kuljettajiin verrattavissa olevia tähtiä. Kuten Colin Mcrae, ja Carlos Sainz, jotka olivat isoja persoonia mediassakin.


Bernie Ecclestonekin kaavaili, ettei rallin MM-sarjaa ja Formula 1:iä ajeta samana viikonloppuna. Sekä rallin MM-sarjan kilpailuja, että Formula 1:iä myös pisteytettiin samalla lailla. Samanlainen pistelasku oli molemmissakin lajeissa.

Vasta viime vuosina on rallin suosio F1:iin nähden hiipunut todella. Mikähän lienee syynä sitten?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10826
Sijainti
Helsinki
Ralliautoilun MM-sarjahan oli vielä 1970-1980-luivuilla ihan varteenotettava kilpailija Formula 1:lle, kun puhuttiin lajin suosiosta.

Isot autovalmistajat panostivat lajiin todella. Vielä 1990-luvullakin, sekä 2000-luvun alussakin, oli sellaisia valmistajia rallissa, kuin Subaru, Toyota, Ford, Seat, Peugeot, Citroën, Mitsubishi jne.

Ja rallikuljettajat olivat F1-kuljettajiin verrattavissa olevia tähtiä. Kuten Colin Mcrae, ja Carlos Sainz, jotka olivat isoja persoonia mediassakin.


Bernie Ecclestonekin kaavaili, ettei rallin MM-sarjaa ja Formula 1:iä ajeta samana viikonloppuna. Sekä rallin MM-sarjan kilpailuja, että Formula 1:iä myös pisteytettiin samalla lailla. Samanlainen pistelasku oli molemmissakin lajeissa.

Vasta viime vuosina on rallin suosio F1:iin nähden hiipunut todella. Mikähän lienee syynä sitten?
Lyhyesti: Kulujen nousu, uusia valmistajia on vaikea saada mukaan sekä sekoilu vuoden 2027 säännöistä. Tämän lisäksi rallin pr-arvo on huomattavasti pienempi, kuin F1:sten.

Saanen tässä tapauksessa mainita, että Forumin rallialueella on omat keskustelunsa A-, B-ryhmä sekä WRC-aikakaudesta, jos haluaa nostalgisoida rallista.

https://f1-forum.fi/forums/ralli.48
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
134
Nykyään ralliinkin mennään useimmiten kartingin kautta, kun aiemmin oli tapana, että rallikuskeilla oli enimmäkseen maanviljely- ja peltoautotausta. Rallimestareistamme peräti neljä on lähtöisin maanviljelijäperheestä (Vatanen, Kankkunen, Mäkinen ja Grönholm).
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4931
Nykyään ralliinkin mennään useimmiten kartingin kautta, kun aiemmin oli tapana, että rallikuskeilla oli enimmäkseen maanviljely- ja peltoautotausta. Rallimestareistamme peräti neljä on lähtöisin maanviljelijäperheestä (Vatanen, Kankkunen, Mäkinen ja Grönholm).
Voisi myös sanoa, että kun kuljetaan kartingin kautta, niin lähtötasohan on silloin sekä F1-kuljettajilla että ralliammattilaisillahan silloin sama.

Lieneeköhän jo juniori-tasolla kovasti mietitty, että kun haaveillaan ammattikuskin urasta, valitaanko ralli vai rata?

Mielenkiintoista, että lahjakkaat karting-kuskit voivat ihan mielessään jo päättää, että suunnataankin radan ja mahdollisen F1-uran sijasta ralli-puolelle.

Samoja huippukuljettajan ominaisuuksiahan tarvitaan sekä ralliautoilun huipulla että ratapuolen huipulla, vaikka rallissa autoa viedään eri tavalla, kuin radalla. Mutta ne on sitten ajoteknisiä seikkoja.

Monista ralliautoilun huipuista olisi voinut tulla yhtä hyvin ratapuolenkin huippuja, kuten esimerkiksi Sebastien Loeb, jonka olisi hyvin voinut kuvitella jopa voittajaksi F1:ssä.

Tietysti myös saman toisinpäin, eli ratapuolen huipuista olisi voinut menestyviä rallikuljettajia, kuten Kimi Räikkönen, joka ajoikin pari vuotta ralliammattilaisena saavuttaen kohtuullista menestystäkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15614
Voisi myös sanoa, että kun kuljetaan kartingin kautta, niin lähtötasohan on silloin sekä F1-kuljettajilla että ralliammattilaisillahan silloin sama.

Lieneeköhän jo juniori-tasolla kovasti mietitty, että kun haaveillaan ammattikuskin urasta, valitaanko ralli vai rata?

Mielenkiintoista, että lahjakkaat karting-kuskit voivat ihan mielessään jo päättää, että suunnataankin radan ja mahdollisen F1-uran sijasta ralli-puolelle.

Samoja huippukuljettajan ominaisuuksiahan tarvitaan sekä ralliautoilun huipulla että ratapuolen huipulla, vaikka rallissa autoa viedään eri tavalla, kuin radalla. Mutta ne on sitten ajoteknisiä seikkoja.

Monista ralliautoilun huipuista olisi voinut tulla yhtä hyvin ratapuolenkin huippuja, kuten esimerkiksi Sebastien Loeb, jonka olisi hyvin voinut kuvitella jopa voittajaksi F1:ssä.

Tietysti myös saman toisinpäin, eli ratapuolen huipuista olisi voinut menestyviä rallikuljettajia, kuten Kimi Räikkönen, joka ajoikin pari vuotta ralliammattilaisena saavuttaen kohtuullista menestystäkin.
Sitten on tietysti nekin joilla ei oikeastaan koskaan ollut karting-kokemusta lainkaan. Ei ainakaan todella suuresti ja vakavasti yhtä suurella kilpatasolla vaikka mahdollisesti ilman muuta pienempää kokeilua olisi ollut!

Nykypäivän tai tuoreemman menneisyyden kuljettajista tulee heti mieleen kaksi sen kummemmin nyt historiaan menemättä vaikka monta löytyisi sitten historiasta lisääkin.

Intian Karun Chandhok ja Venäjän Vitali Petrov ovat tällaisia nimiä joilla siis tosiaan ei ollut oikeastaan mitään karting-kokemusta.

Karunin ensimmäinen vakava rataluokkakin oli oman maansa ja uransa mittakaavassa iso toki länsimaisessa moottoriurheiluyhteydessä aika piensarjana yleensä olemattomalla tai lähes olematonta hipovana sarjana tiedottamiseltaan eli Intian Formula Maruti-sarja siinä nk. Milleniumin eli vuoden 2000 paikkeilla.

Isä Vicky Chandhok tietysti oli Intian rallilegenda urallaan, tietysti väistämättä ennen pitkää Intian Autoliiton Puheenjohtaja ja erilainen ratayhtiöiden puheenjohtaja siihen päälle Intiassa. Vicky Chandhok tietysti oli myös Intian F1-kisahankkeen ehdoton puuhanimi. Vielä on melko nuorekas, mutta kyllä herra Chandhokilla väistämättä ikä alkaa myös ehkä kohta painaa päälle. Ei ihan vielä, mutta kohta kyllä.

Varmaan Karun tai sitten Karunin nuorempi veli Suhail Chandhok ottavat isän toimet vastuulleen kuin ehtivät. Molemmathan ovat formula-asiantuntijoita ja television kommentaattoreita juuri nyt muun muassa brittiläisillä kanavilla ja Intian TV:lle, mutta mene ja tiedä sitten kun isän suuremmat tehtävät ehkä painavat päälle jossain vaiheessa niin tuo kaikki varmaan sitten päättyy.

Intian moottoriurheiluperinteestä ohuena tai oikeastaan jopa yllättävänkin suurena alueellaan voisi puhua paljon, mutta lienee viisasta ehkä puhua siitä tuolla ratapuolella enemmän kenties tai jonkun muun kerran sitten.

Petrovilla vuorostaan ura alkoi vakavien rataluokkien osalta puhuen jäärata-autoilijana siihen päälle lisäten rallisprinttejä ja rallicross-ajoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4931
Sitten on tietysti nekin joilla ei oikeastaan koskaan ollut karting-kokemusta lainkaan. Ei ainakaan todella suuresti ja vakavasti yhtä suurella kilpatasolla vaikka mahdollisesti ilman muuta pienempää kokeilua olisi ollut!

Nykypäivän tai tuoreemman menneisyyden kuljettajista tulee heti mieleen kaksi sen kummemmin nyt historiaan menemättä vaikka monta löytyisi sitten historiasta lisääkin.

Intian Karun Chandhok ja Venäjän Vitali Petrov ovat tällaisia nimiä joilla siis tosiaan ei ollut oikeastaan mitään karting-kokemusta.

Karunin ensimmäinen vakava rataluokkakin oli oman maansa ja uransa mittakaavassa iso toki länsimaisessa moottoriurheiluyhteydessä aika piensarjana yleensä olemattomalla tai lähes olematonta hipovana sarjana tiedottamiseltaan eli Intian Formula Maruti-sarja siinä nk. Milleniumin eli vuoden 2000 paikkeilla.

Isä Vicky Chandhok tietysti oli Intian rallilegenda urallaan, tietysti väistämättä ennen pitkää Intian Autoliiton Puheenjohtaja ja erilainen ratayhtiöiden puheenjohtaja siihen päälle Intiassa. Vicky Chandhok tietysti oli myös Intian F1-kisahankkeen ehdoton puuhanimi. Vielä on melko nuorekas, mutta kyllä herra Chandhokilla väistämättä ikä alkaa myös ehkä kohta painaa päälle. Ei ihan vielä, mutta kohta kyllä.

Varmaan Karun tai sitten Karunin nuorempi veli Suhail Chandhok ottavat isän toimet vastuulleen kuin ehtivät. Molemmathan ovat formula-asiantuntijoita ja television kommentaattoreita juuri nyt muun muassa brittiläisillä kanavilla ja Intian TV:lle, mutta mene ja tiedä sitten kun isän suuremmat tehtävät ehkä painavat päälle jossain vaiheessa niin tuo kaikki varmaan sitten päättyy.

Intian moottoriurheiluperinteestä ohuena tai oikeastaan jopa yllättävänkin suurena alueellaan voisi puhua paljon, mutta lienee viisasta ehkä puhua siitä tuolla ratapuolella enemmän kenties tai jonkun muun kerran sitten.

Petrovilla vuorostaan ura alkoi vakavien rataluokkien osalta puhuen jäärata-autoilijana siihen päälle lisäten rallisprinttejä ja rallicross-ajoja.
Ja eikös myös Jacques Villeneuve ollut kuljettaja ilman kokemusta kartingista?
Hänestä tuli kuitenkin maailmanmestari. Mutta kuljettajana oli isoja puutteita haastavissa keleissä sateella, kun ei tuota karting-kokemusta ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15614
Ja eikös myös Jacques Villeneuve ollut kuljettaja ilman kokemusta kartingista?
Hänestä tuli kuitenkin maailmanmestari. Mutta kuljettajana oli isoja puutteita haastavissa keleissä sateella, kun ei tuota karting-kokemusta ollut.
Ei ollut vaan Villeneuve ajoi pariin otteeseen vähän pidempään kartingia. Ensimmäinen pidempi jakso oli vielä pienempänä Kanadassa kun hänen isänsä Gilles eli ja setä eli Jacques Villeneuve Senior oli itse asiassa hänen eräänlainen manageri noina aikoina juurikin karting-puolella.

Toinen oli sitten pitkien maanittelujen jälkeen Gillesin kuoleman jälkeisinä vuosina 1980-luvun puolivälissä äitinsä annettua mutkien kautta pojalleen luvan tosiaan sitten setä-Jacquesin valvonnan alla tilanteen mukaan lähteä Eurooppaan Italiaan ja Italian vastaavissa pienemmissä luokissa ennen kuin sitten todella suurena haasteena tavallaan pitkiä taukoja viettäneeksi kuljettajaksi Jacques Villeneuve Junior sai sitten hyvin äkkiä verraten poikaikäisenä ajaa Formula 4-sarjaa tuolloin!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15614
Eddie Irvine taisi myös aloittaa kilpa-autoilijan uransa suoraan Formula Fordeista.
Melkein, mutta hänelläkin oli toki äärimmäisen vähäistä karting-kokemusta lisäten päälle vielä moottoripyörien eri luokkien ajoa. Toisaalta vanhemmat kuten muun muassa Eddie Irvine Senior isänä vähemmän yllättäen kielsivät moottoripyörien ajelun kun pitivät sitä liian vaarallisena ja vanhempi Irvine sponsoroi mutkien kautta poikansa ajoa aina sinne Formula Ford-ajoille asti toimien myös managerinakin.

Muuna managerina tai henkisenä taustahahmona tärkeästi Irvinen uralla alkupuolella sitä toki verraten varjoisasti oli myös Irvinen oma lapsuusaikojen ehdoton ajosankari Belfastin Tiikeri eli John Watson.

Ja tallipäälliköistä puhuen ehdottomasti vähän yhtään tätä myöhemmin niin muuan toinen Eddie eli Eddie Jordan.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
671
Sijainti
Västra Götaland
Mitenkäs Damon Hill? Löytyykö karting taustaa / kokemusta? Muistaakseni hän kilpaili junnuna prätkällä, ennen kuin sitten jossain vaiheessa siirtyi nelipyöräisiin. Mutta alkoiko ura suoraan kaksipyöräisillä vai kartingin kautta?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10826
Sijainti
Helsinki
Mitenkäs Damon Hill? Löytyykö karting taustaa / kokemusta? Muistaakseni hän kilpaili junnuna prätkällä, ennen kuin sitten jossain vaiheessa siirtyi nelipyöräisiin. Mutta alkoiko ura suoraan kaksipyöräisillä vai kartingin kautta?
Hill aloitti moottoripyöräilyn 1981 20-vuotiaana ja ansaitsi rahaa toimimalla moottoripyörälähettinä. Äiti piti prätkäkisoja vaarallisina ja sai Hillin vaihtamaan ne nelipyöräisiin. Hän ei aloittanut kartingista, vaan Formula Ford-luokasta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4931
Formula 1-historian aikana on ajettu kilpaa erilaisina aikoina, erilaisilla autoilla ja erilaisilla säännöillä.

Mikä aikakausi on ollut oma henkilökohtainen suosikkisi? Miten muuttaisit sääntöjä, jotta F1:stä tulisi entistäkin mielenkiintoisempaa seurattavaa?

Itse olen aina tykännyt 1990-luvun puolenvälin autoista.

Eli palauttaisin mielelläni takaisin tuon aikakauden autot nykypäivän lähtöruudukkoon. Ei ollut vielä DRS-siipiä, eikä autot olleet ylikookkaita.

Moottoreitakin oli erilaisia: V12, V10 ja V8.

Autot eivät myöskään olleet niin luotettavia, kuin nykyään. Keskeytyksiäkin nähtiin paljon, joka toi oman värinsä kilpailuihin.

Pisteitä kuitenkin jakaisin edelleen top 10:lle. Nykyinen aika-ajo-systeemi on siinä mielessä parempi, kuin 1990-luvulla käytössä ollut, että vähentää huomattavasti ruuhkaa, kun on kolme eri osiota.

1990-luvullahan oli tilanteita aika-ajoissa, jolloin pienemmät tiimit hidastivat usein nopeampien tiimien autoja ratkaisevasti aika-ajoissa yksinkertaisesti siksi, että radalla ruuhkaa.

Autot myös miellyttivät tuolloin silmää, eli olivat kauniita.

images.jpeg
 
Ylös