F1-uutisia 2025

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6748
En tiedä. Rellu oli umpisurkea ja RB:n koppa paras. Nehän leikkasi niitä katteita auki kesken viikonlopun, kun ylilämpeni. Ja heti seuraavana vuonna saatiin Hondan nuhapumppu riviin mukaan. Ferrarin 2014 auto oli todella huono.
Jollei auto ollut hyvä niin sitä Ferrarin mylly ei ainakaan ollut, mikä todettiin jo talvitesteissä GP2-engineksi.

The first pre-season test was in Jerez in Spain. Alonso’s team-mate Kimi Raikkonen drove the first two days:
“He told me: ‘There is no power in the engine,'” Di Montezemolo says.

“And the third day was Fernando and he told me exactly the same. And I understood that the season was over because it was impossible to work on the engine, because under the rules it was frozen. I think that was the moment Fernando said: ‘If I continue to stay at Ferrari, I will never again win a championship.’ Because it was really a shocking moment.”
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7204
Oli aika lähellä, ettei Ferrarin asiakastallit jääneet kahdelle viimeiselle sijalle valmistajien taulukossa.
Jos ei lasketa mukaan lopettavaa Renault-moottoria, jota on kehitetty viimeksi kun Hämis oli vielä mestari, niin kaksi viimeistä tallia tällä hetkellä on Ferrarin moottoreilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6388

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
297
Audi ensi esitteli tänään Audi 2026 F1 autonsa. Münchenissä paikalla olivat Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner, luova johtaja Massino Frascella, F1 projektin johtaja Mattia Binotto, uusi tallipäällkkö Jonathan Wheatley ja Kick Sauber kuljettajat Nico Hülkenberg ja Gabriel Bortoleto.

Audin voimansiirto kootaan Neubergissa Saksassa ja ainakin alusta valmistetaan merkin hankkimalla Sauberin tehtaalla Hinwilissä Sveitsissä. Sauberilla on myös Bicesterissä tehdas Isossa-Britanniassa, mutta sillä ei näytä olevan tässä vaiheessa suurta roolia. Audin polttoainetoimittaja on BP ja myös yksi suurista sponsoreista. Siinä on plussansa ja miinuksensa. Dataa tulee olemaan vähemmän verrattuna polttoainetoimittajiin, jotka toimittavat useille talleille, mutta BP pystynee luomaan polttoaineen, joka on varta vasten tehty Audin polttomoottorille. Audin talvitestit alkavat kuuden viikon kuluttua.
 

Liitetiedostot

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6388
Tuo ei ole kauden 2026 auto vaan se on feikki. Värityksen on tarkoitus olla ensi kauden väritys, mutta en nyt ihan usko siihenkään. Suorastaan toivon ettei ole, koska maalaus on aika tylsä vaikka sponsoritarrat voivat sitä piristääkin. Hyvin samankaltainen itse asiassa Red Bullin "promoauton" kanssa, jota se käytti talvitesteissä ennen ensimmäisen kilpakauden alkua.

Red-Bull-2004-4.jpg
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
956
Tavallaan ihan hauska tuollainen "viivottimella piirretty" tarkkarajainen, suoraviivainen väritys ja punaisen sävy on pirtsakka, mutta kokonaisuutena aika pliisu. Liikaa mustaa omaan makuun. Sinänsä hyvä että ei ole hopean sijaan valkoista, vaikka sitäkin Audi olisi voinut perinteiden pohjalta käyttää, mutta silloin värimaailma olisi käytännössä sama kuin Haasilla. Vähän tulee tästä mieleen Vodafone-ajan McLaren.

Teknisistä yksityiskohdista nyt on ihan turhaa sanoa tämän perusteella mitään.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6423

Siinä on pohdintaa Ferrarin Elkanin kommentista "kuljettajien pitäisi keskittyä ajamiseen ei puhumiseen." Mikä tietenkin lausuntona on hyvin kyseenalainen, kun miettii että 2007 on viimeisen kuljettajien MM.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11076
Sijainti
Helsinki
Audi ensi esitteli tänään Audi 2026 F1 autonsa. Münchenissä paikalla olivat Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner, luova johtaja Massino Frascella, F1 projektin johtaja Mattia Binotto, uusi tallipäällkkö Jonathan Wheatley ja Kick Sauber kuljettajat Nico Hülkenberg ja Gabriel Bortoleto.

Audin voimansiirto kootaan Neubergissa Saksassa ja ainakin alusta valmistetaan merkin hankkimalla Sauberin tehtaalla Hinwilissä Sveitsissä. Sauberilla on myös Bicesterissä tehdas Isossa-Britanniassa, mutta sillä ei näytä olevan tässä vaiheessa suurta roolia. Audin polttoainetoimittaja on BP ja myös yksi suurista sponsoreista. Siinä on plussansa ja miinuksensa. Dataa tulee olemaan vähemmän verrattuna polttoainetoimittajiin, jotka toimittavat useille talleille, mutta BP pystynee luomaan polttoaineen, joka on varta vasten tehty Audin polttomoottorille. Audin talvitestit alkavat kuuden viikon kuluttua.
Ko. on konsepti, miltä uusien sääntöjen mukaiset autot näyttäisivät. Helmikuussa sitten nähdään oikeat autot. Rellumaiset tavoitteet eli mestaruusjahdissa vuonna 2030.

https://www.racefans.net/2025/11/12/audi-reveals-r26-concept-formula-1-car-design
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5041
Andrea Stellan mukaan nykyinen kuljettajasukupolvi on jopa kaikkien aikojen paras.

"
McLarenin tallipäällikkö Andrea Stellalla on vahva mielipide asiaan ja hän uskoo, että tämänhetkinen Formula 1 -kuljettajien sukupolvi on kaikkien aikojen paras. Samalla tietenkin hänen omat suojattinsa ovat kaikkien aikojen parhaita kuljettajia, sillä Lando Norris ja Oscar Piastri taistelevat maailmanmestaruudesta.

Kausi on ollut mielenkiintoinen, sillä kymmenen nykyistä kuljettajaa, eli puolet koko lähtöruudukosta, on voittanut osakilpailun. Kymmenellä kuljettajalla on paalupaikka ja peräti 15 on noussut palkintokorokkeelle. Ainoat, joilla ei ole vielä näitä saavutuksia, ovat Yuki Tsunoda sekä tulokkaat Oliver Bearman, Liam Lawson, Gabriel Bortoleto ja Franco Colapinto.

“Jos tätä tilannetta pysähtyy hetkeksi analysoimaan, en muista toista kautta, jolloin kuljettajakattaus olisi ollut näin tasokas ja kilpailukykyinen”, Stella sanoi Autosportille.

“Uusi kuljettajasukupolvi on yksinkertaisesti niin hyvä. Nyt meillä on seitsemän tai kahdeksan kuljettajaa, jotka ovat maailmanmestaritason ajajia. En ole varma, onko tällaista nähty koskaan aiemmin,” italialainen totesi.

Taistelu luokan herruudesta on käytännössä kahden kauppa. Suurin ennakkosuosikki on Lando Norris, joka on Euroopan F3-mestari ja F2-sarjan kakkonen, ja hänen takanaan on Oscar Piastri, joka voitti Formula Renault Eurocupin, F3:n ja F2:n peräkkäisinä vuosina.

“Tilanne johtuu todennäköisesti siitä, että juniorisarjat ovat nykyään niin hyviä. Nämä kuljettajat aloittavat kartingista lähtien datan ja analytiikan kanssa. He harjoittelevat ammattimaisesti jo teini-iässä. Se on tehnyt kilpailukentästä äärimmäisen tiukan ja lopulta ratkaiseva ero syntyy vain siitä viimeisestä yhdestä prosentista.”"


https://vauhdinmaailma.fi/formula-1/tallipaallikon-kova-vaite-tama-historian-paras-f1-kuljettajasukupolvi
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3168
Pahapa tuosta on eri mieltäkään olla. Niinhän se vähän väkisinkin menee, kun kaverit laitetaan treenaamaan tavoitteellisesti taaperosta asti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6388
Kautta historian F1-kuskien joukossa on ollut useita todella nuoresta iästä kilpa-ajoa ja autourheilua harrastaneita kuljettajia. Alonso aloitti kolmivuotiaana. Schumacher aloitti nelivuotiaana. Ylipäätään hyvin harva F1-tasolle yltänyt kuljettaja on ymmärtääkseni aloittanut yli kymmenvuotiaana.

Se mikä nykyisestä sukupolvesta tekee erilaisen verrattuna aiempiin on kermaperseiden määrä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6604
Vaikka olen yleisesti samaa mieltä siitä, että F1:n taso on noussut jostain kasarilta ihan vain siksi, että nykyään se on jopa lähes vakavasti otettava urheilulaji, niin en juuri tästä gridistä pysty moisia yleistyssanoja laukomaan. Tällä hetkellä F1:ssä ajaa yksi kaikkien aikojen parhaista, kaksi kehäraakkia jotka joskus olivat hyviä kuljettajia, sekä iso kasa B- ja C-luokan kuskeja.
 
Ylös