F1-uutisia 2025

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
9051
Sijainti
Vantaa
Erittain mielenkiintoinen artikkeli.

https://www.formula1.com/en/latest/article/how-many-world-championship-titles-would-f1-drivers-have-won-using-the.182RC42vohx8STIpJR5o26

Eli enta jos aina oltaisiin ajettu nykypisteilla.
- Irvine olisi voittanut vuonna 1999, ei Hakkinen
- Alain Prost olisi 7 kertainen mestari
- Damon Hill olisi 2x mestari
- Senna olisi 2x mestari
- James Hunt ei olisi mestari
Näitä on turha vertailla. Tulokset olisivat voineet olla erilaisia, jos kuskit olisivat tienneet nykyisestä pistejärjestelmästä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6587
Felipe Massa on valmis myymään sielunsa saatanalle ja unohtamaan häneltä "varastetun" maailmanmestaruuden, mikäli FIA:lta ja FOM:lta yhteensä 82 miljardia dollaria voitelurahaa.

It's show business, baby.

https://www.motorsport.com/f1/news/massas-2008-f1-title-case-heads-to-uk-court-this-week/10772265/
Ehkä kuitenkin 82 miljoonaa, ei miljardia.

Äkkiä mutuiltuna summa on varmasti yläkanttiin, kuten nyt oikeussalissa on tapana ollakin. Mutta helppo kuvitella, että se ero joka tulee tuloihin F1-sopimusten sekä kaikenlaisten yhteistyökuvioiden myötä Ferrarin maailmanmestarina vs. hyvänä kakkosena, lasketaan ainakin kahdeksannumeroisissa summissa.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1697

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5032
Kalle Rovanperä käynyt jo testailemassa Formula-autoa. Kyseessä ollut F2-luokan auto.



–" Voin olla melko tyytyväinen testipäiviin. Saimme arvokasta aikaa autossa ja viimein kunnon tuntuman autoon, Rovanperä kertoi päivityksessään.


Rovanperä kommentoi testiään myös Ilta-Sanomille. Suomalaistähden mukaan ajaminen oli odotetun raskasta fyysisesti, mutta ajat olivat vertailukelpoisia Hitech TGR -tiimin toista kuskia vastaan.

– Fysiikkatreeniä on muokattu jo alkukesästä kohti formulaa. G-voimia on haastava simuloida, ja niihin tottuminen vie aikaa. Tiedän olevani nopeampi, kun fysiikkaa saadaan kehitettyä paremmin radalle sopivaksi, Rovanperä sanoi."



Kalle Rovanperällä salainen formulatesti – näin kävi
https://www.is.fi/urheilu/art-2000011589175.html

FB_IMG_1761722902936.jpgFB_IMG_1761722898334.jpgFB_IMG_1761722893439.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5032
Nyt on vahvoja huhuja siihen suuntaan, että Ferrarin ensi vuoden auto on täysi susi. Ja ehei, nyt ei tarkoiteta tätä niin komeaa ja uljasta eläintä🐺🐾. Eikä myöskään Toto Wolffia.

Ei, vaan kuvaannollisessa merkityksessä, eli huhujen mukaan Ferrari ei olisi onnistunut uuden auton suunnittelussa. Ja siis lähinnä moottorin suunnittelussa.

"
Ferrari on lisäksi täysin väärässä ensi vuoden uuden moottorin suhteen ja että talli on arvioinut uudet säännöt täysin väärin, kirjoittaa italialainen formula1.it -sivusto.

Italialaisverkkosivuston mukaan useat Alpine/Renaultilta Ferrarille siirtyneet insinöörit ovat ilmaisseet hälytysmerkkejä Ferrarin johdolle."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lahde-karmeita-uutisia-ferrarille-ensi-kaudesta-karu-arvio/9251560
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6357
Red Bull floppaa Fordin voimin, Ferrari floppaa, Audi on vielä kokonaisuutena liian vaiheessa... Ensi kaudella alkaa toinen Mersun aikakausi ellei sitten Hondalta tule jotain uskomatonta.

Tilanne olisi katastrofi myös Bottasille, jos joutuu ajamaan upouudessa tallissa, joka vielä yrittää hioa kuvioita kasaan, ja samalla moottorikin on sarjan huonoin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7138
Red Bull floppaa Fordin voimin, Ferrari floppaa, Audi on vielä kokonaisuutena liian vaiheessa... Ensi kaudella alkaa toinen Mersun aikakausi ellei sitten Hondalta tule jotain uskomatonta.

Tilanne olisi katastrofi myös Bottasille, jos joutuu ajamaan upouudessa tallissa, joka vielä yrittää hioa kuvioita kasaan, ja samalla moottorikin on sarjan huonoin.
Millä perusteella Ferrari on huonoin ?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6357
Millä perusteella Ferrari on huonoin ?
Viimeksi kaudella 2014 hybridien tullessa Ferrarin kone oli luultavasti huonoin ja nämä tuoreet huhut maalaavat hyvin samanlaista kuvaa ensi kaudesta. Viimeksi mönkään meni se, että McLarenin (Honda-ajan) tavoin Ferrari uskoi aerodynamiikan olevan moottoria tärkeämpi ja suunnitteli autosta tiukan paketin alitehoisella koneella.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7138
En tiedä. Rellu oli umpisurkea ja RB:n koppa paras. Nehän leikkasi niitä katteita auki kesken viikonlopun, kun ylilämpeni. Ja heti seuraavana vuonna saatiin Hondan nuhapumppu riviin mukaan. Ferrarin 2014 auto oli todella huono.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
951
En tiedä. Rellu oli umpisurkea ja RB:n koppa paras. Nehän leikkasi niitä katteita auki kesken viikonlopun, kun ylilämpeni. Ja heti seuraavana vuonna saatiin Hondan nuhapumppu riviin mukaan. Ferrarin 2014 auto oli todella huono.
Eikö tuo F14 T saavuttanut "legendaarisen" maineen autona joka sekä ali- että yliohjautui samassa mutkassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6357
En tiedä. Rellu oli umpisurkea ja RB:n koppa paras. Nehän leikkasi niitä katteita auki kesken viikonlopun, kun ylilämpeni. Ja heti seuraavana vuonna saatiin Hondan nuhapumppu riviin mukaan. Ferrarin 2014 auto oli todella huono.
Red Bullilla oli jotain lämpöongelmia mutta olivatko ne täysin Renaultin syytä? Red Bullin ponttoonit olivat pulleat vaikka Lotuksen auto oli kompaktimpi.

Oli aika lähellä, ettei Ferrarin asiakastallit jääneet kahdelle viimeiselle sijalle valmistajien taulukossa. Marussian pelasti Bianchin Monacosta pullattamat kaksi pinnaa ja Sauberin kauden avauksesta otetut sijat 11 ja 12. Ilman noita kahta onnistumista umpisurkea Caterham olisi Renaultin koneillaan painellut ohi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7138
Eikö tuo F14 T saavuttanut "legendaarisen" maineen autona joka sekä ali- että yliohjautui samassa mutkassa.
No sitäpä juuri. En tiedä missä meni vikaan, kun kumpikin kuski tykkäsi ihan erilaisesta ohjauksesta. Alonso siitä sai paremman otteen, kun osasi perän kanssa kikkailla.
 
Ylös